Nämä kaksi asiaa muuttivat liikuntakäsitykseni ja -tottumukseni

Olemme toivepostauksen äärellä. Varsin usein minulta toivotaan juttuja, jotka liittyvät liikkumiseen, liikuntaharrastuksiin tai liikunnallisiin tottumuksiini. Nyt hiukan sovellan saamiani toiveita ja kirjoitan kahdesta asiasta, jotka muuttivat liikuntakäsitykseni ja -tottumukseni.

Koska teksti on melko pitkä, kerron heti alkuun, mitkä ne ovat: ensimmäinen niistä on positiivinen ja kannustava ympäristö, toinen oivallus liikunnan tarpeellisuudesta ja itselleni sopivista lajeista.

Nainen salilla

Motivaatiolla tai ilman – liikkumisen välttämättömyys

Olen aiemmin maininnut, että en ole sisäisesti motivoitunut liikkuja – en siis urheile puhtaasti liikkumisen ilosta enkä suinkaan pidä kaikesta liikunnasta. Liikun, koska minun on pakko. Jos en liiku, selkäni oireilee, selkärankareumani oireet pahentuvat, olen jumissa, painonhallinta kärsii, aina joustava mieleni on ruvella enkä voi kokonaisvaltaisesti hyvin.

Koululiikunnassa pärjäsin hyvin yleisurheilussa. Tai no, juoksuissa. Ja pituushypyssä, kun oivalsin edes hitusen tekniikasta. Suorastaan inhosin kaikkia pallopelejä, telinevoimistelua, perinnetansseja ja etenkin uimista. Olen uimisessa surkea, vaikka osaan toki uida. Vesi ei ole elementtini, eikä kehoni pärjää vedessä samalla tavalla kuin se pärjää kuivalla maalla.

Minulla on yksi – nyt se jo naurattaa, ja olemmekin sille yhdessä perheen kesken nauraneet – ikuisesti mieleeni painunut muisto koulu-uinnista: meidän piti uida Cooperin testi. Tiesin jo ennakkoon, että jo veteen pääseminen olisi minulle voitto ja etten millään jaksaisi kauhoa altaassa 12 minuuttia. Siinä räpistellessäni noin sadan metrin kohdalla keksin, että roikun kellukenauhoissa ja etenen niitä pitkin. Muut uivat komeasti koko ajan ilman minkäänlaista tauotusta, minä huijasin enkä siltikään saanut kunnon tulosta. Olipa kamalaa.

Miten löysin itselleni sopivan tavan liikkua?

Koululiikuntamuistoni rakentuvat pitkälti tämänkaltaisten surkuhupaisten kauhutarinoiden varaan. Kun joskus onnistuin (100 metrin juoksu ja Cooperin juoksutesti), opettaja ihmetteli kaikkien kuullen ääneen, olenko huijannut. Kerran olen jopa joutunut juoksemaan uudestaan osoittaakseni pystyväni moiseen suoritukseen. Onko siis mitenkään erikoista, ettei liikunnasta tullut minulle koskaan sisäisesti motivoivaa?

Kokeiltuani jazz-tanssia, kaikenlaisia airobikkejä, joogaa ja alkeellisia kuntosalitouhuja olin jo heittää kirveen kaivoon. Sitten kasvoin aikuiseksi ja löysin oman paikkani. Kävelypoluilta, Elixian Crosstrainingista ja ennen kaikkea Anna Saivosalmen ohjaamista Kello kuuden treeneistä. Yhtäkkiä minulla oli mukava aikuisporukka, johon liittyä, olin löytänyt parhaan mahdollisen ohjaajan ja sain liikkua ulkona. Tämä sai minut innostumaan liikunnasta ja huomaamaan, että tarvitsen sitä.

Kun koronapandemian aikaan liityin MyBnB-kotitreeneihin, olin löytänyt uudelleen paikkani – kotoa. En tiedä mitään niin mukavaa ja täydellistä kuin kotitreeni. Jumppaa, voimailua ja kaikenlaista touhua omassa olohuoneessa 30–45 minuuttia kerrallaan. Ja miten ilahduin, kun tajusin, että Anna Saivosalmi ohjaa myös näitä treenejä.

Ja nyt sanon ääneen jotain sellaista, jonka olen aiemmin sanonut vain Annalle: on ollut mullistavaa huomata osaavansa ja pärjäävänsä ja kelpaavansa juuri tällaisena kuin on. Kukaan ei arvostele, ei ihmettele eikä hämmästele kenenkään touhuja, saati ulkonäköä. Anna on avoimena ja osaavana ohjaajana saanut minut tuntemaan itseni ihan hyväksi liikkujatyypiksi. Tässä kiteytyy nyt minilistaukseni ensimmäinen kohta.

Kahvakuula kädessä

Oikeat valmentajat, oikeat lajit

Toisen perustelut kiteytyvät tässä. Ja sekin liittyy osin äsken mainittuun ohjaajaan. Olen nyt vaihdevuosi-iän lähestyessä tajunnut, että pelkkä kotitreeni saattaa olla liian kevyttä. Tarvitsen kunnollista voimatreeniä kuntosalilla. Tähän oivallukseen minä sote-ammattilainen tarvitsin Anna Saivosalmen somea… Ja uuteen personal traineriini.

Marssin tässä taannoin takaisin kuntosalilleni, tapasin personal trainerini, fysioterapeutti Marko Rumpusen ja jäin salitreeniin välittömästi koukkuun. Minä pystyin ja osasin. Kotitreeni oli tehnyt tehtävänsä. Olen kehittänyt kehoani ja voimaani, ja kun katsoin kuntoiluani peilistä, olin itsestäni ja voimakkuudestani ylpeä. Marko osaa ja ohjaa, hän tietää, millä minunlaiseni liikkuja koukutetaan. Hän osaa auttaa minua myös operoidun kaularankani kanssa.

Olen antanut tämän suoran palautteen myös hänelle. Ja yksi, millä peetee saa minut liki liikuttumaan on se, että hän ei missään vaiheessa, ikinä milloinkaan ole todennut, että ”voi, kun sä olet niin pieni”. Kun sanoin tämän hänelle, hän totesi, että ”en tietenkään, kun ethän sä ole pieni”. Kiitos, se oli siinä.  Ja niin minusta tuli salidiggari.

Olen aina ja joka paikassa saanut kuulla joko pienuudesta, hoikkuudesta ja milloin mistäkin. Suorituksiani on arvosteltu ja tekniikoita hirvistelty. On moitittu, naurettu ja lytätty. Kummasteltu. Pakotettu ja arvosteltu. Nyt olen löytänyt omat lajini sekä nämä tyypit, joiden seurassa minulle ei tule lytätty ja mitätön olo liikkujana.

Kaikki lähtee ihmisistä – aina.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Liikunta Terveys

Talvisen viikon parhaat kuvina

Ihanaa, kun Turkuunkin saatiin lunta! Siinä kuluneen viikon paras ja valoisin asia. Tätä iloa ei kuitenkaan taida kestää pitkään, sillä seuraavalle viikolla on luvassa plussaa ja vettä. Olen nauttinut  opetuspainotteisesta viikosta, talvifiiliksestä, lumisateista ja talvivaatteiden esiin ottamisesta. Toistan itseäni: olen kunnon kuumien kesien ja kunnon pakkastalvien ystävä. Kokosin talvisen viikon parhaat kuvina.

Maisemaikkuna talvella
Maisemaikkuna on kuin vuodenaikojen mukaan muuntuva taulu. Eräänä pakkasaamuna aurinko osui kaiken harmauden keskellä vastarannalle kauniisti valaisten alueen kellertäväksi. Seuraavana aamuna sama maisema oli vaaleanpunertava. Nautin.
Pyörät lumessa
Talvi yllätti pyöräilijät. Kun ensimmäiset lumisateet saapuivat Turkuun, lunta tuli kerralla pitkään ja melko paljon. Lähdimme kolmetoistavuotiaan kanssa yleisurheilutreeniin ja huomasimme fillareiden peittyneen lumella. Mies lupasi huolehtia pyörät autotalliin…
Lumiukko
Talvi yllätti pihalla olevat lapset. Ulkoilun päätteeksi kolmetoistavuotias päätti rakentaa talven ensimmäisen lumiukon. Se näytti veikeältä ja sai hymyn huulille.
Varjo lumessa
Talvi yllätti työmatkalenkkeilijän. Olen nauttinut tälläkin viikolla muutamaan kertaan työmatkalenkkeilystä. Olen saanut tarpoa lumisilla poluilla ja ihmetellä talven tuloa. Kunnon varusteilla talviset kelit ovat parhautta! Kaiken näissä työmatkaliikunnoissa kruunaa se, että niiden aikana ehtii sekä pohtia esimerkiksi opetuksen ”läpivientiä” ja toteutusta ja käymään mielessään läpi päivän agensan. Takaisin tullessa saa palauduttua pitkästä ja puheen täyttämästä päivästä.
Pikkujoululook
Opetusviikon päätti perjantain pikkujoulujuhlat, joita juhlittiin 80-luvun teemalla. Olin haalinut kokoon melkoisen setin. Kerrankin panostin asuuni! Juhlat sujuivat kivasti, ja moni oli sonnustautunut kasarityyliin, mikä oli erityisen iloista. Kirjoitin tästä asuasiasta erillisen jutun blogiin.
Jokivarsi talvella
Lauantai oli suhmuinen ja harmaa, kunnes yhtäkkiä, juuri ennen pimeän tuloa, aurinko tuli hetkeksi esiin. Kävin kolmetoistavuotiaan treenien aikana pitkällä lenkillä ja hain samalla viikonloppukimpun perinteiseen tapaani. Joen yllä oli lumisadetta lupaavia pilviä, ja illansuussa satelikin hieman lisää lunta.
Viikonloppukimppu
Lauantain viikonloppukimppu oli minusta kiva ja ihanan värikäs. Kuvanottohetkellä auringonvaloa tulvahti sisään juuri sopivasti. Sunnuntaina heräsin hyvin nukutun yön jäljiltä. Ihailin maisemaikkunan näkymää ja siinä samalla tätä kimppuani.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään