Keväisen viikon parhaat kuvina

Olipahan kerrassaan keväinen viikko! Öisin pakkasta, aamuisin koleaa, päivisin aurinkoista ja iltaisin valoisaa. Piposta olen jo työmatkalenkeilläni luopunut, mutta sormikkaat tulevat edelleen ainakin aamuisin tarpeeseen. Untuvatakista pitäisi päästää irti ja siirtyä kevyempään takkiversioon. Iltapäivisin toppatakki on aivan liikaa, mutta aurinkolaseille on ollut käyttöä. Kevät on ihan kiva, vaikka kevätihminen en olekaan. Kaikki tämä valo saa ihmisen tuntemaan itsensä niin pieneksi ja laiskaksi… Kokosin keväisen viikon parhaat kuvina.

Maisemaikkuna maisema
Keväisen viikon illat ovat olleet hienoja ja värikylläisiä. Olen seurannut auringon mailleen painumista olohuoneen ikkunasta ja napannut melkein joka ilta kuvan näkymästä. Tämä sinisensävyinen päätyi lopulta blogiin, siinä on jotakin maagista, jotakin tulevan kevään ja jopa kesän tunnelmaa.
Kuntosalitavarat
Olen alkanut käydä maanantai-iltaisin Elixian crosstraining-tunnilla, jota ohjaa suosikkiohjaajani ja jossa on mukana suosikkiporukkani. Treeni kulkee hyvin, ja nyt huomaan, miten paljon personal trainer -touhusta on hyötyä kaikessa muussa liikunnassa. Olen ollut itsestäni ylpeä maanantain crossissa, sillä sana itse nostettua ”selkääni” liki 30 kilon tangon, jaksan kyykätä, vetää maasta ja tehdä monenlaista, mihin en enää uskonut (jostain syystä) taipuvani. Puukeppi kuvassa on omatoimialkulämmittelyä varten. Olen alkanut odottaa entistä enemmän maanantaita. Eniten nautin, kun ohjelma on uusi, musiikit ovat uusia ja koko salillinen ihmisiä on innoissaan!
Siirtotatuointitarroja
Olen työni puolesta mukana STM:n rahoittamassa nuorten terveydenedistämisen Vinssi-hankkeessa, jonka aloitustapahtumat järjestetään ensi viikolla. Oheismateriaaliksi tilasimme muun muassa siirtotatuointeja, jotka piti leikata pienemmiksi palasiksi. Niinpä me projektin avainhenkilöt otimme iltapuhteeksemme näiden leikkelyn. Käsi oli krampissa pikkutarkan työskentelyn jäljiltä…
Kanaa pannulla
Kuluneella viikolla panostin kolmesti päivälliseen: alkuviikosta, loppuviikosta ja sunnuntaina. Muina päivinä söimme panostuspäivien ruokia lämmitettyinä (parasta ikinä!). Loppuviikon päivällispöytään tein yhden pannun kanapastan, johon tuli tällä kertaa broilerinfilepalojen lisäksi sipulia, pinaattia ja halloumijuustoa. Tässä kuvassa olen kananpaistovaiheessa ja juuri lisännyt koko paketillisen tuorepinaattia mukaan. Tästä ruoasta on tulossa ohje blogiin.
Jokiranta auringonpaisteessa
Lauantaina kolmetoistavuotias oli aamusta iltapäivään kolmiloikkaleirillä Kupittaalla, minä tein pitkän lenkin, hain viikonloppukuvat peritneiseen tapaani. Jokirannassa paistoi aurinko ja joku oli neulonut aivan ihastuttavan auringonkukkateoksen tolpan koristeeksi. Lenkin jälkeen kävin puolisoni kanssa kahvilla Myllyssä. Myllyssä siksi, että siellä on Picnic, jonka BBQ-kanapatonki on aivan liian hyvää ja Myllyn apteekista saa Bionin tuotteita, joista osa oli päässyt loppumaan. Iltasella suuntasimme TPS-Saipa-jääkiekkomatsiin ystäväperheemme ja kummityttösemme kanssa. Oli kertakaikkisen mukava lauantai!
Kukkakimppu
Tämän viikon viikonloppukimppu toi valoa ja raikkautta olohuoneeseen. Olen ennen pitänyt vain valkoisista kukista kaikissa kimpuissa, nykyään olen huomattavan paljon rohkeampi ja ”suvaitsevampi” tässä asiassa. Papukaijatulppaanit ovat ihania, käyn istumassa sohvalla ja ihastelemassa niitä aina välillä. Viikonloppuun mahtui muutenkin monenlaista istuskelua ja ihmettelyä, olemista ja olla möllöttämistä – ja se on parasta! Samalla jätin kesken kaksi maaliskuun kirjaa, Toiveet ja kohtalo sekä Tämä ei ole romanttinen komedia. Kumpikaan ei saanut minua mukaansa. Ei luettuna eikä kuunneltuna. Otin tilalle Aino Leppäsen kepeän uutuuskirjan Pieni pihapiiri pyörii. Ehkäpä pääsen taas kirjojen makuun takkuisen maaliskuun jälkeen…

 

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Oman hyvinvointini kulmakivet

Hyvinvointi ei itselleni tarkoita pelkästään terveellistä ravitsemusta ja säännöllistä liikuntaa – se on kokonaisuus, joka koostuu monista merkityksellisistä asioista. Aivan tietyt, jopa pienenpienet peruspilarit tukevat hyvinvointia arjessa. Itse puhun oman hyvinvointini kulmakivistä. Siitä, miten löydän tasapainon työn ja vapaa-ajan välillä ja kuinka vahvistan omaa jaksamistani ja mielen hyvinvointiani. Toki ravitsemus ja liikunta ovat kaksi tärkeää perustaa, mutta ajattelen, että ne ovat liian ”yläkäsitteisiä”.

Koulutukseni ja ammattinikin puolesta ajattelen, että hyvinvointi ei ole yksittäinen tavoite, jonka voi saavuttaa kerran ja pitää ikuisesti ilman, että siihen pitää sen kummemmin kiinnittää huomiota. Hyvinvointi edellyttää jatkuvaa itsestä huolehtimista ja omien tarpeidensa tunnistamista.

Oman hyvinvointini kulmakivet

Työmatkakävelyt. Olen viimeisten vuosien aikana, erityisesti viimeisen vuoden aikana, havainnut, että aivan ehdoton hyvinvointi kulmakivi on työmatkakävely. Se, että saan ja ehdin kävelemään töihin ja sieltä takaisin kotiin. Olen huomannut, että niinä päivinä, kun tämä on mahdollista, voin hyvin, jaksan kivasti ja mieleni on virkeä. Matka on n. 47 minuuttia per suunta, ja siinä ajassa ehtii mukavasti ajatella, tuulettaa ajatuksiaan, puhua ystävien kanssa puhelimessa, kuunnella kirjaa ja haukata happea. Kotimatkalla voi karistaa työpäivän kiireet ja hengähtää ylhäisessä yksinäisyydessä. Kaiken kruunaa se, että päivän askeleet täyttyvät.

Viisi ateriaa päivässä. Aivan ehdottomasti viisi ateriaa päivässä. Olen ihminen, joka tarvitsee säännöllisesti ruokaa. Kolmen ja puolen tunnin väli olisi ideaali, mutta neljäkin tuntia menettelee. Viisi on liikaa. Kun syön arjessa aamupalan, lounaan, välipalan päiväkahvilla, päivällisen ja illallisen, voin hyvin. Verensokeri pysyy tasaisena, ja mieli kiittää. Jos jokin aterioista jää väliin, huomaan sen heti tekemisessäni ja olemisessani: väsyttää, haukotuttaa, hermostuttaa, nälättää, hommista ei meinaa tulla mitään, ärsyttää, päätä särkee, askel ei kulje, salitreeni tökkii ja niin edelleen.

Noin 800 grammaa kasviksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä päivässä. Olen nyt pitänyt kirjaa, paljonko näitä uppoaa, kuuteensataan pääsen helposti (aiempi suositus), 800 grammassa on vielä tekemistä ja muistamista. Mutta kun se täyttyy, täyttyy myös vatsa, vatsa voi hyvin, uni maistuu, vitamiinitarpeet täyttyvät ja lautasmalli toteutuu. Monenlaisia suotuisia vaikutuksia…

Ajatustauot. Puhun usein myös siirtymistä tai siirtymätauoista. Olen huomannut, että nollasiirtymät esimerkiksi työpaikalla eivät toimi. En ehdi vaihtaa ajatussuuntaa, en pysy perässä siinä, missä mennään, enkä millään jaksa keskittyä aiheeseen, jos en saa pitää mikrotaukoja ja siirtyä rauhassa tilasta a tilaan b, kokouksesta yksi kokoukseen kaksi tai työtehtävästä toiseen. Myös opetuspäivinä kunnon tauot tekevät terää. Usein ulkoilen tauolla, ja se on osoittautunut joka kerta hyväksi valinnaksi!

Ajatustaukoja tarvitaan myös vapaa-ajalla. Yksinäiset, hiljaiset mikrotauot, omat hetket, omat puuhastelut, kirjojen kuuntelu tai lukeminen ovat oikein hyviä taukojuttuja. Tälle voisi laatia myös oman kategorian: oma aika.

Minna juo kahvia talvisessa jokirannassa

Yöuni. Siitä en tingi, ja vahtaan sitä älykellosta kuin haukka. Onnekseni uni on hyvää, sitä on riittävästi ja koen olevani reipas ja pirteä yön jäljiltä. Joskus, jos yöunessa on kupruja, se kostautuu heti päivällä – ilman hyvää unta ei vain jaksa. Toisaalta kuka tahansa kestää yön tai kahden kuprun…

Nauru. Olen iloinen ihminen ja nauran paljon. Myös itsekseni ääneen. Olen joskus (useinkin) tyhjännauraja ja osaan nauraa myös itselleni. Parasta on, kun saa jakaa iloa ystävän kanssa. Tilanteet, joissa naurusta ei meinaa tulla loppua pitävät minut vahvasti pinnalla ja tuottavat läjän mielihyvähormoneita. Aijai.

Liikunta. Tämän laitan tähän yläkäsitteisenä. Koska olen vakuuttunut siitä, että kaikenlainen liikunta on hyvinvointi kulmakivi. Mitä monipuolisempaa liikunta on ja mitä enemmän sitä elämässä on, sitä innostuneempi ja motivoituneempi olen. Ennen ajattelin, että salitreeni ei ole lainkaan minun juttuni, nyt se on yksi ehdoton hyvinvointini perusta. Treeni personal trainerin kanssa on ollut paitsi antoisaa myös tuloksellista. Summa summarum: liikunta tuottaa paitsi mielihyvää myös tunteen siitä, että on elossa.

Tähän on tultu.

Minna

Ulkokuva: Arto Arvilahti, Kuvakas.

Hyvinvointi Oma elämä Terveys Ajattelin tänään