Kaamea kahvipöytäkulttuuri

Tavallaan koko aiheesta on turha kirjoittaa. Ilmiö, josta aion puhua, koskettaa eniten yli 50-vuotiaita – eli uudet sukupolvet ja aika korjannevat asian joka tapauksessa, minun tai kenenkään muunkaan kynäilyistä riippumatta.

Kaikesta huolimatta en pysty vastustamaan kiusausta. Nuoret tai edes keski-ikäiset harvemmin enää kahvittelevat ystävien kesken niin, että pöydässä ovat ne paremmat posliinikupit ja emäntä on itse omin kätösin taikonut pöytään ”sen seitsemää sorttia”. Suurimmalle osalle tämä näky lienee silti jostakin yhteydestä tuttu. Tähän myös kytkeytyy suomalainen kahvipöytäkulttuuri – juuri se, jota aion tässä suomia.

Etiketille sekä kirjoitetuille ja kirjoittamattomille käyttäytymissäännöille löytyy yleensä jokin syy. Säännöt voivat olla vähän hupsuja, jäykkiä ja vanhanaikaisia. Yhtä kaikki niiden taustalla on usein tavalla tai toisella ajatus muiden huomioimisesta. Tämä on helppo pitää mielessä useimpien asioiden kohdalla, mutta sitten se kahvipöytäkulttuuri… Voi hyvänen aika! Jos perinteisen kahvipöytäetiketin taustalla on hyvät syyt, niin ainakin minulta ne ovat täydellisesti piilossa.

Ehkä pahin – ja pinttynein – yksittäinen kahvipöytätapa on kursailu. Tekeydytään kuuroiksi, kun kutsutaan kahvipöytään. Ei nyt minun takiani olisi tarvinnut… Sitten siellä kahvipöydässä kilpaillaan siitä, kuka syö vähiten yhtään mitään, ja etenkin siitä, kuka maistaa mitäkin herkkua viimeiseksi. Kilpailun häviäjä on se, joka leikkaa ensimmäisen palan kakusta tai piirakasta. Lisäpisteet menevät sille, joka on ennen kahvipöytään saapumista ahtanut napansa täyteen ruokapöydässä ja pystyy olemaan syömättä melkein mitään.

Tämähän on kaikille tosi kivaa ja hyödyllistä. Kahvi jäähtyy kuppeihin, ja jos tarjolla on lämmintä syötävää, sekin jäähtyy. Jos on jotakin viileässä tai kylmässä säilytettävää, se puolestaan sulaa ja vetistyy, kun kutsuvieraat kolmatta kertaa ignooraavat pyynnön saapua kahvipöytään. Emäntäkin on ilman muuta laittanut pöydän herkuista notkuvaksi juuri siksi, ettei kukaan vain söisi mitään.

No, koska asia ei ole ihan niin, sitten on se kahvipöytäetiketin toinen puoli eli kutsujen emännän vastaisku. Jotta joku söisi edes jotakin, alkaa hirveä tuputtaminen. Ota, ota, maista, maista! Tätä säestetään omien leipomusten haukkumisella: Tämä nyt on vain tällaista, mutta ota nyt lisää, jos nämä surkeat tekeleet vain kelpaavat. Pullakin on ihan kuivahtanutta. Siinä voi sitten vieras ähkyssä ähisten miettiä, onko parempi vaihtoehto sulloa toinenkin nyrkin kokoinen pulla kurkusta alas vai koettaa verbaalisesti vakuuttaa kutsujen emäntä siitä, että hänen leipomuksensa eivät ole palaneita, raakoja, mauttomia tai muutenkaan syömäkelvottomia.

Argh. Ei tämä tietenkään ole isossa kuvassa suuren suuri asia tai asia lainkaan, mutta silti joskus tympäisee. Olen omalta pieneltä osaltani koettanut muuttaa kahvipöytäkulttuuria niin, että minä en kursaile, ihan periaatteesta. Kun sanotaan, että tulkaa pöytään ja ottakaa, menen pöytään ja otan. Jos se tekee jonkin vanhanaikaisen säännön mukaan minusta ahneen, voin ilmoittautua sellaiseksi suosiolla.

Emännän roolissa olisin usein enemmän kuin ilahtunut siitä, jos vieraiden jäljiltä pöydälle ei jäisi kuin murut. Ajattelen siis myös niin, että miksi ihmeessä vieraana toimisin päinvastoin ja söisin mahdollisimman vähän mitään ihan vain periaatteesta.

Kun olen itse emännän roolissa, olen myös pyhästi päättänyt, että minä en tuputa. Maksimissaan toisen kerran voin sanoa, että ottakaa, mutten jää painostamaan. Ihmisillä voi olla monia syitä siihen, ettei kahvipöydän antimia nautita kovin runsaasti, eikä minusta ole kohteliasta tivata niitä. Jos toinen on laihdutuskuurilla tai hän on voinut pahoin koko päivän tai inhoaa tarjolla olevaa kuivakakkua, on huomaavaista antaa hänelle mahdollisuus pitää se omana tietonaan. Epäilysten hälventämiseksi tai emännän lepyttämiseksi ei myöskään tarvitse pakottautua ahtamaan itseensä sitä kolmatta siivua, ei ainakaan minun vahtivuorollani.

Yksi asia, josta myös muistutan itseäni säännöllisesti, on se, ettei omia tekemisiään pidä jatkuvasti vähätellä ja että tämä koskee ehdottomasti myös leipomuksia. Joskus, kun omenapiirakka on ehkä oikeastikin ollut enemmänkin reunoilta puoliksi palanut kuin vain sopivan ruskea, on saanut purra kieltään, ettei olisi tullut avattua suuta ja voivoteltua asiaa. Kyllä se suu on silti useimmiten pysynyt kiinni, koska jos ihan rehellisiä ollaan, omien tekeleiden huonouden mainostaminen tuntuu lähinnä intensiiviseltä kehujen kalastelulta. Siinä taas on hyvin vaikea nähdä mitään hyvätapaista tai kohteliasta, niin tiiviisti kuin se suomalaiseen kahvipöytäkulttuuriin kuuluukin.

Kaiken kaikkiaan annan ääneni suoraviivaisuudelle ja vähäeleisyydelle. Ne ovat myös asioita, joita itse pidän aidosti kohteliaina. Kun kutsutaan kahvipöytään, voinee luottaa siihen, että sinne on tarkoitus mennä ja että tarjottavia saa myös oikeasti syödä. Jos joku syystä tai toisesta ei kuitenkaan ahda itseensä herkkuja kaksin käsin, sekin voitaneen hänelle suoda ilman, että siitä tehdään suurta numeroa.

Ylipäätään suuren numeron tekeminen tuntuu turhalta, kun kahvipöydässä istumisen on kai useimmiten tarkoitus olla mukava, kevyt rupatteluhetki. Siihen istuu huonosti monimutkainen rituaali, jossa yhtäältä vältellään syömistä, toisaalta painostetaan syömään sekä siinä sivussa kilpaillaan siitä, että ehtivätkö vieraat kehua leipomuksia enemmän kuin emäntä moittia niitä.

Mutkattomampia kahvitteluhetkiä itse kullekin!

Lämpimin terveisin

Rouva R

 

Kuva congerdesign/CC0/Pixabay

Suhteet Ruoka ja juoma Ajattelin tänään Höpsöä

Miten lievittää maailmantuskaa?

Ensin ajattelin, etten voi kirjoittaa tällaista postausta, koska olen ihminen, joka ei pode maailmantuskaa. Sitten ajattelin, että hetkinen, eihän tuossa ole mitään logiikkaa: eikö juuri tällaisen ihmisen, joka on onnistunut välttämään maailmantuskan potemisen, pidä kertoa, miten se tapahtuu?

Tähän samaan pohdintaan ja problematiikkaan törmää muuten myös muissa yhteyksissä: saako hoikka puhua laihduttamisesta ja saako varakas jakaa säästövinkkejä – kas siinäpä vasta pulma… Aion joka tapauksessa antaa palaa ja kertoa, miten maailmantuskaa minun nähdäkseni vältetään tai miten sitä ainakin lievitetään. Jokainen päättäköön itse, näkeekö ajatuksissani jotakin järkeä.

 

Jokaista uutista ei ole pakko lukea, eikä ikävissä asioissa ole pakko piehtaroida

Tämä on maailmantuskan välttelyyn liittyvistä ajatuksistani ehkä vähiten omaperäinen, koska samaa sanomaa on julistanut moni muukin. Kun joka tuutista tulee silmille ja korville sotaa, kulkutautia, kuolemaa, kärsiviä lapsia ja eläimiä, tuhoutuvaa luontoa, köyhyyttä… Niin ihan oikeasti: jääkylmässä uutisvirrassa ei ole pakko uida, vaan välillä voi nousta rannalle lämmittelemään.

Eikö sitten tarvitse pelätä, että missaa jonkin uutisen, joka olisi oikeasti pakko nähdä tai kuulla? Mielestäni ei. Niin kauan kuin ei aio hautautua täydelliseen informaatiopimentoon – esimerkiksi sähköttömään mökkiin ilman sanomalehtiä tai mitään mahdollisuutta kommunikoida kenenkään kanssa – voi mielestäni melko huoletta luottaa siihen, että jos tapahtuu jotakin valtavaa, tämä tieto tavoittaa kyllä senkin, joka ei sitä aktiivisesti etsi.

Mistä sitten mahtaa johtua, että on niin vaikea pidättäytyä ikävän ja huolestuttavan informaation äärelle hakeutumisesta? Uskoakseni kyse on siitä, että olemme oppineet ajattelemaan, että fiksu, sivistynyt ihminen haluaa tietää asioita. Koemme helposti, että on pelkurimaista pään pensaaseen työntämistä, jos emme väkisin katso ja kuuntele juuri sitä, mitä kaikkein vähiten haluaisimme katsoa ja kuulla. Tällähän järkyttäviä dokumentteja ja erilaisia kohu- ja paljastusjuttuja usein myös myydään: haluathan tietää oikean, peittelemättömän totuuden?

Mielestäni meidän pitäisi koettaa löytää itsestämme rohkeus vastata tuohon kysymykseen, että ei, en oikeastaan halua. En tänään. Ajatus siitä, että mahdollisesti kieltäytyisimme näkemästä epämiellyttävää totuutta, voi olla ikävä. Itseltään kannattaa kuitenkin kysyä, mikä on paremmin, jos katson nyt tämän dokumentin, jonka tiedän järkyttävän ja surettavan minua. Mikä on paremmin, jos piehtaroin tämän jo entuudestaan tutun asian kammottavissa yksityiskohdissa? Jos vastaus on, että tuskin yhtään mikään, eikö itseään voisi vähän armahtaa?

Maailma ei tule pelastumaan sillä, että sinä voit mahdollisimman huonosti, sen uskallan melkein luvata.

Älä luule, että pahin olisi aina totta

Me ihmiset olemme oppineet ajattelemaan, että pahin on todennäköisesti totta. Kun oikein tarkkaan mietit, tuskin voit kiistää ilmiötä: jos meille annetaan jostakin asiasta ristiriitaista tietoa ja erilaisia ennusteita, olemme taipuvaisia pitämään fiksuimpana ja vakuuttavimpana sitä henkilöä, joka esittää pahimman mahdollisen skenaarion (ellei se ole aivan selvästi puuta heinää).

Tähän on ainakin kaksi syytä. Ensinnäkin on luonnollista toiveajatella ja uskoa asioihin, joiden haluaisi olevan totta. Koska jokainen vähänkin analyyttinen ja itsekriittinen henkilö toisaalta myös tunnistaa tämän ilmiön, me helposti ylikompensoimme sitä ja asia kääntyy mielessämme melkeinpä niinpäin, että koska emme missään nimessä haluaisi jonkin ennusteen olevan totta, juuri se luultavimmin on.

Lisäksi kyse on osittain samasta ilmiöstä, jota käsittelin jo edellisessä kohdassa: me pelkäämme näyttävämme totuuden kieltäviltä hölmöiltä; pupujusseilta, joilla on pää syvällä pensaassa. On helpompi liputtaa pahimman vaihtoehdon puolesta kuin vaikuttaa siltä tyypiltä, joka kulkee vaaleanpunaiset laput silmillä eikä halua uskoa mihinkään epämiellyttävään.

Nykyään denialismi on paha synti, ja denialistin leima lätkähtää myös melko helposti. Uhkakuvien kyseenalaistaminen on hyvinkin herkästi muiden silmissä pelkkää totuuden kieltämistä – silti, vaikkei siinä ajatuksessa ole juuri sen enempää järkeä kuin niissä vaaleanpunaisissa lapuissakaan.

Jos on yhtä kaikki vaikea rohkaistua ajattelemaan, ettei maapallo ehkä sittenkään tuhoudu lähimmän sadan vuoden aikana eivätkä kaikki ihmiset välttämättä tapa toisiaan samassa aikaikkunassa, rohkeutta voi hakea historiasta. Mihin kaikkeen pahaan me ihmiset olemmekaan aikojen saatossa uskoneet ilman, että se on toteutunut? Jos kaikki aikanaan esitetyt kauhuskenaariot – tai edes suurin osa niistä – olisivat toteutuneet, emme olisi täällä nyt miettimässä tätä.

Ellet tiedä, mistä aloittaa historian kaivelu, annan muutaman vinkin: Kylmän sodan aikaan uhkakuvat olivat todella synkkiä ja kotitalouksille jaettiin sellaisia varautumisohjeita, jotka jopa nykytilanteessa ja nykyisillä kotivarasuosituksilla nostaisivat hiukset pystyyn. Happosateiden piti aikanaan tuhota koko Eurooppa, ja 70-luvun lopun öljykriisi nosti esiin melkoisia energian riittävyyteen liittyviä uhkakuvia. Mitä tulee ihmisten yleiseen julmuuteen ja pahuuteen, en usko, että löytyy yhtään aikakautta, jolloin merkittävä osa ihmisistä ei olisi kokenut, että juuri nyt tapahtuu ihan hirveitä asioita.

Summa summarum: ei, valitettavasti se, mihin haluaisimme uskoa, ei aina ole totta, muttei ole sen perustellumpaa uskoa, että kaikkein kauheimmat skenaariot, joita joku maalailee, myöskään olisivat aina totuus.

Ymmärrä tämä: jokaisen henkilökohtainen maailmanloppu tulee vain kerran

Hetkinen, yritänkö lohduttaa ihmisiä puhumalla kuolemasta? Kyllä, tavallaan juuri niin minä yritän tehdä. Meiltä nimittäin helposti unohtuu yksi elämän perustavimmista tosiasioista: meidän jokaisen oma maailma loppuu kerran, ja joka tapauksessa se tapahtuu vain sen yhden kerran.

Mitä lohduttavaa tässä sitten on? Mielestäni se auttaa asettamaan asiat mittasuhteisiin ja muistuttaa myös siitä, etteivät pahimmatkaan uhkakuvat muuta tuota totuutta miksikään.

Ystäväni, jota koetin lohduttaa tällä ajatuksella, huomautti, että erilaiset uhkakuvat voivat toteutuessaan vaikuttaa siihen, millainen se henkilökohtainen maailmanloppu on. Tämä on tietenkin totta, mutta tässäkin mennään spekulaatioihin. Tietyt asiat voivat kieltämättä nostaa todennäköisyyttä siihen, että elämässämme tapahtuu joskus jotakin hirvittävää. Toisaalta niin voi jokaisen elollisen olennon omassa elämässä tapahtua riippumatta siitä, miltä maailmanmeno isossa kuvassa näyttää. Kaikkina aikoina, kaikenlaisissa olosuhteissa osa ihmisistä on kokenut hirveitä asioita tai hirveän lopun. Toinen puoli asiasta on se, ettemme voi olla varmoja siitä, että tietyt uhkakuvat toteutuessaankaan toisivat pahimmat kauhut juuri meidän ovellemme. Miksi siis tuhlata elämää pelkäämällä sellaista, mitä emme kenties ikinä koe tai mikä ei välttämättä tarkoita meille sitä, mitä pelkäämme? Ja vaikka joskus kokisimme sen kaikkein pahimman, mitä sen pelkääminen ennalta auttaa?

Hetkinen. Eikö tämä ole valtavan itsekästä puhetta? Miksi keskittyisimme vain itsemme, kun onhan monien kauhukuvien kohdalla kyse lukemattomista ihmisistä ja myös muista elävistä olennoista?

Tähän annan kaksikin vastausta. Ensinnäkin väitän, että kaikkein pahimmat, kalvavimmat pelkomme ovat yleensä nimenomaan henkilökohtaisia. On se itsekästä tai ei, harvoin asiat, joilla emme usko voivan olla mitään merkitystä juuri meille ja meidän elämässämme, pitävät meitä öisin valveilla. Siksi myös lohduttautuminen henkilökohtaisella tasolla usein auttaa. Toisekseen muistuttaisin siitä, että koskeehan tuo totuus kaikkia muitakin, niin ihmisiä kuin eläimiä: se oma maailmanloppu tulee ihan jokaiselle todellakin vain kerran.

 

Elämä on annettu elettäväksi. Vaikka se voi olla joskus raadollista, mahdollisimman runsas murehtiminen tuskin tekee parempaa sen enempää omastamme kuin muidenkaan elämästä.

Lämpimin terveisin

Rouva R

 

Kuvat Malgorzata Tomczak/CC0/Pixabay (ylempi) ja Dietmar/CC0/Pixabay (alempi)

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli Syvällistä