Arki koitti – hyvä niin

Otsikossa tärkein: arki koitti, ja hyvä niin. Pitkä lomapätkä tuli joulunalla tarpeeseen, mutta arki voittaa aina. Rutiinit, työt, koulu ja kunkin perheenjäsenen omat harrastukset pitävät kaiken omalla tavallaan radallaan. Korjasimme kuusen ja kaikenlaiset muut joulusomistukset pois maanantaina, ja tiistaina palasimme kukin omalle arkiraiteellemme. Ihanaa! Isolla iillä.

On sanomattakin selvää, että vuoden ensimmäisen kokonaisen viikon parhaisiin mahtuvat minun ja puolisoni työn ja kolmetoistavuotiaan koulun alku sekä työmatkakävelylenkit, monipuolinen liikunnan harrastaminen, rentouttava viikonloppu, ystävätapaamiset ja talviset pakkaspäivät.

Maisema merelle ikkunasta

Nautin kunnon talvesta. Siitä, kun lämpömittari on selkeästi pakkasella ja maassa on lunta. Nautin tunteesta, kun olen pukenut päälleni, avaan ulko-oven ja vastassa on raikas talvisää. Tällä viikolla tein sen virheen, että pukeuduin liian lämpimästi etenkin työmatkakävelyihin. Olin 47 minuutin taivalluksen ja tarpomisen (lumista ja liukasta) jälkeen hiestä märkä. Älykello näytti maksimisykkeeksi 150 ja kuormaksi korkeaa. Siltä se tuntuikin. Molempiin suuntiin, kolme kertaa viikossa.

Älykello näytti muutenkin mukavia asioita: olen nukkunut hyvin tai erittäin hyvin, uni on ehyttä, riittävää ja palauttavaa. Tämä linja siis jatkui, vaikka loma loppui. Ja se on parasta. Hyvät unet ovat perusta oikeastaan aivan kaikelle tekemiselle, jaksamiselle, viitsimiselle, mielialalle. Kaikelle. Älykellosta näin myös olleeni aktiivinen, mikä osaltaan tukee hyvää unta. Viikon keskiarvoaskelmäärä oli 19580, päivittäinen matka keskimäärin 13 kilometriä ja aktiivinen aika 9 tuntia 13 minuuttia.

Tähän arkiviikkoon mahtui neljä treeniä. Yksi personal trainer -johtoinen kuntosalitreeni ja kolme kotitreeniä. Tällä viikolla tein yhden kahvakuulatreenin, yhden voimatreenin kuminauhoilla ja yhden pilateksen. Lisäksi tein kaksi kymmenen minuutin liikkuvuusharjoitetta – suosittelen! – rintarangalle ja niskalle. Tällainen treenirytmi sopii minulle ja arkeemme oikein passelisti.

Työmatkakuva puistosta

Viikon aikana tapasin sekä työtovereitani työpaikalla että ystäviäni lenkkeilyn ja sunnuntaisyömisen merkeissä. Olimme ystäviemme ja kummityttömme kanssa syömässä Neråssa, joka ei petä koskaan. Idyllistä ja ihanaa. Lisäksi soitin maratonpuhelun ystävälleni, joita olen tavannut harvemmin sekä lyhyen mitä kuuluu? -puhelun isovanhemmilleni. Vaarillani oli 93-vuotissyntymäpäivä perjantaina, joten onnittelin häntä samalla.

Tällä viikolla aloitin Viisikko-kirjakerhomme tammikuun kirjan, Markus Nummen ”Käräjät”. Olen päässyt kuuntelu-urakassa puolen tunnin kohdalle – huomaan, että arjessa tilaa kirjoille on selvästi vähemmän kuin lomalla…

Viikonloppukimppu

Lauantaina oli siivouspäivä, jonka olimme ulkoistaneet uudelle siivoojalle. Ajankohta touhulle oli täydellinen, sillä kolmetoistavuotiaalla oli yleisurheilukisat samaan aikaan. Hän on siirtynyt tytöt 15 -sarjaan 13-vuotiaana (sarjat menevät näin, että joka toinen vuosi ollaan ikään kuin altavastaajina isompien kanssa…) ja juoksi oman ennätyksensä 200 metrin juoksussa, ja olimme lapsen onnesta iloisia. Lauantaina tein perinteisen lenkkini jokirantaan ja kukkakaupalle, hain viikonloppukimpun ja piipahdimme kaiken päätteeksi lounaspatongilla Subwayssa Skanssissa.

Lauantaina leikin kätevää emäntää ja tein iltapäiväruoaksi ”nistipataa”, jonka pyöräytin makaronilaatikoksi ruokailun jälkeen. Nyt meillä on kylmiössä valmis ruoka maanantaille. Lottovoitto! Eikä siinä vielä kaikki: samalla uunilla leivoin saaristolaisleivän perheen pyynnöstä. Aikamoista.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Neljä kepeää kirjaa alkuvuoteen

Joulun pitkä vapaajakso oli antoisa monella tavalla: sain lomailla, oleskella, liikkua riittämiin ja puuhastella itselleni tärkeitä juttuja, kuten lukea ja kuunnella kirjoja. Tällä(kin) kertaa halusin tarttua johonkin kepeään, ja niinpä lukemistoon päätyivät Viisikko-kirjakerhon joulukuun kirjaksi valikoitunut Maija Kajannon Kardemummajoulu, Sisko Savonlahden Tavallaan totta, Ilona Tuomisen Korttelirauhanjulistus sekä Hanna Wellingin Pikkupakkasia ruukkikylässä.

Kirjakoontikuva

Maija Kajanto: Kardemummajoulu

Kardemummajoulu on viides ja viimeinen osa Maija Kajannon kirjoittamassa Kahvila Koivu -sarjassa. Kahvila Koivu valmistautuu kardemumman tuoksuiseen jouluun. Krissen ja Tommin yhteinen elämä on seesteistä, mutta Pyhävirran kylässä vipinää aiheuttavat niin Maisan talvihäiden valmistelut kuin myös kylälle saapuneet taiteilijat ja Krissen raskaus.

Kardemummajoulu on edeltäjiensä tavoin lämminhenkinen ja viihdyttävä teos. Henkilöhahmot ovat tuttuja, tarina leppoisa. Kajannon kirjoitustyyli on eloisaa ja humoristista, mikä tekee luku- ja kuuntelukokemuksesta kepeän ja miellyttävän. Mielestäni sarjan viimeinen teos ei yllä ihan samalle tasolle kuin sen edelliset osat. Neljä tähteä.

Sisko Savonlahti: Tavallaan totta

Sisko Savonlahden Tavallaan totta -teos kuvaa tarkkanäköisesti ja viihdyttävästi somemaailmaa ja sen lieveilmiöitä. Suomen suosituimpiin vaikuttajiin kuuluva Lexy Lampén elää ulospäin täydellistä elämää: juhlat, lahjat ja unelmien poikaystävä ovat hänelle arkipäivää. Mutta. Somemaailman armoton kilpailu ajaa Lexyn kertomaan valheen, joka käynnistää tapahtumat, joiden seurauksena hän voi menettää kaiken itselleen tärkeän.

Savonlahti käsittelee some-vaikuttajamaailmaa humoristisesti, inhimillisellä otteella. Kirjailija tuo esiin sosiaalisen median varjopuolia ja sen vaikutusta identiteettiin. Tarina on paikoin lapsellinen ja ennalta-arvattava. Tavallaan totta on kepeä, nopealukuinen ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisessa aiheessa kiinni. Se ei kuitenkaan sykähdytä kahta tähteä enempää.

Ilona Tuominen: Korttelirauhanjulistus

Korttelirauhanjulistus on Tuomisen aiemmista teoksista itsenäinen tarina, jossa kuitenkin tavataan Kortteli-sarjasta tuttuja puutaloyhtiön asukkaita jouluisissa tunnelmissa. Tarinassa Poppeli-korttelin idyllinen pihapiiri muuttuu jouluiseksi postikorttimaisemaksi, kun asukkaat kokoontuvat kuusenpystytystalkoisiin. Vanhojen koristeiden ripustaminen kuuseen herättää menneiden joulujen muistoja, mutta yllättävä mysteeri tuo mukaan odottamattoman käänteen.

Tuomisen teos on lämminhenkinen ja tunnelmallinen hyvänmielen tarina, jossa perinteet, yhteisöllisyys ja ripaus jännitystä kietoutuvat yhteen. Tarina oli kuitenkin hieman juoneton ja jollakin tavalla liiankin kepeä. Kaksi tähteä.

Hanna Velling: Pikkupakkasia ruukkikylässä

Hanna Vellingin Pikkupakkasia ruukkikylässä on Bazar-kustantamon esittelytekstin mukaan hyvän mielen kirja elämänmuutoksen toteuttavasta Ursulasta, umpihangesta löytyvistä uusista urista ja käsityöläiskylästä, jolla on asukkaisiinsa taianomainen vaikutus. Nyökkäilen, kuvaus pitää täysin paikkansa. Ja kirja vie nopeasti mukanaan.

Teoksessa on paljon samaistumispintaa ja tunnistettavuutta sekä sopivasti jännitystä ja romantiikkaa. Hanna Vellingin kieli on sujuvaa, humoristista ja mukaansa tempaavaa, erityisesti dialogit ovat onnistuneita. Kolme tähteä.

Tähän on tultu.

Minna

Kuvakoonnin kuvat: WSOY, Gummerus, Bazar.

Puheenaiheet Oma elämä Kirjat Ajattelin tänään