Täyskäännös treeneissä viikolla 31

Olen treenannut systemaattisesti kohti pitkiä ultramatkoja, nyt siihen tulee täyskäännös toiseen suuntaan. Tai ei aivan toiseen laitaan, silloin treenaisin kai sadalle metrille. Nyt harjoitukset hetkellisesti tähtäävät kuitenkin 10 000 metrin juoksuun. Minulle se on koko juoksuhistoriani lyhyin treenitavoite kisana. Tähän mennessä harjoittelu on tähdännyt puolimaratonille, maratonille ja sitten näille ultrille. Yllätin hiukan itsenikin, kun innostuin ottamaan vielä syksyn tavoitteeksi vauhtien parantamisen ja siihen soveltui hyvin Jyväskylän Finlandia viikonloppu ja perjantaina 17.9. juostava Valon kymppi.

Nyt tärkein tavoite harjoitusten osalta on päästä juoksemaan intervalli- ja muut vauhtikestävyystreenit palautuneilla jaloilla, joten treenimäärä tulee tippumaan, kun pitkiä pitkiksiä en juokse ainakaan ennen  syyskuun kisaa. Taisin tällä viikolla, heti kun aloitin vauhtikestävyystreenit, juosta myös aivan huomaamatta vitosen oman ennätykseni, kun juoksentelin vauhtikestävyystreeniä, enkä mennyt edes maksimilla…

Maanantaina tein vielä vanhan mallin mukaan kevyen polkujuoksun lähimaastoissa nautiskellen metsän raikkaudesta ja rennosta menosta poluilla (1:10:05, 10 km, avg 128 bpm).

Tiistaina olikin vuorossa vauhtien testailua, jossa juoksin alkuverkan jälkeen 13 minuuttia vk1-vauhdilla ja 12 minuuttia vk2-vauhdilla (45:07, 8.65 km, avg 146 bpm). Näiden vetojen aikana juoksin vitosen aikaan 23:12, joka taitaa olla ennätykseni vitosella. Tämänkin huomasin vasta, kun aloin tutkailla Stravan statistiikkaa. Illalla tein vielä Polarin ohjelman mukaan varttitunnin coretreenin (15:12, avg 97 bpm).

Keskiviikkona juoksin puoli tuntia kevyesti  ja mutkan kautta ulkosalille (31:12, 4.71 km, avg 119 bpm) ja tein siellä suunnitellun salitreenin (35:59, avg 99 bpm). Ulkosalilta juoksin vielä kotiin suorinta reittiä (15:01, 2.11 km, avg 117). Jalat tuntuivat kyllä varsin väsyneiltä kotiin juostessa, kun olin salilla tehnyt kyykkyjä painoilla pitkästä pitkästä aikaa.

Torstai oli lähes lepopäivä, coretreeniä (30:12, avg 91 bpm) ja kehonhuoltoa (30:12, avg 75 bpm) kotipihalla ilta-auringon lämmössä. Perjantaina oli sitten vuorossa viikon intrevallitreeni, juoksin alkulämmittelynä urheilukentälle ja siellä tein ohjelman mukaan kolme kolmen minuutin vetoa kahden minuutin juoksupalautuksilla (35:09, 6.40 km, avg 143  bpm). Sain hyvin pidettyä sykkeen vedoissa pääosin vauhtikestävyysalueella ja vauhtikin tuntui aivan mukavalta. On välillä aivan hirmuisen mukavaa treenata vauhteja ja sekin on kivaa, ettei näitä vetoja tarvitse tehdä aivan huiman monta peräkkäin ainakaan vielä tässä vaiheessa harjoitusohjelmaa. Kolmessa vedossa vauhdit olivat 4:10 min/km, 4:13 min/km ja 4:04 min/km.

Lauantaina päivä meni pitkälti ruohoa leikatessa telaleikkurilla. Se on kyllä aikamoista urheilua varsinkin, kun ruoho on ehtinyt kasvaa vähänkin pidemmäksi. Yläkroppa saa samalla hyvää treeniä leikkuria työnnellessä, ei ole muuten kevyttä hommaa… Kävin välillä vähän rentoutumassa juoksulenkillä (37:10, 6.56 km, avg 134 bpm) ruohonleikkuun välissä 😄.

Sunnuntaille ei treeniä varsinaisesti olisi ollut, mutta en oikein millään voinut olla lähtemättä lenkille… Kävin siis kevyellä happihyppelyllä sateenraikkaassa ilmassa (1:00:23, 9.17 km, avg 127 bpm).  Treenitunteja viikolle karttui ruohonleikkuu mukaanlukien 9 tuntia 35 minuuttia, kilometrejä yhteensä 51.1, joista juoksua oli 49.1 kilometriä. Tämän viikon treenit ovat pääasiassa Polarin juoksuohjelmasta ja muutama treeni siihen vielä lisäksi, kestää varmasti hetken, että totun hieman vähäisempään treenimäärään, saapa nähdä kuinka hyvin onnistun. Huomenna alkaa työt pitkän loman jälkeen, ehkä se auttaa hieman treenien vähentämisessä, ei ainakaan ole koko päivää aikaa treenailla 🙂.

Oikein mukavaa tulevaa viikkoa toivotellen,
– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *