Tätä kaikkea toivon uudelta vuodelta

Uusi vuosi, samat vanhat kujeet. Tai no, jos oikein toivoa saa, vanhojen kujeiden rinnalle tulee ainakin jotakin uutta. Kuten olen aiemmin todennut, pidän uusista aluista, muutoksista ja maanantaipäivistä, kun kaikki alkaa taas alusta. Vuodenvaihde ei ole minulle oikeastaan ikinä tarkoittanut suuria lupauksia uudesta, paremmasta minusta. En tee listoja, en aseta suuria tavoitteita enkä vaadi itseltäni muutosta vain siksi, että vuosi vaihtuu. Silti uuden vuoden kynnyksellä pysähdyn miettimään, mitä kaikkea toivoisin tulevalta vuodelta.

Minna ja uuden vuoden toiveet kuvina

Tätä kaikkea toivon uudelta vuodelta

Toivon tilaa ajatella ja hengittää. Sellaista tilaa, jossa kaiken ei tarvitse olla tehokasta, mitattavaa tai jatkuvasti kehittyvää. Tilaa ajatella loppuun, kysyä keskeneräisiä kysymyksiä ja olla välillä irti kaikenlaisista projekteista. Tätä olen sinnikkäästi harjoitellut viimeisen kahden vuoden aikana, ja etenkin pitkinä loma-aikoina olen siinä onnistunut erinomaisesti. Ja nyt huomaan, että lomalta paluut ovat erilaisia: niin sanottu uusi versio minusta antaa itselleen aikaa ajatella ja pysähdellä myös työaikana. Luovuus herää, kun muistaa tauottaa.

Toivon lempeyttä itseäni ja muita kohtaan. Sitä, että muistaisin useammin, ettei jokaisen päivän tarvitse olla viikon paras, täynnä intoa tai valtavan tuottelias. Joskus riittää, että tulos tai tuotos on kiitettävän sijaan tyydyttävä. Tai välttävä. Arki ja arkinen ovat aina jees. Toivon, että osaan katsoa myös muita samojen lempeiden (ja arkisten) lasien läpi.

Toivon merkityksellistä ja tavoitteellista työtä sekä merkityksellisiä kohtaamisia. En niinkään toivo lisää tekemistä, vaan lisää tunnetta siitä, että sillä, mitä teen on väliä. Ja siitä, että teen työtäni tavoitesuuntaisesti. Toivon monenlaisia ja monialaisia (uutta avaaviakin) keskusteluja sekä yhteistyötä, jossa syntyy jotain uutta ja ihmeellistä. Jotakin merkittävää.

Toivon yhä enemmän rohkeutta rajata. Tämä liittyy vahvasti lempeys-kohtaan. Minun on pitänyt harjoitella sanomaan ”ei”, vaikka haluaisinkin varsin usein taipua ”kyllä”-vastaukseen. Pitää vain osata luottaa siihen, että mikään tärkeä ei katoa, vaikka ei olisi koko ajan tavoitettavissa tai mukana kaikessa. Haluan entistä enemmän valita taisteluni.

Ja kaiken tämän rinnalle toivon myös hyvin konkreettisia asioita.

Esimerkiksi matkustusta. Maisemanvaihdosta, matkan tuntua, sitä että arki ja arkinen katkeavat hetkittäin. Pidän matkojen suunnittelusta, lähdön tunnelmasta ja lämpimistä kohteista. Niitä toivon tähänkin vuoteen.

Samalla toivon hitaita hotelliaamiaisia. Aamuja, joissa jonkun toisen keittämä kahvi höyryää mukissa ja lautaselle saa kasata kaikenlaista hyvää ja värikästä. Nämä ovat usein hetkiä, joissa ei tarvitse katsoa kelloa eikä tietää vielä, mitä päivä tuokaan tullessaan.

Aamiainen
Hotellimme sijaitsi aivan Münchenin keskustassa. Näkymät aamiaisella olivat hulppeat. Sunnuntaiaamuna nautimme pitkän aamiaisen ja muistelimme Adelea. Viikonloppu lukeutui heittämällä kesäloman kohokohtiin.

Toivon kuumaa kesää. Ja samalla tiedän, että tähän toiveeseen en voi mitenkään vaikuttaa… Toivon silti aurinkoa, lämpöä, pitkiä valoisia iltoja, lämpimiä öitä ja pitkää intiaanikesää, jossa ei tarvitse koko ajan varautua villavaatteilla, vaan voi vain olla ulkona, kevyissä vaatteissa, kevyellä mielellä.

Toivon, että kodin remontti valmistuu kesäksi. Kunhan se nyt ensin pääsee alkamaankin. Toivon, että kaikenlainen remonttikeskeneräisyys väistyy ja tilalle tulee selkeämpi ja siistimpi arki. Niin, ja kaunis, toimiva koti.

Ja toivon mukavia rippijuhlia. Haluaisin järjestää ne kotona, mutta se edellyttää, että toiveeni remontin valmistumisesta kesäksi toteutuu. Juhlat meillä on edessä heinäkuussa. Aika kiitää, ja neljätoistavuotias täyttää syksyllä viisitoista. Se taitaakin olla yksi vuoden kohokohdista.

Lopuksi kirjaan vielä kaksi toivetta (oikeastaan nämä ovat tavoitteita): vedän maasta sata kiloa ja saan vedettyä leuanvedossa enkat.

Tähän on tultu.

Minna

Kuvakollaasi on itse tehty Canvassa.

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Lomaviikon parhaat kuvakoontina

Arvatkaa, mistä tietää, että loma on ollut loma? Tarkennan hieman: mistä tietää, että loma on a) tullut tarpeeseen, b) ollut palauttava ja c) kestänyt riittävän pitkään? Siitä, että menee päivistä ja päivämääristä sekaisin. Tällä kertaa tämä tapahtui siinä neljännen lomapäivän jälkeen. Kun isoäidin hautajaiset olivat ohi, jouluvalmistelut alkaneet ja jouluaatto vietetty. Koska pyhät olivat tänä vuonna pitkät, sekosin päivistä ennätysnopeasti.

Tiedän olleeni loman tarpeessa, sillä uni maistuu. Olen sen antanut maistua, ja on ollut suorastaan ihanaa, kun ei ole tarvinnut herätä herätyskelloon enkä ole automaattisestikaan herännyt siinä seitsemän korvilla. On ollut palauttavaa nukkua kahdeksaan, jopa yhdeksään, loikoilla sängyssä, juoda rauhassa aamukahvia ja puuhastella kaikenlaisia lomajuttuja. Kokosin näitä kaikenlaisia lomajuttuja (eli viikon parhaat) tälläkin kertaa kuvakoontina.

Lomaviikon parhaat kuvakoontina

Kuntosalitavarat
Uusi vuodet, samat vanhat kujeet. Vietimme uutta vuotta ystäviemme luona ja kummityttöämme leikittämässä. Oli leppoisa ja kaiken kaikkiaan kiva ilta. Olimme kotona nukkumassa kahden jälkeen, ja seuraavana aamuna uni maistui melko pitkään. Olin tosin varannut Pure strength -treenin uuden vuoden päivän aamuksi, joten nousin nopeasti, söin aamupalan ja lähdin treenaamaan. Treeni kulki ihmeen hyvin, ja päätinkin käydä useamminkin juuri tässä treenissä. Hyvä alku uudelle vuodelle!
Aurajokimaisema talvella
Voi, miten nautinkaan siitä, että talvi on tullut Turkuunkin! Viikon alkupuolella lunta oli vielä vähänlaisesti, mutta loppuviikkoa kohti saimme kunnon lumipeitteen. Tällä viikolla tein kahdesti lenkin jokirannassa ja sain huomata pienen jääpinnan Aurajoessa. Musiikkitalo Fuuga valmistuu kovaa vauhtia, se näkyy kuvassa taustalla.
Luminen tie
Lenkkeilykuva jälleen. Tässä olen kotinurkilla aamupäiväkävelyllä. Pakkanen kiristyi, ja ilmassa oli outoa taikaa. Heti, kun maassa on ohutkin kerros lunta, tuntuu, että valo lisääntyy silmissä. Vaikka iltapäivät ovat edelleen pimeitä, lumikerros tekee ihmeitä.
Aakkospeli pöydällä
Vietimme peli-illan oman perheen ja esikoisen sekä hänen tyttöystävänsä kanssa. Ensin söimme hyvät pihvit, sitten aloimme pelata Scrabblea. Me kaikki pidämme lautapeleistä – se on oiva ajanviettotapa etenkin vapaapäivinä ja loma-aikoina.
Kala-annos
Perjantaina vietimme kahdenkeskeistä aikaa mieheni kanssa. Kävimme lounaallla ystäväpariskuntamme luona, sitten teimme kumpikin omia juttujamme kotosalla ja illaksi suuntasimme ravintola Nobiin syömään. Se ei petä koskaan! Söin alkupalaksi erinomaista tonnikalaa, pääruoaksi siikaa. Suosittelen.
Viikonloppukimppu olohuoneessa
Lauantaina kävelin pitkän lenkin ja hain vuoden ensimmäisen viikonloppukimpun somistamaan olohuonetta. Kimpussakin näkyy jo joulun päättyminen, ollaan menossa kohti kevättä! Kukkalenkin jälkeen mies nappasi minut kyytiinsä ja ajelimme Myllyyn kahville ja hankkimaan miehelle nastakengät ja minulle uudet hyvät lenkkarit. Lenkkarit jäivät vielä hyllyyn, sillä en osannut päättää, kummat kaksista hyvistä valitsisin. Ensi viikolla menen kaupoille ostohousut jalassa…
Palapeli pöydällä
Saimme molemmat neljätoistavuotiaan kanssa palapelit joululahjaksi. Aloimme lauantai-illalla tekemään tyttären yleisurheilu-aiheista palapeliä. Paloja on kaikkiaan 1000, joista viisi saimme yhteen lauantaina. Urakka jatkui taas sunnuntaina.
Sämpylät pellillä
Palapelin lomassa tein sämpylät iltapalaksi. Niistä tuli todella hyviä, vaikka itse sanonkin. Kaurasämpylät, jotka syötiin melkein heti loppuun. Minulle ei riittänyt enää aamuksi yhtään sämpylää…muut hotkaisivat ne ennen kuin ehdin kissa sanoa. Ensi kerralla pitää vääntää suurempi taikina.
Sininen hetki maisemaikkunasta
Sunnuntaina poikkesimme asioilla, teimme hieman kotihommia, kävimme yhteisellä lenkillä miehen ja neljätoistavuotiaan kanssa. OLen houkutellut miestä mukaan ulkoilemaan valehtelematta liki päivittäin viime vuoden aikana siinä onnistumatta. Nyt hän lähti mukaan. Tein ensin pienemmän kierroksen äitini kanssa, sitten mies ja tytär ”hyppäsivät kyytiin” ja teimme vielä liki tunnin kierroksen yhdessä. Pakkasta oli miinus 12 astetta, mutta meillä oli hyvät varusteet eikä pakkanen päässyt puraisemaan. Kodin maisemaikkunasta sain taltioitua hienon sinisen hetken. Valo lisääntyy?

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään