Kun läheinen sairastuu vakavasti kesken oman toipumisen

HUOM! Toivon, että kunnioitatte läheiseni yksityisyyttä paljastamatta kommenteissa, kuka hän on.

En ole kirjoittanut kuukauteen mitään, sillä juuri ennen kun olimme lähdössä lomalle Lappiin sain kuulla läheiseni sairastuneen vakavasti.  Uutista ei ollut helppo vastaanottaa. Pelko ja huoli rakkaasta ihmisestä on tällaisessa tilanteessa kova. Erityisen haastavaa siitä teki se, että olen keskellä omaa toipumistani pakko-oireisesta häiriöstä. Tieto laukaisi yli viikon kestäneen kriisin keskelle Lapin lomaa.

Vaikka Lapissa oli myös mukavia hetkiä, pohjimmainen tunne oli pelko tulevasta. Epätietoisuus tulevasta oli valtavaa. Samaan aikaan koin pelkoa ja syyllisyyttä siitä, pystyisinkö olemaan tarpeeksi läheiseni tukena valtavan pelottavana ja raskaana aikana, koska olin itsekin edelleen omien voimavarojeni äärirajoilla.

Pahimman kriisin hetkellä minusta ei tukemiseen juuri ollutkaan, mikä tuntui todella pahalta. Pakko-oireinen häiriö sai yliotteen minusta. Sain kuitenkin pahimman järkytyksen jälkeen itseni kasattua, ja päätin yrittää parhaani. Mitä muuta tilanteessa voi tehdä?

Nyt pystyn jo käsittelemään asiaa, sillä tilanne on se, että ennuste on hyvä ja olen pystynyt olemaan tukena kaikesta huolimatta, ainakin jotenkuten.

Pakko-oireinen häiriö on kuitenkin ensijärkytyksen jälkeen hyvin hallinnassa tällä hetkellä, vaikka tilanne on ollut todella haastava. Luulisi, että pakkoajatukset vähenisivät, kun kohtaa todellinen kriisitilanne. Pakkoajatukset kuitenkin pyörivät edelleen mielessä. Olen kuitenkin käyttänyt strategiaani ja yrittänyt suhtautua niihin välinpitämättömästi. Se on toiminut. Hyvä niin.

Olen myös huomannut, että voimavaroja on löytynyt, vaikka en ollut ihan varma niiden olemassaolosta. Se on ollut hienoa huomata. Vaikeissa tilanteissa ei ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä parhaansa. Se riittää.

 

Kirjoittaja on Saida Suonio, kasvatustieteiden maisteri (11/2015). Hän kirjoittaa omiin kokemuksiinsa ja erilaisiin lähteisiin viitaten. Saidan käyttämät menetelmät ja harjoitteet eivät välttämättä sovellu kaikille sellaisenaan. Huomioi aina yksilöllinen kokonaistilanne ja käänny tarvittaessa ammattilaisten puoleen.

Seuraa Saidaa Instagramissa: @saida_paastairti ja blogia Facebookissa: sivulla Päästä irti @paastairtiblogi (Edit. 10.8.2020).

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *