Punaiselta matolta hevosen selkään
Kausi 2015 on päättynyt (pitäisi kai kirjoittaa siitä jotakin kokoavaa) ja nyt valmistaudutaan kauteen 2016. Moni miettii uutta musiikkia, teemaa ja pukua. Minä päätin ottaa vähän tavallisesta poikkeavan lähestymistavan pukusuunnitteluun, ja katsoa inspiraatiota punaisella matolla nähdyistä iltapuvuista.
Muutama selittävä sananen ennen kuvia: Minulla on vähän kaksijakoinen suhde hamepukuihin. Hameet ovat mahtavan näköisiä niin kauan kun ollaan pää ylöspäin, mutta mielestäni ne pilaavat kehon linjat käsilläseisonnoissa ynnä muissa pää alaspäin tapahtuvissa jutuissa. Otin siis haasteeksi piirtää pukuja, jotka ovat tyttömäisiä tai naisellisia ilman hameosaa.
Olen yksinkertaisten pukujen ystävä. Koristelussa voi pipertää, mutta mielestäni hyvän puvun perusidea on yksinkertainen. Näin puvusta saa heti käsityksen katsomon takarivistäkin katsomalla.
Punaisen maton asut ovat hyvä lähde pukuinspiraatiolle, sillä ne ovat pääsääntöisesti elegantteja, ajassa kiinni ja vartaloa imartelevia. Nehän ovat oikeiden muotisuunnittelijoiden käsialaa.
Sitten pukuihin.
Tämän puvun mallina toimi punainen halterneck-luomus, jossa Nicole Kidman asteli Academy Awardseihin vuonna 2005 ja Oscareihin vuonna 2007. Nicolen asun on suunnitellut Balenciaga.
Balenciagan iltapuvun perusteella suunnittelemani vikellyspuvun etuja ovat ihokankaattomuus (ihokangas ei koskaan ole just oikean värinen), yksinkertaisuus (tarkoittaa usein edullisuutta) ja se, etten ole nähnyt rusettia olkapäällä aiemmin vikellyskisoissa. Naisellisia punaisia pukuja toki on nähty vaikka kuinka.
Hamepukujen ystävä voisi tietysti teettää tästä mekkoversion. Haalari on kuitenkin mielestäni elegantimpi, ja sen naisellisuus on vähemmän osoittelevaa.
Rusetti lepää kuvassa hartialla, mutta koska puvussa ei ole ihokangasta, sen täytyisi ehkä olla kiinni kaulaosassa.
Pahoittelut muuten kuvanlaadusta. Illalla on mahdotonta saada tarkkaa kuvaa mistään, ainakaan minun taidoillani, kamerallani ja valaistusolosuhteillani.
Tähän pukuun sain idean hopeanharmaasta iltapuvusta, joka oli Angela Bassettilla Berliinin filmijuhlilla vuonna 2009. Puvun on suunnitellut Pamella Roland.
Vikellysversiota suunnitellessani otin runsaasti taiteellisia vapauksia. Jos olisin tehnyt mekkopuvun, olisin pitänyt vyötärönauhan ja kimaltavan koristelun, mutta housuversioon se ei mielestäni sopinut. Ihoa näyttävät aukot saivat vikellyspuvussa isomman roolin kuin alkuperäisessä mekossa. Tämä on kuitenkin aika klassinen, perinteinen vikellyspuku, jota voisi hyvin pitää perusliikkeissä.
Hopean- ja helmenharmaa ovat muuten mielestäni aliarvostettuja värejä puvuille. Harmaa on kiiltävänä lycrana todella kaunis, ja sitä on helppo koristella hopeisin paljetein tai värittömin strassein, joita on paremmin saatavilla kuin värillisiä strasseja.
Tämän puvun todella viehättävä esikuva oli Audrey Tautoulla Cannesin elokuvajuhlilla vuonna 2013 (juhlat olivat ilmeisesti pitkät, koska Audrey ehti esiintyä kemuissa useammassakin mekossa). Oranssinpunainen mekko on Pradan käsialaa.
Tässä on mielestäni vikellyspuku, joka ei hametta kaipaa. Tyttömäisyys on selvää kirkkaiden värien ja söpön rusetin ansiosta. Tämän puvun voisi mielestäni ommella myös mattaisesta supplexista kiiltävän lycran sijaan – tai ehkä punainen osa voisi olla supplexia ja vaaleanpunainen lycraa.
Jäin vielä miettimään, miten puvusta saisi ihokankaattoman version nuorimmille vikeltäjille. Puku voisi olla pitkähihainen, ja vaaleanpunainen nyöritys kulkisi kokonaan punaisen kankaan päällä. Edessä olkaimia markkeeraavat nauhat voisivat jatkua vyötärölle, jolloin nyöritys olisi yhtenäisen näköinen.
Kertokaahan, missä näistä puvuista kisaisitte mieluiten. Senkin saa kertoa, jos mielessä on punaisen maton asu, josta pitäisi ehdottomasti tehdä vikellyspuku.