Toivepostaus: 5 olennaista asiaa aikuisten opettamisesta

Toimin päätyössäni lehtorina eli opettajana ammattikorkeakoulun Master Schoolissa. Tämä tarkoittaa sitä, että opetan ylempään korkeakoulututkinnon valmistuvia aikuisia sote-alan opiskelijoita. Olen koulutukseltani filosofian tohtori kansanterveystieteen alalta ja omaan opettajan pedagogisen pätevyyden. Minut valittiin Turun AMK:n vuoden opettajaksi vuonna 2021. 

Minna opettaa opiskelijoita
Tässä opetan Master School -opiskelijoita Turun AMK:n uudella Educitu-kampuksella. Kuva: Sara Koivula, lupa kuvan käyttöön Turun AMK:lta.

Nautin työstäni monestakin syystä ja olen useasti todennut, että tämä on minulle unelmaduuni. Nautin erityisesti aikuisoppijoista, monipuolisesta työstä ja siitä, että minun pitää ajoittain ponnistella työni eteen – moni kokonaisuus vaatii vahvaa osaamista, tiedon päivittämistä ja ”vimmaista” verkostoitumista.

Olen iloinen, sillä saan opettaa itseäni kiinnostavia aihealueita, kuten tiedolla johtamista, terveysteknologiaa, terveydenhuollon digitalisaatiota, projektinhallintaa, terveyden edistämisen vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta sekä esimerkiksi tutkimusmenetelmiä.

Opetuksen lisäksi me opettajat olemme mukana tutkimus- ja hanketyössä: ideoimme, haemme ja toteutamme erilaisia kehittämis- ja tutkimushankkeita. Omaan työhöni kuuluu nykyään lisäksi ”viestinnän siivu”, mistä olen äärimmäisen iloinen. Saan tehdä työtä, johon minulla on uusi koulutus.

Aikuisten opettamisessa on omat jipponsa ja haasteensa.

Minna opettaa opiskelijoita
Olen iloinen, sillä saan opettaa itseäni kiinnostavia aihealueita. Lisäksi työhöni kuuluvat opiskelijoiden opinnäytetöiden ohjaus, hanke- ja tutkimustyö sekä viestinnän työtehtäviä. Kuva: Sara Koivula, lupa kuvan käyttöön Turun AMK:lta.

Tässä koottuna viisi olennaisinta asiaa aikuisten opettamisesta:

Ymmärrys aikuispedagogiikasta. Aikuisten opettaminen vaatii ymmärrystä aikuisten oppimisprosessista ja erityistarpeista. Kun puhutaan aikuisten opettamisesta, puhutaan yksilöistä, joilla on omat kokemuksensa, motivaationsa ja oppimistyylinsä. Oma eletty elämänsä. Ja tätä elettyä elämää, kokemuksia ja tietotaitoa tulee opettajana kunnioittaa ja se tulee ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Tässä noudatamme innovaatiopedagogiikkaa: opiskelijat tuovat mukanaan aiempaa kokemusta ja tietoa oppimistilanteisiin. Innovaatiopedagogiikka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle. Kun opiskelijaryhmät tuovat mukanaan tietoperustansa kampukselle, se tuottaa yhtäkkiä valtavan määrän tietoa oppimistilanteisiin.

Tietoa pitää prosessoida paljon. Aikuispedagogiikassa pitää hallita tietoa ja tiedon soveltaminen käytäntöön. Aikuisopiskelijat haluavat nähdä, miten opittu tieto liittyy heidän omaan työhönsä, alueelliseen sote-työhön ja yhteiskunnalliseen tilanteeseen. Opettajana minun on tarjottava uusinta tietoa sekä käytännön esimerkkejä, harjoituksia ja sovelluksia, jotka auttavat opiskelijoita ymmärtämään, miten tietoa voi hyödyttää esimerkiksi työelämässä.

Opiskelijoille tulee tarjota riittävästi tukea ja ohjausta. Aikuiset oppijat ovat siitä kiva joukko opiskelijoita, että he ovat koulutuksessa vapaaehtoisesti ja usein motivoituneita opiskeluun. He arvostavat itsenäistä työtä ja ottavat vastuun oppimisestaan. Opettajana tehtäväni on kannustaa heitä ottamaan aktiivinen rooli oppimisprosessissa tarjoamalla tukea, ohjausta ja resursseja niin oppimisprosesseihin kuin esimerkiksi opinnäytetyön tekemiseen.

Opettaja pelaa osaamisellaan ja omalla persoonallaan. Opettajan yksi tärkeimmistä työkaluista on persoona. Tämä on minun oma ajatukseni ja pohjaan sen siihen, että koulutus takaa meille tiedon ja tiedon soveltamisen käytännön pedagogiikkaan, mutta viimeinen silaus hoituu omalla tekemisellä, tekemisen tatsilla ja persoonallisilla pienillä jutuilla.

Esimerkiksi positiivisuus, iloisuus ja kannustavuus ovat avainasemassa juuri aikuisten oppimisessa. Opettaja voi osaltaan luoda ilmapiirin, jossa tekeminen – onnistumiset ja virheet – nähdään oppimismahdollisuuksina ja jossa jokainen opiskelija tuntee olonsa tervetulleeksi ja arvostetuksi.

Opiskelijoiden yksilölliset tarpeet pitää huomioida. Vaikka puhun aikuisoppijoista aikuisina ja porukkana, jokainen opiskelija on yksilöllinen. Siten heillä on myös yksilölliset eronsa, tarpeensa ja oppimistyylinsä. Opettajana olen havainnut, että näiden tunnistaminen ja huomioiminen arkisessa työssä johtaa parhaisiin oppimistuloksiin.

Summa summarum: Jos saisin neuvoa vastavalmistunutta opettajaa tai opettajaksi aikovaa, sanoisin tiiviisti, että pistä itsesi peliin. Opetustyö vaatii herkkyyttä ja joustavuutta oppijoiden tarpeiden ja odotusten suhteen. Opettajan tulisi kunnioittaa aikuisten aiempaa kokemusta, tarjota käytännön lähestymistapoja, kannustaa itsenäiseen oppimiseen, luoda kannustava oppimisympäristö ja huomioida yksilölliset tarpeet.

Tähän on tultu.

Minna

puheenaiheet tyo opiskelu oma-elama
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.