Koskettavia tarinoita, kepeitä hetkiä – kesäloman seuraavat seitsemän kirjaa

Kuten sanottu, kesäloma on parasta aikaa uppoutua kirjoihin. Tänä kesänä luku- ja kuuntelupinostani on löytynyt oivaltavaa huumoria, yhteiskunnallista kerrontaa, ihmissuhteiden kipupisteitä ja ripaus romantiikkaa. Kesäloman seitsemään seuraavan kirjan joukkoon mahtui sekä helppolukuisia hyvän mielen kirjoja että teoksia, jotka herättivät voimakkaita tunteita ja veivät syvälle ihmiselämän kerroksiin.

Kirjakollaasi

Anna-Leena Härkönen: Juhannusvieras

Anna-Leena Härkösen Juhannusvieras (Otava 2006) on viihdyttävä ja omalla tavallaan oivaltava teos. Paikoin se on myös hämmentävä ja hidas. Tarinan kertoja on keski-ikäinen Tuija, joka on menestyvä sisustussuunnittelija. Äiti on kuollut Tuijan ollessa lapsi, ja isä asuu uuden vaimonsa kanssa Espanjassa. Tuijalla on ollut yksi paikka maailmassa, jota hän on rakastanut yli kaiken: sukulaistalo Ristinojalla, oman mummolan naapurissa. Ristinojalla Tuija on saanut kokea, miltä tuntuu olla osa ehjää perhettä.

Aikuistuttuaan Tuijaa ei ole Ristinojalle näkynyt ennen kuin hän saa kirjeen: varaäiti Enni elää todennäköisesti viimeistä kesää. Tuija pakkaa tavaransa ja lähtee takaisin lapsuutensa kesäparatiisiin. Härkösen omaäänisyys tulee esiin, kuten hänen kaikissa teoksissaan, ja kirjassa viehättävät tuttuun tapaan naseva kieli ja humoristinen dialogi. Henkilöhahmot jäävät hieman etäisiksi, eikä heihin synny tunnesidettä. Kolme tähteä.

Haruki Murakami: Norwegian wood

Murakamin Norwegian wood (suom. Aleksi Milonoff, Tammi 2012) oli Viisikko-kirjakerhomme heinäkuun teos. Se kertoo Toru Watanabesta, joka muistelee opiskelijaelämäänsä vuosina 1969–1970. Norwegian Wood on Torun kasvutarina, jossa hän kertoo arjestaan, ihmissuhteistaan ja erityisesti ristiriitaisesta rakkaudestaan Naokoon, kuolleen ystävänsä entiseen tyttöystävään. Romaani käsittelee yksinäisyyttä, ihmissuhteiden kipupisteitä ja ”normaalin elämän” etsintää ja kuvaa 1960-luvun lopun japanilaista nuorisokulttuuria. Yksinäisyys on yksi kirjan tärkeimpiä teemoja.

Kertomus on paikoin mielenkiintoinen ja kiehtova, mutta kerronta on hyvin vähäeleistä ja realistista, yksityiskohtaista ja ajoittain itselleni jopa liian verkkaista.  Kolme tähteä.

Hannaleena Immonen: Pieni matkalaukkumies – tarinoita lastensuojelun kauneudesta

Hannaleena Immosen Pieni matkalaukkumies – tarinoita lastensuojelun kauneudesta (Nemo 2025) on kesäloman paitsi koskettavin myös hienoin teos. Se oli tämän kesän kirjalistani ensimmäinen opus, joka ansaitsi kirkkaasti viisi tähteä.

Immosen teos kuvaa sosiaalityön arkea fiktiivisten henkilöhahmojen kautta. Kirja tuo esiin työntekijöiden kohtaamat raskaat tilanteet ja vaikeat mutta välttämättömät päätökset, joita he joutuvat tekemään osana työtään. Tarina on yhtä aikaa kaunis, hieno, ajatuksia herättävä ja syvästi koskettava. Teos koukuttaa hetkessä ja on kerronnallisesti ja kielellisesti taidokas. En muista koskaan itkeneeni jo lukemani tai kuuntelemani kirjan ensimmäisillä sivuilla… Viisi tähteä.

Kari Hotakainen: Helmi

Kari Hotakaisen Helmi (Siltala 2024) on lämminhenkinen ja inhimillinen puheenvuoro tai kannanotto hyvän vanhuuden puolesta. Tartuin tähän heti Immosen viiden tähden taideteoksen jälkeen ja sain heti perään antaa kesän toiset viisi tähteä. Tarina alkaa, kun metsästä löytynyt vanhus päätyy lapsettoman pariskunnan hoiviin. Aluksi pakon sanelemasta huolenpidosta kasvaa vähitellen syvempi ja merkityksellisempi ihmissuhde. Vähitellen myös Helmi alkaa saada muistinsa takaisin – ainakin osittain.

Hotakainen on kirjailija parhaimmillaan vuoropuheluissa ja arkisten tilanteiden esittämisessä. Teosta voisi hyvin kuvailla hienoksi, huikeaksi, kauniiksi, inhimilliseksi, hauskaksi ja oivaltavaksi. Mielestäni tämä on kirjailijalta oikea taidonnäyte, joka istahtaa erinomaisesti nyky-yhteiskunnassa pinnalla oleviin teemoihin. Viisi tähteä.

Kukkia aidan edessä

Hennariikka Rönkkönen: Herttaässä

Rönkkösen Herttaässä (Atena 2024) on kesälomalistan heittämällä kummallisin ja lapsellisen teos. Ikisinkku Hertta on ystäviensä kannustava tsemppari, jonka supervoima on kuunnella muiden huolia ja löytää lohduttavat sanat.

Kepeässä ja naiivissa kirjassa kohelletaan, ja monesti luku- ja kuuntelukokemuksen aikana pohdin, miksi ihmeessä tartuin tähän teokseen. Vaikka olen hersyvä ja mieleltäni (omasta mielestäni ainakin) hyvinkin nuorekas, olen auttamatta väärän ikäinen, vääränlainen tämän kirjan kohderyhmäksi. Tarinan olematon juoni on ennalta arvattava ja paikoin mielikuvitukseton. Suosittelisin kirjaa jollekulle 18-vuotiaalle. Kaksi tähteä. Oikeastaan yksi ja puoli, mutta korotin sen kahteen.

Minna Mikkonen: Sydänhirviö

Minna Mikkosen Sydänhirviö (S&S, 2025) on ravisteleva romaani ylisukupolvisista taakoista ja surusta, toivosta. Tarinassa nainen on matkalla synnyttämään esikoislastaan. Samaan aikaan sikiön sydänäänten kanssa hänen sisällään on herännyt toinen, vanhempi olento. Se on ollut pitkään ääneti, mutta nyt se haluaa jotakin.

Nainen ymmärtää, että hänen on kohdattava hirviönsä, jotta se suostuisi väistymään ja antaisi syntyvän lapsen elää. Lopulta muistin pyörre avautuu ja esiin nousevat naisen henkirikoksen uhriksi joutunut pikkusisko ja talvisodan aikaiselta vankileiriltä selvinnyt isoäiti.  

Sydänhirviö on hienosti moneen aikatasoon rakennettu, tositapahtumiin perustuva romaani. Tarina on kiinnostava ja kiehtova mutta paikoin hämmentävä, kummallinen ja sekava, lukijan on vaikea pysyä joka kaarteessa matkassa mukana. Kolme tähteä.

Ann-Charlotte Persson: Unelmien kesäkahvila

Ann-Charlotte Persson: Unelmien kesäkahvila (Lind & co, 2025) on kevyt ja leppoisa hyvän mielen teos. Fågelkärrin kesä tuo mukanaan unelmien täyttymyksen, kun Emman, Fannyn ja Saran haave maatilakahvilasta alkaa toteutua. Fanny ja Sara ahkeroivat keittiössä, mutta Emma on kahden maailman välissä: Lontoon kahvilayritys vetää, mutta Fågelkärrissa odottavat Nicklas ja rakas isotäti. Maalaisidyllin keskellä myös Saran elämässä alkaa uusi luku – voisiko salaperäinen eläinlääkäri olla juuri hänelle tarkoitettu?

Perssonin feel good -romaani vie nopeasti mukanaan. Henkilöhahmot ovat samaistuttavia ja aidontuntuisia, tapahtumat ja juoni kiinnostavia. Kepeä ja hyväntuulinen kesälomakirja! Neljä tähteä.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Kirjat Ajattelin tänään

Heinäkuun vinkki: 10 arkista tapaa huolehtia itsestä

On taas kuukauden vinkin aika. Olitpa lomalla tai jo työssä, itsestä huolehtiminen ei vaadi liiemmin aikaa, rahaa tai täydellisiä olosuhteita. Kokosin heinäkuun vinkin tai vinkit omakohtaisista kokemuksistani, tekemisistäni ja havainnoistani, joiden keinoin voi tehdä pieniä mutta vaikuttavia tekoja oman jaksamisen, arjen ilon ja esimerkiksi työstä (ja lomalta) palautumisen tukemiseksi.

Hattu jalkojen päällä veneessä

Heinäkuun vinkki: 10 arkista tapaa huolehtia itsestä

1. Aloita päivä omassa rauhassa

Olen huomannut, että rauhalliset, itsenäiset ja yksinäiset aamut ovat arjen – ja loman – parhautta. Kun saa rauhassa keittää aamukahvin, laitella aamiaista ja lopulta istahtaa sen äärelle ennen kuin muu perhe herää, on jollakin tavalla seesteinen fiilis.

2. Irrota puhelimesta, laita puhelin äänettömälle

Uskalla irrottautua puhelimesta. Se on minulle itselleni vinkki. Kun laittaa luurin pois ja äänettömälle, huomaa, että arkeen mahtuu paljon kaikenlaista, arjessa aistii kaikenlaista ja arjesta tulee paljon rikkaampaa kuin kännykkä kädessä. Minulla on jo pitkään ollut tapana laittaa puhelin hiljaiselle iltaseitsemän jälkeen, lisäksi se on keittiön pöydällä näyttö alaspäin. Olen tykästynyt tähän tapaani. Pieni irtautuminen kaikenlaisista ruuduista virkistää yllättävän paljon.

3. Kirjoita ylös asioita, joista olet iloinen

En niinkään ole kiitollisuuspäiväkirjojen tai ilolistojen ylin ystävä, mutta silloin tällöin (etenkin, kun on hektistä tai mieli maassa) kannattaa tarttua kynään ja paperiin ja kirjoittaa paperiin asioita, joista tuntee iloa. Mikä kaikki on kivasti ja hyvin? Listaus auttaa suuntaamaan huomiota hyvään – se suurenee, mihin zoomaa!

4. Kokeile mikrotaukoja arkipäivien lomaan

Olen korona-ajoista saakka ollut mikrotauottaja. Pienet hetket säännöllisesti tuovat ryhtiä ja jaksamista etenkin työpäiviin. Olen myös kunnon taukojen puolestapuhuja: kun saan reippailla, ulkoilla ja tehdä lenkin työpäivän lomassa, voin hyvin ja jaksan mukavasti työpäivien loppuun saakka. Aina se ei ole mahdollista, mutta aina sen teen, kun se on mahdollista. Mikrotauko voi olla vaikka tällainen: sulje silmät minuutiksi, hengitä syvään sisään ja ulos viisi kertaa. Pyöräytä hartioita muutaman kerran ja huokaise. Siinä se.

5. Vietä säännöllisesti omaa aikaa

Pienikin oma aika tekee ihmeitä. Sen vain sanon. Itselleni oma aika tarkoittaa usein treeniä ja lenkkiä, hyvää kahvia omassa seurassani, äänikirjan kuuntelua, pyykkien viikkailua…. mitä tahansa, kunhan sitä saa tehdä yksin!

riippukeinu mökillä

6. Soita läheisille, ystäville ja sukulaisille

Yhteys toisiin tekee hyvää meille laumaihmisille. Tiedän, olemme yhä enenevissä määrin yksinäisiä haahuilijoita, mutta silti yhä ihmisiä. Ihminen tarvitsee elämäänsä toisia ihmisiä. Olen huomannut, että jos aika ja jaksaminen eivät riitä tapaamiselle, kahville, lenkille tai muuta sellaista, soittaminen kannattaa. Yhtäkkiä luurissa voi vierähtää puolitoista tuntia hyvän jutun äärellä. Kannatan. Eikä aina tarvitse olla mitään oikeaa asiaa – ”Mitä kuuluu?” riittää.

7. Järjestä jotain pientä itsesi iloksi

Mikä tuo juuri sinulle iloa elämään? Tee sitä säännöllisesti. Lue lempikirjaasi, lakkaa kynnet, kuuntele mielestäsi soittolistaa, syö lempiruokaasi, järjestele vaatekaappia, kirjoita, piirrä, juokse, jumppaa…Mitä tahansa. Tässä vinkissä paino on sanalla ”pientä”.

8. Jätä yksi turha tehtävä tekemättä

Pyykit ehtii myöhemminkin. Oma jaksaminen ja hyvinvointi tarkoittaa mm. kykyä priorisoida palautumista ja lepoa. Jos keho pyytää palautumista, anna sille sitä.

9. Poista yksi ärsyke hetkeksi

Keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan rauhoittaa aivoja ja keventää oloa. Tämä liittyy vahvasti puhelin-kohtaan. paitsi että puhelimeni on äänettömällä, olen poistanut ilmoitukset käytöstä kaikista muista sovelluksista paitsi Messengerista. Toimii!

10. Pysy omissa rajoissasi – sano tarvittaessa ”ei”

Kun oppii tiedostamaan, mikä vie liikaa energiaa ja voimavaroja, huomaa hiljalleen, että pystyy ja uskaltaa päättää omista asioistaan itse. Kaikkeen ei tarvitse suostua, kaikkeen ei tarvitse nyökytellä, joka paikassa ei tarvitse olla mukana.  On mielettömän vapauttavaa, kun saa ja pystyy valitsemaan, mihin aikaansa ja voimavarojaan käyttää.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Suosittelen Ajattelin tänään