Vuoden ensimmäisellä viikolla treenaamiseen makuun

Vuoden ensimmäinen kokonainen viikko on lähtenyt mukavasti käyntiin ja jopas se päättyykin 😊. Töihin palasin torstaina, se olikin viikon ainoa työpäivä, siis kohtuullisen lempeä töihinpaluu loman jälkeen. Treenit ovat puolestaan alkaneet varsin vauhdikkaasti. Puhuin jo keväällä mahdollisesti valmentajan hankkimisesta treenien järjellistämiseksi, nyt aloitin valmentajan ohjauksessa treenaamisen kohti heinäkuun sadan kilometrin polku-ultraa. Olen jo ensimmäisen viikon aikana todennut, että valmennus laittaa todellakin monipuolistamaan niin juoksuja kuin muitakin treenejä ja ehkä juuri erityisesti niitä muita treenejä – jos minulla ei olisi harjoitusohjelmaa, välttäisin aika pitkälti muut treenit, ja tekisin vain juosten kaikki treenit, koska tykkään juosta.

Maanantai oli viikon lepopäivä, kävin silti rauhallisella kävelyllä (35:25. 3.26 km, avg 107 bpm) aivan vain ulkona liikkumisen riemusta. Tiistain juoksu oli lämmittelylenkki (31:48, 3.76 km, avg 131 bpm )  ja päivän päätreeni oli lihaskunto käsipainojen ja painoliivin avulla (35:55, avg 120 bpm). Juoksun aikana syke lähti todella helposti nousemaan ja pitääkseni sykkeen edes lähellä pk1-tasoa, jouduin kävelemään useitä pätkiä. Välillä syke oikein tuntui rintakehässä, joka tuntui kyllä oudolta.  Sykkeen pamppailu juoksussa saattoi liittyä siihen, että juoksin pitkästä aikaa hieman kirpeämmässä pakkasessa.

Keskiviikkona oli vuorossa mäkivedot peruskuntolenkin lopuksi (1:13:47, 9.84 km, avg 142 bpm). Ilma oli edelleen kirpakka, mutta loivaan mäkeen tehdyt vedot tuntuivat yllättävän mukavilta tehdä, tehoista en tosin juuri välittänyt, tein vain niin kovaa kuin tuntui hyvältä ja pikkusen vielä sen päälle.

Torstaina kävin hulluttelemassa talven ensimmäinen hiihdon (1:00:59, 7.84 km, avg 124 bpm). Aina hiihto ei ole ollut suosikkitreenini, enemmänkin inhokkilaji…   Vauhtihan ei päätä huimaa tällaisessa ”sunnuntai”hiihdossa perinteisellä hiihtotavalla, mutta mukavan matallla sain keskisykkeen pidettyä. Hiihdosta voisi nyt talvikuukausiksi tulla hyvä vaihtelu tuohon pk1-treeniin. Pk1 ei oikein tahdo onnistua tällä hetkellä juosten, joten harjoituksissa joudun käyttämään pitkälti juoksu-kävelykomboa tai vaikkapa sauvakävelyä.

Perjantaina vuorossa oli ”lämmittelynä” kevyt juoksu ihanassa auringonpaisteessa, osin poluilla. Nyt meno tuntui helppolta ja mukavalta, sykekään ei lähtenyt niin helposti nousemaan (42:06, 5.52 km, avg 138 bpm). Juoksun jälkeen oli vuorossa lihaskuntotreeni kehonpainolla (52:06, avg 114 bpm). Treeni tuntui ensimmäistä kertaa tehtynä yllättävän rankalta, mielessä kävi, että oma kehonpaino taitaa olla liikaa mulle…

Lauantai valkeni kuulaana ja kylmänä. Palauttelevalle lenkille lähdin torstain hiihdosta innostuneena hiihtäen (1:30:28, 11.28 km, avg 124 bpm). Lähinnä innostusta toi se, että sain sykkeen pysymään hiihtäen alempana. Hiihdon jälkeen tein lyhyen venyttelysarjan (15:13, avg 88 bpm).

Sunnuntai se vasta kylmä olikin, aamulla lukemat näyttivät -22 astetta ja päivälläkin pakkanen huiteli hieman vajaa kahdessakymmenessä asteessa. Ohjelmaan oli merkitty viikon pitkis ja päätin säästä huolimatta lähteä testaamaan pakkasensietokykyäni… Usein ulkoilu on asenne ja vaatetuskysymys ja niin se oli tälläkin kertaa. Vedettyäni päälle muutaman kerroksen vaatetta päästä varpaisiin, tulin siihen tulokseen alkulenkillä, että minullahan on jopa hieman liian kuuma… Vauhti ei tosin päätä huimannut, lenkin aikana kävelin myös useita pätkiä (2:32:03, 19.06 km, avg 142 bpm).

Liikuntaa tähän viikkoon on tullut jopa 10 tuntia 24 minuuttia ja kilometrejä yhteensä 63.5, joista juoksua on kuitenkin vain 38.2 kilometriä – hiihtokilometrit ovat verottaneet juoksua, mutta se on tässä vaiheessa vuotta vain hyvä asia. Viikkoon on mahtunut monipuolisesti liikuntaa: hiihtoa, kävelyä, juoksua, kehonhuoltoa ja lihaskuntotreenia. Odotan jo innolla seuraavia viikkoja ja sitä miten pääsen haastamaan itseäni valmennusohjelmalla.

Kirkkaita viikkoja,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä  sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *