Viikon parhaat: Näistä asioista olin kiitollinen kuluneella viikolla

Marraskuun viimeinen kokonainen viikko sujui mukavasti niin töiden kuin vapaa-ajan harrasteiden ja puuhien merkeissä. Kun loppuvuoden opetushommat on saatu pakettiin, on aika arvioida opintojaksojen viimeisiä palautettuja tehtäviä sekä antaa opiskelijoille lopulliset arvioinnit – ja sitä työtä olen tällä viikolla tehnyt erityisen paljon. Lisäksi olen puuhastellut hankkeiden parissa ja suunnitellut ensi kevään opetusta.

Kuten olen aiemminkin todennut, pidän siitä, että työni on vaihtelevaa ja monipuolista. Ja olen kiitollinen, että minulla on työ, jossa saan tehdä töitä monipuolisesti, monenlaisissa tiimeissä ja myös itsenäisesti. Päätinkin kirjoittaa tämän viikon parhaat kiitollisuuspäiväkirjana.

Pihlajanmarjat

Näistä asioista olin kiitollinen kuluneella viikolla

Työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen on tuntunut erityisen helpolta, vaikka työkuroma onkin marraskuun lopussa ja joulukuun alussa usein melkoinen. Olen kiitollinen, että saan toimia työssä, joka on joustavaa ja jota on mahdollisuus silloin tällöin suunnitella ”omantahtisesti” – ehdin lounas- tai luovuuslenkille, ja voin rauhassa esimerkiksi kävellä töihin ja takaisin ilman jatkuvaa kiireentuntua. Opetuspäivät ovat poikkeus, mutta sekin on tosi jees.

Olen kiitollinen, että olen voinut tälläkin viikolla harrastaa itselleni tärkeitä lenkkeily-, kotitreeni- ja kuntosalitreeniharrastuksiani. Olen erityisen kiitollinen personal trainer Markolle, joka kannustaa minua juuri sillä tavalla kuin minua kuuluu kannustaa, jotta juuri minä motivoidun. Vaikka varpaassani on ollut niveltulehdus ja päkiä ollut ihan kauhean kipeä, olen pystynyt harrastamaan sovelletusti.

Olen kiitollinen myös siitä, että sain työterveyslääkäriajan ja apua varpaan niveltulehdukseeni – siitä johtuva särky ja aamuyön särky ja kävelyvaikeudet alkoivatkin olla jo kestämättömiä. Aloin astua jalan ulkosyrjällä ja sain penikan kipeäksi… Lääkäri totesi tilanteen, pisti kortisonia ja sanoi, että jos vaiva nyt jatkuu tai toistuu, saan lähetteen reumapolille Tyksiin. Koska siten pitää uudelleen miettiä systeemilääkitystä näöin 13 vuoden lääkkeettömän kauden jälkeen. Siihen en haluaisi.

Varvas tuli kuntoon. Perjantaina varvasta hoidettiin, lauantaina ja sunnuntaina se ei ollut enää kipeä eikä turvonnut. Päkiä kesti astumista, ja kaikki oli kivasti. Halleluja.

Olen kiitollinen, että olen pystynyt näyttämään nenääni ulkona valoisaan aikaan. Marraskuun pimeys tuntuu kamalalta. Olen sytyttänyt ensimmäisiä kertoja kynttilät palamaan jo iltapäivällä…

Kiitolliselta tuntui myös hetkessä, jossa huomasin nukkuneeni loppuviikosta paremmin kuin alkuviikosta. Nukuin alkuviikonkin ihan hyvin, mutta nukkumaanmeno venyi liian monena iltana, mikä tuntui silmissä ja kropassa kello 06.20 herätyskellon soidessa. Perjantain ja lauantain välisenä yönä nukuin yli yhdeksän tuntia – älykello näytti erinomaista, ja mieli oli virkeä. lauantain ja sunnuntain välisenä yönä vetelin kahdeksan tuntia, edelleen uni oli erinomaista. Sen kertoivat kroppa ja kello.

Olin kiitollinen lisäksi siitä, että aloin kuunnella Satu Rämön uusinta Rakel-teosta. Jo ensimmäisiltä riveiltä olin vakuuttunut, että tämä kirja imaisisi mukanaan nopeasti. Ja niin se teki. En malttaisi lainkaan olla kuuntelematta. Hyvät kirjat ovat elämän suola.

Mainitsenkin tässä perään heti Gaudeamus-kustantamolta saamani laadullisen tutkimusmetodiikan uuden teoksen. Luin sen muutamassa päivässä ja olin vaikuttunut: tätä voin käyttää opetuksessa ja vinkata opiskelijoilleni!

Laadulliset tutkimumusmenetelmät -kirja

Lauantaina ja sunnuntaina olimme jouluostoksilla. Olin kiitollinen, että kelpasin kolmetoistavuotiaan kauppaseuraksi. Myös eiskoinen tyttöystävineen liittyi seuraamme. Olin myös iloinen, että lauantaina sain mieheni mukaan kaupunkiin. Kävimme päivätreffeillä Fontana-kahvilassa (ihana New York -cheesecake!) ja katsomassa muutamaa joululahjaa.

Sunnuntaina nautin siitä, että tein pitkän lenkin ilman varvas- ja jalkakipua. Lisäksi tein kaikessa rauhassa viikon pilatestreenin kotona ja pakkasin itse tekemämme joulukortit kuoriin. Ensi viikolla tulossa joulukorttijuttu!

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

3 x kuukauden kuva – marraskuun kuvat

Nadine Via Per Aspera ad Astra -blogista haastoi jo viime vuonna minut mukaan 3 x kuukauden kuva -blogihaasteeseen. Tarkoituksena on kerran kuussa, vuoden 2024 jokaisena kuukautena, julkaista kolme eri kuvaa seuraavista kategorioista:

  1. Arkikuva
  2. Kuukauden huippuhetki
  3. Ei mennyt kuin Strömsössä

Kokosin tähän postaukseen marraskuun kuvani.

Arkikuva

Maisemaikkunakuva

Totesin lokakuussa, että arki on sujunut ihmeen jouhevasti. Nyt totean saman marraskuun kohdalla. Lisään toteamukseeni vielä, että edes rähmäkelit ja pimeys eivät ole vieneet minua mennessään. Vaikka päivät ovat lyhyitä, ulkona vihmoo ja sataa mitä milloinkin, perusfiilis on ollut pääasiassa ihmeen hyvä. Ihmeen hyvä marraskuun perusfiilikseksi.

Olen nauttinut työmatkakävelyistä ja luovuuslenkeistä valoisaan aikaan aina, kun mahdollista. Joskus olen tarponut myös pimeässä. Kun lunta satoi, olin tyytyväinen, sillä se tuo mukanaan kivasti valoa. Aamutouhujen yhteydessä olen ottanut tavaksi tehdä hieman liikkuvuustreeniä (käsien pyörittelyä, hartiarenkaan avausta, ojenteluja, koukisteluja, niskajumppaa ja sen sellaista) odotellessani kahvin valmistumista.

Kun aurinko on noussut, olen kiirehtinyt ottamaan kuvan maisemaikkunalta. Siitä on tullut ikään kuin uusi rutiini aamuihin – arkena ja viikonlopulla.  Siksi marraskuun arkikuva onkin eräältä kauniilta aamulta maisemaikkunalla.

Kuukauden huippuhetki

Kisahallin kuva

Tähän kategoriaan oli tarjolla kaksi vahvaa ehdokasta: isänpäivämuisto ja kolmetoistavuotiaan kisayllätys. Lopulta päädyin kisakuvaan, vaikka kuva ei suoraan häntä kuvaakaan. Oma ennätys ja finaaliin pääsy 60 metrin juoksussa olivat tytölle niin isoja juttuja, että hänen onnensa ja ilonsa tarttuivat meihin vanhempiinkin pitkäksi aikaa.

Kisatuloksensa perusteella hänet valittiin myös seuran joulukuiseen ”edustuskisaan”. Harjoittelu tuottaa tulosta, ja siitä olemme kaikki tyytyväisiä.

Ei mennyt kuin Strömsössä

Lumiset pyörät

Talvi yllättää aina. Se yllättää autoilijat, mökkeilijät, ulkoilijat, kävelijät, urheilijat, linja-auton kuljettajat ja eräät turkulaiset pyöräilijät. Niin tänäkin vuonna. Olin usean viikon ajan pohtinut, että veisimme fillarit autotalliin kolmetoistavuotiaan kanssa. Pohdinta ei missään vaiheessa johtanut tekemiseen, vaan kun ensimmäiset lumisateet saapuivat, pyörät nököttivät edelleen pihassa.

Siitä taas seurasi se, että niitä piti harjata ja putsata, ennen kuin ne lopulta voitiin viedä talliin. Mitä tästä opittiin? Tuskin mitään. Ensi vuonna taas uudelleen!

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään