Marraskuisen viikon parhaat plussina ja miinuksina

Jälleen on yksi marraskuinen viikko takanapäin. Toistan itseäni: onneksi päivisin on ollut valoisaa ja olen päässyt tekemään jokapäiväisen lenkkini ennen pimeän laskeutumista. Tingin mieluummin pitkästä (normaaliaikaisesta) lounaasta kuin kunnon happihyppelystä. Kokosin marraskuisen viikon parhaat plussina ja miinuksina.

Kuva maisemaikkunalta

Ensin plussat…

Kolmetoistavuotiaan yleisurheilukisat. Syys- ja talvikauden ensimmäiset kisat järjestettiin sunnuntaina. Tyttö pinkoi kevyen näköisesti oman ennätyksensä 60 metrin juoksussa, alitti yhdeksän sekunnin ”maagisen rajan” ja tempaisi 26 juoksijan joukosta ketterästi finaalipaikalle. Lopputulos oli neljäs, ja me kaikki olimme kisapäivästä iloisia. Lapsen ilo tuntuu sydämessä, suupielissä ja silmäkulmassa.

Työmatkalenkit ja valoisan ajan lenkit. Iskin nämä nyt tähän samaan kohtaan. Molemmista pidän ja molempia pidän liki elinehtoina omalle jaksamiselleni ja työkunnolleni. Aloitan aamuisin puoli seitsemältä, jotta voin irrottautua kesken päivän tunnin lenkille. Kuten alussa mainitsin, syön lounaan nopeasti ja siinäkin säästän liikuntahetkeeni aikaa. Ensi viikolla on opetusviikko, mikä tietää sitä, että tämän toteuttaminen on aavistuksen hankalampaa.

Hankerahoitus on mennyt läpi. En uskaltanut ilakoida siitä vielä viime viikolla, mutta nyt päätin uskaltaa. Se on iso ja ihmeellinen, ihana asia – ja siitä kuuluu nyt iloita! Rahoitettavien hankkeiden määrä on muutaman prosentin luokkaa, joten tämä ilahdutti minua ja kollegaani valtavasti. Tästä lisää tuonnempana.

Perheen yhteinen päivällinen. Sunnuntaina saimme koko perheen koolle saman pöydän ääreen. Kokkasimme hampurilaisia ja pelailimme lautapelejä. Olin onnellinen.

Kupittaan urheiluhalli

…sitten miinukset

Saako taas mainita pimeyden? Mainitsen enivei. Pimeys tappaa. Kuudelta on sellainen olo, että kello on vähintään yhdeksän. Napsauttelen kaikki kodin valot päälle, ja silti tuntuu synkältä. Harrastukset ja kiva vapaa-ajan tekeminen onneksi helpottaa pimeimpiä hetkiä.

Niveltulehdus. Koronan jälkeen sain oikeaan jalkaani kahteen varpaaseen sekä ranteeseeni niveltulehdukset. Sain kortisonia, ja vaiva parani nopeasti. Nyt se on palannut. Astuminen aamuisin on kamalaa, tuntuu kuin päkiän alla olisi jokin kivi tai pallo, joka tuntuu, särkee ja sattuu. Onneksi Burana auttaa ja saan elettyä aamujen jälkeen liki normaalia elämää. Lienee syytä varata uusi aika lääkärille.

Koska sairastan selkärankareumaa, nämä tällaiset oireet ovat minulle vähän liiankin tuttuja. Olen ollut yli 13 vuotta lääkkeettä ja hoitanut itseäni liikunnalla ja terveellisin elintavoin. Ukaasi on, että jos kantavat nivelet alkavat tulehtua (tai selkä…), lääkitys on aloitettava uudelleen. Ristin sormeni.

Selma-siili

Selma-siilin piparikorvat. Kyllä, olen tosissani. Havaitsimme viikolla, että Selma-siilillä on korvan reunat hiukan (hyvin hiukan) repalaiset. Niitä kutsutaan siileillä piparikorviksi. Ne voivat johtua mm. kuivasta talvi.-ilmasta, ihon kuivuudesta, yksipuolisesta ruokavaliosta tai loisista (harvemmin sisäsiilillä sellaisia on), ja onneksi ne eivät haittaa mitenkään siiliä. Meillä Selman kohdalla kaikki perusasiat ovat kunnossa, hyönteisiä lisätään ruokavalioon.

Hoitona korviin pitää laittaa ihan ihmisilläkin käytössä olevaa Ceridal-ölyjä tai vastaavaa. Me hankimme öljyn, ja kuten aavistin, ei Selmukka pitänyt touhusta lainkaan. Se tuhisee, tuhahtelee, sähisee ja menee piikkipalloksi. Näin oli Siiliharrastajaryhmän jonkun muunkin siili toiminut… Eläin ei jostain syystä pidä siitä, että korviin kosketaan.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Sano se ääneen: Tässä ajassa korostuvat itsensä toteuttaminen ja yhteiskunnallinen huolestuneisuus

Kysyin seuraajiltani sosiaalisessa mediassa, mitkä ilmiöt tai asiat tässä ajassa korostuvat. Halusin tietää, miten eri ihmiset näkevät oman arkensa ja mitkä ovat heidän näkökulmistaan yhteiskunnallisesti puhuttavia asioita juuri nyt.

Sain kaikkiaan 45 vastausta kyselyyni. Tämän hetken ilmiöt ovat moninaisia ja ilmentävät erityisesti yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuurien tilannetta ja muutoksia. Teemoittelin saamani vastaukset ja havaitsin, että nykyhetken ilmiöt keskittyvät neljään pääteemaan:

  1. Yksilökeskeisyys ja itsemääräämisoikeus, kuten kehopositiivisuus ja sukupuoli-identiteetin moninaisuus.
  2. Jatkuvan suorittamisen kulttuuri, johon liittyy jatkuva läsnäolo somessa ja itseen kohdistetut vaatimukset.
  3. Huolestuneisuus ja epävarmuus, jotka heijastavat yhteiskunnallista ilmapiiriä ja jotka heijastuvat yleiseen yhteiskunnalliseen ilmapiiriin.
  4. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen.

Yksilön vapaus ja yhteiskunnan paine: nykyajan kaksijakoisuus

Vastauksia lukiessani hämmästyin, miten monessa kommentissa korostuvat yksilön oikeudet ja vapaus määritellä itsensä omilla ehdoillaan. Tämä näkyy muun muassa erilaisuuden ja moninaisuuden hyväksymisessä: sukupuoli-identiteetin moninaisuutta, kehopositiivisuutta ja erityisyyttä nostetaan esiin ja arvostetaan. Yhdessä vastauksessa todettiin, että pinnalla on se, että monilla on erityisyyttä, moni on ”kirjolla”.

Tässä hetkessä ihmiset haluavat ilmaista itseään vapaasti ja hakevat tunnustusta sekä aitoudestaan että erilaisuudestaan. Tämä liittyy myös sosiaalisen median kautta levitettävään sisältöön, jossa oma napa -ajattelu ja persoonan brändääminen ovat keskiössä.

Yhteiskunta – esimerkiksi koulu, perhe ja sosiaalinen media – kannustaa meitä arvostamaan ainutlaatuisuuttamme, mutta samalla se voi luoda paineita erottua ja menestyä. Vastausten mukaan jatkuva suorittaminen ja menestymisen vaatimukset ovatkin kasvaneet. Tämä on tapahtunut osin kehittyvän teknologian myötä.

Kuvituskuva, jossa paperileikkeitä

Kun suorittaminen muuttuu elämäntavaksi

Jatkuvan suorittamisen kulttuuri on ilmiö, jossa tunnemme, että meidän on jatkuvasti pyrittävä saavuttamaan enemmän, olemaan tehokkaampia ja näyttämään menestystämme ulospäin. Kulttuuri on juurtunut syvälle sekä työ- että opiskeluelämään, mutta se ulottuu myös vapaa-ajalle.

Suorittaminen ei ole enää vain velvollisuus, vaan siitä on tullut eräänlainen elämäntapa, jossa oma arvo mitataan saavutusten, tehokkuuden ja ulkoisten tunnustusten kautta.Tämä taas johtaa helposti uupumukseen ja riittämättömyyden tunteisiin, joista varsin moni some-kyselyyni osallistunut kirjoitti.

Myös puhelin mainittiin monessa vastauksessa: älypuhelin on jatkuvasti mukana, ja sen kautta tapahtuva sometus ylläpitää jatkuvaa vertailua ja saavutusten esittelyä. Tämä linkittyy osin eräässä kommentissa mainittuun “kaikki mulle heti nyt” -ajatteluun, joka kuvastaa tämän ajan hektisyyttä ja tarvetta saada tyydytystä välittömästi.

Ihmiset kännykät käsissään

Elämää hieman varpaillaan…

Vaikka yksilökeskeisyys ja itsensä toteuttaminen ovat keskiössä, yleinen ilmapiiri on samalla huolestunut. Ihmiset ovat yhä tietoisempia yhteiskunnallisista ja globaaleista kriiseistä, kuten ilmastonmuutoksesta, taloudellisesta epävarmuudesta ja sosiaalisesta epätasa-arvosta. Huolestuneisuus tulevaisuudesta yhdistyy suorituspaineisiin ja teknologian tuomaan tietotulvaan – ”jatkuvasti pitää olla varpaillaan”.

Huolestuneisuus yltää laajasti yhteiskuntaan ja vallitseviin poliittisiin päätöksiin. Moni vastaaja toi esiin kapitalismin, porvariston päätökset ja leikkauspolitiikan. Tämän päivän ilmiöksi mainittiin myös se, että politiikka tulee lähelle omaa arkea – vastaajat ovat huomanneet sen paitsi päivän lehdessä myös kukkarossaan, ruokaostoksissaan ja opintovapaahakemusaikeissaan.

Vaahteranlehti kasvojen edessä

Vastapainoa kiireelle ja pimeydelle

Olin erityisen iloinen, että kaikkien näiden ilmiöiden lisäksi pinnalla on itsestä huolehtiminen. Moni kokee, että syksy on harrastamisen, uusien alkujen ja tavallisen arjen kulta-aikaa.

Marraskuussa sytytetään kynttilät, leivotaan, joogataan, liikutaan valoisaan aikaa metsässä koirien kanssa ja jatketaan tärkeää avantoharrastusta. Muutama vastaaja totesi, että yrittää olla ajatella maailman tilannetta, sotia, köyhyyttä ja poliittista tilannetta ja puuhailee siksi ”jotakin aivan muuta, sellaista, joka saa ajatuksen pois ikävistä jutuista”.

Myös joulunodotus mainittiin useassa vastauksessa: joulu on valopilkku ja rauhoittumisen hetki kaiken kiireen, pimeyden ja yhteiskunnallisesti epävakaiden tilanteiden keskellä. Erään kommentoijan sanoin: ”…onkin tärkeää pohtia, miten voi selviytyä ja voida hyvin tässä vaativassa ajassa.”

Tähän on tultu.

Minna

Kuvat: Canva

Puheenaiheet Mieli Ajattelin tänään Syvällistä