Elämäni soundtrack – 15 tärkeintä biisiä ikinä

Musiikki on universaali kieli. Se yhdistää, ja sen voima on uskomaton: musiikki herättää muistoja ja tunteita, luo tunnelmia, auttaa käsittelemään hankalia asioita. Minulle musiikki on aina ollut tärkeä osa elämää. Vaikka en kuuntele sitä koko ajan, en edes aina päivittäin tai autossa, se on läsnä arjessani.

Lupasin taannoin koota elämäni soundtrackin omaksi postauksekseen. Omaan soundtrackiini on tallennettu iloisia, riemukkaita, toivorikkaita, toivottomia, ikäviä, rakkaita ja haikeita hetkiä ja muistoja. Soundtrack käsittää kappaleita aina lapsuudesta keski-ikään.

Adele

Elämäni soundtrack – 15 tärkeintä biisiä ikinä

1 The Bangles: Eternal flame. The one and only, soundtracking ykkönen ikuisesti. Kun tämä biisi oli soittolistojen kärjessä, olin teini. Tätä soitettiin radiossa, televisiossa, Peugeot oli saanut napattua sen mainokseensa.

2 4 non blondes: What´s up? Tekisi mieli kirjoittaa tähän samat jorinat kuin ykköseen, mutta Peugeot ei ottanut tätä biisiä omakseen – minä otin. Ensimmäisen kerran, kun kuulin kappaleen, arvuuttelimme isäni kanssa, oliko solisti nainen vai mies. Nopeasti tiesimme hänen olevan nainen. Biisi liittyy ysiluokkaan, kasvuun, lukioon pääsyyn, ensimmäisiin täydellisiin farkkuihin, bootseihin ja siihen tunteeseen, että elämä, se on vasta edessä. Rakastan. Kaikkea. Ennen kaikkea tätä biisiä.

3 Ice MC: Think about the way. Aijaijaijaijaijaijai. Ysäridiskohitit ovat melkein parasta, mitä tiedän. Ainakin musiikkirintamalla. Siksi tälläkin listalla on kaksi ehdotonta ysärinuoruuteeni linkittyvää hittiä. Kun kirjoitin tähän Ice MC:n Think about the way, aloin hyräillä ja hymyillä. Niin väkevät ovat muistot Calypson tanssilattialta vuosilta 1994 ja 1995. Ikää ei ollut, mutta henkkarit saatiin aina ostettua samannäköisiltä ja vuotta kahta vanhemmilta lukiolaisilta. Kun tämä tärähti soimaan, olimme hetkessä tanssilattialla. Viikonloppuisin levyjä soitteli Kiss FM:n radiojuontaja, joka toteutti kaikki biisitoiveet. Aina. Oi aikoja.

4 La Bouche: Be my lover. Katso kohta 3. Tämä kuuluu täysin samaan kategoriaan sen kanssa. Se on tällä listalla siksi, että se tuottaa valtavasti hyvää mieltä – ja hyviä muistoja. Yksi muisto juuri tähän ysärihittiin liittyy muotinäytökseen, jonka järjestimme lukion kakkosella. Sillä keräsimme rahaa johonkin, jota en ole muistanut enää pitkään aikaan (vaikka muistini on yleensä pettämätön).

Meillä oli hyvä porukka, mahtava meno ja täydellinen koreografia musiikkeineen, jonka yksi lukiokaverini teki. Tämä kappale oli se, jonka tahtiin astelin lavalle Turun keskustan pikkuputiikin puna-musta minihame ja puna-musta bleiserintyylinen yläosa sekä mustat korkokengät ylläni kahden muun tytön kanssa. Joka kerta, kun siivoan, tämä soi ja joka kerta kun tämä soi, muistan tuon muotinäytöksen.

5 Yö: Vie mut minne vaan. Taivaan rannan taa ja ihan minne vaan. Tämän biisin miellän puolisoni ja minun kappaleekseni. En tiedä miksi, mutta miellän. Sitä ei soitettu tavatessamme yli 28 vuotta sitten, se ei ollut listojen ykkönen eikä liioin muutenkaan pinnalla. Mutta. Olli laulaa siinä tien aurinkoisesta puolesta, rakkaudesta, yhteisestä matkasta. Siinä se.

6 Tapio Rautavaara: Sininen uni. Kun kirjoitin tämän tähän, nielaisin. Se liikautti jotakin jostakin syvältä. Kappale on lapsuusajalta, ja se on minulle tuikitärkeä. Se on laulu, jota isäni lauloi minulle pienenä unilauluksi. Muistan tarinan, jossa minä, pieni tyttö olin isänviikonlopulla ja isäni halasi minua pitkään. Olimme olleet pitkään erossa, sillä hän oli ollut matkoilla. Hän kertoi minulle, ehkä neljä-viisivuotiaalle, että hän pyysi iltaisin erästä matkaseuralaistaan soittamaan kitaralla Sinisen unen, koska hänellä oli minua niin ikävä. Tämä on meidän biisi.

7 Matti ja Teppo: Vauhti kiihtyy. Tämäkin biisi linkittyy lapsuuteeni: olen ollut lapsena ja osin vielä kutosluokallakin Matti ja Teppo -fani ja kuunnellut C-kaseteilta (joita toivoin lahjaksi syntymäpäivinä ja jouluina) kaikenlaisia iskelmiä. Niistä kaksi todellista suosikkiani olivat Vauhti kiihtyy (1989) ja Mä joka päivä töitä teen (1982). Kun Portion Boys hioi kappaleen uuteen uskoon, olin hetkessä myyty!

Adele

8 Adele: Make you feel my love. Adele voisi täyttää koko listan, mutta koska tässä mainitaan vain 15 the biisiä, mahdutin listalle vain tämän yhden Adelelta. En kyllästy laulajaan ja hänen lauluihinsa ikinä. Make you feel my love on kappale, jossa on kaikki kohdallaan. …. Kun kuulin tämän livenä elokuussa, olin sulaa vahaa.

9 Puurtinen Matti, Helminen Jussi ja Toivonen Aku: Maijan ja Jannen häävalssi. Vaikka en tätä kappaletta enää aktiivisti ja säännollisesti kuuntelekaan, on sillä silti aina ja ikuisesti paikkansa elämäni soundtrackilla. Se on häävalssimme. Meidän piti valita Akselin ja Elinan häävalssi, mutta minä en pystynyt niin hitaaseen suoritukseen. Mies osaa tanssia vanhana kilpatanssiharrastajana, mutta omat taitoni vakiotansseissa ovat onnettomat. Maijan ja Jannen häävalssi on ihana ja se, missä sitä soitettiin, kuunneltiin ja tanssittiin kohta 25 vuotta sitten, on vielä ihanampaa. Mitä sitä enempää selittämään.

10 Apulanta: Valot pimeyksien reunalla. Tämä. On. Upea. Upea. Upea. Master piece. Kaikkien aikojan paras suomalainen sanoitus. Esikoisen biisi. Liitän tämän häneen, toki myös muihin lapsiimme.

11 Juha Tapio: Sitkeä sydän. Tämäkin on ihana, valoisa ja toiveikas biisi. Tämä on keskimmäisen poikamme kappale. Hänen, joka on ollut aina se aurinkoinen, maailmaa rakastava, positiivinen pulputtaja. Äitinsä tavoin (tietyllä tavalla) varsin huoleton tyyppi. Tapio laulaa: ”Valo tuli tulvana yli pysäkin, sinä olet ihme, suuri sittenkin. Sinussa on ilma ja kyky hengittää. Olkapäällä kyyhkynen, vaikket sitä nää…” Ja kuinka sattuikaan, että juuri keskimmäisen poikamme ysigaalassa ”the biisinä” laulettiin tämä. Osui ja upposi.

12 Lauri Tähkä: Tulkoon mitä vaan. No niin. Tämä tietenkin. Melkein itken, kun kirjoitan listan tätä kohtaa. Tähkä on suuri suosikkini, ja Tähkän Tulkoon mitä vaan on suomalaisbiisilistan ykköskamaa. Lauri Tähkä esitti tämän minulle väitöstilaisuuteni jälkeen (hän esitti toiveestani kaksi kappaletta: tämän ja Jääkukkia), enkä minä unohda sitä koskaan. Korona vei karonkkani, mutta minä sain pienen tilaisuuden kampuksen aulassa. Ja siellä kaikui Tulkoon mitä vaan.

13 Lauri Tähkä: Jääkukkia. Pidän tästä biisistä aivan erityisen paljon. Pidän muun muassa siitä, että elämän mottoni on vahvasti sen sisässä: ”…saa tehdä mitä vaan, mut ei saa luovuttaa.” Tämä on listalla oikeastaan siksi ja miljoonasta muustakin syystä. Rakastan.

14 Kuumaa: Tuhoaisti. Kuumaa on listan uusin tulokas. Pidän Kuumaan solisti Johannes Brotheruksen äänestä, äänialasta ja äänen käytöstä. Pidän hänen preesensistään. Pidän bändin olemuksesta ja tekemisestä. Pidän melkein kaikista heidän biiseistään. Tuhoaisti nousee Kuumaan hittikimaran kärkeen (oikeastaan yhdessä Rakastajan, Tulipalon ja Ylivoimaisen kanssa). Tätä laulamme yhteen ääneen kolmetoistavuotiaan kanssa autossa. Jokin siinä vain vetää.

15 Måneskin: I wanna be your slave. Jos siivous ei joskus huvita, jokin ärsyttää oikein kovasti tai tarvitset uudenlaista energiaa päivään, laita Måneskinin I wanna be your slave soimaan. Jos oikein innostut, katso Instasta tanssi ja anna palaa! Rakastan tämän biisin rytmiä, laulajan ääntä ja aivan erityistä rouheutta. Huh.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Musiikki Ajattelin tänään

Omat suosikkini -blogihaaste

Jatkan tällä viikolla blogihaaste-jutuilla, sillä kirjoituspankistani löytyi vielä yksi julkaisematon haaste. Omat suosikkini -haasteessa vastaan kaikenlaisiin kysymyksiin, jotka koskevat suosikkijuttujani.

Omat suosikkini

1. Mikä on kaikkien aikojen lempikirjasi?

Nyt on vaikea! Olen lukenut ja kuunnellut useita viiden tähden kirjoja, joista jokainen ansaitsisi tulla juuri nyt mainituksi. Minun pitääkin tarkastella kysymystä erityisen tarkasti – mitä tarkoittaa lempikirja, mitä taas kaikkien aikojen? Ja miten ihmeessä perustelen yhden teoksen nostamisen kärkeen kaikista lukemistani tai kuuntelemistani kirjoista?

No, päädyin siihen, että lempikirja tarkoittaa sitä, että se sykähdyttää ja siitä puhuminen pitkän ajan jälkeenkin sykähdyttää. Kirja on vienyt mukanaan, sen myötä olen oivaltanut jotain, ja sen kieleen olen viehtynyt. Puhun teoksesta hyvää ystävilleni, työtovereilleni ja tuttavilleni. Kaikkien aikojen -aikakäsite taas tarkoittaa yleisesti pitkää ajanjaksoa. Voisin siis valita lapsuuden suosikkini tai päätyä aikuisiän lukemistoon. Mutta voinko mainita kirjan, jonka kuuntelin syyskuussa? Päädyin siihen, että voin. Jos haluan.

Ja sitten vastaus: kaikkien aikojen lempikirjani kaikista lempikirjoistani on Joonatan Tolan Punainen planeetta. Kuten olen aiemmin kirjoittanut, ”…se on elämänkertaromaani, jossa tosielämä ja fiktio sekoittuvat toisiinsa varsin ansiokkaasti – lukijana selvitin Googlesta faktoja ja kauhistuin oikeissa kohdissa. Kyyneleet silmissä esittelin teosta ystävilleni ja puolisolleni. Haukoin henkeäni. Kysyin monesti kirjaa kuunnellessani, missä menee totuuden ja fiktion raja.” Lukukokemus on ravisteleva ja kirja kielellisesti taidokas. Minua alkaa itkettää, kun mietin teosta liki puolitoista vuotta lukukokemuksen jälkeen.

2. Mikä biisi saa sinut hyvälle tuulelle?

Voi, näitä on monia! Mutta huoli pois, en perustele vastaustani, kuten äskeisessä kysymyksessä… Haluan vastata kappaleent, jotka juuri nyt saavat hymyn huulille ja jalan vipattamaan: kotimaisisista Kuumaan Rakastaja ja ulkomaisista Maneskinin I Wanna be your slave. Älkää kysykö. Mitään.

3. Mikä on suosikkiruokasi?

Saako vastata spagetti bolognesen? Vastaan se aina ja kaikkialle, koska teen sitä viikoittain (joskus jopa kahdesti) ja koska se vain yksinkertaisesti on hyvää. Toisaalta mieleni tekisi vastata jonkun toisen äidin tekemä pinaattikeitto tai itse tehty lasagne. Pidän siitä, että ruoka on paitsi kuumaa myös täyteläistä, hyvänmakuista ja helppotekoista.

4. Kuka on esikuvasi tai idolisi ja mitä olet oppinut häneltä?

Isoäitini. Aivan ehdottomasti isoäitini. Voisin ottaa mallia monesta hänen tekemisistään, ja joissain asioissa olenkin tehnyt niin. Hän on opettanut hyvyyttä, rakkautta, lempeyttä, neulomista, leipomista ja säästäväisyyttä.  Ennen kaikkea hän on näyttänyt varsin pätevää mallia pitkästä avioliitosta. Mummo on sinnikäs, rehellinen, auttavainen, tarkka. Huomaavainen, kunnollinen, nauravainen ja siisti. Mummo on naisenmitta.

5. Mikä on paras lomakohde, jossa olet käynyt?

Paras? Koska rakasta lämpöä ja lyhyitä lentoja, vastaan Kroatia. Se on kaunis ja monenlaiseen lomaan taipuva matkakohde. En kyllästy, vaikka olen käynyt maassa monta kertaa. Sama koskee Kreikkaa.

6. Mikä on kaikkien aikojen lempielokuvasi?

Haluan vastata (ja se tuli ensimmäisenä mieleeni, kun näin kysymyksen) Kaunis mieli. Ei se ehkä ole ihan parasparas, mutta yksi parhaista, joka on sykähdyttänyt pitkäksi aikaa. Hienot näyttelijäsuoritukset, mukaansa tempaiseva tarina, yllätyksiä ja liikuttavuutta. Kerrassaan upea leffa.

7. Mikä on suosikkivuodenaikasi ja mitä rakastat siinä eniten?

Kesä. Kesä. Kesä. Kesä. Siinä kaikki neljä vuodenaikaa, joista pidän. Tai no, joita suorastaan rakastan. Olen kesäihminen henkeen ja vereen, nautin lämmöstä, kuumuudesta, auringosta, valosta, vehreydestä. Kesällä kaikki kukoistaa ja elämä tuntuu helpolta. Villavaatteet voi pakata kaapin perukoille, ja voin olla pukeutumatta sukkiin. Kesä tarkoittaa itselleni myös pitkää ja palauttavaa lomaa. Vapaata kaikesta siitä, mistä haluaa olla vapaalla.

Mökkilaituri

8. Mikä tv-sarja on vienyt sinut täysin mukanaan?

Sanon kaksi, yhden kotimaisen ja yhden ulkomaisen: Syke ja Normal People. Sykettä olen katsonut aina. Pidän sen rytmistä, tietyistä näyttelijöistä ja siitä, että ympäristö, termistä ja tekeminen tuntuvat tutuilta. osaan etsiä myös ”virheitä”, opin uutta. Palauttavaa suomalaista, suosittelen. Normal People ei esittelyä kaipaa. Kun Connell sanoo ”Obviously”, minä sulan. Olen kirjoittanut siitä aiemmin blogiin. Ihana, koskettava, uskomaton. Hieno. Sanoinko jo ihana?

9. Mikä on suosikkiliikkeesi kuntosalilla?

Maastaveto. Aivan ehdottomasti maastaveto. Koko kropan liike, jossa vaaditaan teknistä taitoa. Tätä liikettä voi hioa, ja tässä kehittyy nopeasti.

10. Mikä on kaikkien aikojen paras lahja, jonka olet saanut?

Olen saanut aivan ihania lahjoja. Niistä kaikkein parhaimman valitseminen on melkein mahdottomuus. Lapsuudesta muistan isänäitini ostaman, pitkään toivomani persikanvärisen uimapuvun, jossa oli takapuolen päällä ja rinnuksessa röyhelöä. Olin kahdeksanvuotias. Uimapuku oli minulle tärkeä, ja kun se hävisi, surin sitä pitkään.

Nuorena sain 14-vuotissynttärilahjaksi toivomani keltaisen (!) radio-kasettisoittimen (oliko se sen niminen?). Sillä nauhoitin Auran Aaltojen Herkku Terkut -ohjelman biisejä kasetille ja kuuntelin lempikappaleitani repeatilla.

Aikuisena olen saanut äitini ajatuksella työstämiä ”installaatiota”, eräänlaisia roomboksena, joilla on minulle aivan oma arvonsa. 40-vuotislahjassa olen minä 5-vuotiaana ja 40-vuotiaana tapetissa, ja keskellä huonetta on Hayn pöytä ja ruusu. Sain lahjaksi myös tuon pöydän oikeassa koossa. Väitöspäivänä sain boksin, joka olin tapetoitu julkaisemillani, väitöskirjaani kuuluvilla artikkelitulosteilla. Lattialla on hattulaatikko ja tohtorinhattu.

Ja sitten 47-vuotissynttäriksi sain uuden älykellon ja parhaan kirjalahjani ikinä.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään