Miksi juoksuvalmennusta?

Kaupallinen yhteistyö: Juoksuopisto

Olen juossut ”aktiivisesti” noin viisi vuotta ja tavoitteellisesti, tähtäimessä jokin kisa, noin neljä vuotta. Tuohon aikaan mahtuu niin kaikki aloittelijan virheet (liian kovaa, liian paljon, liian yksipuolisesti, jne…), valmiin juoksuohjelman seuraaminen (esim. Polarin tai netin haulla löytyneen juoksuohjelman), kuin myös osallistuminen Takomotrainingin nettijuoksuvalmennuksen pilotointiin. Siitä lähtikin ajatus, että juoksuvalmennus voisi olla hyvä vaihtoehto myös tällaiselle harrastelijalle.

Haluan juosta nopeammin pidemmälle, haluan juosta ensi toukokuussa mahdollisimman hyvävoimaisena ja täysillä NUTS Karhunkierroksen 34 kilometrin polkujuoksun. Haluan juosta pidempiä polku-ultria ja juosta heinäkuussa aikaisempaa vauhdikkaammin NUTS Hetta – Pallas 55 kilometrin polku-ultran. Haluan juosta nopeammin myös lyhyempiä matkoja, joskus ehkä puolimaratonin mutta erityisesti haluan juosta uuden ennätyksen maratonilla.

Vuokatti Trail Challenge 57 km, 2018. Kuva: Mikko Alakärppä, Juoksuopisto.

Haluan oppia harjoittelemaan ja treenaamaan niin, että nämä yllä esitetyt haaveet voisivat toteutua ainakin osittain jo tämän vuoden aikana. Itselläni ei ole siis juurikaan juoksutaustaa eikä kokemusta siitä, miten tulisi harjoitella, jotta voisin saavuttaa tavoitteeni – tässä apuun tulee juoksuvalmennus ja tästä syystä olin riemuissani, kun sain aloittaa blogiyhteistyön Juoksuopiston kanssa. Blogia seuranneet ovat varmast huomanneet, että tällä hetkellä minulla on siis menossa Juoksuopiston 16 viikon polkujuoksuvalmennus verkossa. Nettivalmennus on loistava tapa aloittaa juoksuvalmennus -helppo, edullinen ja saavutettavissa missäpäin maailmaa tahansa.

Oikeastaan olen aika ihanteellinen valmenettava 😉, rakastan sitä, että joku muu suunnittelee puolestani kehittävän ohjelman ja vain toteutus jää minulle. Toisaalta työ, perhe, lasten harrastukset, miehen harrastukset ja omat harrastukset vaativat aikamoista sumplimista ja tässä Juoksuopiston juoksuvalmennus on todella joustava, voin itse asettaa harjoitukset viikko-ohjelmaani tietyin reunaehdoin ja voin muokata treenit kahden avainharjoituksen lisäksi oman jaksamiseni ja lähtötasoni mukaan.

Juoksuvalmennuksen aikana, olen saanut paljon tietoa erilaisista juoksuharjoituksista mutta myös ravinnon ja levon merkityksestä juoksijalle. Avainharjoitusten kautta eri viikot ovat olleet teemoiltaan erilaisia, olen hyötynyt harjoitusten jaksottamisesta ja siitä, että juoksuihin on tullut vaihtelevuutta, niin juoksumatkan pituuteen kuin juoksun intensiteettiinkin. Erityisesti olen nauttinut erilaisista juoksun tekniikkatreeneistä, joita en varmasti olisi tehnyt ilman juoksuvalmennusta, vaikka tiedän,miten tärkeitä ne ovat juoksutekniikan parantamisessa.

Aloitteleva juoksija hyötyy mielestäni erityisen paljon tällaisesta joustavasta ja selkeää tietoa antavasta juoksuvalmennuksesta. Jos olisin itse heti ”juoksu-uran” alussa löytänyt juoksuvalmennuksen, olisin varmasti välttynyt monelta juoksumokalta ja saanut hieman armollisemman aloituksen juoksijan taipaleelleni. Onneksi myös myöhemmin aloitettu järkevä ja kehittävä treenaaminen kannattaa ja tuottaa tuloksia 😀

”Kohta maalisssa!” NUTS Pallas – Hetta polku-ultra 55 km, 2018. Kuva: Toni Piirainen

Mitä haluaisit tietää Juoksuopiston nettivalmennuksesta? Voisik sellainen sopia sinun juoksutreenejäsi monipuolistamaan? Mitä ylipäänsä ajattelet juoksuvalmennuksesta tai nettivalmennuksesta?

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Bloglovin’ -sivustoilla.

Jos haluat seurata blogini sometilejä, löydät ne täältä – Facebook // Instagram // Twitter // YouTube

Kommentit (2)
  1. Raita / Lenkillä pilkkujen kanssa
    16.3.2019, 09:13

    Mulla on nyt ensimmäistä kertaa minulle tehty juoksuohjelma. Tykkään ihan valtavasti! Parasta on juuri se, että voi katsoa kalenterista mitä on ohjelmassa tänään, ja sitten vain toteuttaa. Painotukset on hieman muuttuneet aikaisemmasta. Nopeusvetoja en juurikaan tehnyt aiemmin kuin ihan satunnaisesti, sama juttu maksimivetojen kanssa. Myös kevyiden ja kovien viikkojen ero on suurempi kuin aiemmin.
    Hyviä tavoitteita sinulla, tsemppiä treeneihin!! 🙂

    1. Kiitos kommentistasi ❤️ Minullakin tulee aivan toisella tapaa tehtyä juuri noita eri vauhtisia/eri intensiteetillä tehtäviä harjoituksia juoksuohjelman avulla. Sehän se kehittymisen avain on, kovat kovina ja kevyet kevyinä 😊 Oikein mukavia treenejä sinulle Raita!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *