Leea Lakan Kapina pulpetissa on koukuttava ja ajatuksia herättävä teos

Leea Lakan Kapina pulpetissa (Nemo-kustantamo) on ajankohtainen ja terävä katsaus suomalaisen peruskoulun nykytilaan. Kirjan lähtökohta on poikkeuksellinen: Lakka vietti vuoden ysiluokan takarivissä havainnoiden oppilaiden arkea ja oppimista. Hän yhdistää tutkimustietoa ja omia kokemuksiaan pohtiakseen, miksi oppimistulokset heikkenevät, lukutaito rapistuu ja osaaminen eriytyy yhä voimakkaammin eri oppilaiden välillä.

Teos pureutuu koulumaailman haasteisiin monelta kantilta: se käsittelee muun muassa oppimismotivaation laskua, digitalisaation vaikutuksia sekä opetuksen ja arvioinnin muutoksia. Lakka nostaa esiin myös koulun yhteiskunnallisen merkityksen ja pohtii, mihin suuntaan suomalaista koulutusta tulisi kehittää, jotta se säilyttäisi asemansa laadukkaana ja tasa-arvoisena instituutiona.

Kirja nojaa kukkamaljakkoon

Kapina pulpetissa perustuu Leea Lakan väitöskirjan aineistoon, jonka hän keräsi seuraamalla kahden eri koulun yhdeksäsluokkalaisia luokkahuoneessa. Erityisesti hän tarkkaili takarivin oppilaita, jotka suhtautuivat koulutyöhön skeptisesti. Tutkimuksessaan Lakka pyrki selvittämään, mistä tämä ”oppositioasenne” kumpuaa, miksi se pääsee vahvistumaan ja millä keinoilla siihen voitaisiin puuttua.

Lakka on tehnyt teräviä ja lukijaa paikoin liikuttavia havaintoja – huomaan kirjaa kuunnellessani ja osin lukiessani, että samastumispintaa on varsin paljon. Toimin opettajana, toimin hanketyössä yläkoululaisten nuorten parissa, nuoret ja nuoruus ikävaiheena ovat lähtökohtaisesti aina kiinnostaneet minua, ja mikä tärkeintä, meidän perheessämme on yläkoululainen. Juuri samastumispinta koukuttaa, enkä olisi malttanut laskea kirjaa käsistäni ja korviltani.

Samastumispinnan lisäksi teos on vetävä ja väkevästi yhteiskunnan ajankohtaisissa ilmiöissä kiinni. Se myös esittää varsin osuvaa analyysia suomalaisen peruskoulun tilasta. Kirja on kielellisesti taidokas, ja Lakan kirjoitustyyli on sujuvaa ja helppolukuista. Teksti on selkeää, hyvin jäsenneltyä ja soljuu eteenpäin vaivattomasti. Tietokirjamainen, johdonmukainen rytmikkyys pitää lukijan otteessaan alusta loppuun.

Yksi teoksen vahvuuksista on sen elävä ja todentuntuinen (sitähän se juuri on…) opettajien ja oppilaiden sekä oppilaiden välinen dialogi. Lakka on onnistunut vangitsemaan kouluarjen sävyjä ja tilanteiden aitouden niin, että lukija voi miltei kuulla luokkahuoneen äänet ja nähdä oppilaiden eleet ja ilmeet. Löydän kirjasta myös huumoria, joka keventää osin vakavaa asia-aihetta ja tekee lukukokemuksesta viihdyttävän.

Kapina pulpetissa ei ole pelkkä koulutuspoliittinen opettaja-tutkijan puheenvuoro, se on myös taidokkaasti kirjoitettu kertomus koulumaailman todellisuudesta. Kirja tarjoaa kriittisen lempeää – paikoin humorististakin – pohdintaa siitä, miten koulu voisi paremmin vastata oppilaiden tarpeisiin ja kuinka sen arki näyttäytyy takarivistä.

Kapina pulpetissa herättää lukijassa myötätuntoa, huolta ja toivoa. Se tarjoaa kriittisen mutta rakentavan puheenvuoron koulutuksen nykytilasta ja tulevaisuudesta ja haastaa niin opettajat, päättäjät kuin vanhemmatkin miettimään, miten peruskoulua voisi uudistaa, jotta usko siihen säilyisi. Kirjaa voi suositella kaikille, joita koulutuspolitiikka, nuoret ja oppiminen kiinnostavat.

Toistaiseksi vuoden paras kirja. Viisi tähteä.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Kirjat Ajattelin tänään

Tammikuun viimeinen viikko kuvakoontina

On taas viikon parhaat -koonnin aika. Kulunut viikko on sujunut päasiassa hyvinkin arkisesti työn, harrastusten ja kotitöiden merkeissä. Perjantain työpäivän jälkeen vietin loppuiltapäivän ja illan Kupittaan hallilla OP-viestien toimitsijana, ja lauantaina juhlimme anopin syntymäpäiviä isolla porukalla. Sunnuntaina kisattiin jälleen, ja iltapäivällä mieleeni hiipi yksi kysymys: miten voi olla jo helmikuu? Kokosin tammikuun viimeisen viikon parhaat kuvakoontina.

Aurajokiranta harmaana
Tammikuun viimeinen viikko on ollut harmaa ja paikoin jopa keväinen. En ole vielä valmis kevääseen, vaan toivon kunnon, lumisen pakkastalven Turkuun. Elättelen toivoa, että saisimme helmikuusta perinteikkään talvikuukauden. Lauantaina ja sunnuntaina näytti jo lupaavalta: mittari oli pakkasella, maassa oli hitunen lunta ja ilma tuntui kylmältä. Aurajokirannasta otettu kuva on sunnuntailta, jolloin lenkkeilin lapsen yleisurheilukisojen lajitauolla. Muuten tähän viikkoon ei mahtunut poikkeuksellisesti yhtään jokirantalenkkiä.
Kahvikuppi ja leipä
Työviikko on ollut paikoin hektinen, mutta olen iloinnut siitä, että olen ehtinyt silloin tällöin pitämään kunnon tauon. Tiistaina suuntasin lounaskahville keskustaan, Robert´s Cafe -kahvilaan. Otin perinteisen kahvin sijaan cappucinon, sillä juuri tämän kahvilan erikoiskahvit ovat Turun kahviloiden parhaimmista – suosittelen! Oli ihana istahtaa alas, nauttia hieman erilaisesta lounaasta ja kävellä sitten takaisin työpöydän ääreen. Tauot tekevät terää!
Kisahalli sisältä
Perjantaina juostiin perinteikkäät OP-viestit Kupittaan hallissa. Kolmetoistavuotias oli sarjassaan varasijalla, ja minä pääsin toimitsijavuoroon. Varalla olevaa juoksijaa ei tarvittu lopulta, mutta toimitsijana sai tehdä hommia viidestä puoli yhdeksään. Aika kului nopeasti, ja mikä hienoista, Turun Urheiluliitto voitti! Nappasin kuvan kulisseista oman toimitsijapisteeni lähistöltä. Olin kotiin palattuani onnellinen siitä, että edessä oli viikonloppu…
Kukkia pöydällä
…ja siitä, että lauantaina alkoi pakastaa ja aurinko paistoi. Kun lähdin lenkille kotoa kaupunkiin, sain laittaa aurinkolasit päähäni. Aurinko jaksoi paistaa vielä pitkälle iltapäivään, jolloin nappasin tämän tunnelmallisen kuvan. Olen tässä hetkessä juuri tehnyt voimapilatestreenin ja jo lattialla maatessani ihaillut kaunista näkymää, varjoja ja valoja.
Viikonloppukimppu
Lauantain lenkiltä nappasin mukaani myös viikonloppukimpun. Senkin kuvasin upeassa keväisessä valossa. Lauantai oli mukava päivä: kävelin kaupunkiin ja kaupungissa, sitten kipaisimme mieheni kanssa Myllyssä kahvilla ja ostoksilla kolmetoistavuotiaan ollessa koulussa. Heillä oli lauantaikoulupäivä, jonka saa myöhemmin takaisin jonakin arkivapaana. Päivään olisivat vanhemmatkin olleet tervetulleita, mutta lapsi kielsi hyvin painokkaasti meitä tulemasta paikalle…
Minna peilissä
Lauantai-illalla vietimme anopin syntymäpäiväjuhlia. Juhlat olivat varsin mukavat. Siitä kertoo muun muassa se, että olen ottanut juhlista tasan kaksi kuvaa tai videota: tämän vessapeiliselfien ja videon lastemme serkun upeasta pianonsoitosta.
Pullataikina
Sunnuntain yleisurheilukisojen, lenkin ja iltapäiväruoan jälkeen innostuimme kolmetoistavuotiaan kanssa leipomaan pullaa. Olen aiemmin kirjoittanut blogiin vinkit hyvään ja pehmeään pullaan. Näillä ohjeilla saimme nytkin aikaan täydellisen ja pehmoisen taikinan.
Pullat pellillä
…ja siitä taikinasta leivoimme niin hyviä pullia, että en muista pitkään aikaan missään syöneeni. Harvoin kehun omia leipomuksiani saati kokkailujani, mutta nämä onnistuivat täydellisesti. Ja maistuivat taivaallisilta iltapäiväkahvin kera.

 

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään