Arjen inhokit top 5

Eihän siitä ole kuin tovi, kun kirjoitin, että ihan tavallinen elämä on hyvää. Ja niinhän se on. Eräänä aamuna työmatkalenkillä pohdin, mikä kaikki arjessa sitten on sellaista, jonka voisin vaihtaa pois. Sellaisia tilanteita, asioita tai ilmiöitä, joita ilman voisi oikein hyvin elää. Siinä aamuauringon paisteessa keksin viisi ainakin melkein kaikkein ärsyttävintä asiaa arjessa.

Mikä kaikki saakaan ilmeeni tällaiseksi?

Arjen inhokit top 5

1 Kuntosalin pukuhuone. En tiedä mitään niin inhottavaa, ällöttävää, nahkeaa, nihkeää ja yököttävää kuin kuntosalin pukuhuone. Kun nyt olen alkanut uudelleen käydä salilla personal trainerin kanssa ja cross training -ryhmätunneilla, olen eniten kauhuissani pukuhuoneesta. Sen hajuista, ilmasta ja meiningistä. Kun avaan oven, nahkean hikinen tuhannen saippuan, deodorantin ja hajuveden tuoksu pöllähtää päin kasvoja.  Joku pyllistelee kenkähyllyllä, toinen kiskoo kenkiä jalkaan kumarassa suoraan oven edessä.

Seuraavaksi joku kolmas pyllistelee pukukaapillaan alasti pyyhe käsissään tai hiuksissaan ja minun tulisi puikkelehtia siitä sivusta vain nopeasti vapaalle kaapille. Vapaata kaappia on vaikea löytää, koko ajan joku vaeltaa tai seisoskelee jossakin, joku föönää hiuksiaan keskellä käytävää peilin edessä, samasta peilistä näkee toisen peilin kautta suihkussa olijat, on kuuma ja vessat ovat varattuja. Kun vihdoin löydän kaapin, riisun ja pääsen jotenkuten siirtymään ovesta ulos ja salille ja tunnin jälkeen salilta takaisin pukuhuoneeseen, sama meno jatkuu. Kaiken kruunaa se, että vaikka meitä olisi sadan hengen pukuhuoneessa kaksi naista, kaappimme ovat joko vierekkäin tai päällekkäin. Äkkiä pois!

2 Aina täynnä oleva ja epäkäytännöllinen roskiskaappi. Siinä kaikki. Kuka ihme on suunnitellut sellaisen roskiskaapin, jonka avattuaan pitää kumarrella, jotta saa roskat ämpäriin? Ja kun roskis on täynnä (aina on), roskat ottavat kiinni ylemmän kaapin tai laatikon alaosaan. Eikö olisi huomattavasti järkevämpää sijoittaa tämä kaappi ja roskasanko toisin? Tai jos meillä asuisi oikein aktiivista roskienviejäsakkia, tämä voisi joltain osin ehkä toimia paremmin. Vähän kyllä tohdin epäillä.

3 Liian pienissä sukkahousuissa on reikä. Tässä on kaksi aivan kamalaa asiaa: liian pienet sukkahousut ja reikä sukkahousuissa, tavallisesti oikean isovarpaan kohdalla. En ole koskaan pitänyt sukkiksista, ja jos ja kun niitä on silloin tällöin pidettävä, hankin ainakin kokoa omaa todellista kokoani isommat sukkikset. Jäätävintä on, jos ne jäävät nafteiksi haarakohdasta tai niitä pitää koko ajan vetää ylemmäs tai jos vyötärönauha puristaa. Ja kun kiireessä etsii sopivia sukkiksia, sopivimmissa on usein reikä. Parsia en osaa. Hankala on.

Sitten, kun kahvi on kuumaa ja tuoretta, sukkahousut ovat ehjät, kuntosalin pukuhuoneessa on tilaa hengittää ja ruisleipä pysyy ehjänä. Sitten on kaikki kivasti.
Kaikenlaista mahtuu arkeen. Onneksi kuprut ja ärsyttävät asiat ovat hyvin pieniä…pääasiassa hymyilyttää. Tässäkin viidakkokuvass,a jonka kolmetoistavuotias nappasi.

4 Jonottaminen. Jonottaminen. Jonottaminen. Etenkin jonoissa, joissa vatuloidaan ja ihmetellään, vaihdetaan sittenkin toisenlainen purkkapussi, hedelmätkin on jäänyt punnitsematta. Kahvilajonossa heilutaan vitriinin edessä eikä osata päättää, kaupassa sahataan kärryn kanssa juustotiskillä edestakaisin – mikä olisi paras juusto? Ottaisiko Oltermannia vai Polaria? Vaikea valinta, tiedän, mutta jos kärryjen taakse alkaa muodostua jonontapaista, valitse nyt jompikumpi! Jaksan tietyllä tavalla pitkäpinnaisena ihmisenä jonottamista jollakin tasolla, jos jono kulkee ja jonon syy ei ole esimerkiksi kaupan tai kahvilan työntekijöiden välinen vuorovaikutustilanne vapaapäivän vietosta asiakastilanteessa.

5 Ruisleipä repeilee ja kahvi ehtii jäähtyä. Nyt olen ensimmäisen maailman ongelmien äärellä, tiedän. Mutta. Minä rakastan erilaisia ruisleipiä ja syön niitä aina iltapalalla kaksi (oikeasti) isoa palaa. Jos ruisleipä, jonka voi halkaista tai katkaista jollakin tavalla, repeää tai repeilee halkaisu- tai katkaisuvaiheessa, olen äärirajoilla. Ja toinen tilanne, jossa on kestämistä, on se, että kahvi ehtii jäähtyä tai se on jo valmiiksi aivan liian jäähtynyttä. Tämä koskee etenkin kahvilakahvia. En. Voi. Sietää. Sitä.

Tässä melko pieni (ja ei-niin-ärsyttävä) repeily ruisleivässä.

On vielä kuudeskin. Se on se, että kun kuvittelee työpäivän, lenkin, treenin, vanhempainillan ja kaupassa käynnin jälkeen, että ah, nyt teen iltapalan ja olen vain, niin kuvitelma sortuu heti eteisessä: edessä olisikin vielä huomiseen (unohdettuun) kemian kokeeseen kysely, siilien hoitaminen, keittiön siivous ja pyykkien ripustus. Niin siis kuudes on oikeastaan se tunne, joka juuri tästä hetkestä syntyy.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Kuusi kysymystä äidille ja teinille – kaksi sukupolvea, yllättävän paljon yhteistä

Kokosin sosiaalisessa mediassa seuraajia kiinnostavia asioita meidän perheemme teinielämästä. Vastauksia tuli kivasti, ja kirjoitin niistä nyt toivepostauksen. Esitin saamani kysymykset sekä kolmetoistavuotiaalle että itselleni. Hämmästyin, miten monesta asiasta ajattelemme samalla tavalla, vaikka ikäeroa on 34 vuotta.

Kuusi kysymystä äidille ja teinille – kaksi sukupolvea, yllättävän paljon yhteistä

1 Mikä on parasta arjessa juuri nyt?

Teini: Aamupalat. Tai oikeastaan sittenkin iltapalat. Tykkään siitä, että päivän touhut ovat ohi, iltahommat tehty ja saa tehdä hyvän iltapalan ja katsoa telkkaria.

Äiti: Se, että arki sujuu omalla painolla, tutusti ja kivasti eteenpäin. Se, että arki on arkea ja joskus sitä maustetaan jollakin mukavalla extralla. Se, että valon määrä lisääntyy ja on innostunut työstä, kotitreeneistä, salitreeneistä ja vähän kaikenlaisesta. Se, että edessä on pitkä kesäloma, eikä siihen ole enää montaa viikkoa.

2 Mikä kotona ärsyttää eniten?

Teini: Se, että muistutetaan koko ajan jostakin: käsienpesusta, siivoamisesta tai esimerkiksi läksyistä.

Äiti: Ylimääräinen sotku. Ylimääräinen sotku tarkoittaa sitä, että perussotkun lisäksi on ylimääräisiä pinoja, kasoja ja kaikenlaista pientä epäsiisteyttä. Likaiset ikkunat ovat myös melko ärsyttävät. Valo paljastaa kaiken. Saako sanoa, että huhtikuu ärsyttää kotona eniten?

3 Millainen on hyvä päivä?

Teini: Sellainen, jolloin koulu alkaa myöhemmin ja päättyy aikaisemmin, silloin ajattelen, että voi tehdä mitä tahansa. Silloin jää aikaa ulkoiluun ja omiin juttuihin treenipäivinäkin.

Äiti: Peruspäivä. Maanantai. Kaikki on alussa, viikonloppuna on voinut palautua. Työtä, omaa aikaa ja harrasteita on sopivassa suhteessa. Aamulla, kun herää, on valoisaa, mustarastas laulaa. Kun ehtii kulkemaan kävellen työmatkat ja saa palata siistiin kotiin. Kun eilisen päivän ruoan voi lämmittää päivälliseksi.

4 Mikä asia toisessa ärsyttää – ja mistä taas tykkäät?   

Teini:  Harva asia oikeastaan ärsyttää äidissä. Ärsyttää varmaan eniten se jatkuva käsienpesusta huomauttelu. Tykkään eniten siitä, että äiti on hauska tyyppi.

Äiti: Minuakin ärsyttää harva asia lapsessa, ja silloin, kun ärsyttää, ärsyttää vain hetkellisesti. Joskus harmittaa se, että kolmetoistavuotias sanoo, ettei minun tarvitse neuvoa, ohjata tai sanoa asioista ja sitten asiat lopulta kuitenkin ovat tekemättä. Tai jos kehotan ”kokemuksen syvällä rintaäänellä” esimerkiksi kertaamaan tiettyjä asioita lukuaineen kokeeseen, koska olen liki varma, että juuri se kysytään, toinen nakkelee niskojaan. Ja juuri mainitsemani asia lopulta kysytään.

Tykkään siitä, että kolmetoistavuotias on avoin ja reipas ja sosiaalisesti taitava. Ja hänellä on aivan tietynlaista pilkettä silmäkulmassa. Hän on sopeutuvainen ja omatoiminen, siitäkin tykkään.

Tyttö nojaa käteensä

5 Mikä vie eniten aikaa kotona ollessa?

Teini: En mä tiedä. Aamutouhut ja iltatouhut, kaikki kosmetiikkatouhut. Eikä niihinkään nyt niin paljoa aikaa mene… Ihan tavalliset jutut varmaan vie aikaa myös.

Äiti: Keittiössä touhuilu tai kököttäminen. Keittiöstä näkee kaikkialle ja ulos merelle. Teen paitsi kotihommia, ja ruokaa myös kirjoitusjuttuja melkein aina keittiössä. Vaikka minulla on työhuone. Lisäksi aikaa vie kaikenlainen järjestely. Tai ehkä vain kuvittelen niin. Viikonloppuisin aikaa kuluu myös sohvalla: lojun kirja kädessä tai korvilla ja nautin.

6 Mistä haaveilet juuri nyt?

Teini: Nää kysymykset on vaikeita! Haaveilen eniten siitä, että minusta tulee isona opettaja. Ja jos jotain muuta niin sitten ehkä kesälomasta ja kesälomamatkasta.

Äiti: Monenlaisesta. Kesälomamatka ei ole enää haave, mutta sitä mietin liki päivittäin – kaipaan kesää. Yksi unelmani toteutui, kuin sain jatkaa medianomiopintojani ylempään ammattikorkeakouluun, ja ehkä yksi tulevaisuuden haaveeni on, että jatkaisin tutkimustyötä myös journalismin saralla. Lähinnä terveysviestinnän parissa. Toinen (hiukan arkisempi) haave on se, että saisin hiukan isomman kasvihuoneen omalle takapihalle. Se taitaa ainakin toistaiseksi jäädä tulevaisuuteen, tänä vuonna mennään vanhalla.

Tähän on tultu.

Minna

Kuvat: Canva

Puheenaiheet Ystävät ja perhe Lapset Ajattelin tänään