TOP 3 – Kaikenlaisia joulujuttuja

Ai että, lueskellessani minulle tuttuja ja tärkeitä blogeja, törmäsin tähän kivan blogihaasteeseen Tyylimurun Tiinan blogissa. Päätin oitis koota oman jouluni TOP 3 -asioita aina joulumusiikista joulun ruokavalintoihin ja vaatteista lahjoihin.

Koristeltu joulukuusi

TOP 3 – Kaikenlaisia joulujuttuja

Joulutunnelman kohottajat

1 Musiikki. Pidän mollivoiottoisista joululauluista. Ja virsistäkin.

2 Pakkanen ja lumi. Kyllä joulu on joulu silloin, kun on lunta ja pakkasta!

3 Lapsen ilo. Sitä ei voita mikään. Vaikka en ole jouluihminen, lapsen jouluilo on jotakin, josta nautin.

Joulun aikaan en…

1 …stressaa ruoista tai ruokaostoksista. Teen ne sitten, kun huvittaa ja kaupassa käynti parhaiten sopii aikatauluuni/aikatauluumme.

2 …siivoa kaappeja. Ikinä, koskaan, milloinkaan. Tai toki ikinä, koskaan ja milloinkaan, mutta en koulua kaappeja joulunalla.

3 …valmista överi jouluruokakattausta, sillä ydinperheessämme vain harva oikeasti pitää mistään muusta joulusapuskasta kuin kaloista.

Joulun koristeluun kuuluvat

1 Aito joulukuusi. Neljätoistavuotiaan koristelema.

2 Terassin kaiteen valonauha. Luotisuora, sillä se on miehen virittelemä.

3 Kauniit joulukukat kruunaavat kaiken. Vaikka mitään muuta ei olisi, kukilla tekee ihmeitä.

Jouluperinteet

1 Aattoaamun riisipuuro. Siitä ei tingitä. Sitä haluamme kaikki.

2 Joulupäivänä keitetään usein sukulaisille kahvit.

3 Aito joulukuusi. Se tuo tunnelmaa, valoa ja tuoksua.

Poistuneet jouluperinteet

1 Isot, suvun kesken vietetyt jouluaatot. Joskus se oli tärkeää etenkin lasten ja isovanhempien vuoksi, nykyään touhuamme pienemmissä porukoissa.

2 Lahjojen avaamissysteemi. Joskus avasimme lahjoja vuorotellen ja paketin sisällön kaikille esitellen, nykyään teemme toisin.

3 Jouluajelut ympäriinsä. Taivas varjele, tämä perinne on loppu. Kaiken kiireen keskellä pitäisi lähteä sinne ja tänne, tavata jokaista ystävää ja sukulaista ja niin edelleen. Kiitos ei.

Joulumusiikki

1 Tulkoon joulu. Se on ihana.

2 Maa on niin kaunis. Mieluusti Samuli Edelmannin laulamana.

3 Tonttu. Sekin on ollut aina yksi suosikeistani…

Piparit

Jouluruoka

1 Mätivaahto. Tämän minulle opetti anoppini. Joulupöydän (uusi tuttavuus) tarjottava, josta kaikki pidämme aivan hirmuisesti. Tänäkin vuonna minulta on pyydetty sitä ”iso astiallinen”.

2 Riisipuuro. Voisilmällä, siinä kaikki.

3 Kalapöydän herkut. Kalat ovat suosikkejani, kinkku ei ole koskaan ollut. Bonuksena sanon saaristolaisleivän.

Jouluherkut

1 Konvehtirasian tietyt suklaat. Vain tietyt. Makea alkaa tökkiä tosi nopeasti, pidän enemmän suolaisesta.

2 Juustokakku, itse tehty. Aina uuniversio. Joulutvistillä. Jotakin piparimurua päälle vaikkapa…

3 Glögi. Vaikka sekin aiheuttaa närästystä.

Joululahjat

1 Vaatteet. Kaikille jotakin tarpeellista ja toivottua.

2 Kosmetiikka. Sama juttu: jotakin tarpeellista ja toivottua, ehkä myös yllätyksiä.

3 Saaristolaisleipä. Itse tehty.

Jouluvaatteet

1 Jokin kiva mekko. Ei tarvitse olla vihreä, punainen tai valkoinen.

2 Kotiasu. Se sama, jota pidän ympäri vuoden.

3 Villasukat. Toimivat aina.

Jouluohjelmat

1 Jokin kiva sarja, jota en nyt osaa nimetä.

2 Tai no, osaan sittenkin: Jouluksi kotiin, josta oli nyt juuri tullut uusi kausi!

3 Jokin kiva leffa, jota en osaa nyt nimetä. En katso ikinä toistamiseen sarjoja ja leffoja…jokin uusi pitää siis etsiä.

Joulun harrastukset

1 Värittely. Se on kivaa ja rentoa puuhaa!

2 Liikunta. Monessa muodossa, päivittäin.

3 Lautapelit perheen kesken.

Siinä oli lyhyesti omat joulujuttuni. Hyvää joulua ihan jokaiselle!

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Viikon parhaat kuvina: arkitouhuista hautajaisiin ja jouluvalmisteluihin

Kulunut viikko on ollut omanlaisensa. Siihen on mahtunut viimeiset lomaa edeltävät työkiireet, kaikenlaisia ja joka perheenjäsenen menoja ja harrasteita, isoäidin hautajaiset ja jouluvalmistelut. Kokosin viikon parhaat tälläkin viikolla kuvina.

Värityskuva
Tällä viikolla olen purkanut työkiireitä ja -stressiä värittämällä. Jos en vielä ole maininnut, värittelystä on muodostunut meidän, neljätoistavuotiaan ja minun, yhteinen puuhamme. Tällä viikolla väritin joulukuvan joulukortiksi, sillä tänä vuonna en jaksanut, viitsinyt enkä ehtinyt itse tekemään kortteja, ja joulukorttirahat laitoin nuorten Hansakortteli-lahjakortteihin Hopelle jaettaviksi.
Sateinen kuva pihasta
Joulukuun sää on näyttänyt tältä: sadetta, viimaa, plussaa. Märkää ja kuraista. Nappasin kuvan autosta, kun saavuimme neljätoistavuotiaan kanssa kotiin eräänä iltapäivänä. Ovitiepätkämme oli tukittu isolla ikkunalavalla. Makuuhuoneemme ikkunaremontti alkoi keskiviikkona – ja jatkuu aatonaattona. Kiva.
Kahvakuulat
Viikon treenit piristivät kummasti mieltä. Maanantaina ja torstaina olin kuntosalilla personal trainerin ohjauksessa (jes!) ja tiistaina päädyin erehdyksissäni pilates hiitiin. Se ei minusta ollut mistään kotoisin. Tunnin jälkeen oli sellainen olo, ettei olisi liikkunut kunnolla lainkaan… Onneksi sunnuntain cross training pelasti tilanteen.
Kuusi koristeltuna
Tiistaina mies haki meille kuusen, jonka tytär koristeli seuraavana päivänä. Tästä kuvasta puuttuuvat vielä valot, mutta kuusi on erityisen kanis valoineen. Se tuo iloa ja valoa pimeisiin päiviin.
Siunauskappeli
Perjantai oli surullinen päivä: silloin vietettiin isoäitini hautajaiset. Vaikka tilaisuus oli surullinen, se oli myös kaunis ja juuri mummon näköinen. Olin ylpeä ja onnellinen, kun sain arkulla lausuttua runon ääneen itkemättä. Surullisinta oli nähdä puolison suru ja omat lapset mustissaan kantamassa mummoa.
Siunauskappeli sisältä
Hyvää matkaa, rakas mummo! Adagion soidessa kyyneleet pyrkivät väkisin silmiin. Hyvästi jää.
Muistopöytä
OLin itse muovaillut enkelit sekä mummon hauta-arkulle että muistotilaisuuden muistopöydälle. Teetin niihin kukat ja olin lopputulokseen tyytyväinen. Olin joka joulu antanut mummolle jonkinlaisen enkelin…
Enkelikukka
Tässä enkeli kukkineen kuvattuna tarkemmin.
Minna kampaamossa
…ja tässä minä hiukset laitettuna hautajaispäivän aamuna. Halusin käydä kampaajalla, joka laittaisi hiukseni kauniisti tärkeään päivään. Se kannatti!
Viikonloppukimppu
Lauantaina hain viikonloppukukat, jotka toivat joulua kotiin. Punainen amaryllis toimii tässä tarkoituksessa varsin hyvin.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään