Juoksuvuosi 2021 – numeroin ja kuvin

Vuoden viimeistä päivää viedään ja nyt on tämän vuoden juoksut juostu 😄.  Vuoden statistiikka on purkissa ja analysointia ja vertailua edelliseen vuoteen voi tehdä monella eri tavalla. Parilla sanalla sanottuna, tämän vuoden voisi vetää pakettiin näin: eniten juoksukilometrejä ikinä, pisin polku-ultra ja ennätys varttimaratonilla. Siinä onkin jo aika paljon saavutuksia keski-ikäiselle juoksuharrastajalle 👌🏻. Tänä vuonna maraton jäi juoksematta, se jäi sadan kilometrin polku-ultran jalkoihin. Muutenkin tänä vuonna olen kisaillut vähemmän kuin parina edellisenä vuonna, osin johtuen vallitsevasta kulkutaudista, osin juuri keskittymisestä tuohon satasen ultraan.

Puolet vuodesta, heinäkuun sadan kilometrin polku-ultraan asti, olin Jalanjälki-valmentajien valmennuksessa ja harjoitusmäärä kasvoikin valmennuskaudella. Toisaalta juoksua tuli ehkä himpun liikaakin ahnehdittua, kun sain pohjevaivan kesäkuussa ja jouduin siirtämään treenejä osin pyörän päälle vammasta johtuen. Onnekseni sain kuitenkin jalan kuntoon ennen kisaa ja sain retkeillä koko matkan ilman mitään erityisiä suuria vaivoja.

Tammikuussa aloitin siis juoksuvalmennuksessa ja täytyy kyllä antaa iso kiitos treenien monipuolisuudesta – ohjelmaan kuului heti tammikuusta alkaen monipuolisen juoksun lisäksi  koordinaatioharjoituksia, lihaskuntoharjoittelua niin salilla kuin kehonpainolla kotonakin ja liikkuvuustreeniä. Kun juoksuvalmennus loppui, liikkuvuustreenien määrä suorastaan romahti…

En vertaa omia juoksukilometrejäni tai treenitunteja muiden treeneihin, vaan vertailen näitä lukemia pääasiassa edelliseen vuoteen ja siihen, miten oma treeniini on mahdollisesti muuttunut  tai ehkä jopa kehittynyt verrattuna aikaisempaan. Kun katson näitä Polar Flow:n esittämiä käppyröitä, huomaan, että treenituntimäärä on pysynyt lähes samana, mutta tänä vuonna olen juossut selvästi enemmän kuin edellisenä vuonna. Tänä vuonna olen myös saanut uuden ja nopeamman pyörän, joten olen edennyt kokonaisuudessaankin enemmän kilometrejä kuin edellisenä vuonna.

Tältä näyttää koko vuoden liikunnat ja erikseen juoksun statistiikka 👆🏻. Jotain on ilmeisesti tapahtunut ja koskapa samassa ajassa olen edennyt sekä selvästi enemmän kilometreissä niin kokonaisuudessaan liikunnassa kuin juoksussakin. Ja erityisesti tuo positiivinen kehitys näkyy siinä, että olen kyennyt tänä vuonna saavuttamaan nuo suuremmat kilometrit matalammilla sykkeillä 👇🏻.

Paljon on siis tehty oikein ja ylipäänsä paljon on tehty 😅. Tähän päälle vielä vuosi kuukausittain kuvin:

 

 

 

 

 

 

tässäpä tämä, näihin kuviin, näihin tunnelmiin – riemullista uutta vuotta 2022! 🎇

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (2)
  1. Kiinnostavaa dataa, varsinkin nuo sykealueet! Hauska nähdä, että kyllä siihen matalan sykealueen harjoitteluun vaan kannattaa käyttää aikaa, vaikka välillä se tylsistyttääkin. 🙂

    1. Näin se vain on! Koko ajan itsekin tämän asian kanssa kamppailen edelleen, mutta data kyllä puhuu puolestaan ja saa vakuuttumaan matalan sykealueen harjoittelun tarpeellisuudesta 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *