Esittelyssä alkuvuoden kirppislöydöt

Kuten olen aiemmin todennut, en ole kova kirppistelijä, mutta silloin tällöin piipahdan kirpputoreilla. Usein piipahdukset tapahtuvat keskusta-alueen kirpputoreille, ohikulkumatkalla ja silloin, kun kirpputori on jo sulkemassa oviaan.

Nyt olen ottanut ei-niin-säännölliseksi tavakseni käydä Maanantaimarketissa ja Merkityksessä lauantaisin, kun kolmetoistavuotiaan treenit kestävät kaksi tuntia, teen lenkin, haen jokaviikonloppuiset kukkani ja saan viettää viikonlopussa hetken ihan omaa aikaa. Ja se on palkinnut.

Minna neuleessa

Esittelyssä alkuvuoden kirpputorilöydöt

Musta lyhythihainen puuvillamekko

Hahaa, kaikki hankkimani vaateet ovat mekkoja tai mekontyylisiä – yllättyneet parijonoon! Tämä tarttui käsiini Maanantaimarketissa tammikuun lopulla ohikulkumatkalla. Tiesin heti, että mekko on aivan minun tyyliseni, monikäyttöinen ja juuri passeli liki jokaiseen vuodenaikaan.

Kesällä se toimisi yksikseen ilman mitään neuleita, sukkiksia ja muita vermeitä, keväällä sen kanssa voisi laittaa sukkikset ja kevyen neuleen tai farkkutakin, syksyllä ja talvella tuunata paksummalla neuleella. Erilaisilla laukuilla asukokonaisuus muuttuu. Koska mekko oli kokoani, ostin sen oitis viidellä eurolla.

Musta mekko on ihana, tykkään siitä kovasti. Neule on vanha, se on Nansolta ostettu. Marimekon laukun sain mieheltä joululahjaksi.

Raidallinen paitamekko

Pellavasekoitteinen sini-valkoraidallinen paitamekko on hankittu Merkityksestä. Kun näin sen, ajattelin, että siinäpä minun oloiseni vaate, tarkastin kokolapun ja vaatteen kunnon ja marssin kassalle. Viisi euroa.

Tätä voi käyttää kesällä rantamekkona ja muina aikoina lisätä asuun esimerkiksi farkut. Vaikka kolmetoistavuotiaan (joka kuvasi vaatteita ylläni) mielestä farkkujen, etenkin pillifarkkujen, käyttö tällaisen paitulin kanssa on ehdoton ei. Minusta asu näytti kivalta, ja jopa mieheni noteerasi sen tultuaan töistä kotiin. Hyvä ostos!

Minna mekossa
Kolmetoistavuotias otti asukuvia aurinkoisessa olohuoneessa. Tässä raidallinen paitamekko kokonaisuudessaan. Tuunasin sen tiukkojen tummien farkkujen kanssa. Tykkään!

Musta juhlava mekko

Mekoilla siis mennään! Tämän mustan mekon ostin myös Merkityksestä samaan aikaan kuin raidallisen paitamekon. Minulla on mustia mekkoja ja juhlavaatteita melko paljon, mutta en kerta kaikkiaan voinut jättää tätä henkariin. Seitsemällä eurolla…

Muuten mekko on tällaisenaan tosi kiva, tennareilla, korkkareilla, paljain varpain, mutta etuosa vaatii jonkin ripustuksen tai sidonnan. Nyt v-aukko saattaa lörpsähtää, eikä se näytä kauniilta. Kuvassa kassin hihna häiritsee yläosan kauneutta. Koittakaa kestää. Hihat ovat tämän mekon parhautta.

Minna mustassa mekossa
Tykkään mustan mekon hihoista ja alaosan vekeistä. Marimekon laukun kanssa toimii kivasti arkenakin! KUvassa ei näy, mutta mekko on sääripituinen (hiukan yli) ja olin varustautunut tennareihin…

Kirjava rimpsumekko

Ai että, minä rakastan tätä mekkoa! Tästä Maanantaimarketista ostetusta vitosen mekosta on tullut nopeasti uusi lempparini. Ensin ajattelin, onko mekko liian röyhelöinen ja runsas ja värikäs, mutta totesin ensimmäistä kertaa sen ylle vedettyäni, ettei se ole. Ei ollenkaan. Mainitsinko jo, että rakastan tätä mekkoa?  Olen käyttänyt sitä saapikkaiden ja maihareiden sekä sukkisten kanssa. Kivat korvikset ja Marimekon laukku kruunaavat asun. Mekko maksoi viisi euroa.

Tämäkin mekko on minusta ihana erityisesti juuri tämän laukun ja mustien lyhytvartisten maiharien kanssa.

Raidallinen mekkoTämän uuden (laput olivat paikoillaan) raidallisen Noomin mekon hankin myös Maanantaimarketista. Taisin löytää sen samalla kerralla kuin kirjavan rimpsumekon. Tämäkin maksoi vitosen. Minulla on joskus ollut melkein samanlainen mekko, jonka kulutin liki puhki. Katsotaan, tuleeko tästä yhtä tykätty. Olen käyttänyt toistaiseksi tätä vain kerran ja trodennut, että sukkahousut olivat liian paksut sen alla. Odotelen siis sellaisia kelejä, että voin alkaa käyttää astetta ohuempia sukkiksia…

Minna mekossa
Raidallinen Noomin mekko on kaikkiaan kiva, jollakin tavalla odotan sellaista aikaa, että voin pukeutua ei-niin-talvisiin kenkiin. Siten tämä on varmasti jees!

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Kirppislöydöt Päivän tyyli

Mikä kaikki minussa ärsyttää teiniä?

Kolmetoistavuotias on harvoin ärsyyntynyt, sillä tavalla oikeasti ärsyyntynyt. Tosi ärsyyntynyt, kiukkuinen tai turhautunut. Hän on pääasiassa hyväntuulinen, hauska ja erilaisiin tilanteisiin sopeutuva. Sanoisin, että jo seiskaluokkalaiseksi hänellä on harvinaisen mukautuva ja joustava mieli. Kuvailen usein itseäni mieleltäni joustavaksi, mutta omalla kohdallani tämä piirre on tullut esiin vasta useita vuosia teiniaikojen jälkeen.

Vaikka kolmetoistavuotias on kiltti, kohtelias ja liki aina hyvällä fiiliksellä, minä ärsytän häntä tavattoman usein. Tai oikeastaan en niinkään minä ihmisenä vaan kaikenlainen tekemiseni ja sanomiseni.

Tyttö nojaa käteensä

Mikä kaikki minussa ärsyttää teiniä?

Minä puhun vanhempainilloissa ja vanhempainvarteissa. Olisi hyvä, jos en puhuisi. Nyökytellä saisin, hymyilläkin, mutta nekin olisivat jo yli teinin sietokyvyn. Hänen suurin toiveensa lauantaikoulupäivän suhteen oli se, ettemme puolisoni kanssa ilmestyisi paikalle lainkaan – ”koska sinne ei oo mikään pakko tulla”. Emme menneet. Ensimmäistä kertaa kunnioitin tässä suhteessa lapsen toivetta enkä osallistunut lauantaikoulupäivään. Olisihan se ollut ärsyttävää, että olisin istuskellut luokassa ja hämmästellyt meininkiä, hymyillyt ja puhunutkin ehkä sanasen.

Minä nauran. Olen iloinen perusluonne ja nauran usein. Saatan intoutua tyhjännaurajaksi. Nauran ääneen, nauran itsekseni ja nauran välillä kaikelle. Kun oikein innostunut nauramaan, teinin mielestä kuulostan harakalta. Ja kyllä, hän voi olla oikeassa. Usein on. Kolmetoistavuotiaan mielestä saan nauraa kotona, jos olemme perheen kesken, ikkunat ovat kiinni ja hän saa liittyä ilakointiin.

Yksin ei sovi nauraa, se on ärsyttävää. Silloin ei saa nauraa, kun teinillä on jokin oma juttu kesken, se on ärsyttävää. Ja silloin, kun teini tekee läksyjä, pelaa Dress to impressia tai tekee jotakin videota, ei saa nauraa. Se on ärsyttävää. Puhelimessa ei saa nauraa, eikä missään nimessä hänen koulunsa vanhempaintilaisuuksissa. Se se vasta on ärsyttävää.

Minä jumppaan tai treenaan. Teen viikoittain keskimäärin kolme kotitreeniä. Tykkään tehdä ne olohuoneessa, josta näen tekemiseni ikkunasta, jotta varmistun siitä, että teen liikkeet esimerkiksi kahvakuulien kanssa oikein. Teinin mielestä on ärsyttävää, kun jumppaan olohuoneessa. Erityisesti liikkuvuustreeni on ärsyttävä, koska liikkeet näyttävät ärsyttäviltä ja kummallisilta ja minä näytän ärsyttävältä.

Kun katselen kolmetoistavuotiasta ihan millä tahansa tavalla. Katselen tytärtämme usein ihaillen: voi kuinka hän on kaunis, voi miten ihanasti hän hymyilee, onpa hän suloinen, kun hän tekee tehtäviään, laulaa, tanssii, juoksee, nauraa, puhuu… Teini murahtaa joka kerta, kun hän huomaa minun katselevan itseään.

Jollakin kummallisella tavalla hän kokee, että katselen häntä, koska hänellä on hiukset hassusti, hän näyttää oudolta tai jokin on jollakin tavalla pielessä. Mutta ehei, en koskaan tee sellaista. Silti katseleminen ärsyttää.

Tyttö huppu päässä

Viheltely. Kun minulla on kaikki kivasti mallillaan, viheltelen tai hyräilen – teini toimii samoin. Vaikka tapa on niin sanotusti yhteinen, minun viheltelyni ja hyräilyni on ärsyttävää. Missään olosuhteissa hän ei kestä sitä, vaan hyssyttelee kovaäänisesti välittömästi, kun viheltäminen alkaa.

Kun kotiin tullessamme, ennen ruokailuja ja oikeastaan aika monessa välissä pyydän, toivon ja vaadin käsienpesua. Eniten ärsyttää se, että kerron joka kerta, että ne pitää pestä saippualla ja ne pitää pestä, koska ulkona, kaupoissa, treeneissä, kisoissa, koulussa, bussissa, kylässä ja ravintolassa saattaa olla sairaita ihmisiä ja kaikenlaisia pöpöjä, jotka helposti leviävät käsien välityksellä. Haluatteko kuulla lisää? Tuskin, sillä onhan tämä nyt aivan yliärsyttävää.

Kun pyydän (melkein mitä tahansa) viemään roskat, siivoamaan oman huoneen, viemään pyykit kodinhoitohuoneeseen, syömään reippaasti, lukemaan kokeeseen, tekemään läksyt, korjaamaan omat tavarat keittiön pöydältä ja mainitsen siitä, että arkena pitää mennä ajoissa nukkumaan. Lisäksi se, että kuljeskelen kotosalla aivan kauheissa kotivaatteissa, on viimeinen pisara. Är-syt-tä-vää.

Tähän on tultu.

Minna

Kuvat: Canva

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Lapset