Helmikuun ensimmäisen viikon parhaat kuvina

On taas viikon parhaat -koonnin aika. Viikko on ollut ihanan talvinen (tätä jaksan hehkuttaa): lumi on pysynyt maassa ja lämpömittaria voi alkaa kutsua pakkasmittariksi. Ulos pitää pukeutua kerroksissa, enkä ikuisena tuulettajana voi avata ikkunoita kuin nanosekunneiksi kerrallaan. Mutta kiva näin. Erityisen kivoja ovat päivät, jolloin pakkasta on kahdeksasta kymmeneen ja taivaalta tupruttaa lunta. Silloin on ihan pakko päästä ulkoilemaan muutenkin kuin työmatkalenkkeillen! Kokosin helmikuun ensimmäisen viikon parhaat tällä kertaa kuvina.

Helmikuun ensimmäisen viikon parhaat kuvina

Luminen maisema
Viikkoon on mahtunut kolme työmatkalenkkeilyä. Olen nauttinut lumisisista maisemista ja kirpsakoista pakkasista. Kunhan pukeutuu oikein, pakkassääkin on ihan kiva. Olen varustautunut kerroksellisesti: ensin työvaatteet alle, sitten toppahousut ja untuvatakki päälle, kaulahuivi, pipo ja kahdet hansikkaat päällekkäin. Liikkuessa ei ole tullut kylmä!
Pannukakku
Yhtenä päivänä tein perheen toiveesta makkarakeittoa ja pannukakkua. Tämä pannukakku on niin hyvää, että koko pellillinen menee hetkessä. Kutsun sitä maailman parhaaksi pannukakuksi ja kirjoitin sen ohjeen blogiin perjantaina.
Luminen metsä
Välillä lenkkireitit kulkevat metsikköjen läpi. Kotikulmilla on monta mukavaa ulkoilupolkua ja -maastoa, joita on mukava suhata edes takaisin. Vaikka samat reitit välillä kyllästyttää, voi niitä varioida monilla tavoilla esimerkiksi kiertämällä lenkin toiseen suuntaan ja kulkemalla osan lenkistä metsikössä…
Aurajoki jäässä
Turku on talvellakin parhaimmillaan juurikin Aurajoen vuoksi. Nyt joki on kolmenkymmenen senttimetrin jäässä, ja se houkuttelee kaupunkilaisia jäälle kuljeskelemaan (omalla vastuulla toki). Lauantaina minäkin päätin vihdoin uskaltautua jäälle. Sieltä löytyi kauniita jäälyhtyjä, joita kaupunkilaiset saavat viedä jokea kaunistamaan.
Jäälyhtyjä
Tässä vielä yksi kuva Aurajoen jäältä. Jäälyhdyt ovat oikein kiva lisä jokimaisemaan. Pitäisi mennä illalla katsomaan, kun niissä on kynttilät palamassa. Hankalinta tässä jääkuljeskelussa oli jäälle meno ja sieltä ylös nousu. Eivätkä nekään lopulta niin hankalia olleet…
Minna pipo päässä
Olihan sitä pakko ikuistaa itsenikin talvipakkasilla posket punaisina. Jäällä en kuvaa napannut (vaikka se olisi ollut ehkä kannattavaa), mutta ehdin tehdä sen kotipohan auringssa ennen kuin saavuin kotiin kahvin keittoon. Kyllä maistui kahvi hyvälle kahden tunnin pakkaskävelyn jälkeen.
Trenivehkeet
Viikkoon on tuttuun tapaan mahtunut kolme kuntosalilla tai ryhmäliikunnassa järjestettyä treeniä. Parasta on, kun huomaa kehittyneensä voimassa: sitä jaksaa nykyään kummasti paremmin ja enemmän ryhmäliikunnan crosstrainingissa kuin ennen säännöllistä voimasalitreeniä. Suosittelen.
Tulppaanit
Viikonloppukimpun lisäksi ostin muutaman keväisen tulppaanin somistamaan Urna-maljakkoa. Lauantai-iltapäivän valo otti kivasti kukkiin, ja kävin monesti ihmettelemässä ja ihailemassa niitä ruokapöydän äärellä.
Maisemaikkunalla ilta
Lauantai-illan (tai iltapäivän) pimetessä huomasin, kuinka kaunis maisema olikaan maisemaikkunalta. Onneksi ehdin napata kuvan ajoissa.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Maailman paras pannukakku

Lapsuuden makumuistolistani kärjessä on isoisoäitini valmistama pannukakku. Se oli niin hyvää, että vei kielen mennessään, ja sitä sai aina, kun vierailimme hänen luonaan. Pannukakussa ei ollut mitään extraa tai kokeilullista, vaan se oli konstailematon peruspannukakku.

Olen itse kokeillut tehdä vaikka minkälaisia pannukakkuja. Kaikkein lähimmäs isoisoäidin versiota olen päässyt reseptillä, joka perustuu kahteen tärkeään perusasiaan: munien ja pienen sokerimäärän vatkaamiseen sekä rasvan sulattamiseen pellillä ennen taikinan pellille kaatoa. Päätin jakaa pannukakun ohjeen teille. Tällä ohjeella pannukakusta tulee pehmeä, sopivan kuohkea ja pinnalta kauniin kullanruskea. Parasta on, että taikinan pyöräyttää hetkessä, ja loput hoitaa uuni.

Maailman paras pannukakku

Ainekset (pellilliseen pannukakkua):

  • 3 kananmunaa
  • 0,75 dl sokeria
  • ½ tl suolaa
  • 6 dl maitoa
  • 3-3½ dl vehnäjauhoja (käsituntumalla teen itse, kun taikina siis tuntuu valmiilta, jauhoja on tarpeeksi)
  • noin 50 g voita tai margariinia

Valmistusohje:

  1. Laita uuni kuumenemaan 225 °C. (Kiertoilmauuni 200 astetta)
  2. Vatkaa munat ja sokeri kevyesti vaahdoksi.
  3. Lisää joukkoon maito ja suola.
  4. Sekoita jauhot joukkoon vähitellen.
  5. Laita voi tai margariini pellille leivinpaperin päälle tasaisesti nokareina.
  6. Laita pelti uuniin ja anna rasvan sulaa kunnolla.
  7. Ota pelti uunista ja kaada taikina siihen.
  8. Paista uunin keskitasolla noin 25–30 minuuttia, kunnes pinta on kauniin kullanruskea ja kuohkea/kuprulla. Älä ylipaista, jotta pannukakku ei kuivu.
  9. Anna jäähtyä ja nauti.

Minusta parasta ovat reunakohdat, joihin rasvaa usein kertyy, maistuu taivaalliselta!

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Oma elämä Ajattelin tänään