Sano nämä asiat mielenterveysongelmaiselle

Moni hämmentyy tai ei osaa suhtautua, kun tulee ilmi, että toisella ihmisellä on mielenterveysongelma. Kyseessä voi olla tutun kanssa käyty keskustelu tai läheisimmän ihmisen tilanne. On ymmärrettävää, että näissä tilanteissa ei aina tiedä, mitä sanoa ja kuinka suhtautua. Siksi olen listannut asioita, joita ei kannata sanoa ja asioita, joilla voit osoittaa tukesi. On myös tilanteita, joissa ei itse pysty tukemaan toista. Silloin sekin kannattaa ilmaista myötätuntoisesti, mutta rehellisesti.

1. Ole rehellinen omista voimavaroistasi. Älä anna vääriä lupauksia, jos et sillä hetkellä pysty tukea tarjoamaan.

Vältä sanomasta: ”Voit tukeutua minuun.”

Älä anna turhia lupauksia, jos sinulla itselläsi ei ole voimavaroja. Jokaisella on oikeus suojella itseään.

Sano mieluummin: ”Olen pahoillani, että voit huonosti. Tällä hetkellä minulla ei ole voimavaroja auttaa sinua.”

2. Älä mitätöi vaan näe ja kuule.

Vältä sanomasta: ”Mutta eihän sinulla voi olla tällaista ongelmaa?”

Olen itse ollut tilanteessa, jossa minulle sanottiin näin. Tätä ei varmasti oltu tarkoitettu loukkaavaksi, mutta kommenttina se on mitätöivä. Mielenterveysongelmat eivät aina näy päällepäin. Myös pärjäävä ja hymyilevä ihminen voi kärsiä salaa.

Sano mieluummin: ”En tiennyt tätä sinusta. Kuulostaa rankalta.”

3. Tarjoa tukesi, älä neuvojasi.

Vältä sanomasta: ”Sinun kannattaisi ulkoilla enemmän.”

Tämä on varmaan jo klisee, mitä ihmiset tarjoavat masentuneen ongelmien ratkaisuksi. Minulle on myös tarjottu ”Lopeta huolehtimasta!”, joka menee samaan kategoriaan. Jos ihminen pystyisi, hän toimisi juuri tällä tavalla. Menisi lenkille, eikä huolehtisi liikoja. Neuvominen ei muuta ongelmaa.

Sano mieluummin: ”Lähdetäänkö yhdessä lenkille?” tai ”Miten voisin tukea sinua tässä tilanteessa parhaiten?

4. Älä kerro omia totuuksiasi toisen tilanteesta vaan kuuntele, miltä hänestä tuntuu.

Vältä sanomasta: ”Sinullahan on kaikki hyvin.”

Mielenterveysongelmaisella ei ole kaikki hyvin. Voi olla, että elämän puitteet ovat kunnossa. Mieli ei kuitenkaan ole.

Sano mieluummin: ”Huomaan, että sinä et ole nyt kunnossa. Olen tukenasi. Miten voin auttaa?”

5. Älä vaadi mahdottomia, vaan kannusta.

Vältä sanomasta: ”Ajattele positiivisesti!”

Mielenterveysongelmainen ei välttämättä huomaa itse omaa edistymistään. Kannusta pieniltäkin tuntuvissa asioissa. Käskemällä mieli ei muutu positiiviseksi.

Sano mieluummin: ”Mahtavaa, että olet jaksanut syödä tänään.”

6. Älä pakota, mutta kannusta avun piiriin.

Vältä sanomasta: ”Etkö taaskaan soittanut ja varannut aikaa terapiaan?”

Mielenterveysongelmaisen voimavarat eivät välttämättä riitä avun hakemiseen. On kuitenkin oikein kannustaa avun hakemiseen.

Sano mieluummin: ”Soitetaanko yhdessä sinulle aika terapiaan?”

7. Älä vie huomiota itseesi vaan pidä huomiosi toisessa.

Vältä sanomasta: ”Tiedän, miltä sinusta tuntuu.”

Vertaistuki on hyvä asia, ja joskus voi tuoda esiin omia kokemuksiaan. Älä kuitenkaan mitätöi toisen tuntemuksia tai vie häneltä tilaa tuoda omia tuntemuksiaan keskusteluun puhumalla itsestäsi.

Sano mieluummin: ”Kuulostaa, että käyt läpi rankkoja asioita.”

8. Älä kauhistele vaan luo tila vaikeillekin asioille.

Vältä sanomasta: ”Tuohan on aivan kamalaa!! Miten pystyt elämään noin?”

On hyvä tuoda empatiansa esiin, mutta joskus liika kauhistelu saa mielenterveysongelmaisen pakenemaan. Kauhistelu luo tunteen, että itsessä on jotakin vikaa. Luo turvallinen tila hyväksymällä myös vaikeat asiat.

Sano mieluummin: ”Kuulostaa vaikealta. Olet todella vahva ihminen. Voit soittaa minulle, jos sinulla on avuntarve.

9. Älä vaadi mahdottomia vaan hyväksy tilanne.

Vältä sanomasta: ”Ryhdistäytyisit!”

Ihminen ei pysty sammuttamaan mieltään. Mieli luo pohjan kaikelle olemiselle.

Sano mieluummin: ”Tilanne on tämä. Selviämme yhdessä.”

10. Älä syyttele, vaan anna tilaa toipumiselle.

Vältä sanomasta: ”Kauanko aiot vielä käyttäytyä näin?”

Syyttely ei auta ketään. Sen sijaan voit luoda positiivisen ympäristön paranemiselle antamalla aikaa.

Sano mieluummin: ”Huomaan, että sinä taistelet. Paraneminen vie aikaa. Ota aika, minkä tarvitset.”

11. Kannusta toista kuuntelemaan omaa jaksamistaan ja tunnistamaan omat rajat.

Vältä sanomasta: ”Parempi mennä töihin kuin voivotella kotona!”

Kannusta toista tunnistamaan omat rajansa, ja lepäämään tarvittaessa.

Sano mieluummin: ”Oletko varma, että jaksat jo mennä töihin? Toipumisesi on tärkeintä.”

 

Kirjoittaja on Saida Suonio, kasvatustieteiden maisteri (11/2015). Hän kirjoittaa omiin kokemuksiinsa ja erilaisiin lähteisiin viitaten. Saidan käyttämät menetelmät ja harjoitteet eivät välttämättä sovellu kaikille sellaisenaan. Huomioi aina yksilöllinen kokonaistilanne ja käänny tarvittaessa ammattilaisten puoleen.

Seuraa Saidaa Instagramissa: @saida_paastairti ja blogia Facebookissa: sivulla Päästä irti @paastairtiblogi (Edit. 10.8.2020).

hyvinvointi mieli terveys hyva-olo
Kommentit (3)
  1. Kiitos paljon 🙂 Samoin sinulle!

  2. Tosi tärkeitä juttuja <3 Varmasti jokainen haluaa tulla ennemmin kuulluksi kuin kauhistelluksi ja neuvotuksi vaikeana aikana. On myös molempien osapuolten kannalta reilua, että antaa nyt sen läsnäolonsa ja tukensa minkä voi, eikä lupaile liikoja tulevasta.
    Kiitos tärkeästä postauksesta ja hyviä kesäpäiviä!
    Ida
    http://www.lily.fi/blogit/kotona-kaupungissa

    1. Kiitos paljon 🙂 Samoin sinulle!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *