Vappua ja huhtikuun hipsuttelut viikolla 17

Tällä viikolla on tullut lunta tupaan ja aurikoa mielelle. Huhtikuu vaihtui jo toukokuuksi ja aika vain tuntuu luisuvan käsistä. Vuoden ensimmäiseen polku-ultrakisaan on enää nelisen viikkoa ja jännitys alkaa hieman jo jyskyttää ohimoissa. Olen saanut tänä vuonna treenata koko alkuvuoden ilman rasitusvammoja ja flunssatkaan eivät ole moneen kertaan häirinneet treenisuunnitelmia. Jospa säilyisin kisaan asti terveenä, olisi aivan huikeaa päästä kisaan ilman suurempia ongelmia. Olemme varanneet mökin koko perheelle Rukalta kisan ajaksi, minun juoksu lähtee yötä vasten, joten saan viettää aikaa myös perheen kanssa. Jännitän juoksua erityisesti siitäkin syystä, että juoksu tosiaan on yöllä ja toukokuun lopussa RUkan yöt voivat olla vielä todella kylmiä, varsinkin jos lumikin on vielä maassa… No, ennen tuota ehtii vielä vaikka mitä, vaikkapa tämän viikon harjoitukset kertoa 😄.

Maanantaina  treenisuunnitelmassa oli lepopäivä, mutta tein kuitenkin aikanani kuluksi ja lyhyen coretreenin (10:06, avg 90 bpm), pääasiassa vatasalihaksille. Tiistaina vuorossa oli persukesätävyysjuoksua lyhyesti ennen salitreeniä (40:11, 6.46 km, avg 139 bpm).  Salitreenissä tein oikeastaan koko kropan treeniä, jaloille kokonaisvaltaisesti ja pohkeille erityisesti, keskikroppaa ja käsiä, vähän kaikkea siis (56:41, avg 114 bpm)  ja salilta hipsin kotiin vielä juosten  verrytellen (11:35, 1.61 km, avg 135 bpm).

Keskiviikkona nautiskelin juoksusta aivan vain ilman mitään ihmeempää suunnitelmaa (1:10:56, 10.51 km, avg 131 bpm) ja torstaina menin tekemään vetotreenin juoksumatolle, koska taivaan täydeltä tuli yllättäen lunta… Ensin juoksin vajaa kymmenen minuuttia epähuomiossa juoksu-moodilla (7:29, avg 117 bpm) ja kello näytti aivan mitä sattuu, kun kello keskeytti harjoituksen vähän väliä. Loeptin harjoituksen ja laitoin harjoitukseen mattojuoksumoodin päälle ja sain kellon toimimaan huomattavasti paremmin (53:12, 9.23 km, avg 142 bpm). En kyllä ole ollenkaan varma, että matka on oikein, noilla sykkeillä matkaa olisi pitänyt mielestäni tulla hieman enemmänkin.

Perjantaina istuin lähes koko päivän koneen ääresssä tekemässä etätöitä, joten illalla halusin käydä happihyppelyllä kävellen (1:05:02, 6.51 km, avg 101 bpm). Lauantain ohjelmassa oli polkujuoksua ja samalla tuhannen nousumetrin kerääminen 5 tunnin lenkillä. Tein jo alun alken suunnitelman, että keräilen aamupäivän lenkillä nousumetrit ja juoksen sen verran kuin siihen menee (3:30:14, 20.73 km, avg 131 bpm) ja iltasella tein toisen lenkin, jonka aikana keräilin sitten sen lopun ajan, jotta sain päivän treenitunnit täyteen (1:30:48, 13.03 km, avg 134 bpm). Huomasin, että olin yllättävän hyvin palautunut aamun lenkistä iltalenkille ja näin kahden lenkin päivä tuntui selkeästi kevyemmältä kuin yksi pitkä lenkki – toisaalta pitkää polku-ultraa varten pitkien pitkistenkin tekeminen on todella tärkeää, mutta tällä kertaa näin – oli varmasti paras vaihtoehto tähän päivään.

Sunnuntaina, toukokuun ensimmäisenä päivänä, aurinko helli minua palauttavalla lenkillä (1:17:55, 11.5 km, avg 128 bpm), jospa tuo lumikin viimein sulaisi lopullisesti lähiviikkojen aikana… Tämän viikon treenitunnit olivat kokonaisuudessan 11 tuntia 34 minuuttia  ja kilometrejä kertyi 80.3, joista juoksua oli 73.8 kilometriä.

Huutikuussa olen saanut treenata ehjän kuukauden; kellotettuja liikuntatunteja kertyi 44 tuntia 28 minuuttia ja kokonaiskilometrejä 349.6, joista juoksua oli 304.3 kilometriä, loput kilometreistä kertyivät pääosin kävellen ja aivan himpusti kolaillen, hiihtäen ja lasketellen.

Touhukasta ja toiveikasta toukokuuta toivotellen ensimmäisen pongatun esikon välityksellä,

 

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *