Kesä räjähti silmille viikolla 22 ja toukokuun touhuilut

Kesä on saapunut ja allergiaoireet siinä samalla oikein rytinällä, syön antihistamiinia, käytän sekä nenäsuihketta että silmätippoja oireiden lievittämiseen, silti herään aamulla silmät turvoksissa ja nenä tukossa. Silmiä kutittaa aivan sietämättömästi, eikä silmätipoista ole apua kuin hetkellisesti. Koko elimistö tuntuu olevan jonkinmoisessa hälytys- ja tulehdustilassa. Tämä näkyy myös treeneissä, syke nousee juostessa helposti taivaisiin ja keskisyke vaikuttaa olevan tavallista korkeammalla. Todennäköisesti oireet jatkuvat ainakin pari seuraavaa viikkoa, joten nyt palaan tarvittaessa sitten taas matalasykkeiseen peruskestävyysharjoitteluun.

Työmatkapyöräily jatkunee lomaan asti, muutamia päiviä lukuunottamatta. Tällä viikolla olen edelleen pyöräillyt töihin. Sisälle saapuessani huomaan, miten erityisesti silmät reagoivat siitepölyyn, kutina on valtaisaa ulkoilun jälkeen.

Maanantaina kävin viikon pitkällä kävelylenkillä  (1:44:11, 10.61 km, avg 113 bpm). Mukavasti tuntuu syke olevan laskusuuntainen kävelylenkeillä. Jos tehoja haluaa lisää, sauvat  voisivat tuoda sitä hyvin. Toisaalta haluan pitää nämä kävelyt varsin leppoisin lenkkeinä, joten välttämättä tarvetta tehostamiseen ei ole.

Tiistaina lähdin tekemään vauhtitreeniä, jossa oli 800 metrin vedot viiteen kertaan kahden minuutin palautuksilla. Tarkoituksena oli seurata vauhdin sijasta sykettä vedoissa, niin että syke ei nousisi vauhtikestävyysalueelta maksimiin. Ensimmäistä vetoa lukuunottamatta se onnistuikin ja vedot olivat kohtuullisen rentoja. Toisaalta jalat tuntuivat vedoissa ihmeen raskaillakin varsinkin ennenkin vihoitellut vasemman jalan pakaraosasto oli todella jumissa  kovempaan vauhtiin pyrkiessä. Tämä osaltaan varmaankin vei hieman terää vauhdeista (54:51, 9.21 km, avg 151 bpm).

Keskiviikkona lähdin muka palauttavalle lenkille, mutta edellisen päivän vedoista ärtynyt vasen jalka oli aivan jumissa ja muutenkin juoksu tuntui hirmuisen raskaalta. Niinpä päätin kesken lenkin, että tänään kroppa ei ole valmis vastaanottamaan juoksua ja juoksukävelin lyhyempää reittiä takaisin kotiin (52:13, 6.53 km, avg 133 bpm). Olen erittäin ylpeä viisaasta päätöksestäni, vielä vuosi sitten olisin vetänyt suunnitellun lenkin, vaikka hampaat irvessä loppuun kuuntelematta kehoani.

Torstaina oli kesän ensimmäisen ruohonleikkaussession aika, melkeinpä parasta matasykkeistä kesätreeniä (42:12, avg 110 bpm). Eilisestä viisastuneena jätin suosiolla juoksut välistä ja otin elämän palauttavan liikuskelun  kannalta.

Perjantai-aamuna vein miehen omalle polkujuoksulleen hieman kauemmaksi ja itse ehdin päivän aikana lyhyelle pyöräilylenkille (1:32:38, 30.13 km, avg 126 bpm) pyöräilyssäkin syke lähti hyvin nopeasti nousuun, joten päädyin hakemaan apteekista silmätippojen lisäksi nenäsuihkeen ja tujummalla annoksella antihistamiinia.

Lauantaina lähdin kuitenkin kokeilemaan taas kevyttä juoksua ja yllättäen juoksu tuntuikin kohtuulliselta, sykekään ei huudellut aivan taivaissa (1:22:59, 12.02 km, avg 136 bpm). Sunnuntaina juoksu tunti jo oikeinkin mukavalta, vaikka useaan otteeseen saikin olla pyyhkimässä räkää poskelta, sen verran allerginen nuha vaivaa. Olisikohan kuitenkin hieman vaihtuneesta lääkecoctailista ollut apua, kun syke pysyi näin  hyvin aisoissa (1:14:31, 11.01 km, avg 133 bpm).

Tällä viikolla olen liikkunut tunteina 11 tuntia ja 23 minuuttia, kokonaisuudessaan liikuttelim kehoa 111.11 kilometriä – juoksua tuli 38.8 kilometriä ja kävelyn kanssa yhteensä 49.4 kilometriä. Ei niin suuria kilometrejä, mutta toivottavasti viisasta liikkumista allergia-aikana.

Koko toukokuun liikunnat olivat kokonaisuudessaan 525.8 kilometriä, joista juoksua 175 kilometriä, kävelyä 90.2 kilometriä ja pyöräilyä 257.2 kilometriä. Toukokuussa olen tainnut kävellä enemmän kuin milloinkaan yhden kuukauden aikana. Tästäpä tulikin mieleeni vertailla kestävyysliikuntaa tähän mennessä tänä ja edellisenä vuonna – vertailussa huomasin, että viime vuonna tähän mennessä olin kävellyt vain 99.3 kilometriä, kun nyt tänä vuonna toukokuussa olen kävellyt 90.2 kilometriä.

2019 toukokuun loppuun mennessä olin pyöräillyt 70.2 kilometriä ja kävellyt tuon edellä mainitun 99.3 kilometriä. Juoksua oli tosin selvästi enemmän vuonna 2019: 1070 kilometriä – kokonaisuudessaan näitä kolmea kestävyysliikuntaa oli tullut kilometreinä 1146. Tänä vuonna olen juossut vain  876.7 kilometriä, mutta pyöräilyä (399.5 km) ja kävelyä (312.1 km) on tullut selkeästi enemmän, tästä olen todella ylpeä! Kokonaisuudessaan kestävyysliikuntaa on tullut tänä vuonna siis enemmän kilometreinä (1588 km) kuin viime vuonna.

Hyvä kuukausi kaiken kaikkiaan takana, vaikka nuo allergiaoireet ovat kyllä yrittäneet laittaa kapuloita rattaisiin, jospa tämä koivukukinto alkaisi olla vähitellen voiton puolella ja senkin puolesta treenaaminen alkaisi luistaa, lääkityskin näyttää purevan vihdoin.

Tästä on oikein mukava siirtyä kesän kirmailuihin,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

Kommentit (2)
  1. Ansku / Juoksukunnossa.fi
    1.6.2020, 11:09

    Moikka, tuleeko sulla ollenkaan reilusti alle 130 sykkeen juoksu-/sauvakävelylenkkejä? Millä keskisykkeellä yleensä menet pitkikset? Syvälä laittoi mut tekemään pitkikset alle 125 sykkeillä ja juoksu niillä oli aluksi ihan toivotonta. Nyt menen pitkikset tyypillisesti n. 127 keskisykkeellä, siinä pystyy jo juoksemaankin 😀 Palauttavat lenkit teen sauvakävelynä ja saan niissä keskisykkeen poluilla 120:een. Mietin siis sulla tuota harjoittelun polarisointia – ääripäitä olisi varmaan hyvä harjoittaa vielä enemmän. Tsemppiä treeniin! 🙂

    1. Moi Ansku ja kiitos tärkeästä kommentistasi! Tulee mulla nyt tuon viikottaisen pitkän kävelylenkin ajan tuota reilusti alle 125 sykkeellä (tällä viikolla keskisyke 113 bpm) tehtyä treeniä. Sekin on jo hyvä lisä siihen nähden, ettei sitä aikaisemmin tainnut tulla juuri ollenkaan. Vielä enemmän tuota polarisointia pitäisi varmasti saada harjoitteluun,joudun sitä oikein miettimään, pyöräily olisi siihen hyvä lisä 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *