Miksi kannattaa ostaa pieniltä yrityksiltä?

Jos joku nyt tuumaa, että minulla on ihan hiukan oma lehmä ojassa tämän aiheen suhteen, niin myönnän heti, että jep, siellähän se mylvii.

Kaikesta huolimatta käsittelen aihetta tässä lähinnä asiakkaan näkökulmasta: mitä hyviä puolia olen asiakkaan ominaisuudessa havainnut siinä, että suosii pieniä yrityksiä? En toki malta olla ryydittämättä näitä havaintoja hiukan myös omilla yrittämiseen liittyvillä kokemuksillani.

Aloitetaan siitä, että pieniin, ehkä myös aika tuntemattomiin yrityksiin voi liittyä ennakkoluuloja. On eri asia ostaa yritykseltä, jonka nimeä ei ole koskaan kuullutkaan, kuin isolta ja tunnetulta toimijalta. Mieleen voi nousta kaikenlaisia epäilyksiä. Onkohan homma lainkaan hallussa? Onko tämä ihan kotikutoista puuhastelua? Hyvänen aika, mitä jos kyseessä on jopa jokin huijaus?

Jälkimmäiseen sanon heti, että tuntemattoman yrityksen taustat voi olla hyväkin tarkistaa. Google on kaveri: Löytyykö kyseisen yrityksen tietoja ylipäätään mistään? Kauanko se on toiminut? Millaisia kokemuksia asiakkailla on kyseisestä yrityksestä? Kriittinen lukutaito on tietysti paikallaan, eli kaikki, mitä netissä kerrotaan, ei aina ole totta. Jonkin yksittäisen kommentin motiivit voivat olla mitkä hyvänsä. Silti jotakin voi päätellä siitä, jos eri lähteistä löytää useita ylistäviä tai pelkästään varoittelevia kommentteja.

Sitten niihin syihin. Miksi kannattaa ostaa tuotteita tai palveluja pieneltä yritykseltä?

 

Pienen yrityksen asiakkaana et jää ”rattaisiin pyörimään”

Varmasti melkein jokainen tietää sen tunteen, kun olet esimerkiksi ison teleoperaattorin, vakuutusyhtiön tai sähköyhtiön asiakas, ja sitten pitäisi saada selvitettyä jokin asia. Ensin jonotat puhelimessa asiakaspalveluun jopa kymmeniä minuutteja. Sitten vastaa joku, jolle tämän asian selvittäminen ei lainkaan kuulu. Eikä hän oikeastaan ole varma, kelle se kuuluisi. Ehkä jollekin? Sinuun saatetaan luvata ottaa myöhemmin yhteyttä, ja kenties otetaankin. Tai sitten ei.

Parhaimmillaan olen ollut tilanteessa, jossa ison yrityksen yksi työntekijä on sanonut yhtä ja toinen jotakin aivan muuta. He ovat vaikuttaneet myös olevan toisistaan täysin tietämättömiä, niin kuin ovat varmasti olleetkin. Tilanne menee aina vain pahemmaksi, jos kysymäsi asia ei ole ihan tavanomainen eli siihen ei löydy valmista vastausta tai kaavaa mistään.

Pienen yrityksen asiakkaalle ei ihan helposti käy näin. Pienessä yrityksessä ei ole sadoittain työntekijöitä, jotka hoitavat jotakin minimaalisen pientä tonttia tietämättä muista asioista mitään. Jos onkin, he osaavat silti luultavasti kertoa sinulle, että tuo Pekka tai Pirkko tuossa vieressä on oikea henkilö auttamaan sinua.

Kun itse vaihdoin erään asiakkuuteni suuresta yrityksestä paljon pienempään, ensimmäinen yhteydenotto oli totaalinen yllätys. Mitä ihmettä, voidaanko tämäntyyppisessä yrityksessä asiakkaan puheluun todella vastata heti?

Pienyrittäjänä tiedän hyvin, ettei omakaan asenteeni työhön koskaan ole se, että minä olen vain töissä täällä. Tiedän vastauksen kaikkiin oman yritykseni tuotteisiin ja palveluihin liittyviin kysymyksiin, tai ellen tiedä, otan selvää. Asiakas ei jää sinne tänne palloteltavaksi.

Pienelle yritykselle voit olla tärkeä asiakas

Asia ei mene näin täysin poikkeuksetta, mutta usein voi kuitenkin huomata, mikä ero siinä on, oletko yritykselle yksi kymmenistä tai sadoista asiakkaista vai yksi kymmenistä tuhansista. Se ei välttämättä tarkoita sitä, että eteesi levitettäisiin punainen matto, muttet todennäköisesti tunne myöskään olevasi merkityksetön pölyhiukkanen valtavassa universumissa.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että esimerkiksi terveysalan palvelujen kohdalla tuntuu aikas hyvältä, jos yritys pystyy tarjoamaan kokemuksen edes jossakin määrin henkilökohtaisesta palvelusta, eikä asiakkaalle jää suorastaan alleviivaavaa merkityksettömyyden tunnetta.

Olen monta kertaa huomannut myös sellaisen eron isojen yritysten ja pienyrittäjien kanssa asioimisessa, että isossa yrityksessä työntekijät ovat paikalla aukioloaikaan eivätkä kaikki silloinkaan. Pienyrittäjä taas saattaa hyvinkin olla tavoitettavissa vaikka sunnuntai-iltana.

Olen itse monesti huomannut, että jos lähetän vaikkapa tarjouspyynnön jostakin tuotteesta, pienyrittäjä on usein se, jolta vastaus tulee nopeimmin. Lisäksi hän on usein ainoa, joka saattaa esimerkiksi kysellä perään, jos tarjoukseen ei tartuta. Isoilta yrityksiltä näin pitkälle menevää kiinnostusta näkee harvoin.

Myös pieni yritys voi olla edullinen

Huomaan itsekin, että väliotsikon sävy on vähän puolusteleva. Tämä johtuu siitä, että olen huomannut, kuinka monilla on tiukassa sellainen ajatus, että pieni yritys on aina se ”kallis kivijalkakauppa”.

Onhan se tietysti myönnettävä, että kyllä, isossa kuvassa suuret yritykset pystyvät usein tarjoamaan tuotteita halvemmalla. Siihen on monia syitä, joista yksi on se, että isoja eriä ostavat suuret yritykset voivat saada esimerkiksi tuotteidensa raaka-aineet halvemmalla. Aina pienempi yritys ei kuitenkaan ole kalliimpi vaihtoehto, ja siksi haluankin olettamisen sijaan kannustaa ottamaan selvää kunkin tuotteen ja palvelun hinnasta!

Kun olen itse kilpailuttanut tiettyjä tuotteita, olen useammankin kerran vaihtanut suuren yrityksen pienempään, ja siis nimenomaan edullisemman hinnan vuoksi!

Miten pieni yritys sitten ylipäätään voi kyetä tarjoamaan tuotteita halvemmalla? Siihenkin on monia syitä, ja vastaus löytyy osittain tämän postauksen aiemmista kohdista: pienissä yrityksissä rahaa ei mene ison koneiston pyörittämiseen, ja joskus pieni yritys voi yksinkertaisesti haluta jotakin asiakkuutta niin paljon, että sen huomaa myös hinnassa.

 

Muistetaan siis pienetkin yritykset – eikä vain siksi, että pitäisi jonkin ylevän periaatteen vuoksi tukea kotimaisia pieniä yrityksiä, vaan myös ihan itsemme takia! Hyvät tuotteet ja hyvä palvelu löytyvät joskus juuri sieltä vähemmän tunnetusta, pienemmästä putiikista.

Lämpimin terveisin

Rouva R

 

Kuvat Karolina Grabowska/CC0/Pixabay (ylin), mediamodifier/CC0/Pixabay (keskimmäinen) ja Gerd Altmann/CC0/ Pixabay (alin)

puheenaiheet uutiset-ja-yhteiskunta syvallista puhutaan-rahasta