Oikeasti kevyttä viikolla 10


Juoksuohjelmassa* tämä viikko oli merkitty kevyeksi viikoksi. Edellinen kevyt viikko meni öveksiksi liian juoksemisen ja lähes kolmen tunnin kolaussession vuoksi… Nyt ajattelin aivan tosissani pitää kevyen viikon kevyenä ja aika hyvin siinä omasta mielestäni onnistuinkin, ainakin treenit ovat pysyneet hienosti peruskestävyysalueella. Tämä viikko oli muutenkin kevyt viikko, sillä vietimme lasten kanssa talvilomaviikkoa, minä kävin töissä tiistaina, muuten olemme olleet lomalaisia ja kaksi nuorimmaista ovat käyneet uimakoulussa.

Maanantaina tein viikon ensimmäisen avainharjoituksen, joka oli matalatehoinen tunnin juoksulävely (1:15:51, 9.01 km, avg 125 bpm), jonka tein osaksi lapsen uimakoulun aikana ja lopun treenistä tein, kun olimme tulleet kotiin.

Tiistaina kävelin töihin (24:31, 2.52 km, avg 121 bpm) mukavassa pikkupakkasessa ja töistä kotiin hieman pidempää reittiä (53:33, 4.8 km, avg 105 bpm). Kävely töihin onnistui, koska tälle viikolle ei ollut sovittu asiakaskäyntejä. Illalla tein liikkuvuus- ja venyttelytreeniä, vasemman jalan pakara ja takareisi olivat selvästi ärtyneet kävelystä.

Kesikiviikon kävelytreenin tein uimakoulun aikana (40:48, 4.01 km, avg 112 bpm) ja myös torstaina uimakouluaika oli kävelyaikaa (54:07, 5.28 km, avg 115 bpm). Päivällä yritin saada pakarajumia hellittämään pienellä dynaamisella veyttelyllä (10:45, avg 90 bpm). Illalla lähdin innokkaana sauvakävely-yhteislenkille, mutta sainkin kävellä aivan yksikseni, sauvakävely ei ollut innostanut muita polkujuoksijoita yhteislenkille (1:40:55, 10.29 km, avg 121 bpm). Rauhallisella kävelyllä sain muutaman upean otoksen joenrantamaisemista.

Perjantaina tein viikon toisen avainharjoituksen, jossa ensin kävelin reippaasti puolisen tuntia, sitten juoksin kevyesti puolisen tuntia ja lopussa tein viisi 20 metrin rentoa juoksuvetoa puolen minuutin palautuksilla, loppuun tein vielä 15 minuutin loppuverryttelyn kevyesti juosten (1:18:13, 10.08 km, avg 128 bpm).

Lauantaina kävin pienellä happihyppelyllä (38:02, 5.03 km, avg 136 bpm). Koko aamupäivän oli satanut pienesti lunta, lapset olivat käyneet miehen ja vieraiden kanssa pulkkamäessä, minä jäin kotiin tekemään lounasta. Kun aurinko sitten iltapäivällä pilkisti pilven lomasta, lähdin salamana lenkille.

Sunnuntaina juoksin pulkkaa vetäen hakemaan nuorimmaista kaverisyntymäpäiviltä, sieltä kävelin kotiin vetäen tanssikilpailun voittanutta neitosta kotiin ja kävin vielä pienen juoksulenkin (1:03:04, 6.94 km, avg 132 bpm).

Kävely on selvästi eri laji kuin juoksu. Jalkani eivät olleet todellakaan tyytyväisiä tähän muutokseen. Ilmeisesti selvästi kantapäävoittoisempi askellus kävellessä ärsyttää pakara- ja takareisialuetta niin paljon, että kyseinen vasemman jalan jo hieman ärtynyt alue on ottanut kävelystä ikävästi itseensä. Kävely ärsytti kyseistä aluetta niin, että koko vasen jalka puutui jalkaterää myöden. Venyttelin aluetta dynaamisella venytyksillä ja hieroin pakara-alueen triggerpisteitä HihgBallerilla. Selvästi siis juoksussa päkiävoittoisempi askellus pitää tuon vasemman pakaran ja takareiden oireilun aisoissa.

Koko viikon kilometrimäärä oli 58.1. Ei niin kovin paljon vähemmän kuin tavallisena viikkona, tälle viikolle tuli kuitenkin juoksua vain 28.5 kilometriä, mutta kävelyä varmaan enemmän kuin milloinkaan ennen; 29.1 kilometriä. Viikkoon tuli liikuntatunteja 9 tuntia ja 26 minuuttia. Kokonaisuudessaan viikon sykekäyrä näyttää oikein mukavalta peruskestävyystreenin suhteen:

Aika hieno ja rento viikko, eikö? 🙂

– Maijaliisa

*Juoksuopiston 16 viikon polkujuoksuohjelma saatu blogin kautta.

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Bloglovin’ -sivustoilla.

Jos haluat seurata blogini sometilejä, löydät ne täältä – Facebook // Instagram // Twitter // YouTube

Kommentit (2)
  1. Kiitos kommentistasi Elina 🙂 Olen käynyt tuota pakara-takareisivaivaani hoitamassa hierojalla ja kahdella eri osteopaatillakin. Toinen totesi, että alin lannenikama on löysä, sen ehkä maalaisjärjellä tiesinkin,onhan minulla hieman notkoselkä. Voi se siis johtua selästäkin. Toisaalta minulla on myös laskeutuneet poikittaiset holvikaaret jalkaterissä ja nyt kävellessä en aina ole laittanut tukipohjallisia jalkaan, joten vaiva voi tulla sieltäkin päin, jos se on esim. pahentunut juuri vasemmassa jalassa. Toinen osteopaatti oli sitten sitä mieltä, että jos vaiva ei helpota, voi olla tarvetta uusille pohjallisille… Tästä on vähän vaikea sanoa, mikä on muna ja mikä kana 🤔 Mutta jos vaiva edelleen jatkuu, täytyy asiaa alkaa taas uudelleen tutkailemaan ja hoitamaan. Onneksi juoksussa vaiva ei tällä hetkellä tunnu juurikaan.

  2. Elina/Lenkillä-blogi
    10.3.2019, 22:23

    Oletko miettinyt, voisiko puutuminen johtua selästä? Itsellä on joskus myös jalka puutunut ja se on inhottava tunne. Ei siis sillä tavalla, että olen istunut sen päällä, vaan että se on puutunut ”pökkelö” liikkeessäkin. Liikkumisella se on tosin mennyt lopulta ohi. Liike on lääke. 😊

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *