Neljä erilaista kimppua Marimekon Urna-maljakkoon

Olen aina haaveillut Marimekon Urna-maljakosta. Tai no, sen kymmenen vuotta, kun tuote on ollut markkinoilla. Viime vuonna, hieman ennen joulua päädyin vihdoin hankkimaan sen. Tai oikeastaan sain sen lahjaksi mieheltäni.

Joululahjaksi, jota en kuitenkaan mieltänyt sellaiseksi, sillä vedenvihreä maljakko saapui kotiovelle yli kaksi viikkoa ennen joulua ja mies (tietenkin) ehti avaamaan sen paketistaan ja asettelemaan olohuoneen ruokapöydällemme. Joululahjaidea oli hetkessä mennyttä. Mutta Urna on Urna – kaunis ja täydellinen.

Olin miettinyt erilaisia kukkia ja kimppuja ja asetelmia, joita Urnaani hankkisin ja tekisin. Olin selaillut erilaisia ”malleja” somessa ja puhunut niistä jo ääneen suosikkikukkakaupassani.

Neljä erilaista kimppua Marimekon Urna-maljakkoon

Amaryllisunelma

Amarylliskimppu Urna-maljakossa

Jouluksi halusin amarylliksen. Se oli selvää jo sen kymmenen vuotta, kun maljakkoa olin kaihoisasti katsellut ja hipelöinyt Marimekon myymälöissä. Amaryllista ja eukalyptusta, isohko runsas kimppu, josta olisi iloa pitkäksi aikaa.

Sain ystävältäni hyvin vinkin Urnaan liittyen: sinne ei kannattaisi laittaa vettä suoraan, vaan maljakon sisällä kannattaa pitää erillistä pientä läpinäkyvää maljakkoa, johon vesi tulee. Otin vinkistä vaarin heti tämän ensimmäisen kimppuni kohdalla ja olen ollut tyytyväinen!

Kimpussa on vaaleanpunertava amaryllis, eukalyptusta, havua ja pistaasia. Se asettuu kivasti ja jollakin tavalla jylhästi Urnaan. Kun kolmen päivän kuluttua vaihdoin veden ja leikkasin hieman varsia, kimppu asettautui maljakkoon vielä paremmin – kuvaa en tajunnut ottaa!

Papukaijatulppaania ja pistaasia

Tulppaanikimppu Urna-maljakossa

Joulun jälkeen alkoi tulppaanikausi. Ensin pohdin valkoisia papukaijatulppaaneja, mutta päädyin lopulta punertaviin ja vähän kirjaviin vastaaviin. Niiden kanssa sidottiin yksinkertaisesti vain pistaasinoksia.

Ensin kimppu oli ryhdikäs, muutamia päivien päästä pääsin nauttimaan siitä, että tulppaanit kasvoivat, avautuivat ja rönsyilivät maljakosta. Kävin ihailemassa kimppua joka välissä. Välillä lyhensin varsia ja vaihdoin vettä. Oikein kiva kimppu Urnaan, sanoisin.

Mimosaa, valkoista tähdikkiä ja paljon vihreää

Mimosa-kimppu Urna-maljakossa

Tulppaanien ja amarylliksen jälkeen halusin jotain aivan muuta. Niinpä päädyin siihen, että kimppua lähdettiin rakentamaan keltaisista mimosanoksista. Sen kylkeen valkoista tähdikkiä (tykkään!) ja lisäksi paljon erilaista vihreää, jotta kimppu näyttäisi rennolta ja erilaiselta kuin aikaisemmat Urna-kukkani.

Tämä kimppu kesti maljakossa pitkään todella fressinä ja kivana.Vaihdoin vettä kolmen-neljän päivän välein, samalla katkoin varsiin uutta imupintaa. ”Kimpun henki” Urnassa muuttui, kun se madaltui. Pidin joka vaiheesta…

Väriä ja herkkyyttä

Jaloleinikki Urna-maljakossa

Mimosa-kimppu kesti maljakossa kolme viikkoa. Ostinkin seuraavaksi kukkakaupalta vain kaksi oranssinpunaista jaloleinikkiä ja vihreää pientä kukkaa, jonka nimeä en kerta kaikkiaan muista. Purin mimosa-kimpun, otin siitä valkoiset tähdikit talteen, lyhensin varsia ja asettelin ostamani kukat (joita ei siis sidottu) ja aikaisemman kimpun tähdikit maljakkoon. Ai että, kevyttä, raikasta ja herkkää.

Olen huomannut, että Urna-maljakko toimii hyvin myös ilman kukkia ihan sisustuselementtinä, mutta se vaatii melkoisesti tilaa ympärilleen. On se ihana. Aina vaan.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään

Puhutaan hyvää sotesta – mikä kaikki on hyvin?

Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat yksi suomalaisen yhteiskunnan kulmakivistä ja hyvinvointivaltion peruskivistä. Vaikka julkista keskustelua varsin usein hallitsevat haasteet ja kehitystarpeet, välillä on aiheellista nostaa esiin myös ne lukuisat asiat, jotka toimivat hyvin ja joista voimme edelleen olla ylpeitä.

Kysyin sosiaalisessa mediassa seuraajiltani,tuttaviltani ja ystäviltäni, mikä kaikki sotessa on heidän mielestään hyvin. Sain uskomattoman paljon vastauksia – paljon on hyvää. Ja tämän hyvän voisi teemoitella seuraavasti: lasten ja nuorten terveyspalvelut ansaisevat kiitosta, raskauksien ja synnytysten hoito on priimaa, akuutti- ja tehohoito toimivat moitteetta, terveydenhuollon ammattilaisten osaaminen vaativissa toimintayksiköissä on erinomaista, puhelin- ja digipalvelut toimivat sekä sote-alalla on valinnanvaraa koulutusta ja työllistymistä ajatellen.

Disclaimer: Kartoitus koskee pientä joukkoa (32 vastausta) melko hyväosaisia aikuisihmisiä, melko rajatulla asuialueella. Tulokset eivät ole yleistettävissä eivätkä poista sitä tosiasiaa, että sotemme on jonkinmoisessa kriisissä ja paljon on tehtävää ja kehitettävää.

Hoitajan silmät ja kasvomaski

Puhutaan hyvää sotesta – mikä kaikki on hyvin?

Lasten ja nuorten terveydenhuolto on Suomessa korkeatasoista. Kartoitukseeni vastaajista iso osa kertoi, että kouluterveydenhuolto ja neuvolapalvelut ovat paitsi saavutettavissa lapsille, nuorille ja perheille myös asiantuntevia, matalankynnyksen paikkoja, joihin yhteydenotto on helppoa ja jonne pääseminen ei vaadi ponnisteluja. Nämä palvelut tarjoavat säännöllisiä terveystarkastuksia, rokotuksia ja tarvittaessa tukea koko perheelle.

Muistutan tässä kohdassa, että neuvolajärjestelmäämme pidetään jopa kansainvälisenä esikuvana, ja sen vaikutukset näkyvät kauaskantoisesti niin lapsikuolleisuuden vähenemisenä kuin yleisenä terveydentilan parantumisena.

Akuuttitilanteissa, kuten onnettomuuksissa ja sairaskohtauksissa, suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä toimii nopeasti ja tehokkaasti.

Sain yksityisviestillä kaksi kommenttia, joista molemmat koskivat raskauden ja synnytysten hoitoa: raskaana oleville naisille tarjotaan kattavat ja laadukkaat palvelut, ja raskausajan seuranta neuvolassa on esimerkillistä. Synnytyksen hoito ansaitsee kymmenen pistettä ja papukaijan merkin – kaiken kruunaa ”koko hoidosta” postilaatikkoon tipahtanut melkoisen mitätön lasku.

Myös akuuttihoitotyöstä sain useampia kommentteja. Akuuttitilanteissa, kuten onnettomuuksissa ja sairaskohtauksissa, suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä toimii nopeasti ja tehokkaasti. Hätäkeskuspalvelut, ensihoito ja erikoissairaanhoito tekevät saumatonta yhteistyötä varmistaakseen potilasturvallisuuden. Kaksi vastaajista kehui teho- ja sydänvalvontahoitoa, lisäksi teho- ja leikkaussalihoito mainittiin korkeatasoisina ja ammattilaiset näissä yksiköissä erityisen pätevinä.

Olinkin ilahtunut, että vastauksissa tuotiin esiin myös se, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla on Suomessa hyvä koulutustaso, ja heille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia kehittää osaamistaan, vaikka koulutusnyörejä onkin tiukennettu. Alan työympäristöt ovat monipuolisia, ja ammattilaiset voivat usein valita työpaikkansa kiinnostustensa ja erityisosaamisensa mukaan – poiskin voi lähteä.

Hoitajafiguurit

Vaikka terveydenhuollon jonot herättävät aika ajoin huolta ja julkista keskustelua, suunniteltujen operaatioiden osalta tilanne on kartoitukseen vastanneiden mukaan useimmiten hyvä. Potilaina he ovat saaneet tarvitsemansa hoidot kohtuullisessa ajassa, ja leikkaus- ja jälkihoitoprosessit ovat sujuneet mallikkaasti.

Meillä täällä Suomessa hoidetaan selkeästi itse aiheutettujakin sairauksia.

Samoin on saattohoidon laita, sain tästä kaksi yksityisviestiä. Molemmat kommentoijat kertoivat omaisensa saaneen inhimillistä hoitoa, myös läheiset oli huomioitu.  Läheisten huomioimisesta kertoivat myös omaisen roolissa syöpähoidoissa olleet ja muistipoliklinikalla vierailleet.

Pitkäaikaissairauksien vuoksi säännöllisesti terveyspalveluita käyttävät kokevat saavansa hyvää hoitoa, samaa kirjoitettiin lasten kroonisten sairauksien hoidosta – apua saa, eikä esimerkiksi lääkäri- tai hoitaja-ajoista ole toistaiseksi ollut pulaa. Kiinnostava (ja sellainen, jonka ääreen meidän jokaisen kannattaa pysähtyä) kommentti oli se, että meillä täällä Suomessa hoidetaan selkeästi itse aiheutettujakin sairauksia.

Näiden lisäksi kehuja saivat työterveyspalvelut, yksityislääkärimahdollisuudet ja monet vaihtoehtoiset yksityiset toimijat omalla asuinalueella. Moni totesi, että julkinen hammashoito on hyvää ja edullista, digipalvelut pelaavat ja puhelimella saa yhteyden hoitavaan tahoon tarvittaessa.

On huomattava, että kaikki epäviralliseen kartoitukseeni vastanneet vastasivat terveyspalveluihin, vain yksi kommentoija otti kantaa sosiaalipalveluihin kehuen huoli-ilmoituksen toimimista Turussa.

Summa summarum: moni asia on varsin hyvin. Puhutaan siis hyvää sotesta!

Tähän on tultu.

Minna

Kuvat: Unsplash

Puheenaiheet Terveys Ajattelin tänään Syvällistä