Täydellinen saaristolaisleipä – helppo, mehevä ja takuuvarma
Saaristolaisleipä on yksi niistä elintarvikkeista, joka tekee arjesta juhlan. Se on yhtä aikaa mutkaton ja ylellinen, maukas, mehevä ja moneen taipuva. Saaristolaisleivät tekeminen aasta ööhön on melko mutkatonta, mutta olen löytänyt tuotteen, jolla tämän klassikkoleivän voi tehdä vieläkin helpommin: Tuoppi Saaristolaisleipä -valmistuotepaketti.
Sanoisin, että tässä on vuoden valmistuote, joka suorastaan nerokas arjen pelastaja, sillä yhdestä paketista löytyy kaikki tarvittava: valmiiksi sekoitettu jauhoseos, oikea määrä kuivahiivaa ja paistovuoka. Minun tehtäväkseni jää vain lisätä vesi ja nauttia vastapaistetun leivän tuoksusta ja mausta. Täydellistä!


Mikä sitten tekee tästä tuotteesta niin hyvän? Siihen on monta syytä. Listasin tärkeimmät alle:
- Takuuvarma lopputulos ilman mittailua tai säätöä.
- Ei monia vaiheita ja mittaamisia.
- Leivän täydellinen maku ja rakenne (hieman maltainen, mehevä ja juuri sopivan makea)
- Koko leivänvalmistusprosessi vie vain hetken, kohotuksen ja paiston jälkeen uunista nousee juuri sellainen saaristolaisleipä, jota aiemmin tein vain jouluksi hikipisarat otsalla.
- Soveltuu moneen.
Tässä siis resepti kaikille, jotka haluavat saaristolaisleipää arkeen tai juhlaan ilman reseptiviidakkoa ja hikikarpaloita, ilman pienintäkään stressiä. Tässä myös ehkä paras vinkkini joulupakettiin!

Näin leivot täydellisen saaristolaisleivän Tuoppi-leipäseoksesta
Ainekset:
- 1 pakkaus Tuoppi Saaristolaisleipää (sis.jauhot ja hiiva)
- 2,5 dl lämmintä vettä (+42 °C)
Valmistusohje:
- Sekoita kuivat ainekset ja vesi. Kaada jauhoseos ja pakkauksen mukana tuleva kuivahiiva kulhoon. Lisää lämmin vesi ja sekoita, kunnes taikina on tasaista.
- Kaada taikina vuokaan. Voitele pakkauksen mukana oleva leipävuoka ja kaada sitten taikina siihen.
(Taikina on melko paksua ja lusikoitavaa.) - Kohota rauhassa. Anna taikinan levätä lämpimässä paikassa noin 40 minuuttia, kunnes pinta on noussut kauniisti.
- Paista leipä 180 °C uunin alatasolla n. 50–60 minuuttia. Jos haluat kauniin kiiltävän pinnan ja kivan makeuden leipään, voit paiston puolivälissä sivellä siihen siirappivettä. Itse teen niin aina. Se kruunaa leivän.
- Anna jäähtyä – ja nauti! Saaristolaisleipä on parhaimmillaan, kun sen antaa hetken tekeytyä. Itse säilytän valmista leipää kelmussa, säilyy siinä useamman vuorokauden (jos innokkaat syöjät eivät ehdi nauttia sitä hetkessä). Minusta leipä on parhaimmillaan kolmantena päivänä, neljätoistavuotias tykkää siitä ihan tuoreena.
Tähän on tultu.
Minna





