Vauhteja, perussettiä ja polkujuoksun tunnelmointia viikolla 21

Tilanne on nyt se, että NUTS Ylläs-Pallas polkujuoksuun on enää 39 päivää aikaa! Alkaa jo vähitellen jännitellä elämäni pisimmän polkujuoksun odottelu. Sanottaisko näin, että treenaamisesta maaliin pääsy vähiten jää kiinni, mutta kaikki muu, energiansaanti, yöjuoksu, jalkojen toimiminen ja kaikki muut mahdolliset yllättävät tapahtumat askarruttavat mieltä ja tuovat erityistä jännitystä kilpailuun. Paketti Tailwindin urheilujuomapusseja, yhteensä 16 kappaletta, joilla pitäisi siis saada riittävä energiamäärä 16 tunnin taivallukseen, saapui todella nopeasti postin kautta kotiin – siihen lisäksi varmaankin Noshtin energiakarkkeja ja vettä, niin eiköhän noilla energioilla taivalleta jo aika pitkälle. Sitten kun vielä muistaisin huolehtia ne energiat elimistöön asti säännöllisesti matkan aikana…😬

Olen seurannut tiiviisti perjantain ja lauantain NUTS Karhunkierroksen huikeita onnistumisia ja karvaita pettymyksiä, upeita kokemuksia ja huikeaa heittäytymistä. Tunnelma välittyi hienosti somen kautta ja olisi tehnyt todellakin mieli olla mukana – tällä kertaa kuitenkin näin, jospa sitten Pallaksen maisemissa pääsen mukaan fiilistelyyn.

Oma tekeminen alkaa tuntua jo aivan mukavalta, juoksu tuntuu pääosin ihmeen hyvältä, vaikka pohkeen jumittelua tuntuu toisinaan vähän enemmän, toisinaan vähemmän. Kuitenkin koko ajan on sellainen kutkuttavan hyvä fiilis juoksemisesta ja siitä, että treenit tuntuu hyvältä.

Maanantaina tein tunnin kevyen hölkyttelyn (1:00:46, 7.14 km, avg 124 bpm) sateisessa ja kylmässä säässä – toukokuu koettelee, asteita oli plus neljä ja taivaalta tuli vesitihkua, onneksi villasäärystimet oli edelleen saatavilla, jotakin hyötyä siitä etten ole vieläkään saanut talvivaatteita varastoon…

Tiistaina olikin sitten vuorossa vauhtikestävyyttä; alkuverkan jälkeen kuusi kahdeksan minuutin vetoa kävelypalautuksin (1:30:07, 15.42km, avg 147 bpm). Edelleenkään vauhti ei päätä huimaa vedoissakaan, mutta yritän ottaa rauhallisesti ja mennä syke edellä näihin harjoituksiin. Ei minusta enää mitään huippujuoksijaa tule, mutta jos saisin omaa tasoani hieman nostettua tai edes pidettyä yllä saavutettua tasoa, niin sekin olisi hienoa.

Keskiviikkon peruskestävyysjuoksussa (pk2) oli mukana kymmenen kahdenkymmenen sekunnin mäkivetoa lenkin lomassa (1:00:35, 8 km, avg 142 bpm). Torstai tein lyhyen rauhallisen lenkin (30:06, 3.82km, avg 126 bpm), jonka jälkeen vuorossa oli loikka-ja tekniikkaharjoitukset (23:59, avg 130 bpm).

Perjantaina oli vuorossa viikon pitkis, joka tällä kertaa oli niin sanottu blokkipitkis, jossa vauhteja vaihdeltiin vedoista peruskestävyys- ja vauhtikestävyys-pätkiin (2:45:22, 24.31 km, avg 140 bpm). Tällainen vaihteleva harjoitus tuntui todella hyvältä, olisin voinut jatkaa juoksua vaikka kuinka kauan. Oikeastaan ensimmäisen kerran juoksin tämän tyylisen juoksun ja totesin, että tämähän oli oikein mukava tapa juosta pidempiä lenkkejä, tykkään.

Lauantai oli viikon lepopäivä, lepopäivä juoksusta, mutta juuri siitä syystä ehti vaikka mitä. Ehri shoppailla tytölle päättäjäisiin vaatetta ja siinä samalla jotakin itsellekin, mutta ehti myös puuhailla puutarhassa, leikata nurmikkoa ja muutenkin touhuilla puutarhassa.

Sunnuntaina ohjelmassa oli edelleen peruskestävyyslenkki (pk2), jonka aikana viiisi kolmenkymmenen sekunnin vetoa (1:00:16, 9.63 km, avg 142 bpm). Vetojen jälkeen oli vaikea saada sykettä rauhoittumaan tai en sitten vain saanut vauhteja rauhoitettua riittävästi ja syke pysyi korkealla liian pitkään. Juoksu tuntui kuitenkin mukavalta ja voimia olisi ollut juosta kovemaakin. Piti oikei yrittää himmailla, että syke laskisi riittävästi.

Viikossa juoksua on kertynyt 71 kilometriä, kokonaisuudessaan liikuntaa 9 tuntia 41 minuuttia ja matkaa 72.6 kilometriä. Mukavan  ja helpon tuntuista juoksentelua vaihtelevassa säässä, alkuviikosta juostiin villasäärystimillä ja sunnuntaina oli sortsikeli. Semmosta tämä toukokuu on, riemukkaan vaihtelevaa.

Toivottavasti sinullakin juoksu kulkee ja elämä maistuu,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (2)
  1. Sulla on kaunis blogi ja hyvin toteutettu postaukset!💛

    https://jasukuvaa.blogspot.com/

    1. Voi kiitos 💚
      Onpa ihanaa saada tällaista palautetta 🥰

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *