Sano se ääneen: En voi sietää hyvesignalointia

Turussa tapetilla ollut Afrikan Tähti -peligate kirvoitti minut pohtimaan hyvesignalointia. Kaupungin varhaiskasvatuksen opettaja erosi työtehtävästään, sillä hänen mielestään Afrikan Tähti -lautapelin kuvasto pelkistää Afrikkaa ja vahvistaa haitallisia mielikuvia, jotka eivät kuulu nykypäivään. Turun apulaispormestari lähti leikkiin mukaan ärhäkästi sosiaalisessa mediassa – peli pitäisi poistaa päiväkodeista mahdollisimman pian, sillä kaupunki on sitoutunut antirasistiseen työhön. Poliittinen ääni pitää saada kuuluviin, sillä kuntavaalitkin on tulossa.

Hyvesignalointi, kuvituskuva

Lautapelisomehässäkkä on oiva esimerkki siitä, miten hyvesignaloinnin esimerkkejä löytää ympäriltään nykyään varsin helposti:

Yksi julkaisee Instagramissa kuvan kierrätysasemalta ylistäen ympäristövastuutaan, vaikka arjessa käyttää jatkuvasti kertakäyttötuotteita. Toinen kritisoi muiden lihansyöntiä, vaikka itse syö lihaa silloin tällöin ”salaa itsekseen”. Kolmas lahjoittaa pienen summan hyväntekeväisyyteen ja tekee siitä suuren numeron sosiaalisessa mediassa. Poliitikko korostaa puheissaan tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia, mutta ei edistä (eikä edes osaa nimetä) konkreettisia toimia niiden parantamiseksi, ja yritys vaihtaa logonsa sateenkaaren väreihin Pride-kuukauden ajaksi, mutta ei tue tai ajattele asiaa millään tavalla muina aikoina.

Hyvesignalointi tarkoittaa siis sitä, että yksittäinen henkilö, julkisuuden henkilö tai organisaatio viestii arvoistaan, tekemisestään tai hyveistään vain saadakseen hyväksyntää, kiitosta tai statusta. Mutta mitä tapahtuu, kun hyvesignaloinnista tulee totuutta muokkaava voima?

Hyvesignalointi johtaa harhaan – ja ärsyttää

Kun arvoja käytetään viestintä- tai markkinointivälineinä, niiden aitous katoaa. Esimerkiksi yritys tai poliitikko, joka kertoo sitoutuneensa kestävään kehitykseen, mutta toimii täysin toisin kulissien takana, ei edistä oikeastaan mitään muuta kuin omaa imagoaan. Sama pätee yksilöihin: on helppo jakaa kauniita lausahduksia ilmastonmuutoksesta, rasismin vastaisesta työstä tai ihmisoikeuksista, mutta vaikeampaa muuttaa omaa arkeaan oikeasti näiden ihanteiden ja puheiden mukaiseksi.

Hyvesignaloinnin ongelma onkin sen harhaanjohtavuus. Kun viestinnän ja todellisuuden välillä on ristiriita, lukijan, katselijan tai kuuntelijan on vaikea luottaa viestiin tai viestin välittäjään. Lopputuloksena on ärsytys, sillä jos arvoista viestiminen ei perustu aitoon tekemiseen, se tuntuu jonkinasteiselta petokselta.

Lisäksi hyvesignalointi luo paineita. Se asettaa jonkinlaisen standardin, jota yksikään meistä ei pysty täysin saavuttamaan. Kun kaikki esittävät täydellistä moraaliaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, moni kokee riittämättömyyttä ja kyynistyy.

Nainen käsi kruununa pään päällä

Mutta mitä hyvesignaloinnin taustalla on?

Hyvesignaloinnin taustalla on psykologisia, sosiaalisia ja kulttuurisia tekijöitä. Hyvesignalointi liittyy ihmisen perustarpeeseen kuulua joukkoon ja saada muiden hyväksyntää. Viestimällä yhteiskunnallisesti hyväksyttyjä arvoja ihminen pyrkii vahvistamaan omaa asemaansa ryhmässä tai yhteisössä. Tällainen käytös on erityisen näkyvää sosiaalisessa mediassa, jossa tykkäykset ja kommentit tarjoavat välittömän ”palkinnon”.

Kriittisessä ja polarisoituneessa ilmapiirissä voi tuntua turvallisemmalta esittää yhteiskunnallisesti hyväksyttyjä mielipiteitä kuin pysyä hiljaa tai kyseenalaistaa.

Yksi juurisyy ilmiön taustalla on se, että kriittisessä ja polarisoituneessa ilmapiirissä voi tuntua turvallisemmalta esittää yhteiskunnallisesti hyväksyttyjä mielipiteitä kuin pysyä hiljaa tai kyseenalaistaa. Hyvesignalointi on myös tapa korostaa omaa moraalista tai älyllistä ylemmyyttä, ja se on seurausta sosiaalisista normeista ja ryhmäpaineesta. Kun tiettyjen arvojen tai mielipiteiden esittäminen on kulttuurisesti suositeltavaa, ihmiset saattavat tuntea tarvetta osallistua, vaikka eivät olisi täysin sitoutuneita asiaan.

Jos henkilön teot ja arvot ovat ristiriidassa, hyvesignalointi voi olla tapa lievittää ns. kognitiivista dissonanssia: esimerkiksi joku, joka ei elä ekologisesti, voi viestiä voimakkaasti ilmastotietoisuudestaan, koska haluaa tasapainottaa sisäistä ristiriitaa ja näyttää muille (ja itselleen) välittävänsä ympäristöstä.

Aitous on uusi musta

Hyvesignalointi muuttaa totuutta, koska se hämärtää aidon ja kulissin välisen rajan. Totuuden esittäminen pinnallisesti, liioitellusti tai viihteellistämällä heikentää sen merkitystä ja uskottavuutta. Ihmisten on enää vaikea erottaa aitoja arvoja niistä, joita käytetään vain maineen tai esimerkiksi henkilöbrändin kiillottamiseen.

Mikä sitten on vaihtoehto hyvesignaloinnille? Vastaus on yksinkertainen: aitous. Aidot arvot näkyvät teoissa, eivät pelkästään sanoissa tai someneliöissä. Aito ei huuda ääneen omaa hyvyyttään, vaan toimii eräänlaisena esimerkkinä ja esittää totuutensa teoillaan ja toistuvalla käytöksellään.

Aitous on hyvesignalointia hiljaisempaa mutta vaikuttavampaa, koska ihmiset tunnistavat sen ja uskovat siihen.  Ja aitous syntyy keskeneräisyyden hyväksymisestä – ei tarvitse olla täydellinen ollakseen hyvä.

Älkääkä nyt oikeasti viekö sitä peliä päiväkodeista.

Tähän on tultu.

Minna

Kuvat: Koontikuva/kuvakollaasi on itse tekemäni, Afrikan Tähti -pelin kuva kuvakollaasissa Martinex, muut aidot kuvat Canva.

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään Syvällistä

Oletuksia minusta – totta vai tarua?

Näin somessa ja muutamassa blogissa hauskan haasteen, jossa seuraajat kirjasivat oletuksia seuraamastaan henkilöstä. Päätin oitis lähteä mukaan haasteeseen ja kysyin seuraajiltani, mitä kaikkea he olettavat minusta tietämättä välttämättä, pitääkö olettamus lainkaan paikkansa.

Sain vuorokaudessa kaikkiaan 14 olettamusta, joihin perehdyin (ja jotka julkaisin toki seuraavana päivänä somessa, mutta käsittelen niitä tarkemmin nyt blogissa) ja joita mahdollisuuksien mukaan hieman yhdistelin tätä juttua varten.

Minna istuu nahkatuolilla

Oletuksia minusta – totta vai tarua?

Olet kova tekemään töitä. Kyllä. Olen aina ollut kova tekemään töitä. Teen päätyötä sadalla prosentilla ja lisäksi olen tehnyt jo usean vuoden ajan (melkein aina) sivutyötä. Sivutyö vie laskennallisesti keskimäärin 20 prosentin työajan. Olen unelmaduunissa, ja nautin siitä, että minulla on älykästä tekemistä. Pyrin tekemään työni hyvin, vaikka näin vanhemmiten olen oppinut, ettei kaikkea tarvitse suorittaa kiitettävällä tasolla. Joskus tyydyttävä miinus on oikein riittävä.

Olet aina pirteä ja hauska. Yhdistin hauskuuden ja pirteyden oletukset samaan. Olen useimmiten pirteä ja silloin tällöin varmaan hauskakin. Pirteyden tunnistan, mutta ajattelen, että hauskuutta on hankalampi tunnistaa itse. Pirteyden taustalla ovat varmasti ainakin avoin, iloinen ja positiivinen perusluonne, aamuihmisyys, hyvät yöunet ja monipuolinen mielekäs tekeminen.

Korvakorut ovat lempikorujasi. No ihan bingo, kyllä ovat! Ennen joulua siivosin kylpyhuoneen laatikoston ja järjestin korut siinä samassa. Korvakoruja on paljon, ja mikä ihaninta, uskallan sanoa, että käytän niitä kaikkia! Nykysuosikkini ovat Vallakorun ja Iltasatu designin korvakorut.

Olet harrastanut muodostelmaluistelua tai voimistelua. Ei, ei ja ei! Pois se minusta. Minä kun en ole harrastanut lapsena tai nuorena juuri mitään seuraliikuntaa. Olen toki kokeillut balettitanssia, jumppaa, luistelua ja jazz-tanssia. Ne kaikki jäivät kokeilutasolle. Jazz-tanssia kokeilin vähän pidempään lukioikäisenä. Olen päässyt liikuntaharrastusten makuun vasta aikuisena. Ja se on ihanaa!

Minna vihreässä mekossa

Olet järjestelmällinen, tarkka, siisti ja huolellinen. Tässä olettamuksessa yhdistin neljä eri kommenttia. Kaikki neljä ovat jollakin tavalla väärin. Olen kyllä järjestelmällinen, etenkin suunnitelmallinen, mutta vain asioissa, joissa haluan tai on pakko olla sellainen. Olen tarkka tietyissä asioissa, toisinaan olen hyvinkin suuripiirteinen. Huolellisuus ei asu minussa. Paitsi joskus (ja tietyissä työasioissa). Jos sille päälle satun. Olen myös siisti, jos sille päälle satun.

Urheilet paljon ja pidät siitä. No kyllä! Tämä on ihan nappioletus. Ilman liikuntaa voin huonosti.

Olet iloinen, eikä sinua saa suuttumaan millään. Tässä yhdistin kaksi hieman toisiinsa kytkeytyvää oletusta. Iloisuuteen vastaan myöntävästi, mutta suuttumiseen pitää suhtautua hieman varauksella. Olen nykyään melko pitkäpinnainen, mutta kyllä minut suuttumaan saa. Helpostikin. Epäoikeudenmukaisuus, kohtuuttomuus ja tietynlainen jatkuva valittaminen ja ongelmakeskeisyys saavat minut näkemään punaista varsin nopeasti. Vaikka tulistin joskus nanosekunnissa, lepyn ihan yhtä nopeasti.

Olet muotitietoinen ja pidät kauniista tavaroista. Tässäkin yhdistin kahden kommentoijan ajatukset. En pidä itseäni lainkaan muotitietoisena, ja jos kolmetoistavuotiasta on uskominen, en todellakaan ole sellainen. Pidän kuitenkin kauniista vaatteista ja tavaroista ja hankin itselleni uusia vaatteita melko säännöllisesti, jos tarve vaatii.

Olet perhekeskeinen. Kyllä. Sitä minä olen. Henkeen ja vereen.

Olet kärsivällinen. Hahaha! Minä en todellakaan ole kärsivällinen. Pois se minusta. Olen kärsimätön sielu, joka suorastaan vihaa odottamista, jonottamista, hitautta ja hidastelua.  Esimerkiksi byrokraattinen päätöksenteko on tällaiselle ihmiselle ihan vihoviimeistä touhua…

Et usko yliluonnolliseen etkä horoskooppeihin. No mutta nyt… minä kyllä uskon perushoroskooppeihin ja kaikenlaisiin astrologisiin syntymäkarttoihin. Yliluonnolliseen en kyllä usko, mutta esimerkiksi intuitioon ja intuitiivisuuteen uskon.

Nautit elämästä. Tämä oli aivan ihana olettamus seuraajalta, joka näkee vain someneliöni ja blogijuttuni. Kiitos – minä todella nautin elämästä. Ja kiva, että se jotenkin näkyy ulospäin. Elämäni on tällä hetkellä seesteistä, tasapainoista, mukavaa, työntäyteistä ja ennakoitavaa. Yllätykset ja uudet alut (opiskelu esimerkiksi) tuovat arkeen uudenlaista tempoa. Nautin.

Tähän on tultu.

Minna

Kuvat: Ylin ja alin kuva Arto Arvilahti, Kuvakas.

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään