Tallinna on aina kiva kaupunki. Vietimme viikonlopun siellä tällä kertaa kahden kesken mieheni kanssa. Majoituimme ensimmäiseksi yöksi hotelli Nunneen, toiseksi yöksi siirryimme Hiltoniin, sillä Nunnessa ei ollut tilaa. Harmi, ihastuin nimittäin hotelliin välittömästi. Suosittelen lämpimästi sitä erityisesti aikuismatkaajille. Kokosin viikon parhaat kuvina Tallinnasta.
Tallinnassa oli muutama aste pakkasta ja joulutunnelmaa. Kävimme molempina iltoina joulumarkkinoilla fiilistelemässä tunnelmaa. Hankimme täältä muutaman käsin tehdyn keramiikkajoululahjankin. Turun torilla ei valitettavasti ole samanlaista settiä tarjolla…Tallinnan vanhassa kaupungissa on vaikka mitä, mutta tällä kertaa mieleemme oli erityisesti kivat ravintolat ja kahvilat. Ruokailimme ekana iltana Peppersack-ravintolassa, toisena ihan parhaassa paikassa ikinä: ravintola Kuumassa, jossa nautimme grilliherkuista aasialaisittain. Tässä erään kahvilan tarjottavaa. Me joimme kahvit ja söimme kanelipullan. Ravintola Kuumassa saimme itse (ohjattuina) grillata sekä mereneläviä että liharuokia, joita söimme sitten erilaisten lisukkeiden kanssa. Tämä ravintola on toistaiseksi ehdottomasti paras ravintolakokemus Tallinnassa. Todella tyylikäs miljöö, keskeinen sijainti, erinomainen palvelu ja superhyvä ruoka alusta loppuun. Kaiken kukkuraksi tässä on mukavaa tekemistä ruokailun lomassa.Piipahdimme Tallinnan eläintarhassa. Se on iso! Näimme leopardin, hylkeen, jääkarhuja, hevosia, härkiä, valkohäntäpeuroja, apinoita ja kaikenlaisia liskoja. Sademetsätalo oli suljettu, mutta ehkäpä pääsemme sinne kesällä, kun vierailemme täällä uudelleen, jotta neljätoistavuotiaskin pääsee mukaan.Tässä olen minä uusimmassa kirppismekossani. Maanantaimarketin löytö maksoi viisi euroa, ja se on palvellut minua yhden työpäivän ja yhden Tallinnan-matkan loistavasti, tykkään siitä kovasti. Pitihän siitä kuva saada…Tallinnassa riittää ihmeteltävää, vaikka ei suunnittelisi mitään tai tekisi mitään ihmeellistä. Kaupungissa riittää katsottavaa ja koettavaa useammaksikin kerraksi. Kuten sanottu, Tallinna on aina kiva!
Pian on joulu. En ole lainkaan jouluihminen, mutta nautin joulun tunnelmasta, lapsen jouluilosta, lumisesta joulusta, lahjojen antamisestakin pidän. Toki myös niiden saamisesta… Päätin koota 10 joulufaktaa itseeni liittyen. Olen aiemmin koonnut vastaavanlaisen yleisesti joulusta, nyt kohdennan tätä hieman eri tavalla.
10 joulufaktaa minusta
1 Pidän mollivoittoisista joululauluista. Tunnelmalliset, vähän haikeat (vanhat!) joululaulut ovat minulle kaikkein mieluisimpia. Niissä on aivan omanlaistaan rauhaa ja syvyyttä (myös muistoja), jotka uppoavat paremmin minuun kuin iloiset kausirallattelut.
2 Minusta joulukalenterit ovat kivoja, ainakin pääasiassa ja useimmiten. Vaikka muuten en joulua odottaisikaan, kalenteri pitää kuitenkin aina olla.
3 Olen joulukuusen ehdoton kannattaja. Joulukuusi tuo kotiin tunnelmaa. Pidän nimenomaan aidosta kuusesta, vaikka siivoamisen kannalta se ei se paras vaihtoehto olekaan.
4 Minusta jouluperinteet saavat muuttua. En ole kiinni tietyissä tavoissa, vaan annan joulun muotoutua vuodesta toiseen sen mukaan, miltä kulloinkin tuntuu. Välillä jätän jotakin pois, välillä syntyy uusia tapoja vahingossa – ja se on ihan ok. Olemme viettäneet joulua ulkomailla, mikä on ollut erityisesti mieleeni. Toisaalta joulut isomman porukankin (perheen ja suvun) kesken sekä pelkästään ydinperheen kesken ovat olleet mukavia.
5 Joulufiilis ei iske minuun automaattisesti, joskus ei ollenkaan. Yleensä joulufiilis tulee odottamatta ja yllättäen, kun työt on paketoitu, koti siisti, rauha maassa ja mielessä. Kun lapsi iloitsee tulevasta, kun maassa on lunta, autoradiossa soi joulumusiikki…
6 Glögi kuuluu jouluun. Mutta juomaan ei missään nimessä saa sotkottaa mitään röhniä eli rusinoita ja manteleita. Glögin suhteen muutama mukillinen kaudessa riittää, sillä saan siitä usein inhottavan närästyksen.
7 En juuri koristele kotia jouluun. Pientä valoköynnöstä terassin kaiteelle, kynttilöitä olohuoneeseen, aito kuusi tuomaan tunnelmaa. Neljätoistavuotias asettelee tonttufiguureja kotiimme, mutta minulle valo vähemmän on enemmän, ja enemmän on…liikaa.
8 Jouluruoissa arvostan yksinkertaisuutta ja selkeyttä. Pidän perunalaatikosta, kalkkunasta ja saaristolaisleivästä. Porkkanalaatikkokin menettelee. Näillä pärjää minusta varsin pitkälle. Graavilohi on ihan jees.
9 En stressaa joulusta. En tee listoja, en säntäile, en suunnittele joulua viikkoja etukäteen. Joulu tulee joka vuosi joka tapauksessa. Pidän kyllä lahjojen miettimisestä ja siitä, että joku muu pitää joulusta ja tekee kaikenlaista sen eteen, mutta itse en innostu moisesta.
10 Parasta joulussa on sitä edeltävä ja sen jälkeinen aika. Suunnittelu ja tietynlainen odottelu on ihan jees, samoin se, kun arki palautuu uomiinsa ja päivät alkavat pidentyä. Silloin tunnen pienen helpotuksen: kohta on taas uusi vuosi.