Vuoden ensimmäinen viikko ja kalenterin rukkausta

Olen tässä vuoden ensimmäisen viikon aikana suunnitellut tulevaa juoksukautta, laittanut treenejä kalenteriin ja rukkaillut suunnitelmia ja kalenteria itselleni sopivaan muotoon ja järjestykseen. Olen aikasempien vuosien tapaan alkanut laittaa suunnitelmaa jo valmiiksi Polar Flow-ohjelmaan. Kun ohjelma on valmiina sekä kalenterissa että kellossa, tulee harjoitus tehtyä suunnitelman mukaan helpommin. Laitan erityisesti vauhtitreenit tarkkaan jaksotettuna kalenteriin valmiiksi, että kello osaa kertoa harjoituksen aikana millä sykkeellä mikäkin jakso harjoituksessa tehdään.

Vuoden ensimmäinen vikko on ollut minulla vielä lomaa. Olen pitkästä aikaa tuntenut todella levänneeni ja loma on tuntunut niin pitkältä, että olen jopa hiukan alkanut odottaa loman loppumista. Tämä ensimmäinen viikko, sekä vuoden että harjoitusohjelman ensimmäinen viikko, on melko kova viikko, vaikkakin teen harjoitukset pääosin peruskestävyysalueella.

Maanantaina istuimme autossa koko päivän ja matkasimme Muoniosta Lapin lomalta takaisin kotiin Kajaaniin, maanantai oli siis viikon lepopäivä. Tiistaina pääsin lenkille taas Kainuun maisemiin (1:46:43, 15.51 km, avg 132 bpm), keskiviikkona pakkanen alkoi vähitellen kiristyä, mutta mukavasti juoksu kulki hieman korkeammillakin sykkeillä  (1:16:02, 11.15 km, avg 139 bpm).

Torstaina  juoksentelin hieman kevyemmän palauttavan lenkin (1:03:03, 9.08 km, avg 133 bpm), jonka jälkeen tein pitkästä, pitkästä aikaa kehonhuoltoa venyttelyn muodossa parikymmentä minuuttia – tein, koska olin sen ohjelmaan laittanut. Erityisesti nämä kehonhuoltoharjoitukset ja kotona tehtävät kehonpainotreenit jäävät hyvin helposti tekemättä, jos en ole niitä etukäteen ohjelmoinut harjoituskalenteriini.

Perjantaina juoksin ensin peruskestävyyslenkin (48:53, 7.1 km, avg 137 bpm) kirpakassa pakkasessa, lukemat huitelivat jo miinus kahdenkympin paikkeilla. Lenkin jälkeen tein kokovartalotreenin salilla (1:05:38, avg 100 bpm) ja loppuverryttelynä kävelin noin varttitunnin kotiin.

Lauantaina ohjelmassa oli rauhallinen kevyt lenkki (1:35:04, 13.08 km, avg 134 bpm) ja sunnuntaina vuorossa oli viikon pitkis (2:30:26, 21.22 km, avg 135 bpm). Sain kahteen ja puoleen tuntiin kerättyä juuri mukavasti puolimaratonin verran kilometerjä. Tulikin sitten vuoden ensimmäinen puolimaraton juostua heti vuoden ensimmäisenä viikkona.

Viimeinen lomaviikko on ollut hyvää aikaa treenata. Koko viikon liikuntamäärä on ollut aivan mukavan tavallinen kuitenkin, olen ehtinyt hyvin siis levätäkin. Liikuntatunteja viikkoon on kertynyt  10 tuntia 40 minuuttia ja matkaa kokonaisuudessaan 78.6 kilometriä, joista juoksua 77.2 kilometriä. Tästä on todella mainiota lähteä uuteen vuoteen ja uusiin suunnitelmiin,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.


blogit-150x60.png

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *