Asioita ja piirteitä, joista pidän muissa ihmisissä

Olen kertonut blogissa itsestäni, ajatuksistani, luonteestani ja siitä, millainen ihminen olen (tai en ole). Nyt kerronkin, minkälaisista asioista ja piirteistä pidän muissa ihmisissä. Ennen kuin paljastan listaustani, tiivistän olennaisen jo alkuun: pidän ihmisistä, jotka ovat aidosti aitoja, pidän hyväntuulisuudesta ja optimistisuudesta, pidän rehellisyydestä ja tyypeistä, jotka seisovat selkä suorana omien juttujensa ja päätöstensä takana, pidän kärsivällisistä, suvaitsevaisista ja laajan maailmankatsomuksen omaavista sekä heistä, jotka pyyteettä ajattelevat lähimmäistään.

Pidän myös tietynlaisesta hullunkurisuudesta sekä lempeydestä ja myötätuntoajattelusta. Kirjoitin taannoin ystävistäni, heistä jokainen on ainakin jollakin tavalla ihminen, josta pidän ja jonka touhuista ja ajattelutavasta pidän.

Graafinen kuva, jossa Minna keskellä

Asioita ja piirteitä, joista pidän muissa ihmisissä

Aito aitous

Aidosti aito ihminen ei yritä esittää mitään muuta kuin mitä on. Hän ei peittele heikkouksiaan eikä vähättele vahvuuksiaan. Aito aitous näkyy erityisesti siinä, miten kohtelee muita – rehellisesti, empaattisesti ja ilman laskelmointia. Tällainen tyyppi uskaltaa sanoa mielipiteensä, mutta hän osaa myös kuunnella muita ja tarpeen tullen muuttaa näkökulmaansa.

Aitous ei välttämättä tarkoita sitä, että sanoisi kaiken suoraan ilman filttereitä. Minulle se tarkoittaa lähinnä sitä, että toimii omien arvojensa mukaisesti eikä elä vain muiden odotusten ohjaamana. Pidän ja arvostan.

Hyväntuulisuus ja optimistisuus

Hyväntuulisuus ja optimistisuus ovat itselleni ilma, jota hengitän. Arjen ja oikeastaan kaiken saa sujumaan, kun osaa ajatella asioista positiivisesti. Tunnustan, olen itse ajoittain jopa ylioptimistinen, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että tietynlainen positiivisuus kannattelee monissa tilanteissa. Tarvitsen myös ympärilleni ihmisiä, jotka ajattelevat hyvää, joista tuntuu, että kaikki menee lopulta ihan kivasti. Pidän tällaisista ihmisitä erityisen paljon.

Hyväntuulisuus ei suinkaan tarkoita sitä, että pitäisi olla aina ja ikuisesti iloinen ja hymy huulilla tai ettei elämässä olisi minkäänlaisia haasteita. Se tarkoittaa tällaisena minä pidän -piirteenä etenkin sitä, että hyväntuulinen tyyppi löytää myönteisiä näkökulmia myös vaikeina aikoina.

Optimismi taas on kyky nähdä mahdollisuuksia silloinkin, kun asiat eivät mene suunnitelmien mukaan. Se ei ole ”sinisilmäistä toiveajattelua”, vaan luottamusta siihen, että elämä kantaa. Hyväntuulinen ja optimistinen ihminen ei levitä ympärilleen turhaa draamaa vaan myönteistä energiaa.

Rehellisyys

Pidän rehellisyydestä – siitä, kun ystävä, työtoveri tai läheinen sanoo, mitä ajattelee ja toimii sen mukaan, mihin uskoo. Ei mielistelyä, ei turhaa selittelyä, vaan selkeää, suoraselkäistä toimintaa. Arvostan tyyppejä, jotka seisovat päätöstensä takana eivätkä taivu jokaiseen tuuleen muiden miellyttämiseksi.

Tällaiset tyypit eivät pelkää olla eri mieltä, mutta he eivät myöskään pidä itseään erehtymättöminä. He kuuntelevat, pohtivat ja tarvittaessa muuttavat kantaansa, mutta eivät tee sitä siksi, että joku muu niin vaatii. Rehellisyys ja selkäranka eivät tarkoita kylmyyttä tai kovuutta, päinvastoin: tähän piirteeseen kuuluvat myös vastuun kantaminen omista sanoista ja teoista sekä kyky kohdata toiset avoimesti ja reilusti.

Patsas, jolla on vaaka kädessä

Kärsivällisyys ja tyypit, joilla on malttia

Itsehän en kuulu tähän ihmislajiin. Mutta ehkä juuri siksi pidän tällaisista tyypeistä erityisen paljon. Usein tarvitsen heitä rinnalleni.  Arvostankin aivan erityisellä tavalla kärsivällisiä ihmisiä, heitä, jotka eivät hätiköi, eivät hermostu turhasta, vaan jaksavat katsoa asioita rauhallisesti ja pitkällä tähtäimellä. He ymmärtävät, että kaikki ei tapahdu heti, eikä kaiken tarvitsekaan.

Kärsivällisyys ei missään nimessä tarkoita passiivisuutta tai välinpitämättömyyttä. Se on taitoa hallita omaa energiaansa ja tunnistaa, milloin kannattaa malttaa ja milloin toimia. Kärsivälliset tyypit eivät kuluta voimiaan turhaan häseltämiseen…

Suvaitsevaisuus, laaja maailmankatsomus ja pyyteettömyys

Niputin nämä kolme samaan, sillä minusta ne linkittyvät vahvasti toisiinsa. Pidän ihmisistä, joilla on laaja maailmankatsomus: he eivät tuomitse tai pelkää erilaisuutta. He pyrkivät ymmärtämään, ja heille erilaisuus on rikkaus. Tällaiset tyypit eivät takerru mustavalkoisiin näkemyksiin, vaan he osaavat tarkastella asioita monelta kantilta ilman tarvetta olla aina oikeassa.

Erityisesti pidän heistä, jotka ajattelevat toisia pyyteettömästi. Nämä tyypit huomaavat, kun joku tarvitsee apua, mutta he eivät pidä meteliä hyvistä teoistaan – juuri siksi heidän ajatusmaailmansa ja tekonsa tuntuvat pyyteettömiltä ja aidoilta.

Tähän on tultu.

Minna

Kuvat: Grafiikka on itse tekemäni, toinen kuvituskuva Pexels.

Puheenaiheet Ystävät ja perhe Ajattelin tänään Syvällistä

Hyvän mielen viikko

Otsikossa tärkein: kulunut viikko on ollut varsinainen hyvän mielen viikko. Mitään sen ihmeellisempää tai erityisen ihanaa ei ole tapahtunut, mutta perusarjessa on mennyt kivasti ja viikkoon on mahtunut monenlaisia mielekkäitä juttuja. Sellaisia, joista saa hymyn huulille, virkistystä mielelle ja keholle ja aivot narikkaan.

Maisemakuva
Työmatkakävelyillä olen huomannut valon lisääntyvän. Sekin on iloinen asia.

Olen aina ja ikuisesti iloinen rutiineista. Niihin liittyy vahvasti arjen sujuvuus, josta suorastaan ja kerta kaikkiaan nautin. Arjen sujuvuutta on se, että työssä menee kivasti, työtehtävät tulevat hoidetuksi ajallaan, iltapäivisin ja iltaisin on aikaa paitsi harrastaa myös ajatella, koti on kunnossa ja rauha tuvassa. Ideaalia mutta mahdollista. Kuluneella viikolla kaikki listan kohdat täyttyivät, ja tulin siitä erityisen hyvälle mielelle.

Mielekästä oli myös se, että vaikka työviikkoon mahtui kolme täyttä opetuspäivää,hanketyötä ja monen monta opiskelijaohjausta, arki ei tuntunut lainkaan liian kuormittavalta. Pystyin sulkemaan koneen (ja aivoni päivätyöltä) neljältä ja siirtymään sutjakkaasti kohtiin ”lapsen kuulumiset, lapsen harrastukset, lapsen ruotsin sanakokeeseen kyseleminen” sekä ”omat harrasteet ja palautuminen”. Kolmetoistavuotiaan yläkoulu sujuu mallikkaasti, ja ruotsin sanatkin saatiin jotenkuten kunnialla tankattua tummien sanojen sanakokeeseen. Siirtymä ihan juttuihin oli siis varsin nopeaa…

Kampustaidetta
Turun ammattikorkeakoulun EduCity-kampukselta voi löytää taidetta.

Omaa aikaani ja ihan omia juttujani olivat kotitreenit sekä yksi kuntosalitreeni lapsen kanssa yhdessä ja yksi salitreeni personal trainerin kanssa. Lisäksi työmatkalenkit ja iltalenkit ystävän kanssa ovat tulleet tarpeeseen. Viikon aikana työmatkalenkeillä ja viikonloppuna kuuntelin Viisikko-kirjakerhomme helmikuun kirjaa, Juha Itkosen Teoriani perheestä -kirjaa ja totesin, että muuten ihan jees ja mielenkiintoinen teos, mutta jotenkaan en vain pääse kunnolla kyytiin. Ehkä tulevalla lomalla saan uppouduttua opukseen paremmin…

Hyvän mielen viikkoon kuuluivat myös kolme mukaansa tempaavaa sarjaa. Olen katsonut Koko Britannia leipoo -sarjaa ja todennut, että siinäpä vasta mukava ja hyväntuulinen ohjelma. Rakastan! Lisäksi iloitsin Syke-sarjan uudesta kaudesta, ja yhdessä miehen kanssa aloitettiin esikoisen suosituksesta Apple TV:n H/Jack-sarja, joka sekin on mielenkiintoinen.

Puoliso oli työmatkalla torstaiseen saakka, ja mikä ilahduttavinta, palasi ehjin nahoin takaisin kotimaan kamaralle. Me saimme kolmetoistavuotiaan kanssa tuliaisia (tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että me todella olemme opettaneet miehen tähän eleeseen ja muistutamme aina ennen matkoja, että jotakin pientä olisi kiva saada tuliaisiksi…).

M-muki
Sain puolisolta tuliaisiksi ja ystävänpäivälahjaksi ABC-sarjan M-mukin. Join siitä heti perjantaina iltateen.

Vaikka en materialisti olekaan enkä oikeastaan tarvitse mitään, tuliainen on tuliainen. Ja se ilahduttaa. Nyt olin toivonut tuttua hajuvettäni, mutta se oli loppu. Sen sijaan sain oikein käypää peruskosmetiikkaa La Mer -ihonhoitosarjasta.

Niin, ja mikä ihmeellisintä, sain oikeastaan ensimmäistä kertaa ikinä puolisolta ystävänpäivälahjan, ison muumimukin ABC-aakkoskokoelmasta. Tietenkin kirjaimella M. Join siitä teetä heti ystävänpäivän iltana. Ystävänpäivästä on mainittava kaksi muutakin hyvän mielen asiaa: hankin ystävänpäivätarjouksesta Fit Clubin uuden Power Wall -treenipaketin suosikkiohjaajani Anna Saivosalmen mainosten uhrina. Tässä treenissä keskitytään melko lyhyisiin lihasharjoitteisiin sekä esimerkiksi aamurutiiniherättelyyn. Aloitin treenin sunnuntaina. Olin tyytyväinen, että alle 23 eurolla saa jotakin tällaista neljäksi viikoksi.

Ystävänpäivänä kävimme koko perheen voimin katsomassa TPS-Ässät-jääkiekkopelin Gatorade-areenalla. En niinkään välitä näistä peleistä, mutta yhdessä olo ja tunnelma houkuttelevat. Menihän se ilta näinkin!

Viikon kruunasi kolmetoistavuotiaan kisalauantain kolmiloikan ennätystulos, lapsen ilo sekä pakkaskelit ja hienoinen lumisade – joka tosin loppui yhtä nopeasti kuin alkoikin. Nyt edessä on hiihtolomaviikko ja vapaajakso työstä. Sekin saa suupielet kohoamaan.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään