10 asiaa, jotka tekevät joulustani erityisen

Joulu on usein vuoden odotetuin juhla, joka merkitsee jotain erityistä. Minulle se on lähinnä yksi juhla ja vapaahetki muiden joukossa. En ole jouluihminen enkä erityisesti odota joulua. Sen sijaan pidän joulutunnelmasta, ja osaan iloita siitä, että lapsille joulu on ollut aina vuoden kohokohta.

Joulussa parasta onkin lasten ilo, tunnelma, kynttilät, kuusi ja se, kun aattoilta on ohi. Edessä siintävät pitkät, kiireettömät vapaapäivät. Päätin avata 10 asiaa, jotka tekevät omasta joulustani erityisen ja ainutlaatuisen.

Joulukuusi kotona

10 asiaa, jotka tekevät joulustani erityisen

1 Joulun tunnelma
Tuore kuusi, vasta sytytetty kynttilä ja lämmin glögi. Pikkupakkanen, luminen maa ja hämäränhyssy. Kauniit paketit kuusen alla ja valonauha terassin kaiteella. Siinä se.

2 Kynttilät ja jouluvalot
Pimeyden keskellä tunnelmallisesti loistavat jouluvalot ja kynttilät tekevät kodista, pihasta ja tienoosta jouluisen, lämpimän ja jollakin tavalla kutsuvan.

3 Perhe ja läheiset
Koko joulun ydin on perheessä, etenkin lapsissa. Yhteiset hetket ja kaikenlaiset viihdyttävät aktiviteetit, kuten lautapelit, kuuluvat minusta joulunviettoon. Lapsen ilo ja touhukkuus ovat joulunodotuksessa ja -vietossa parasta.

4 Lahjojen antamisen ilo
Vaikken joulua rakastakaan, rakastan suunnitella ja antaa lahjoja, jotka ilahduttavat saajaansa – usein pienen pienet ja ajatellut yllätykset ovat niitä kaikkein merkityksellisimpiä.

Pieni paketti kädessä

5 Joululaulut
En niinkään pidä kauppakeskuksissa soivista rallatuksista, mutta saatan nauttia joululauluista pienissä erissä juurikin kotosalla kynttilän valossa lahjoja paketoidessani. Ne toimivat myös hyvänä taustamusiikkina siivouksessa. Joulumusiikissa olen oikeastaan kaikkiruokainen: klassiset joululaulut, tuunatut klassikot ja modernit jouluhitit soivat autossa ja kotosalla. Juice Leskisen Sika ei menettele missään muodossa.

6 Lumi ja talvimaisema
Taisin tähän jo viitatakin. Olen kuumien kesien ja kylmien, lumisten talvien ylin ystävä. Niinpä toivoisin jouluksi lunta ja pakkasta. Lumi tuo tunnelmaa ja valoa. Kehittelin runontapaisen: Jos onni suosii ja lumi peittää maan, joulun taika moninkertaistuu.

7 Kiireettömyys ja vapaa-aika
Tämä voisi olla kohta yksi. Ja kaksi ja kolme ja kymmenen. Minulle joulunaika on ennen kaikkea loma. Saan olla, mennä ja tulla vapaasti. Saan nauttia kiireettömistä aamukahveista ja tehdä päivisin mukavia asioita ilman työkiireitä ja muita pakkoja.

Joulukuusi ja olohuone

8 Toivelahjat

Tykkään antaa lahjoja, mutta tykkään myös saada niitä. Toivelahja on aina kiva, mutta pidän myös yllätyksistä. Tärkeintä on ajatus.

9 Mätivaahto ja saaristolaisleipä
Jouluruoka on ihan jees. Yhden tai kaksi päivää. Erityisesti pidän kaloista ja mätivaahdosta sekä saaristolaisleivästä. Niitä sitten, kiitos.

10 Uuden vuoden odotus

En ole jouluihminen, mutta en ole myöskään uuden vuoden juhlaihminen. Sen sijaan tykkään uuden vuoden odottelusta ja suunnittelusta ja siitä, että pitkän loman jälkeen pääsen jälleen aloittamaan uuden työvuoden. Olen ehdottomasti ja aina uusien alkujen ihminen.

Tähän on tultu. Ihanaa joulua teille kaikille! Sydän.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Tapahtumat ja juhlat

Loman alku, positiivinen palaute, joulutohinat ja muut viikon parhaat

Vuosi alkaa olla lopuillaan. Ennen uutta vuotta pitää vielä elää yksi joulunalusaika ja joulu, sitten ollaan voiton puolella. Tämä viikko on tuntunut ihmeellisen seesteiseltä, vaikka alkuviikko meni vielä töiden parissa ja loppuviikko kaikenlaisissa joulutohinoissa. Koti oli vielä perjantaina siivoton, iso osa lahjoista käärimättä paketteihin ja suunnilleen sata asiaa hoitamatta.

Jokiranta aamuhämärässä

Maanantaina ja tiistaina aika kului joutuisasti työtehtävissä. Tein töitä vielä muutamia tunteja iltaisinkin, jotta sain aloittaa lomani (oikeammin vapaajaksoni) keskiviikkona kymmeneltä. Olin aikatauluttanut keskiviikkoaamuun vielä opintojaksoarviointien kirjaamisen Peppi-järjestelmään, muutamaan sähköpostin vastaamisen sekä yhden julkaisun submittoimisen vertaisarvioituun lehteen kollegan kanssa. Viimeiseksi mainittuun menee yllättävän paljon aikaa, vaikka kuinka olisi tarkastanut, viilannut ja veivannut. Mutta huh, nyt se on tehty.

Kun suljin työkoneen, puin ylleni ja lähdin ystävän kanssa lounaskahville keskustaan ja tein samalla jouluostoksia kaikessa rauhassa ihan itsekseni. Iltapäivällä kotiin päin kävellessä minut valtasi vapauden tunne: se on sellainen tunne, joka leviää rintalastaan ja niskaan ja kasvoille ja päähän ja joka paikkaan. Usein tunnetta seuraa huokaisu ja hymy. Se on sellainen ”Vuosi on töiden suhteen paketissa” -tunne.

Tai nyt hiukan narrasin, sillä vaikka olen päätyöstäni vapaalla, teen sivutyötäni toimittajana lomankin aikana. Mutta. Kuten olen aiemmin todennut, se ei tunnu niinkään työltätyöltä vaan lähinnä kivalta puuhastelulta. Sain perjantaina viimeisteltyä kaksi juttua, joihin olen ihan tyytyväinen. Ja ihan tyytyväinen saa juuri nyt riittää.

Joulukuusi valmiina

Kolmetoistavuotiaan koulu päättyi vasta perjantaina, joten sain hääräillä joulujuttuja kaikessa rauhassa ja salassa itsekseni. Kotona sytyttelin kynttilöitä ja laitoin joulumusiikin soimaan hiljaa kaiken tekemisen ja olemisen taustalla. Tämä on jo paljon ei-jouluihmiseltä. Lisäksi tapasin ystäviä, lenkkeilin, treenasin ja siivoilin.

Kotimme on ollut melko siivoton viimeiset viikot, sillä siivojamme on ollut sairaana enkä ole hyväksynyt sijaissiivousta. Onneksi tilanne saatiin haltuun, kun mies oli hankkinut meille siivoojan lauantaille. Kylläpä on ihanan siistiä!

Perjantaina yllätyin iloisesti tehdessäni artikkelijuttuja ja mennessäni sähköpostiin lähettämään niitä tuottajalle. Postissa oli hyvän mielen tervehdys päätyöstäni. Sen otsikko oli ”Sinuakin äänestettiin Vuoden opettajaksi”. Nieleskelin jo tässä vaiheessa. Olen saanut Vuoden opettaja -kunniamaininnan vuonna 2022, ja nyt monet opiskelijat olivat jälleen ehdottaneet minua tähän. Palaute oli niin liikuttavaa, että itkin ääneen. Postasin tämän LinkedIniin tärkeimpänä referenssinäni. Sitä se tosiaan on.

Ote palautteista: ”Minna on innokas, tehokas ja aktiivinen oman alansa todellinen asiantuntija. Hän levittää innostusta ympärilleen. Todellinen helmi!” Elän tällä ja kaikilla saamillani palautteilla taas ainakin vuoden eteenpäin – positiivisen palautteen voima on ihmeellinen.

Joulukuusenkoriste

Viikonloppuna kyläilimme kummityttömme perheen luona, veimme samalla heille paketit. On ihanaa saada seurata pienen tytön kehitystä läheltä. Ja saada samalla palanen vauva-arkea, jota itsellämme ei enää ole. Nyt neitonen täyttää viisi kuukautta, tarttuu esineisiin, kääntyilee, jokeltelee ja nauraa. Hän on valloittava pieni ihminen.

Sunnuntaina tapasin ystävää aamulenkillä vesisateessa, kävin fysioterapeutilla, kipaisimme hoitamassa viimeiset lahjaostokset puolison kanssa ja ihan vain olin. Toki myös kuuntelin äänikirjaa ja ihailin kaunista kuustamme, jonka haimme jo keskiviikkona kolmetoistavuotiaan kanssa lähikaupan pihasta. Hän valitsi hienon yksilön ja koristeli sen.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään