Tunnemieli, viisas mieli ja tyyni mieli kohtasivat – kuka voitti?

Olen osallistunut viimeisen vuoden aikana työnohjaukseen, mikä on ollut erityisen kiinnostavaa, kiehtovaa ja antoisaa. Olemme työpsykologin kanssa puhuneet monenlaisesta ja käsitelleet erilaisia työhön, itsenäiseen päätöksentekoon, tiimityöhön sekä erilaisiin työ- ja kotipersooniin liittyviä seikkoja. Olemme keskustelleet rytmisyydestä, johtajuudesta, ”omasta paikasta yhteisöissä”, vahvuuksista ja kaikenlaisista kehittymisen kohteista.

Yksi erityisen kiinnostava asia on mielestäni ollut tunnemieli, viisas mieli ja tyyni mieli. Ne liittyvät kaikkiin yllä mainitsemiini keskustelun ja pohdinnan aiheisiin, ne on helppo linkittää työhän, vapaa-aikaan ja perhe-elämään.

Kolme pientä patsasta

Mielen kolme ulottuvuutta

Tunnemieli, viisas mieli ja tyyni mieli ovat käsitteitä, jotka liittyvät erityisesti tunne- ja tietoisuustaitoihin. Ne kuvaavat ihmismielen erilaisia tiloja ja tapoja, joilla käsittelemme elämää, teemme päätöksiä ja säätelemme tunteita. Tunnemieli ohjaa toimintaamme silloin, kun tunteet ovat hallitsevassa asemassa ja rationaalinen ajattelu jää taka-alalle.

Tunnemieli-tilanteissa vahvat tunteet, kuten viha, pelko, suru tai ilo, ovat hallitsevia ja päätökset ja toiminnot perustuvat hetkellisiin tuntemuksiin. Tilanne johtaa herkästi ylilyönteihin, koska tunteet sumentavat harkintakykyä.

Viisas mieli on tila, jossa yhdistyy sekä tunnemieli että järkimieli. Se edustaa tasapainoista ja tietoista ajattelua, jossa tunnustetaan tunteet, mutta niiden ei anneta hallita kaikkea. Viisas mieli -tilanteessa pystymme yhdistämään tunteet ja järjen, ja toiminta vaikuttaa varsin tasapainoiselta ja tarkoituksenmukaiselta. Näissä tilanteissa päätökset perustuvat sekä siihen, miltä asiat tuntuvat että siihen, mikä on loogista ja järkevää.

Olen aina ajatellut, että fiksut ja kärsivälliset, ei-niin-temperamenttiset tyypit omaavat viisasta mieltä – kun he ovat vihaisia, he päättävät ottaa aikalisän ja puhua asiasta myöhemmin, kun tilanne on rauhoittunut. ”Yön yli nukkujilla” on viisas mieli.

Tyyni mieli taas viittaa mielentilaan, jossa olet rauhallinen ja tietoinen nykyhetkestä ilman minkäänlaista voimakasta tunteiden tai ajattelun ylikuormitusta. Se liitetään usein kykyyn olla läsnä hetkessä. Tyyni mieli -tilanteita kuvaavat rauhallisuus ja vakaus, tunteiden säätely on tasapainossa, eikä meillä ole kiirettä tai pakottavaa tarvetta toimia. Tyyni mieli ei niinkään ole päätöksenteon tila vaan enemminkin tietoisuuden kokemus.

Kolme pientä apinapatsasta

Kun tunnemieli, viisas mieli ja tyyni mieli kohtasivat, kuka voitti?

Olen ikävä ihminen ja paljastan heti alkuun, että kukaan ei voittanut, sillä kaikkia tarvitaan. Tunnemieli auttaa meitä kokemaan ja ilmaisemaan tunteita, mutta se ei ole paras tila järkevien päätösten tekoon. Viisas mieli on ihanteellinen tila, kun haluamme tehdä päätöksiä, jotka huomioivat sekä tunteet että loogisen ajattelun.  Tyyni mieli auttaa meitä rentoutumaan ja löytämään tasapainoa erityisesti stressaavina aikoina.

Aika usein viisas mieli ja tyyni mieli astuvat kehiin, kun autamme ja neuvomme muita, mutta itseemme kohdistuvat asiat kohdataan tunne edellä. Tässä konkreettinen esimerkki kotitöistä aiheutuvan sanaharkka- ja riitatilanteesta. Tilanteen voi soveltaa halutessaan myös työelämään. Tai ihan mihin tahansa.

Hymynaamanopat käsissä

Tulet kotiin pitkän päivän jälkeen ja huomaat, että joku tai jotkut eivät ole tehneet osuuttaan kotitöistä. Tunnemieli ryntää paikalle. Olet pettynyt, ärtynyt ja turhautunut, koska omasta mielestäsi teet aina kaiken. Tunne kiihdyttää toimimaan: tiuskaiset kärkkäästi ”Miksei kukaan koskaan tee mitään täällä?” etkä mieti seurauksia. Tilanne kärjistyy riidaksi.

Kun viisas mieli tulee paikalle, olet turhautunut ja ärsyyntynyt, mutta tunnistat tunteen. Vaatteita riisuessasi mietit hetken, kuinka tilanteessa olisi kannattavinta toimia. Päätät lähestyä asiaa rakentavasti ja sanot rauhallisesti: ”Huomasin, että tiskit ovat jääneet tiskipöydälle. Olisiko mahdollista, että joku muu hoitaisi ne tänään?” Tämän seurauksena tilanne pysyy hallinnassa, ja toinen osapuoli on todennäköisemmin valmis kuuntelemaan ja toimimaan ilman, että syntyy riitaa.

Jos taas paikalle saapuu tyyni mieli, vaatteita riisuessasi hengittelet syvään ja käytät aikaa rauhoittumiseen, ennen kuin otat asiaa millään tavalla esille. Kun olet rauhoittunut, pystyt tarkastelemaan tilannetta selkeämmin. Tyyni mieli ymmärtää, että muillakin on ollut kiireistä ja unohdukset ovat inhimillisiä. Rauhallisen mielentilan ansiosta asiaa voi lähestyä asiaa ilman stressiä – ja konfliktin voi välttää kokonaan.

Minä olen tyyppiesimerkki ihmisestä, jolle tunnemieli on se, joka ryntää aina ensimmäisenä paikalle. Hienointa on kuitenkin, kun huomaan kehittyneeni. Nykyään (silloin tällöin ainakin) pelipaikalle astuvat myös viisas ja tyyni mieli. Ikä, elämänkokemus ja jonkinlainen tilannetaju ovat tehneet tehtävänsä?

Tähän on tultu.

Minna

Kuvat: Canva

Puheenaiheet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään

Joulukuun ensimmäisen viikon parhaat kuvina

On joulukuu. Vuoden viimeistä viedään. Joulukuun ensimmäiseen viikkoon mahtuu monenlaista mukavaa tekemistä sekä kivoja arkisia kohtaamisia. Viikon kruunasivat kummityttömme perheen tapaaminen sunnuntaipäivällisen merkeissä sekä kynttiläpaja, jossa vietimme aikaa kolmetoistavuotiaan kanssa. Kokosin joulukuun ensimmäisen viikon parhaat kuvina.

Maisemaikkunan sininen näkymä
Olin iloinen, kun joulukuun ensimmäisellä viikolla saimme nauttia pikkupakkasista. Yhtenä yönä ja aamuna satoi vielä hitusen lunta, mistä olin äärikiitollinen. Ja lunta saatiin lisää viikonlopuksi. Maisemaikkunnan viikon maisemat ovatkin olleet varsin sinisävyisiä. Tätä lisää!
Älykello kädessä
Yhdestä asiasta olen ollut erityisen iloinen ja onnellinen tällä viikolla: olen nukkunut jokaisena yönä hyvin tai erittäin hyvin. Lauantain ja sunnuntain välinen yö taisi olla heikoin yö koko viikossa, ja sekin oli hyvä-tasolla yli kahdeksan tunnin unilla. Tämä ei ole mitenkään kovin poikkeuksellista, mutta se, että viikon kaikki yöt ovat todella hyviä, on. Usein mukaan mahtuu yksi tai kaksi oranssia eli tyydyttävää (ja niissäkin vain ANS-tila on tyydyttävä ja laskee kokonaisuutta). Hyvä uni on kaiken perusta. Huomaan voivani ja nukkuvani parhaiten silloin, kun aktiviivusuusprosentti on selkeästi yli sadan. Tällä viikolla keskiarvo aktiivisuudessa oli 122 prosenttia. Ehkä se sitten selittää hyviä uniakin…
Kuiva-ainekaappi
Olen ottanut seurantaan @boniasiivouksen joulukalenterin. Aloitin sen hieman myöhässä, mutta aloitin kuitenkin. Ensimmäisestä luukusta paljastui kuiva-ainekaapin siivous, ja sen me teimme yhdessä kolmetoistavuotiaan kanssa. Olipa vapauttavaa. Samalla siivosimme myös kattila- ja ruokailuvälinekaapit. Kaikkinensa tähän siivoiluun meni aikaa puolisen tuntia. Tämä vain muistutuksena itselleni – ajattelen usein, etten jaksa enkä viitsi, koska siivoamiseen kuluu niin paljon aikaa. Pyh.
Amaryllis pöydällä
Kun vakkarikukkakauppani instassa paljastettiin tämän viikon viikonloppukimppu, tein oitis varauksen, sillä muistelin edellisiltä vuosilta, että amarylliskimput menevät heti. Lauantaina vein lapsen yleisurheilikisoihin, jätin auton hallin pihaan ja lähdin tunnin lenkille. Samalla hain varatun kimppuni. Se on niin kaunis! Ihailen sitä joka kerta, kun katsonkin olohuoneen suuntaan.
Yleisurheiluhalli
Lauantaina kisattiin seurojen välinen Merkki-Mestaricup Kupittaalla. Kolmetoistavuotias oli valittu juoksemaan 60 metriä. Hyvin meni, vaikka hetki sitten sairastetun flunssan jälkeen hän köhii edelleen jonkin verran. Turun Urheiluliitto voitti kultaa, ja sitä sitten juhlittiin!
Kynttilät kepissä
Varasimme paikat Seikkailupuiston kynttiläpajaan kolmetoistavuotiaan kanssa. Sunnuntaiaamulla olimme siis puolitoista tuntia kynttilähommissa. Minua liikutti, kun muistin, että olen ollut myös poikiemme kanssa ihan samassa pajassa, ihan samassa paikassa tasan 20 vuotta sitten. Poikien siellä tekemät tonttu-kynttilät koristavat edelleen isovanhempieni joulupöytää (niitä ei ole raaskittu polttaa).
Tonttu-kynttilät
Tip tap! Teimme molemmat neljä kynttilää. Olisin halunnut tehdä kaikista neljästä ihan samanlaiset punavalkoiset tontut, mutta lapsi kielsi tämän kovaan ääneen: ”Ei, nyt et ole niin tylsä!” Niinpä ”jouduin” tekemään toisesta parista (tämä kynttiläpari-ajatus oli kolmetoistavuotiaasta myös jollakin tavalla outo) vihreävalkoiset ilman mitään tonttumeininkiä. Lapsi teki kaikista neljästä kynttilästä värikkäitä ja erilaisia.

Kynttiläpajan jälkeen tein lenkin, ja iltapäivällä tapasimme ruoan merkeissä ystäväperheemme ja kummityttömme. Näistä tapauksista ei ole kuvia.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään