Oivalluksia ja ajatelmia viikon varrelta

Kulunut viikko on ollut hyvinkin arkinen ja perinteinen: mitään erikoista, ihmeellistä tai mullistavaa ei ole tapahtunut. Olemme eläneet arkea, ja hyvä niin. Viikkoon on mahtunut työtä, harrasteita ja miehen synttärilahjan lunastaminen ennakkoon kolmetoistavuotiaan ollessa viikonlopun Tampereen-juniorkisoissa.

Puolisoni ei ole 29 vuoteen toivonut ikinä minkäänlaista lahjaa. Oikeastaan hän on toivonut, etten hankkisi mitään lahjaa. Mutta nyt. Nyt hän toivoi syntymäpäivälahjan: lahjakortin puvustamopalveluun, jossa katsottaisiin vaatteita ja asukokonaisuuksia hänelle. Hankin sen. Ja lauantaina kävimme yhdessä Saarnilla, jonka jälkeen lounastimme ja kahvittelimme pitkän kaavan mukaan ystäviemme ja kummityttösemme kanssa ja vietimme mukavaa kahdenkeskistä aikaa.

Arjen tiimellyksessä olen kiinnittänyt huomiota erilaisiin oivalluksiin ja ajatelmiin, joita olen bongaillut ”kaiken lomassa ja ohessa”. Kokosin viikon parhaat oivalluksina ja ajatelmina.

Viikonloppukukat

”Jos jokin asia on huonosti, voimme keskittyä ajattelemaan parempaa tulevaisuutta. Nuo ajatukset merkitsevät toivoa.” Luin ystävältä syntymäpäiväksi saamaani, Aija Salovaaran ja Sanna Pelliccionin toimittamaa Toivon tänään -kirjaa. Uliana Burdinan kirjoitus alkoi tekstillä, jonka kirjoitin kappaleen alkuun. Alleviivasin sen ja totesin, että siinä se. Myönteisyys kannattelee ja luo toivoa tähän maailman ja yhteiskunnan tilanteeseen. Moneen.

”Luottamus on sitä, että hengittää rauhassa sisään ja ulos silläkin hetkellä, kun kaikki näyttää menevän päin prinkkalaa.” Tämä Sanna Wikströmin lausahdus tuli vastaan Hidasta-somesta, kun selasin Instagramia eräänä iltana. Kulunut viikko on ollut melko hektinen ja pitänyt sisällään monenmoista, ja hetkittäin syvät hengittelyt ovat tulleet tarpeeseen.

”I hope there are days when your coffee tastes like magic, your playlist makes you dance, strangers make you smile, and the night sky touches your soul. I hope you fall in love with being alive again.” Vapaasti suomennettuna tämä menee jotenkin niin, että toivon, että on päiviä, jolloin kahvisi maistuu taialta, soittolistasi saa sinut tanssimaan, tuntemattomat hymyilemään ja yötaivas koskettamaan sieluasi. Toivon, että rakastut elämään uudelleen. Miten ihana ja tunteikas ajatelma, ajattelin, kun tämän Instagramista luin.Tähänkin viikkoon mahtui muutama taianomaisen mukava päivä…

Ajatelma kirjoitettuna käteen

”Vaikka tulee huonoja uutisia, lähden siitä olettamuksesta, että todennäköisesti tapahtuu muuta kuin se, mitä ensin otaksumme ja asennoidun sen mukaan.” Juha Pantzarin tekstiin Toivon tänään -kirjassa on helppo samaistua: kaikenlaista sattuu ja tapahtuu, kaikenlaista kuulee ja kaikenlaista joutuu kokemaan ja kohtaamaan, mutta oman ajatuksen kääntäminen pois pahimmasta mahdollisesta vaihtoehdosta kannattaa aina. Usein oma mieli ja ajatus ehtii harppomaan todellisuuden ja tosiasian edelle liian nopeasti. Niin tälläkin viikolla. Lopulta kärpäsestä tulee härkänen ja mieli tekee tepposet. Viisaan mielen kutsuminen paikalle näinä hetkinä on paras teko.

”Uskallatko luottaa?” kysyi Maaret Kallio sosiaalisessa mediassa. Pysähdyin kauniin vaaleansinisen kuvataustan ja sen päällä olevan kirjoituksen äärelle. Luin postaustekstin. Se käsitteli miehen epäasiallista käytöstä junan ravintolavaunussa ja muutamassa muussa tilanteessa. Kukaan huonosti käyttäytyvien ystävistä tai seurueen jäsenistä ei yhdessäkään tilanteessa puutu epäasialliseen käytökseen – puuttuminen puuttuu.

Itsellä ei ole vastaavia kokemuksia, mutta uskallatko luottaa? -kysymys ja puuttumisteema on vietävissä oikeastaan mihin tahansa. Työpaikalle, kotiin, kouluun.  Ympäristö voi luoda turvattomuutta, kuten Kallio kirjoittaa, mutta se voi luoda myös turvaa. Meillä kaikilla on vastuu. Tämän viikon opetus kiteytyykin tähän. Uskalla puuttua epäkohtiin. Sano asiasi ääneen. Puhu suoraan.

Opetusdiakuva

”Hyvä segmentointi pohjautuu kattavaan kohderyhmän tuntemukseen – yksi tapa ei sovi kaikille!” Perjantain terveysviestinnän opetuksessa käsittelimme kollegani kanssa viestinnän muun muassa kohdentamista ja siinä samalla segmentointia. Jäin pohtimaan itse kirjoittamaani, lähteeseen pohjautuvaa lausettani ja totesin, että tässä se. Ydin. Viestinnässä, mutta myös hankehommissa, kohderyhmän tuntemus ja jaottelu ovat vain plussaa kaikessa tekemisessä.

”Haluaisin tulla mutta en yhtä kovasti kuin haluan jäädä kotiin.” Tämä osuva ajatelma oli jaettu erään seuraamani henkilön Instagram-tilin tarinoissa. Siitä tietää olevansa keski-iän ylittänyt, että tässä kiteytyy olemisen sietämätön keveys ja kaikenlainen valinnanvapaus. Mieli hinkuu kaikkialle, mutta kotonakin on ihmisen niin hyvä olla. Omissa oloissaan, treeneissään, touhuissaan.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Kohtasin 17-vuotiaan itseni – naurua, nostalgiaa ja oivalluksia

Törmäsin internetissä muutamiin valloittaviin Kohtasin 17-vuotiaan itseni -juttuihin. Päätin oitis istahtaa näppäimistön ääreen ja lähdin tapaamaan 17-vuotiasta itseäni. Kutkutti, liikutti ja ennen kaikkea nauratti – tämä oli varmasti viikon mieleen painuvin kohtaaminen.

Tekoälyn tekemä kuva 17-vuotiaasta Minnasta
Tekoäly (Canva) loihti tämän kuvan minusta 17-vuotiaana pohjautuen nykykuviini. Sanoisin, että jotakin tuttua hänessä on.

Siellähän sinä olet. Aivan, kuten aavistelinkin, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion kolmoskerroksen portaikossa. En näe sinua vielä, mutta kuulen sinut ja hersyvän kovaäänisen naurusi. Selität suu vaahdossa kavereillesi jotakin. Todennäköisesti avaudut viikonlopun yökerhoreissusta ostetuilla henkkareilla tai ihmettelet, mihin ihmeeseen ihminen tarvitsee ikinä milloinkaan elämässään historiaa. Tai ruotsia. Tai uskontoa. Miksi niitä ylipäätään opiskellaan?

Nyt näen sinut, kipuat viimeiset rappuset ja saavut kolmoseen. Luonnostaan piikkisuora lyhyt tukkasi on ihan loivalla permanentinlopulla, ja näytät niin nuorelta, jotenkin ihanalta ja raikkaalta. Olen jo nyt iloinen, että päätin tavata sinut.

Elämme vuotta 1994. Sinä olet 17, elämä ja unelmat vielä edessä, lukioluokkasi puheenjohtaja. Kävelet varmoin ottein kohti minua, sinulla on tummanvihreä ribbikankainen poolopaita ja farkut. Pitkät, joka paikkaan yltävät kätesi liikkuvat sivuilla, kun askellat eteenpäin. Ryhtisi on suora. Muistutat keskimmäistä poikaani olemukseltasi, liikkeiltäsi, ilmeiltäsi ja eleiltäsi. Ihailen varmuuttasi ja avoimuuttasi, aivan omanlaista sopusuhtaisuuttasi.

Hymyilet. Tunnistan tuon hymyn jo kaukaa. Hymyilen nopeasti takaisin. Kun kohtaamme, tokaiset, että miten hauskaa, hammasrako on edelleen omalla tutulla paikallaan. Naurahdamme. Kerron, etten koskaan uskaltanut tehdä sille mitään, hammasraolle. Sinä nyökkäät. Tiedät, mistä puhun.

En ehdota sinulle paikoilleen istumista, sillä tiedän, että olet mieluummin liikkeessä. Katselet ja ihmettelet ja rekisteröit ympäristöstäsi kaiken. Jokainen reitti ja kohtaaminen on sinulle mahdollisuus johonkin uuteen. Uuteen tarinaan, kuvaamataidon työn hahmotelmaan tai äidinkielen ainekirjoitukseen. Ennen kuin ehdin ehdottaa katselmuskierrosta sinulle tuttuihin ja tärkeisiin paikkoihin, sinä ennätät ensin: ”Hei, lähdetään Cafetorille!” Ja minä olen hetkessä valmis.

Sinä osaat arvata sen, sillä on asioita, jotka pysyvät. On asioita, joista me tunnistamme toisemme vielä 30 vuoden jälkeen. On myös asioita, jotka ovat muuttuneet. Minä juon nykyään kahvini psykologisella maitotilkalla. Sinä valitset maustetun teen runsaalla sokerilla. Kumpikaan meistä ei kilkuta lusikkaa kupissa.

Haluan muistuttaa sinulle, että yhä edelleen valitsen aina, kun mahdollista New York -juustokakun. Kerron vielä, että ostan sen itse enkä jaa sitä kenenkään kanssa. En edes lasteni. Hämmästyt. Et niinkään siitä, etten jaa kakkuani, vaan siitä, että minulla on lapsia. ”Saitko toivomasi pojan?” kysyt minulta varovasti. Minä nyökkään. Sain.

Minä sain kaksi poikaa ja iltatähtitytön. Enemmän kuin koskaan osasin ja uskalsin toivoa. Sinä kysyt, tuliko tytön nimeksi Linda. Minä nauran. Ei tullut. Sanot, että jos sinä saisit tytön, tytöstä tulisi Linda. Hymähdän. Lisäät nopeasti, että et sinä vielä pitkään aikaan lapsia haluaisi, vaikka poikaystäviä sinulla jo onkin ollut. Minä muistutan, että poikaystävät tulevat ja menevät, aviomiehet pysyvät. Katsot nimetöntäni ja sitten minua. Olet ihmeen hiljaa. Muistelinkin, että sinua ei saa helposti sanattomaksi.

Hiljaisuus ei kestä kauaa. Sinä puhut, selität ja naurat. Puhut niin paljon ja niin hyvää, että kanssasi on helppo innostua. Suunnittelet tulevaa ja maalaat isolla pensselillä. Näet kaikessa ja kaikissa hyvän. Sanon sen sinulle ääneen – ”Pidä toi.” Ja sinä lupaat pitää.

Tekoäly (Canva) loihti myös tämän kuvan minusta pohjautuen nykykuviini ja antamiini ohjeistuksiini. Hänessäkin on jotain tuttua.

Haluan sanoa sinulle myös sen, että pidä kiinni omista unelmistasi, muista unelmoida. Muista, ettei sinun koskaan tarvitse tanssia toisten pillin tahtiin. Jos kuitenkin jokin unelma jää toteuttamatta, muista, että 30 vuoden päästäkin vielä ehtii. Sinusta 30 vuotta kuulostaa ja tuntuu liian pitkältä ajalta; sinä haluat elää hetkessä. Tanssia, laulaa ja kuunnella ysäripoppia.

Ruotsin sanojen tankkaaminen ei kuulu lempiasioihisi. Ja minä ymmärrän sen. Kerron, että minäkään en pidä ruotsin sanoista tai minkään kielen sanoista, mutta kielioppiosuuksia olen aina rakastanut. Sinua se ei hämmästytä.

Sinä haaveilet äidinkielenopettajan, lääkärin, psykologin ja toimittajan urista. Minä kerron olevani toimittaja. Ja opettaja. Kerron hieman mutkitelleeni urapolullani. Sinä toteat tekeväsi monet asiat mutkitellen ja oppivasi kantapään kautta. Ruotsin opettajasi totesi sinun olevan ”tosta vaan -tyyppi”, minä kerron kutsuvani itseäni takki auki -tyypiksi. Sinua hymyilyttää: ”On asioita, jotka eivät muutu.”

Kun kävelemme takaisin koululle, katson sivuprofiiliasi. Siinä sinä nyt olet. Vähän vallaton tahtotyyppi. Hetkessä eläjä. Jos tietäisit, mitä sinulle muutaman vuoden, sitten viiden vuoden ja sitten 30 vuoden kuluttua tapahtuu, olisit maailman onnellisin tyttö.

Kakistelen kurkkuani ja kaivan kännykän esiin: ”Voisinko joskus soittaa sinulle?” ”Ei minulla ole puhelinta. Mutta kotinumeroni voin antaa”.

Kävelen aution torin halki Aurajokirantaan. Hyräilen Miley Cyrusin The Climb -biisiä. Se muistuttaa minua sinusta.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään