Joulukuisen viikon parhaat kuvakoontina

Taas on viikko vierähtänyt. Vielä vajaa viikko töitä, sitten alkaa pitkä joululoma. Tällä viikolla työviikko oli kiireinen, mutta perjantaiaamuna oli helpottavaa huokaista, kun olin saanut arvioitua kaikki opinnäytetyöt, jotka olivat to do -listalla. Perjantai-iltapäivällä lähdimme ystävien ja kummityttömme kanssa Tallinnaan joulutorille ja ihan vain olemaan.  Oli mukavaa! Kokosin viikon parhaat tällä viikolla kuvakoontina.

Kupittaan puisto
Kuluneella viikolla tein kaikkiaan neljä työmatkalenkkiä. Tai kahdeksan, jos kumpaankin suuntaan matkat lasketaan. Tästä olin erityisen iloinen. Aamut olivat vilpoisia, ja iltapäivisin, kävellessäni kotiin päin, olin perille päästyäni hiestä märkä. Kärsin edelleen jatkuvasta pimeydestä, mutta ulkoilma tekee aina hyvää!
Vahva navetta
Tiistaina vietimme työtiimimme kehittämispäivässä Raunistulan Vanhassa Navetassa. Paikka on remontoitu hiljattain, ja toimi oikein kivasti kokouskäytössä. Pidän vaihtelevista työpäivistä, ja tämä työpäivä oli oikein mukavaa vaihtelua tämänhetkiselle muulle tekemiselle (opinnäytetöiden arviointi, opintojaksoarvioinnit, kevään opintojaksosuunnittelu…).
Origamilinnut
Kehittämispäivänä taittelimme yhden osaajan johdolla origamilintuja. En ole koskaan ollut tällaisten askartelujen ystävä, koska sormeni ovat jotenkin suuret ja kömpelöt. Mutta nyt ssin muutaman tehtyä. Osasta tuli hiukan reissussa rähjääntyneet fasaanin näköisiä. Oken kyllä aina messissä kaikessa laulussa ja leikissä, vaikka en ihan täysin osaisikaan.
Aurajokiranta pimeällä
Aurajokiranta näytti eräänä iltapäivänä hienolta. Pidän tästä maisemasta ja löydän usein ihan uusia elementtejä ja kuvakulmia joen varrelta
Tässäkin kuvassa näkyy monia turkulaiseen maisemaan sopivia juttuja: nostokurjet, jokilaivat, Turku Energian piippu, teatteri ja rakenteilla oleva Fuuga.
Tallinnan vanhakaupunki
Perjantai-iltapäivällä suuntasimme Tallinnaan ystäviemme ja pienen kunmityttömme kanssa. Oli rentoa ja palauttavaa, vaikka emme tehneet mitään ihmeellistä. Minulle riittää, kun saan olla puolison kanssa kahden liikkeellä, joku muu tekee aamiaisen ja päivällisen. Hyvä seura ja vauvan tuoksu kruunasivat kaiken.
Joulutori
Kävelimme Tallinnan vanhasta kaupungissa ja piipahdimme joulumarkkinoilla. Täytyy sanoa, että toivoisin samanlaista tunnelmaa Turkuun, Turun torille ja joulumarkkinoille. Joimme glögit ja nautimme tunnelmasta. Kaiken kukkuraksi alkoi sataa lunta, kun olimme markkinoilla.
Minna peilissä
Pieni retki melkein minne tahansa tekee toisinaan ja säännöllisesti hyvää. Olin tyytyväinen viikonloppuun, sillä sain ja saimme hankittua muutaman joululahjankin.

Tähän on tultu

Minna

 

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Kumman valitsisit? Jouluinen tämä vai tuo -haaste

Olen muutamia vuosia sitten kirjoittanut jouluisen tämä vai tuo? -listauksen. Bongasin uuden version blogihaasteesta Taijan blogin joulukalenterista. Päätin oitis tarttua aiheeseen erilaisin kysymyksin kuin aiemmin ja haasteen kysymyksiä hieman soveltaen.

Kuusen koristelu

10 x kumman valitsisit?

1 Joulu kotona vai joulu muualla?

Olen yltiörehellinen ja vastaan, että joulu muualla. Olemme matkustaneet lapsiperheaikana kaikkiaan kolmesti jouluna siten, että olemme jouluaaton poissa maisemista. Uskallan väittää, että jokainen perheenjäsen on nauttinut näistä jouluista erityisesti kiireettömyyden ja rauhallisuuden vuoksi.

Joulusiivoukset, lahjaostokset, jouluruokien laittelu ja kaikenlainen sukulointi on saanut jäädä. Samalla olemme nähneet uusia maisemia ja tutustuneet eri maiden joulukulttuureihin. Tämän joulun vietämme kotosalla. Ja sekin on oikein jees.

2 Aito kuusi vai tekokuusi?

Aito kuusi ehdottomasti. Kuusi on itselleni oikeastaan joulun tärkein juttu kynttilöiden lisäksi. Aito kuusi tuo joulun tunnelmaa, ja kuusenkoristelu on jouluvalmistelujen aatelia. Ainut miinusmerkkinen juttu aidossa kuusessa on se, että siitä irtoaa havunneulasia, joita löytyy vielä viikkoja (kuukausia) kuusen poisviennin jälkeen…

3 Lahjojen paketointi vai kuusen koristelu?

Joskus aiemmin olisi vastannut paketoinnin, mutta nyt vastaan kuusen koristelun. Sitä teemme yhdessä kolmetoistavuotiaan kanssa, ja kuten äskeisessä kohdassa kirjoitin, kuusi on the joulujuttu. Haluan ehdottomasti, että kuusessa on valot, ja lapsi tahtoo tähden.

4 Lautapelit vai joululeffa aattoiltana?

Lautapelit ja huutomerkki perään. Olen aina ollut leikkijä- ja pelaajaihmisiä ja olen iloinnut siitä, että olen saanut lapsena, nuorena ja aikuisena pelata lautapelejä sekä vanhempieni (erityisesti isäni) että omien lasteni kanssa. Kaikki kolme pitävät ns. manuaalisesta pelaamisesta. Tänä jouluna kaksi lapsista saa joulupaketista uudet lautapelit, enkä malttaisi odottaa, että pääsemme pelaamaan niitä.

5 Joulu muiden joulupöydässä vai joulu emännöiden omassa kodissa?

Olenko taas tosi rehellinen? Olen. Joulu muiden pöydässä. Minusta muiden tekemä ruoka on aina parempaa kuin omatekemä, muiden kattamaan valmiiseen pöytään on kiva istahtaa. Toki tykkään emännöidä itsekin, mutta emännöinti tuo aina omanlaistaan tekemisen stressiä mukanaan. Siitä en pidä.

6 Lahjojen avaaminen kaikki kerralla vai yksi kerrallaan?

Olen kärsimätön ihminen ja teen usein ja kaiken nopeasti. Siksipä vastaan tähänkin, että tykkään avata kaikki kerralla ja vasta sitten ihmetellä lahjoja rauhassa, ajan kanssa. Joskus meillä oli tapana avata lahjoja yksi kerrallaan ja jokainen vuorollaan. Sekin on toki ihan kiva tapa, mutta ei itselleni se kaikkein ”sopivin”.

7 Yksi iso lahja vai monta pientä lahjaa?

Näin aikuisena keski-ikäisenä naisena vastaan, että yksi lahja. Eikä senkään tarvitse olla mitenkään iso. Mutta olisi kiva, että se on toiveen mukainen. Tai, että lahjan antajan tietää, mistä tykkään.

8 Lahjat papereissa vai lahjat pusseissa?

Lahjapussit ovat helppoja, mutta itse tehdyt paperipaketit ovat kyllä jollakin tavalla kauniimpia. Siksi vastaan, että pidän enemmän, kun lahjat ovat papereissa. Tykkään paketoida lahjoja, mutta huomaan, että nykyään oikaisen usein ja pistän ostokset lahjapussukoihin.

9 Joulutorttu vai joulupiparit?

Onko pakko valita kumpaakaan? En voi sanoa pitäväni joulutortuista enkä joulupipareista. Piparit menevät vielä kahvin kanssa, mutta niiden leipominen ei ole ollenkaan minun juttuni. Tortuissa yhdistyy kaksi asiaa, joista en pidä: murustava rasvainen taikina ja hillo. En syö ikinä hilloa missään. Jos on pakko valita, valitsen piparit.

10 Ananaskonvehti vai Vihreät kuulat?

Siinäpä vasta kysymys. Näistäkään en mieluusti valitse kumpaakaan. Marmeladia en syö koskaan (ikinä, ikinä, koskaan, milloinkaan, missään muodossa, sama juttu kuin hilloissa…), ja ananaskonvehdit jätän mieluusti muille. Mutta koska on pakko valita, valitsen ananaskonvehdit.

Tip tap! Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään