Väärällä jalalla viikolla 41

Useimmiten ihmisillä on kaksi jalkaa, oikea ja vasen – minulla näyttää muutaman vuoden aktiivisen juoksukokemuksen mukaan olevan oikea ja väärä jalka. Oikea on oikea aivan fyysisesti mutta myös ominaisuuksiltaan ja vasen jalkani on vain väärä, kokonaisuudessaan väärä. Olen kertonut juoksijan polven vaivasta, pakaran jumista, pohkeen kivusta ja kramppimaisesta jumituksesta, nilkan jäykkyydestä ja nyt tämän viikon alkupuolella sain vaivakseni polven sisäsyrjän jänteen kivun – kaikki nämä vaivat ovat siis tässä väärässä jalassani, vasemmassa jalassani. Vaikuttaa siltä, että kaikki vaivat juontavat juurensa polven lievään sisäkiertoon, toisaalta vaivat voivat olla myös lähtöisin ketjun alapäästä (päkiän laskeutunut holvikaari) tai yläpäästä (lantiosta tai pakarasta). Alkuviikosta tuo uusi vaiva, polven sisäsyrjän kipu esti juoksemisen ja  laittoi taas miettimään, mitä tuolle väärälle jalalle pitäisi oikein tehdä… Lihaskuntoa vahvistavaa treeniä toki, mutta olisikohan syytä miettiä jo vähitellen muitakin tutkimuksia…

Maanantaina juoksin kevyen lenkin (49:31, 8 km, avg 126 bpm), jonka aikana polven sisäsyrjän jänteen kipu vain lisääntyi ja päätin, että nyt on pidettävä parin päivän juoksutauko ja annettava jalalle aikaa parantua. Tiistaina oli hieman kiireinen päivä ja liikunta hoitui kävellen kokoukseen (32:10, 2.87 km, avg 89 bpm) ja sieltä takaisin kotiin (25:19, 2.56 km, avg 99 bpm). Keskiviikkona kävin sauvakävelylenkillä (1:06:32, 7.5 km, avg 105 bpm) nautiskelemassa ulkoilusta ilman mitään kiirettä.

Torstaina lähdin testaamaan juoksua (1:05:26, 10.37 km, avg 127 bpm) ja jalka tuntuikin jo aivan entiseltä ja kohtuullisen toimivalta. Onnekseni vaiva ei tälläkään kertaa ollut kvin pitkäikäinen, tosin tuohon vasempaan jalkaan saattaa milloin vain näköjään iskeä lähes millainen vaiva tahansa kuin salama kirkkaalta taivaalta. Vasen jalka tuntuu kuitenkin koko ajan erilaiselta kuin oikea, vasemman nilkan jäykkyys on mietityttänyt viimeaikoina – nilkka ei vaivaa juostessa ollenkaan, mutta vaikkapa askelkyykyissä vasen nilkka tuntuu jäykemmältä kuin oikea nilkaa ja joskus aamuisin vasen nilkka on jäykän oloinen.

Perjantaina  olisi ollut vuorossa viikon pitkis, no viikon pitkis siitä tuli, mutta ei aivan niin pitkä kuin olisin toivonut (1:32:57, 15.02 km, avg 130 bpm). Perjantiahin mahtui opiskelua, shoppailua, neulomista ja juoksun lisäksi vielä kotijumppaakin (20:02, avg 102 bpm). Aktiivinen päivä monessakin suhteessa siis.

Lauantaina kävin ensin kaverin ja  heidän koiransa kanssa kävelyllä lumipyryssä  (58:48, 4.87 km, avg 96 bpm). Koiralenkillä vauhti välillä pysähtyy haistelu- ja pissataukojen vuoksi, joihin en koirattomana ihmisenä koskaan oikein osaa varautua. Vaikka tiesin lähteväni koiralenkille, olin pukeutunut liian vähiin vaatteisiin ja jouduin käymän kotona lämmittelemässä ja hakemassa paksummat käsineet kävelylenkin jälkeen oman juoksulenkkini aikana (1:13:24, 12.31 km, avg 129 bpm).

Sunnuntaina kävin vesisateessa oikein leppoisalla juoksulenkillä (1:25:16, 13.33 km, avg 125 bpm). Kaikki viikon treenit ovat olleet peruskesätvyysalueella tapahtuvaan treenaamista. Nyt onkin oikein hyvä aika vahvistaa peruskuntoa ja antaa keholle aikaa levätä rankasta treenistä. Tällä hetkellä juoksu tuntuu todella kevyeltä ja nautinnolliselta peruskuntoualueella, vauhti pysyy kohtuullissa lukemissa eikä syke nouse liikaan, joten mukavaahan tässä on himmailla. Erityisen kivaa on se, että juokseminen onnistuu aivan oikeasti pk1-alueellakin, vielä alkuvuodestakin sen kanssa oli huomattavia haasteita, kun syke lähti niin helposti nousemaan juostessa.

Tähänkin viikkoon olen saanut mukavasti treenitunteja 9 tuntia 45 minuttia ja siihen aikaan sain kilometrejä kerättyä 77.9, joista juoksua oli yllättäen kuitenkin jopa 59.1 kilometriä. Ensi viikolla lapset viettävä syyslomaa, minä olen vapaalla torstaista alkaen. Vietämme lomaa kotosalla, mutta toiveissa olisi hieman yhteistä retkeilyä sään salliessa ja liikuntapuistotreeniä yhdessä koko perheellä. Hieman kevyempää työviikkoa odotellen,

– Maijaiisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *