Kammottava migreenikohtaus yllätti – pitkästä aikaa

Migreeni on ehkä yksi kammottavimmista vaivoista, jonka tiedän. Tämän viikon tiistaina ja keskiviikkona päänsärkyni yltyi niin kovaksi kaikkine lisäoireineen, että tiesin heti kyseessä olevan migreenin.

Tällä kertaa kaikki alkoi flunssasta. Ehdin elvistellä kotona ja muutamalle ystävälle, että olipa helppo flunssa, koska pää ei ole särkenyt lainkaan. Lauantaina se sitten särki. Ja sunnuntaina. Ja maanantaina. Ja tiistaina. Ja keskiviikkona. Kahtena viimeisenä päivänä särky yltyi ja jyskytti ja toi tullessaan huonon olon, haju- ja ääniyliherkkyyden sekä valoherkkyyden. Hyvä, että jaksoin ja pystyin pitämään silmiäni auki…Tavallisista särkylääkkeistä ei juurikaan ollut apua, siitäkin tunnistin, että kyseessä on migreeni.

Minna mustavalkoinen kuva

Päänsärky on sellainen asia, jota minun on vaikea kestää, sillä se (melkein minkälaisena tahansa) lamaannuttaa nopeasti. Olen kärsinyt aurallisesta migreenistä murrosiästä saakka, mutta aikuisiällä saanut sen laantumaan liikunnalla, alkoholittomuudella ja raudanpuutteen korjauksella. Olen aiemmin kirjoittanut asiasta mm. tässä jutussa. Tässä onkin varmasti yksi tekijä, miksi migreeni saattaa juuri nyt villiintyä – raudanpuute on tutkitusti ja koetusti ilmeinen, ja olenkin menossa maaliskuussa kolmanteen rautainfuusioon. Niistä on ollut yli kahden vuoden apu joka kerta.

Kun migreeni tulee pitkän tauon jälkeen, se tuntuu erityisen julmalta. Migreenikohtaus ei kysy kalenteria. Se ei katso, onko meneillään tärkeä työpäivä, sovittu deadline tai työtiimin tapaaminen. Se ei välitä salitreeniajoista tai kotitöiden pakosta. Se ottaa koko tilan. Röyhkeästi.

Kun olotila alkoi olla ankea ja peruslääkkeet veivät vain kovimman säryn kärjen, oli pakko toimia. Tyksin päivystykseen en tohtinut lähteä migreenin hoitoon (siellä on tällä hetkellä kaoottinen tilanne), mutta muistin ystäväni maininneen, että yksityiseltäkin toimijalta voi saada migreenitipan. Niinpä soitin Mehiläiseen ja varasin oitis ajan yleislääkärille, jonka lähetteellä pääsin saman päivän iltana lapsen treenien aikaan hoitoon.

Ja voi hyvä tavaton, miten mutkattomasti ja nopeasti kaikki kävi: lääkäri tsekkasi tilanteeni, pois sulki vakavat diagnoosit ja määräsi migreenitipan, joka sisältää tulehduskipulääkettä, kortisonia ja pahoinvointilääkettä. Hetken päästä istuin tipassa. Alle tunnissa koko homma oli ohi. Ja päänsärky alkoi kaikota nopeasti. Seuraavana aamuna olin täysin oireeton. Halleluja.

Samalla aloin pelätä, että särky alkaa uudelleen. Onneksi se ei ole alkanut. Kun pahin kipu lopulta hellitti, jäljelle jäi kummallinen olotila. Haukotuttaa (on myös migreenin varmin esioire minulla), väsyttää, ajatus kulkee hitaasti, ja kroppa on kuin maratonin juossut. Mutta jo seuraavana päivänä kaikki kirkastui. Olin vakuuttunut, että hoitoon meno kannatti.

Migreeni on varsin näkymätön sairaus, mutta sen voima kärsijälle on todellinen. Se vie toimintakyvyn, pakottaa pysähtymään ja muistuttaa kehon haavoittuvuudesta. Seuraava etappi onkin raudanpuuteanemian korjaaminen.

Tähän on tultu.

Minna

Hyvinvointi Oma elämä Terveys Ajattelin tänään

Kas näin teet vaippakakun!

Olen siitä onnekas nainen, että sain osallistua kummityttömme perheen toisen vauvan vauvakutsujen järjestäjäkaartiin. Jos en ole aikaisemmin kertonut, nautin kaikesta tällaisesta. Vauvan laskettu aika on huhtikuun alkupuolella, joten päätimme porukalla yllättää äidin jo hyvissä ajoin helmikuun lopussa. Varasimme Ravintola Tiirikkalan sunnuntaibrunssin kutsuväelle. Somistimme yläkerran tilaa oman makumme mukaisesti, ja siitähän tuli oikein viehättävä!

Olin luvannut osallistujille, että minä voisin yhdessä neljätoistavuotiaan kanssa loihtia vaippakakun, jonka toisimme h-hetkellä yhdeksi lahjaksi ja samalla koristeeksi juhlatilaan. Vaippakakku on kaunis ja käytännöllinen lahja, joka on rakennettu vaipoista ja somistettu juhlavaksi kerroksittain. Se näyttää oikealta kerroskakulta, mutta sisältää tulevalle vauvalle (toki vanhemmillekin) tarpeellisia tavaroita vauva-arkeen. Kokosin ohjeen kakun ”leipomisesta”.

Kas näin teet vaippakakun!

Tarvitset ainakin vaippoja (hankimme kaksi pakettia Liberoa, koossa 1 tai 2), kuminauhoja, koristenauhoja, pyöreän alustan kunnollisesta pahvista sekä kakun koristeita, esimerkiksi tutti, tuttipullo, pehmolelu, sukkia, karkkia äidille, kylpyöljyä, vauvan vaatteita ja mitä nyt ikinä keksitkin. Satiininauhat, rusetit tai vastaavat viimeistelevät lopputuloksen.

Aloita rullaamalla jokainen vaippa tiiviiksi rullaksi ja kiinnitä se kuminauhalla. Vaipparullista tehdään kakun kerrokset. Rullaa kaikki vaipat samansuuntaisesti ja tiiviisti – se tekee lopputuloksesta siistin ja tukevan.

Seuraavaksi tee kerrokset. Pohjakerros syntyy asettamalla rullatut vaipat tiiviiksi ympyräksi alustalle ja käyttämällä suurta kuminauhaa tai nauhaa pitämään kerros kasassa. Keskikerros muodostetaan pienemmästä ympyrästä, johon kiinnitetään uusi kuminauha, ja päällimmäiseksi tulee pienin kerros.

Kun kerrokset ovat valmiit, kierrä nauhaa jokaisen kerroksen ympärille. Nauha peittää kuminauhat ja tuo vaippakakkuun juhlavan ilmeen. Voit myös lisätä pienen pehmolelun päällimmäiseksi, värikkäitä rusetteja tai pieniä vauvatavaroita kerrosten väliin tai pinnalle. Jos haluat teemaan tai esimerkiksi vauvan sukupuoleen sopivaa ilmettä, valitse nauhat ja koristeet niiden mukaan.

Voit kääriä vaippakakun sellofaaniin ja sitoa sen yläosasta kauniisti. Näin se pysyy siistinä kuljetuksen ajan ja näyttää upealta lahjapaketilta.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään