Hiihtolomaviikon kuulumiset kuvakoontina

Hiihtolomaviikko alkaa vedellä viimeisiään. Olemme viettäneet sen kolmetoistavuotiaan kanssa kotinurkissa ja kotikulmilla. Mies oli torstaiseen saakka työmatkalla, eikä hänellä lomaa olisi ollutkaan, joten meidän piti keksiä lomatekemistä ihan meille kahdelle vain. Oikeastaan emme tehneet mitään erityistä, mikä toisaalta sai loman tuntumaan enemmän lomalta. Toisaalta.

Toisaalta taas olisin ehkä kaivannut jotain pientä reissua tai retkeä, mutta se jäi nyt tekemättä ja kokematta. Jos totta puhun, en ihan vielä kaivannut lomaa tai ollut loman tarpeessa, mutta ystäväni viisaat sanat saivat minut nyökkäilemään: ”Juuri silloin loma pitääkin viettää!” Näin se taitaa olla. Silti iloitsen ensi viikon arjesta…

Kokosin hiihtolomaviikon kuulumiset kuvakoontina

Pakastimen sisältö
Aloitin hiihtolomaviikon vahvasti ja olin reipas: päätin (lakon uhalla) siivota jääkaapin ja pakastimen ja täyttää ne molemmat siten, ettei kaupassa tarvitsisi käydä eikä kaupasta tarvitsisi viikkoon hankkia mitään. Onnistuin ja olin hivenen ylpeä ”saavutuksestani”. Muistutukseksi, että en pidä jääkaapin ja pakastimen siivoamisesta enkä kaupassa käymisessä. Enkä ainakaan ruokaviikkolistan suunnitellusta. Nyt tein nämä kaikki – onneksi!
Stadion talvisena
Hiihtolomaviikon alku oli talvinen. Nautin. Tein joka päivä, myös harmaina ja vetisinä päivinä, puolentoista tunnin kävelylenkin. Tämä kuva on Paavo Nurmen stadionin kupeesta, jossa aurinko yhtäkkiä yllätti minut kävellessäni kaupunkiin. Miellä oli kolmetoistavuotiaan kanssa treffit kaupungissa. MInä kävelin, hän valitsi bussikyydin.
Jokiranta talvisena
Heti perään toinen talvinen kuva. Tällä kertaa jokirannasta. Aurajoki sai päälleen heikon jääpeitteen ja hennon lumikerroksen. Kävelimme ystävän kanssa kirpsakassa pakkasilmassa. Joku tai jotkut olivat jäljistä päätellen uskaltautuneet jäällekin…Harmittelin, etten ehtinyt tuolla reissulla jokirantakahville, mutta sovimme kahvit sunnuntaille.
Lapsi piirtää
Hankimme tyttären kanssa kaupunkireissultamme aikuisten värityskirjan ja Kawaii!-piirustuskirjan, joiden äärellä kolmetoistavuotias on viihtynyt kivasti. PIhassamme ei ollut yhtä ainoaa kaveria koko viikon aikana, ja välillä meinasivat usko ja jaksaminen loppua lomailuun. Uskomatonta mutta totta. Saa kivittää.
Kuntosalilla
Tiistai-iltapäivästä keskiviikkoaamupäivään vietin omaa aikaa lapsen ollessa mummolassa. Tiistaina haahuilin itsekseni, tapasin ystävää Skanssissa ja varasin Pure Strength -voimatreenin Elixiasta. Illalla kirjoittelin kaikessa rauhassa blogijuttuja, join teetä ja katselin televisiota. Unelmia Italiasta kakkoskausi on koukuttanut minut.
Kolmetoistavuotiaan kuva
Hiihtolomaviikkoon piti ”ladata” jotakin mukavaa, joten varasimme kolmetoistavuotiaalle sekä kampaajan että kynsien geelilakkauksen, johon hän sai lahjakortin jouluna. Keskiviikkona kynnet, torstaina hiukset. Hiuksista lähti noin 15 senttiä, niistä tuli todella kauniit!
Unitilastot
Olen koko viikon nukkunut erittäin hyvin. Unitilastot näyttävät tältä. Hyvin sujuu! Mitä vanhemmaksi tulen, sitä tärkeämmäksi osaksi kokonaisuutta uni on. Onneksi nukun perusarkenakin hyvin.
Makaronilaatikko
Koko viikon olen jaksanut panostaa ruoanlaittoon. Ihme kyllä! Koska jääkaappi ja pakastin ovat täynnä ja siistejä, on ruoanlaitto astetta helpompaa kuin jos ne eivät olisi. Koska puoliso on ollut poissa neljä viidestä arkipäivästä, olemme pärjänneet kahdella ruoalla kolmetoistavuotiaan kanssa. Olen tehnyt aina niin paljon ruokaa, että siitä on riittänyt meille molemmille vielä toiseksi päiväksi. Luksusta. Tässä teimme tuunatun makaronilaatikon, jossa keitetyt makaronit sekoitetaan jauhelihakastikkeen (joka onnistui nyt erinomaisesti) kanssa, päälle mozzarellajuustoraastetta ja uuniin. Tämä uppoaa meillä varmemmin kuin perinteinen makaronilaatikko.
Lauantaikukat
Lauantai oli ihanan perinteinen: kolmetoistavuotiaalla oli treenit ja minä tein lenkin, hankin viikonloppukimpun ja nautin hetkisen yksinolosta. Tämän viikon kimpussa oli suloiset pinkit tulppaanit.
Pullakahvit
Lapselle tuli yökyläkaveri lauantaina treenien jälkeen. He touhusivat omiaan, ja me puolison kanssa keittelimme päiväkahvit ja kaivoin pakkasesta aiemmin leipomani pullat kahvien kylkeen. Sitten kävimme kaikessa rauhassa kaupassa hankkimassa uusi blenderi rikki menneen tilalle. Illalla katsoimme loppuun Apple TV:mn Hijack-sarjan. Huh, miten hyvä ja jännittävä se olikaan!

Tähän on tultu.

Minna

 

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Miten äänestän politiikassa, kuka saa ääneni?

Pian on taas kunta- ja aluevaaliaika. Käytän äänioikeuteni aina, ja jokainen äänestyskerta on ainakin jossain mittakaavassa varsin harkittu valinta. Painotan arvoja, osaamista ja todellista tekemistä. Politiikka ei siis tarkoita minulle pelkkää puhetta tai vastakkainasettelua, vaan sen tulee pohjautua realistisiin ja toteutettavissa oleviin ajatuksiin ja ratkaisuihin, jotka vaikuttavat sekä omaan elämääni että yleisesti yhteiskuntaan. Mieluusti konkreettisesti.

Lets vote -valomainos

Miten äänestän politiikassa, kuka saa ääneni?

1. Huomioin ehdokkaan arvopohjan ja näkemykset. Ehdokkaan on edustettava arvoja, jotka resonoivat omieni kanssa. Haluan nähdä, että hän ajattelee pitkäjänteisesti ja tekee päätöksiä, jotka tukevat kestävää tulevaisuutta, eivät vain lyhytnäköistä suosiota. Ehdokkaan arvomaailma pohjaa toki aina puolueen arvopohjaan – ensin pitääkin tietää, mikä tai mitkä puolueet kokee omimmiksi.

2. Pohjaan totuuteen ja realismiin, vaikka optimisti olenkin. Oman ehdokkaani on ymmärrettävä, miten asiat toimivat oikeassa elämässä, ei vain teoriassa. Tyhjät lupaukset eivät kiinnosta, vaan haluan kuulla realistisia tavoitteita ja konkreettisia keinoja niiden saavuttamiseksi. En pidä yltiömäisestä hehkutuksesta enkä korulauseista. Jalat maassa -tyyppi sen täytyy olla!

3. Vaadin vahvaa kokemusta ja osaamista. En etsi karismaattista puhujaa vaan henkilöä, jolla on näyttöjä ja osaamista. Kokemus ei tarkoita pelkästään pitkää poliittista uraa, se tarkoittaa  myös käytännön tuntemusta eri aloilta. Arvostan koulutusta ja vahvaa osaamisperustaa, joiden pitää näkyä vaalikampanjoinnissa ja kaikessa tekemisessä. Sinne tänne huitelu ja monen asian vuorotellen julki tuominen esimerkiksi puolueohjelmasta saa minut epäileväksi – kohdennus ja teemoitus kannattaa.

4. Arvostan omaa agendaa ja rohkeutta. Haluan äänestää ehdokasta, joka keskittyy omaan asialistaansa eikä rakenna kampanjaansa pelkästään nykyhallituksen haukkumisen tai muiden poliitikkojen virheiden varaan. Kritiikki ja vastakkainasettelu ovat toki osa politiikkaa, mutta jatkuva negatiivisuus ilman rakentavia ratkaisuehdotuksia ei vie asioita eteenpäin.

Arvostan erityisesti sitä, että ehdokas rakentaa oman kampanjansa ja tekemisensä rohkeasti omalle agendalleen ja osaamiselleen. Agendan ei edes tarvitse olla mitenkään hirmuisen laaja tai kaiken kattava, pääasia, että oma ääni kuuluu. Painotan sanaparia ”oma ääni”.

Ihmisiä megofonien kanssa

5. Pidän tulevaisuususkoisuudesta (onko se edes sana?). Minusta politiikassa tarvitaan toivoa, ratkaisukeskeisyyttä ja eteenpäin katsomista. Ehdokas, joka tuo esiin vain ”kurjuutta ja pessimismiä” ja nostaa itseään ja puoluettaan toisten puolueiden ”huonojen päätösten” kustannuksella ilman toivoa paremmasta, ei ole minun valintani. Haluan kuulla, miten asioita voidaan kehittää, en vain sitä, mikä kaikki on jatkuvasti huonosti.

6. Konkreettisuus ja ymmärrys arjesta saavat minut liikkeelle. Sillä on väliä, miten ehdokas tuo esittämänsä asiat arkeen, oikeaan elämään. Pelkkä kirjoitus tai puhe paremmasta tulevaisuudesta ei riitä – tarvitaan ymmärrystä siitä, mitä muutos tarkoittaa minulle, minulle ammattilaisena, tavallisena tallaajana, vanhempana, puolisona ja opiskelijana.

Äänestäminen on vaikuttamista. Se on tapa tuoda esiin ne arvot ja asiat, joita pidämme merkityksellisinä. Demokratia toimii vain, jos ihmiset osallistuvat siihen aktiivisesti ja tekevät harkittuja valintoja. Ajattelen, että äänestämällä voin vaikuttaa siihen, millaiseksi oma elämäni, perheeni elämä ja samalla yhteiskuntamme kehittyy. Ja juuri siksi ajattelen, että nämä tällaiset valinnat minun kannattaa tehdä huolella.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Ajattelin tänään Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta