Piipahdus Milanossa – mitä tehdä, nähdä ja kokea lyhyellä reissulla?

Milano on kaupunki, johon moni matkustaa työn, muodin tai jalkapallon perässä. Me päätimme lähteä pikavisiitille tai oikeastaan pidennetylle viikonlopulle Milanoon hiihtoloman alkamisen kunniaksi. Se oli miehen päähänpisto, josta tulikin yhtäkkiä totta. Matkaan lähdettiin torstai-iltapäivällä koko perheen voimin. Kyllä, myös poikamme tyttöystävineen ovat mukana reissussa.

Miesväki kokee once in a life time -elämyksen, sillä he menevät katsomaan perjantaista Suomi-Ruotsi-olympiajääkiekko-ottelua. Hiukan harmittaa, etten itse heti innostunut tästä eikä minulla siten ole lippuja otteluun. Uskon, että piipahdus Milanossa on kuitenkin täynnä elämyksiä, kunhan tietää mihin suunnata. Listasinkin itselleni (ja samalla blogiin) paikkoja, joissa haluan käydä ja juttuja, jotka haluan kokea.

Milano
MIlano

Piipahdus Milanossa – mitä tehdä, nähdä ja kokea lyhyellä reissulla?

Duomo di Milano – kaupungin sydän
Reissu kuulemma kannattaa aloittaa sieltä, missä Milano sykkii: Duomon katedraali on pysäyttävä näky jo ulkoa, mutta todellinen elämys on nousta sen katolle. Valkoisten tornien keskellä avautuva näkymä kaupungin yli on varmasti unohtumaton – ja hyvällä säällä sieltä näkee Alpeille! Tämän haluaisin kokea.

Galleria Vittorio Emanuele II – eleganssia ja historiaa
Duomon vieressä sijaitseva lasikattoinen ostosgalleria on yksi maailman vanhimmista. Vaikka luksusliikkeet eivät houkuttelisi ostoksille, pelkkä arkkitehtuuri ja tunnelma tekevät käynnistä omanlaisensa kokemuksen. Ajattelin tsekata myös kuuluisan härkämosaiikin, sillä vanhan perinteen mukaan se tuo onnea.

Sempione-puisto ja Castello Sforzesco
Duomon ihmisvilinästä on varmasti ihana paeta Sempione-puistoon. Puiston laidalla kohoava Castello Sforzesco on massiivinen linna, jonka sisäpihat ja museot ovat vierailun arvoisia.

Breran kaupunginosa – boheemia Milanoa
Lueskelin, että Brera tarjoaa yhdessä paketissa gallerioita, pikkukatuja sekä ihania kahviloita ja ravintoloita. Alueella on lukemani mukaan helppo aistia milanolaista arkea ja pysähtyä hyvälle kupilliselle kahvia. Käy!

Navigli, Italia, Milano
Lasikatto Milanossa

Navigli – kanavia ja iltaelämää
Leonardo da Vincin kehittämät kanavat tekevät Naviglista erityisen. Selvitin, että auringonlaskun aikaan tämä alue herää eloon: ravintolat ja gelateriat täyttyvät ihmisistä. Melko täydellinen paikka illalliselle ja illanviettoon.

Muotia ja näyteikkunaostoksia
Milano on muodin pääkaupunki, joten Quadrilatero della Moda taitaa kuulua pikavisiittiimme. Uskon, että naisväki haluaa tämän nähdä. Via Montenapoleone ja sen sivukadut tarjoavat luksusbrändejä ja tyyli-inspiraatiota ilman ostopakkoa.

Näiden lisäksi olemme jo ennakkoon varanneet liput suureen vesimaailmaan (ei niinkään minun unelmani…) ja automuseoon. Viime metreillä päätimme myös ajella Como-järvelle. Meillä on siis auto käytössä, sillä lensimme Sveitsiin ja ajoimme sieltä Milanoon.

Milano ei ehkä koskaan ole ollut matkahaaveeni, mutta odotin silti innolla tämän kaupungin näkemistä. Ja lomaa. Ja perheen kanssa vietettyä aikaa.

Tähän on tultu.

Minna

Kuvat: Pexels

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Matkat

Toivepostaus: My day – pieni kurkistus arkeeni

Olen saanut lukijoiltani monenlaisia toiveita. Pengoin niitä viime viikonloppuna ja nostin neljä kaikkien aikojen eniten toivottua aihetta someen ja kysyin seuraajilta, mikä toive toteutettaisiin ensimmäiseksi. Ykköseksi kiri My day -tyylinen juttu. Sellaiseen siis tartuin. Kokosin sen melko tyypillisestä arkipäivästäni.

My day – pieni kurkistus arkeeni

Herätyskelloni soi kello 6.40. Neljätoistavuotiaalla on tässä jaksossa (kyllä, he opiskelevat jo yläkoulussa jaksoissa) kaikkina päivinä kahdeksan aamu, joten herätän hänet samalla, kun nousen itse keittämään kahvia.

Elinehtoni on, että saan kahvin tippumaan heti herättyäni. Kun kahvi porisee, ehdin venytellä niskan ja hartiat ja tehdä muutamia käsien venkutuksia ja kiertoliikkeitä samalla, kun kierrän eteisen, olkkarin ja makkarin käytävän laittelemassa valoja päälle. Pysähdyn maisemaikkunalle, tänä aamuna pilkkijät eivät olleet vielä näin aikaisin meren jäällä.

Ennen seitsemää olen paahtanut ja voidellut kaksi leipääni ja kaatanut tuoreen kahvin kuppiin. Istahdan keittiön pöydän ääreen, otan tietokoneen esille ja alan lukea uutisia. Sitten some-vilkaisut ja lopulta sähköposti auki. Usein mies liittyy aamukahvipöytään tässä vaiheessa, niin tänäänkin.

Minna mustavalkoinen kuva

Kun olen syönyt aamupalan ja juonut toisen kupillisen kahvia, suuntaan aamupesuille, meikkaamaan, kampaamaan hiukseni ja pukeutumaan. Jos ei ole opetuspäivää (nyt ei ollut), olen varannut joka päivälle puolisen tuntia aamuihin ja puolisen tuntia iltapäiviin sähköpostiaikaa. Silloin vastaan posteihin ja liputan niitä, joihin minun tulee palata. Kun sähköpostit on tsekattu, siirryin opinnäytetöiden lukemiseen. Jonossa on kolme työtä, yksi arvioinnissa, kaksi esitarkastuksessa. Yhdeksältä keitän uuden kahvin ja jatkan hommia hankesuunnittelun parissa.

Koska olen etätöissä tämän päivän, olen ajastanut kalenteriin lounaan ja lounaslenkin. Syön melko nopeasti lohikeiton ja leivän, sitten pukeudun toppavaatteisiin ja lähden 40 minuutin lenkille. Tämä on päiväni toinen elinehto. Näin aivoni toimivat paremmin iltapäivään saakka.

Lenkin jälkeen käynnistän työkoneen uudelleen, vastaan muutamaan akuuttiin sähköpostiin ja keitän kahvit. Juon sen (yllätys, yllätys) Näkymätön Ninni -mukista. Kahvin lomassa laadin testipisteytyksiä tulevalle opintojaksolle ja varmistan samalla, että testit on ajoitettu oikein itslearning -oppimisympäristössä. Samalla tarkastan toisen, nyt alkukeväästä alkaneen opintojakson osallistujalistat.

Kun its-hommat ovat paketissa, siirryn opintojakson avainluennon laatimiseen. Olen koonnut olennaista tutkimustietoa melkoisen määrään, ja nyt aloin työstää sen pohjalta avainluentoa. Samalla jäsentelin opetuskerran kulkua ja opetuskerran pienryhmätehtävää. Tämä on minusta mukavaa työtä!

Kolmelta aloitin sähköpostihommat uudestaan. Vastailin liputettuihin ja kirjoitin kaksi postia sovitusti kollegoille. Puoli neljän jälkeen lopettelin, tarkistin seuraavan päivän työt, päivitin aamun opetuksen diat ja aika tarkkaan neljältä suljin koneen. Oli aika aloittaa kotihommat.

Ruoanlaitto sijoittuu tähän kohtaan iltapäivästä. Valmistin pestopastaa neljätoistavuotiaan toiveesta. Tuunasin pastaa hieman – lisäsin siihen broilerin filettä. Nam. Onneksi ruoasta jäi vielä seuraavallekin päivälle. Minusta se on melkein parasta, mitä arjessa voi tapahtua.

Pestopasta
Elmo-siili

Ruokailun jälkeen siivoilin keittiötä ja valmistauduin kyyditsemään tyttären yleisurheilutreeneihin. Kaiken jälkeen jäi vielä vartti aikaa kuunnella sohvalla äänikirjaa ennen lähtöä. Treenien aikaan kävin itse ulkoilemassa ja ruokakaupassa. Kahdessa tunnissa ehtii melkoisen paljon!

Hain lapsen treeneistä kahdeksalta, siitä suuntasimme kotiin, hoidimme Elmo-lemmikkisiili, kävimme suihkussa, teimme iltapalan ja aloimme katsoa Voicea Ruudusta. Katsoimme puolison kanssa vielä hetken omaa sarjaamme ja sitten menimme nukkumaan 23.30 paikkeilla.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään