Viime vuoden luetuimmat blogijutut TOP 10

Ensin ajattelin, etten tänä vuonna kirjoita luetuimmat jutut -postausta. Sitten – luettuani muutaman blogin vastaavan koonnin – tulin toisiin ajatuksiin. En halunnutkaan katkaista jokavuotista rutiiniani, lisäksi analytiikka alkoi kiinnostaa itseänikin.

Hyväksyin TOP 10 -listalle tällä kertaa vain postaukset, jotka on kirjoitettu viime vuonna. Ikilistakärjen sämpyläreseptit, ruusufinni- ja rautainfuusiojutut sekä turkulaisravintoloiden listaukset saivat jäädä omille kärkisijoilleen kaikkien aikojen luetuimmissa. Viime vuoden kärki ei yllättänyt: lukijoita kiinnostavat yhä edelleen arki, työ, vapaa-aika, hyvinvointi ja kuvapainotteiset postaukset.

Viime vuoden luetuimmat blogijutut TOP 10

10. Miten saada proteiinia ruokavalioon? – Tämä ohje yllättää

Olen aina kamppaillut yhden asian kanssa: miten saada riittävästi proteiinia ruokavalioon. Olen pieni ja harrastan melko paljon liikuntaa. Olinkin äärionnellinen, kun eräänä kesälomapäivänä näin Anna Saivosalmen Instagramissa proteiinipitoisen uunipuuron (lähinnä kuin mustikkapiirakka) ohjeen. Testasin sen ja kirjoitin ohjeen blogiinkin.

9. Ei-niin-onnellisia kesähetkiä

Sain somen kautta viestin, jossa pohdittiin, onko elämäni aina onnellista, ihanaa ja seesteistä tai mahtuuko lomapäiviin ei-niin-onnellisiakin hetkiä. No. Tietenkin mahtuu. Aina mahtuu. Kaikille mahtuu. Ja niistä kirjoitin tässä postauksessa.

8. Kesäloman viimeiset viisi kirjaa – kepeitä kesätarinoita ja intensiivisiä tositarinoita

Kesälomalla ehdin lukea ja kuunnella kirjoja. Koostin kirjakokemuksistani jälleen viime kesänä muutamia postauksia. Kirjajutut kiinnostavat aina!

7. Koronan jälkeiset iho-oireet jatkuvat: kasvoilleni iski atooppinen ihottuma

Korona ”myy” aina. Tavalla tai toisella. Tässä postauksessa kerron, miten koronavirus numero kakkosen jälkeen aloin huomata silmäluomissani kuivuutta ja kutinaa. Ne turposivat. Niskan iho alkoi käyttäytyä samalla tavalla. Kasvoilleni oli puhjennut atooppinen ihottuma.

6. Elämää kolmetoistavuotiaan kanssa – teini vastaa kinkkisiin kysymyksiin

Kokosin tämänkertaisen kolmetoistavuotiaan synttäripostauksen siten, että hän sai vastata esittämiini kysymyksiin, ja minä toimin kirjurina.

5. Tammikuisen viikon parhaat plussina ja miinuksina

Olen erityisen iloinen siitä, että viikon parhaat -postaukset vetävät tosi hyvin lukijoita! Tämä tammikuun postaus kiri TOP 10 -listalle.

4. Natalia Kallion Kotileikki on koskettava ja väkevä tarina vähäosaisuudesta

Kirjapostaukset ovat usein listan kärkipaikoilla, niin nytkin. Kirjoitin, miten Kallion teos on rohkea sukellus vähäosaisuuden maailmaan. Se tarjoaa lukijalle paitsi koskettavan tarinan myös syvän yhteiskunnallisen pohdinnan aiheen. Romaani herättää tunteita ja avaa silmät huono-osaisuuden periytymiselle sekä sen vaikutukseen identiteettiin. Suosittelen edelleen.

3. Uuden vuoden TOP 3 – Ruuhkavuosiarjesta työhön, harrastuksiin ja suuriin unelmiin

Tässä jutussa kokosin kolmen kärkiä kohdentaen ne uuteen vuoteen, uuden vuoden uusiin (ja tosi vanhoihin) kujeisiin, kotijuttuihin, harrastuksiin ja kaikenlaisiin unelmiin.

2. Keski-ikäisen naisen vuositarkastus: miltä näyttävät ferritiini-, D- ja B-vitamiini- ja rasva-arvot? 

Listakärjessä on tuttuun tapaan terveysaiheinen postaus. Jutussa kerron laboratorioarvoistani ja iloitsen siitä, että kaikki on kunnossa. Pian onkin taas aika varata aika vuoden ensimmäiseen laboratoriokäyntiin.

1. Tarvitsemme uudet ruokapöydän tuolit – valinta on vaikea

Myönnän, ykkössija yllätti. Pähkäilimme ruokapöydän tuoleja, koostin kuvakollaaseja ja kerroin, että valinta on vaikea. Nyt meillä on uudet tuolit, joista pidämme valtavasti!

Sano se ääneen -postauksista teini-iän kulmakivet ja niiden ratkaisut ylsi listan sijalle yksitoista. Sille siis kunniamaininta!

Tähän on tultu.

Minna

P.S. Mitä haluaisit ehdottomasti lukea tänä vuonna blogista?

Kuva: Arto Arvilahti

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Tammikuun ensimmäisen viikon parhaat kuvina

Uuden vuoden ensimmäinen viikko vierähti lomatunnelmissa. Viikkoon mahtui kaikenlaisia peruspuuhia sekä uudenvuoden aatto, jonka vietimme ystäväpariskunnan ja kummityttömme kanssa saaristossa. Kokosin tammikuun ensimmäisen viikon parhaat tällä kertaa kuvina.

Sumuinen Aurajoki
Viikon alussa oli (ja ennen tämän viikon alkua) oli sumuista. Jokirantalenkillä, teatterisillalla, huomasin, että edes Turun tuomiokirkon torni ei maisemasta erotu. Ilmassa oli sekä kosteutta että aivan erityistä taikaa.
Kahvakuulat
Vuoden ensimmäiseen viikkoon mahtui kotitreenejä, jotka teen aina olohuoneen lattialla siten, että näen maisemaikkunasta maiseman ja pimeään aikaan myös itseni. Treenatessa on hyvä katsoa, että liikkeet menevät oikein… Olen saanut uutta puhtia liikkumiseen, kun aloitin kuntosalitreenin personal trainerin kanssa kerran viikossa. Voima on lisääntynyt, ja olen voinut tehostaa tämän myötä myös kotitreenejä. Nautin!
Maisemaikkunan maisema
Olin iloinen, kun pakkaskelit alkoivat! Olen kunnon kesien ja kunnon talvien ystävä, ja kun uudenvuoden ensimmäisenä päivänä vielä satoi lunta, melkein hihkuin ääneen! Maisemaikkunasta huomasin, että meri on hiljalleen jäätymässä.
Ikkunaheijastus mökiltä
Vietimme uudenvuoden aaton ja päivän saaristossa ystäväperheen ja kummityttömme kanssa. Se oli viimeinen yhteinen venematkamme ennen kevään tuloa. Saaristossa oli kaunista, ja jopa minä viihdyin yhden yön siellä. Uudenvudoen viettomme sujui mukavasti: teimme hyvää ruokaa, valoimme tinoja, katselimme Suomen jääkiekkopeliä, saunoimme ja jotkut pulahtivat meressä. Aamulla nautimme brunssityylisen aamiaisen pitkän kaavan mukaan.
Tina kädessä
Valoimme tinoja. Minun tinani oli kolmiosainen, ja tämä tässä on niistä ensimmäinen ja isoin. Havaitsimme, että se muistuttaa mikroskooppia. Edessä taitaa olla mielenkiintoinen vuosi…
Luminen maisema
Kuten totesin, olin ääri-iloinen, kun heräsin uuteen vuoteen: maassa oli lumipeite, joka onneksi kattoi saariston lisäksi myös kaupungin. Valoa tulvahti heti lisää roppa kaupalla tähän ikuiseen pimeyteen!
Aurajoki förillä
Lauantaina lenkkeilin perinteiseen tapaan jokirannassa. Lenkkiä ennen kävin fysioterapiassa niska- ja selkäkäsittelyssä OMT fysioterapeutilla. Sieltä suuntasin viikonloppukimppuostoksille ja jokilenkille. Aurajoki oli paikoin jäässä, mutta onneksi föri kulkee kesät talvet.
Maisemakuva
Mies lähti lauantaina mökkisaareen. Olin ensimmäistä kertaa hiukan harmissani, etten (tai ettemme kolmetoistavuotiaan kanssa) lähteneet mukaan – katsokaa tätä aurinkoista maisemaa miehen lähettämässä kuvassa! Toisaalta en olisi kyllä viihtynyt puoltatoista päivää pikkusaaressa. Sain luettua, lenkkeiltyä, treenattua ja touhuttua kotijuttuja kaikessa rauhassa ennen loman päättymistä. Loman kirjasaldoksi tuli tällä kertaa neljä.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään