Miksi OCD:sta kuntoutuminen on niin vaikeaa? Kuntoutumisen esteet.

OCD:sta eli pakko-oireisesta häiriöstä kuntoutuminen on vaikeaa ja syitä on monia. Jotkut syyt ovat ulkoisen maailman aiheuttamia ja toiset taas sisäisen. Itse olen kohdannut molempia. Viimeiset pari kuukautta olen taistellut sisäisten esteiden kanssa. Miten voisin antaa itseni olla onnellinen, jos koen, etten ansaitse sitä?

1.Tiedon puute

Tiedon puute on kuntoutumisessa merkittävä este. Jos emme tiedä, mihin olemme sairastuneet ja miten siitä voisi päästä eteenpäin, emme pysty kuntoutumaan. Valitettavasti emme vieläkään tiedä tarkalleen ottaen, mikä aiheuttaa OCD:n. Tiede ei ole pystynyt sitä täysin selittämään, vaikka useita tutkimuksia aiheesta onkin tehty. Emme ole ihan varmoja, minkä kanssa oikein taistelemme. On kuitenkin hyväksi todettuja terapiamenetelmiä kuten kognitiivinen käyttäytymisterapia, jonka avulla OCD:sta on pystytty kuntoutumaan. Itsekin olen! Uskon, että OCD:sta voi kuntoutua täysin.

2. Hyvän terapian puute

On olemassa loistavia OCD-terapeutteja, mutta valitettavasti on myös niitä, jotka vain pahentavat tilannetta. Uskon, että tässäkin asiassa kyse on lähinnä tiedon ja osaamisen puutteesta. Pahimmillaan terapia menee varmisteluksi. Tietysti tuntuu aina hyvältä antaa toiselle huojentunut olo, mutta tällainen useimmiten vain pahentaa OCD:sta kärsivän oireita. En usko, että suurin osa terapeuteista yrittää pahentaa ongelmia, heillä on ehkä väärää tietoa ja osaamisen puutetta.

3. Tuen puute

Joillakin ihmisillä ei ole lainkaan tukea. Sitä voi olla myös vaikea saada, sillä OCD ymmärretään monesti kovin väärin. Jopa terveydenhuollossa. Vaikka läheisiä ihmisiä olisi, voi tuen saaminen silti olla olematonta. Sairastunutta on vaikea ymmärtää, jos ei oikeasti ymmärretä sairautta. Haluaisin kuitenkin toivoa, että jokaiselle löytyisi joku tuki. Useat järjestöt esimerkiksi tarjoavat tukiryhmiä  tai vertaistukea yms. Helposti myös unohdetaan, että tukea on monenlaista. Tueksi usein koetaan vain ihmiset, vaikka tukea voivat antaa myös asiat, jotka tukevat hyvinvointia kuten ruokavalio tai liikunta.

4. Rahan puute

Valitettavan usein vain rahalla saa hyvää terapiaa oikea-aikaisesti. Jos rahaa ei ole, niin hyvän terapian saaminen voi jäädä saamatta tai viivästyä.

5. Uskon puute

Ei uskota, että OCD:sta voi kuntoutua. Uskotaan, että tilannetta ei voi parantaa. Uskotaan, että tila on krooninen ja parantuminen.

6. Vastuunottamisen puute

Ei oteta vastuuta itsestä, vaan odotetaan, että joku parantaa meidän ulkoapäin, vaikka todellinen kuntoutuminen lähtee aina sisältäpäin. Tietysti lähes aina tarvitsemme jotakin tukea kuntoutumiseen myös ulkoapäin, mutta vastuunottamista on myös tuen etsiminen ja vastaanottaminen.

7. Voimavarojen puute

Voimavarat ovat heikot ja jotta niitä saisi parannettua, tulisi saada OCD:n tila paremmaksi. Valitettavasti siihen taas tarvitaan voimavaroja. Saattaa syntyä haitallinen kierre. Tästä syystä olisi löydettävä jostakin voimavaroja ylittää OCD:n suurimmat esteet, jotta saisi voimavaroja taas parannettua pitkällä tähtäimellä. Itse olen kokenut avuksi tähän sen, että pitää oikein hyvää huolta itsestään.

8. Harjoittelun puute

Vaikka tietäisi, mitä tulisi tehdä, ei harjoitella. Vain harjoittelemalla ja oikeasti tekemällä OCD alkaa helpottaa. Usein tässä on esteenä uskon puute, tuen puute tai yksinkertaisesti pelot tuntuvat liian suurilta ylitettäviksi.

9. Menneisyyden käsittelemättömyys

Menneisyyden kokemukset ovat jääneet käsittelemättä tai niitä ei käsitellä samanaikaisesti OCD:sta kuntoutumisen kanssa. Esimerkiksi trauman hoitoon voidaan tarvita hieman erilaista hoitoa kuin silloin, jos traumaa ei ole (täällä yksi artikkeli aiheesta). Käsittelemättömät tapahtumat tai uskomukset ovat toipumisen esteinä.

10. Itsemyötätunnon puute ja haitalliset uskomukset

On vaikea kuntoutua, jos ei ole itsemyötätuntoa eikä pystytä siten hyväksymään omaa inhimillisyyttä ja kannustamaan itseä. Ei uskota, että ansaitaan tulla onnelliseksi. Ei uskota, että meissä on tarpeeksi rohkeutta ja voimaa. On todella vaikea ylittää pelkoja ilman itsemyötätuntoa ja sitä, että hyväksymme virheemme.

11. Hyvän olon puute

OCD:sta kuntoutuminen on todella karmivan epämiellyttävää. Pitää pystyä sietämään inhottavaa epävarmaa ja ahdistavaa olotilaa pitkiä aikoja putkeen. Tässä helposti iskee uskonpuute, kun ei olla varmoja, että olo vielä helpottaa.

Omalla kokemuksellani voin kyllä sanoa, että niin käy!

Lopuksi

Moni näistä kuntoutumisen esteistä ilmenee myös yhtä aikaa. Joskus voi olla sekä sisäisiä että ulkoisia kuntoutumisen esteitä. Näissä täytyykin ryhtyä luovaksi, jotta esteet voidaan ylittää. Vaikka ongelmat ovat hyvin todellisia, niin helpottava asia on kuitenkin se, että esteistä huolimatta jokainen voi ottaa askelmia eteenpäin.

Itse olen yrittänyt viime aikoina muuttaa ajatustani siitä, etten ansaitse olla onnellinen. Liimasin ”Sinä ansaitset olla onnellinen!”-lappuja ympäri kotiani ja vaikka lause tuntuu nyt feikiltä, niin alan kyllä vielä uskoa siihen. Näin on käynyt myös muiden uskomusten kanssa, joita olen muuttanut. Lisäksi on oltava rohkea ja uskallettava taas hypätä tuntemattomaan.

Tsemppiä tyypit!

<3 Saida

Kirjoittaja on Saida Suonio, kasvatustieteiden maisteri (11/2015). Hän kirjoittaa omiin kokemuksiinsa ja erilaisiin lähteisiin viitaten. Saidan käyttämät menetelmät ja harjoitteet eivät välttämättä sovellu kaikille sellaisenaan. Huomioi aina yksilöllinen kokonaistilanne ja käänny tarvittaessa ammattilaisten puoleen.

Seuraa Saidaa Instagramissa: @saida_paastairti ja blogia Facebookissa: sivulla Päästä irti @paastairtiblogi (Edit. 10.8.2020).

Kuva: Kuvan on ottanut @laura_Ilojaolo ja se kuvaa sitä tunnetta, kun haluaisit mennä kompulsoimaan, mutta et mene!

Kommentit (2)
  1. Voi, klikkasin postaukseen salamana, kun tämä tuli vastaan. Olet kerännyt mainion listan, mutta lisättäköön siihen yksi kohta: muoti-ilmiöt. Siinä, missä masennuksesta ja/tai mielialan laskusta puhuttaessa yleisesti masennuksena, on myös OCD:sta tullut ikävällä tavalla muodin jatke.
    Tätä on luultavasti omiaan auttanut entistä helpommin saatavilla oleva tieto (niin hyvässä kuin pahassa), sekä se, kuinka paljon aiempaa enemmän mielenterveyteen liittyvistä asioista puhutaan tänä päivänä. Nämä itsessään ovat toki vain positiivisia ja kaivattuja asioita, mutta tämän päivän itsediagnoosit ja Google-lääkäriys eivät edesauta tai rauhoita kenenkään mieltä – päin vastoin.
    Ongelmasta oikeasti kärsivät jäävät vain monien itseään arvailevien alle, eivätkä saa tarvitsemaansa apua. Tulevaisuudessa myös OCD:sta tulee sairaus, jonka kantajaa ei oteta tosissaan (kuten esimerkiksi moni masennusta tai syömishäiriötä sairastava usein kokee).
    Kiitos tekstistä, tästä on monelle hyötyä niin nyt kuin tulevaisuudessakin.
    Tsemppiä!

    1. Hei! Kiitos ❤ Uskon, että on hyvä asia, että tietoisuus kasvaa. On tietysti myös sitä, että OCDta käytetään ja ymmärretään väärin. Esim. puhutaan OCDsta jotenkin luonteenpiirteenä, silloin kun joku pitää siivoamisesta. OCD on vakava sairaus, ja näin se pitää nähdä. On silti hyvä, että puhutaan myös lievemmistä pakkoajatusten ja kontrollikäyttäytymisen muodoista ennen kuin niistä tulee varsinaisesti OCD.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *