Huhtikuun ensimmäisen viikon parhaat kuvina

Huhtikuu on kuukausista raadollisin. Kaikki on kesken, on harmaata, katupöly takertuu kurkkuun ja nenään ja silmiin. Vaikka valo lisääntyy ja virkistää, se paljastaa samalla sotkut, pölyt ja tomut. Koko ajan on tunne, että jotain pitäisi tehdä. Onneksi kohta on toukokuu, sitten helpottaa. Kokosin huhtikuun ensimmäisen viikon parhaat kuvina.

Maisemaikkunan maisema
Viikko alkoi aurinkoisella maanantaiaamulla. On ihanaa, kun valo lisääntyy, erityisesti pidän siitä arkiaamuisin. Ennen työmatkakävelyäni nappasin kuvan olohuoneen maisemaikkunasta. Pohdin, milloinkohan puut alkavat vihertää. Toistaiseksi olen havainnut vain pieniä silmuja.
Sinivuokko metsässä
Sinivuokot ovat varma kevään merkki. Nuppusia näin jo edellisviikolla lähimetsikössä, josta aina oikaisen työmatkoilla. Nyt nuput olivat auenneet. On jotenkin toiveikasta, että ympäristö on ihan harmaa ja ruskea, jotenkin kuollut ja keskeneräinen, mutta yhtäkkiä sieltä ponnistaa heleän sininen kukka täydessä loistossaan. Tykkään!
Elmo-lemmikkisiili
Arki-iltojemme ilo ovat kaksi lemmikkisiiliämme, Elmo ja Selma. Sain hellyyttävän kuvan Elmosta, joka etsii vimmatusti vipeltäen ja vinkuen Selmaa pyyhkeen alta. Vaan Selmapa olikin jo hiekkaklvyssä omassa terraariossaan. Poikasia heille ei ole (edelleenkään) tulossa, ja nyt päätimme, ettemme enää yritäkään sellaisia puuhata. Siilien kanssa elämä on melko helppoa lemmikkielämää: he nukkuvat päivisin ja ovat hereillä illalla ja yöllä. Olemme heidän kanssaan noin 30-60 minuuttia iltaisin, otamme heidät ”ulkoilemaan” lattialle, siistimme terraariot, sylittelemme, laitamme ruoat ja vedet ja sitten sanomme hyvät yöt.
Teatterisillan narsissit
On taas se aika vuodesta. Turun kaupunki koristelee Teatterisillan keltaisilla narsisseilla, ja väki käy kuvaamassa kukoistusta. Niin minäkin. Melkeinpä rakastan tätä hetkeä, näitä kirkkaita, osin vielä nuppuisia, kukkia ja aurimkoista jokimaisemaa, johon kukat sopivat kuin nenä päähän. Kävin kuvaamassa narsissit keskiviikkona hierojan jälkeen, kun minulle jäi aikaa ennen kolmetoistavuotiaan treenikuskausta. Kannatti!
Narsissit sillalla
Ja vielä toinen kuva toiseen suuntaan. Voisin jakaa kolmannen ja neljännenkin, mutta hillitsen itseni. Näistä kuvista tulee kesäinen fiilis. Tai ainakin sellainen fiilis, että kohta kesä koittaa, koita jaksaa tämä kauhea huhtikuu tästä välistä…
Kaksi paria lenkkareita
Olen vatuloinut ja pähkäillyt, miettinyt ja tuumaillut uusien lenkkitossujen ostoa. Olen kysynyt vinkkejä hyvistä kengistä ystäviltä, tuttavilta, kollegoilta ja somesta. Lauantaina vein kolmetoistavuotiaan treeneihin, tein (jäätävässä pohjoistuulessa) lenkin, hain viikonloppukukat ja lähdin puolison kanssa Myllyyn. Heti ensimmäisestä kaupasta, XXL:stä, löytyi kaksi paria sopivia lenkkareita. Toiset ostin sali- ja sisätreenikäyttöön, toisen ulkoiluun. Sali- ja treenitossuihin panostin, ulkoiluun hankin tarjouskengät – katsotaan, miten selviän niillä. Minun piti hankkia toiset kivan väriset ja reippaat, mutta lopulta lähdin kaupoilta kahdet mustat tossut mukanani.
Viikonloppukimppu
Ja viimeisenä, muttei suinkaan vähäisimpänä, kuvana jaan perinteisesti viikonloppukimpun kuvan. Tällä viikolla maljakkoon päätyi mm. pinkkiä ja heleää vaaleanpunaista jaloleinikkiä. Kolmetoistavuotias vietti lauantai-illan ja -yön kaverillaan, ja me vietimme miehen kanssa koti-iltaa ensin molemmat omissa puuhissamme, sitten yhdessä uuden sarjan äärellä. Tai no, kävimme kyllä välissä syömässä Mäkkärillä ja haimme karkkia lähikaupasta, muuten hengailimme kotona. Näin liki viisikymppisenä se tuntuu oikein hyvältä vaihtoehdolta.

 

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Ihan tavallinen elämä on hyvää

Arki.

Se, jossa heräät aamulla tutun kahvinkeittimen porinaan, etsit kiireessä toista sukkaa ja mietit, mitä tänään syötäisiin. Se, jossa tiskikone odottaa tyhjentäjäänsä, pyykit pyörivät koneessa ja jossa lapsi unohtaa ruotsin kirjan kotiin. Se, jossa illalla kaadut sänkyyn, katsot jakson lempisarjaasi ja nukahdat ennen lopputekstejä. Se, jossa päivät seuraavat toisiaan ilman sen suurempia tapahtumia.

Siinä piilee elämän hyvyys – ihan tavallinen elämä on hyvää.

Minnan kuva

Elämme maailmassa ja yhteiskunnassa, jossa jonkinlainen erityisyys on arvossaan. Koko ajan pitäisi olla jotain suurta: menestystä, elämyksiä, saavutuksia. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että hyvä elämä ei ole suuria harppauksia, vaan pieniä askeleita varsin tutulla, jo tallatulla polulla.

Kun pohdin, mitä on hyvä elämä, se on itselleni sitä, että saa elää rutiinia, jota värittävät vapaa-ajan pienet ilot. Se on sitä, että saa viettää aikaansa kotona perheen kanssa tekemättä mitään ihmeellistä: kysytään kuulumiset, laitetaan ruokaa, viikataan pyykkiä, oleskellaan, pelaillaan, luetaan, hoidetaan läksyt ja siilit ja kaikenlaiset kotivelvollisuudet, hääräillään yhdessä ja erikseen kaikenlaista tärkeää ja turhaa.

Hyvä elämä on sitä, kun saa tehdä työtä, josta pitää, kun ehtii kävelemään töihin ja takaisin ja kun saa odottaa treenipäiviä. Se on sitä, kun voi lämmittää eilisen ruokaa, puhua ystävien kanssa puhelimessa, lähteä extempore-lenkille tai nauraa arjen kömmähdyksille. Se on kaksi mukillista kiireetöntä kahvia viikonloppuaamuna, hiljaisia hetkiä yksinäisyydessä, kepeitä keskusteluita puolison kanssa.

Hyvä elämä on sitä, että voi leikkiä ”kumman ottaisit, jos olisi pakko?” -leikkiä kenen tahansa kanssa (läheiset eivät voi ymmärtää fiksaatiotani tähän…), kirjoitella blogia ja lukea ammattilehtiä iltapäiväkahvilla. Se on sitä, kun löytää aivan tajuttoman mukaansa tempaavan kirjan tai ratkoo Hesarin Sanalouhos-pelin täydellisesti oikein. Se on sitä, kun sammuttaa illalla valot siistitystä keittiöstä. Ja sitä, kun saa itse valita irtokarkkinsa lauantaipussiin. Ja sitä, kun saa teinin nauramaan jollekin ihan hullulle jutulle – se on ihan erityisesti sitä!

Ihan tavallinen elämä on hyvää siksi, että siinä on tilaa olla, ajatella ja hengittää. Se ei vaadi jatkuvaa suoritusta, vaan antaa mahdollisuuden nauttia pienistä asioista, niistä, jotka usein jäävät huomaamatta. Sitten, kun pysähtyy asian äärelle, huomaakin, että onnellisuus piilee juuri niissä tavallisissa hetkissä, joissa ei tapahdu mitään ihmeellistä.

Eikä tavallinen tarkoita tylsää. Päinvastoin.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään