Viime vuoden luetuimmat postaukset TOP 10

On tullut aika listata viime vuoden luetuimmat postaukset (vain vuonna 2025 kirjoitetut mukana tässä listauksessa). Vuonna 2025 blogissa oli kävijöitä enemmän kuin koskaan, vaikka uumoilinkin, että Lilyn (kummallinen ja epäonnistunut) uudistus veisi lukijoita muualle. Toisin kävi: viime vuoden analytiikan mukaan blogini kävijämäärä ylitti 600 000 vierailun (eli yleisesti blogiin on tultu -lukema) rajapyykin, postauksia luettiin kaikkiaan yli 200 000 kertaa, ja muutamilla yksittäisillä postauksilla oli liki 100 000 lukijamäärät vuoden aikana. Näistä osa on toki sellaisia postauksia, jotka ovat olleet kautta aikojen luetuimpia ja ”eetterissä” jo muutamia vuosia.

Viime vuoden luetuimmat -listalle ylsivät jutut perhe- ja teiniarjesta, hyvinvoinnista ja ilmiöistä, myös ruoka- ja kirjapostaukset ovat edelleen suosiossa. TOP 10 -listalle ei mahtunut yhtään Sano se ääneen -juttua tällä kertaa, mutta yksi sellainen löytyy listan sijalta 12, mistä olen erityisen iloinen.

Minna ja puoliso hääpäiväkuvassa

Viime vuoden luetuimmat postaukset TOP 10

10. Epäsuositut mielipiteeni: matcha on pahaa ja meemit tylsiä. Tässä jutussa esitän useita henkilökohtaisia epäsuosittuja mielipiteitäni arjen ilmiöistä ja trendeistä, joita monet ylistävät somessa tai kahvipöydissä, mutta jotka itse koen yliarvostettuina tai tylsinä.

9. Arkiruokaa: Maailman paras yhden pannun kanapasta. Ruokajuttujen suosio yllättää minut usein. Tässä jutussa kerron melkein maailman helpoimman ruokaohjeen. Kanapasta valmistuu nopeasti ja vaivattomasti yhden pannun taktiikalla – eli kaikki ainekset kypsyvät samassa astiassa ja tiskiäkin säästyy.

8. Neljä erilaista kimppua Marimekon Urna-maljakkoon. Kerron siitä, että Urna-maljakko on pitkäaikainen haaveeni ja esittelen neljä erilaista kimppua Marimekon Urnaan. Pakko vielä hehkuttaa: Urna on ihan lemppari-ihanuus!

Jaettu 8. Raejuustoleipä on helppo ja monipuolinen herkku. Melkein tiesin tämän nousevat top kymppiin. Kirjoitin raejuustosta valmistettavan helpon ja nopean leivän (raejuustoleivän) ohjeen. Se on terveellinen ja proteiinipitoinen arkiruokaidea. Olkaa hyvät.

7. Neljä kepeää kirjaa alkuvuoteen. Tässä postauksessa kerron neljästä kevyestä ja kivasta kirjasta, jotka luin/kuuntelin edellisjoululomallani ja jotka sopivat hyvin vielä alkuvuodenkin rentoon lukemiseen/kuuntelemiseen.

6. Rakas ruokapäiväkirjani – mitä syön viikon aikana?. Tämä oli toivepostaus (ja toivepostaukset usein vetävät hyvin). Esittelen postauksessa oman viikon ruokapäiväkirjani: kuvasin ja kirjasin ylös kaiken, mitä söin viikon aikana.

5. Esittelyssä alkuvuoden kirpputorilöydöt. Vaatteet ja kirppisvaatteet kiinnostavat monia. Esittelen jutussa löytämiäni kirppisvaatteita ja kerron, missä olen käynyt tekemässä löytöjä.

4. Kun ihmisyys unohtuu – Rakas mummo, toivon sinulle parempaa. Vaikka julkaisin tämän vasta syyskuussa, on se jo nyt lukulistan kärjessä. Blogissa kirjoitan kokemuksestani hoiva- tai pitkäaikaishoitoympäristöstä, jossa jouduin näkemään, kuinka hoivan ja inhimillisyyden puute vaikuttaa vanhuksiin ja läheisiin.

3. Voimatreeni muutti kaiken – pidän itsestäni ja viihdyn kehossani. En ihmettele, että tämä juttu nousi top kolmoseen. Se on myös yksi omista lempijutuistani. Lisäksi uskalsin pistä itseni (kirjallisesti ja kuvallisesti) likoon, mistä olen iloinen ja ylpeä. Treenit rokkaa!

2. Musertavinta on lapsen suru. Voi. Luoja. Miten. Paljon. Itkin. Kun. Kirjoitin. Tätä. Niin musertavaa on lapsen suru. Postaus kertoo lemmikkisiilimme Selman äkillisestä sairastumisesta ja kuolemasta, kun palasimme kotiin Kroatian-lomalta.

25 vuotta naimisissa – 25 faktaa meistä. En yllättynyt ykkösestä. Onhan tämä kiinnostava ja aidoilla kuvaajan kuvaamilla kuvilla somistettu juttu. ”Juhlistin” 25-vuotishääpäiväämme (hopeahäitä!!) ja muistelen pitkää parisuhdetta listan muodossa. Kerron 25 faktaa itsestäni ja puolisostani.

Bonuksena nostan tähän loppuun vielä tämän yhdenneksitoista luetuimman blogitekstin, jolka kertoo teiniarjesta: Kuusi kysymystä äidille ja teinille – kaksi sukupolvea, yllättävän paljon yhteistä.

Tähän on tultu.

Minna

Kuvitin tämän jutun ykkössijalla olevan blogijutun kuvalla, jonka on ottanut valokuvaaja Lennart Holmberg.

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Tammikuisen viikon parhaat plussina ja miinuksina

On taas viikon parhaat -koonnin aika. Viime viikolla kokosin viikon pahimmat, nyt päätin pysytellä tutussa ja turvallisessa konseptissa. Tämä viikko on ollut melko perinteinen sekä työ- että kotisaralla, ja siihen on mahtunut monenlaista. Kokosin viikon parhaat tällä kertaa plussina ja miinuksina.

Harmaa jokimaisema

Ensin plussia…

Sopivasti työtehtäviä on aina kiva asia. Se, ettei ole kiire, paniikki eikä ylivoimaista ruuhkaa työpöydällä on kiva asia. Koko tammikuu on toistaiseksi tuntunut kepeämmältä kuin loppusyksy (siihen ei kyllä paljoa tarvita, sillä syksy oli melkoista haipakkaa), ja nautin erityisesti siitä, että saan itse aikatauluttaa omat tekemiseni ja antaa aikaa myös ajatustyölle. Ensi viikolla alkaa kevään opetus ja sitä seuraavalla käynnistyy yksi hankehaku, jossa olen mukana. Samalla erityinen kepeyden tunne hälvenee.

Kummitytön tapaaminen. Viikoittain mietin, miten onnekkaita me mieheni kanssa olemme, kun olemme saaneet kunnian toimia kummeina pienelle, nyt puolitoistavuotiaalle, tytölle. Mitään niin rentouttavaa, ihmeellistä ja ihanaa en olisi voinut kuvitellakaan saavani ”enää tässä vaiheessa elämääni”. Kummitytön tapaamiset ovat kohokohtia paitsi meille aikuisille myös neljätoistavuotiaalle. Tiistai-iltasella piipahdimme hänen kanssaan leikkimässä kummitytön kanssa (mies ei päässyt työmatkansa vuoksi mukaan), ja meillä kaikilla oli niin mukavaa…

Viikon treenit ovat sujuneet hyvin. Ja siitä olen erityisen iloinen ja ylpeäkin. Huomaan itse, miten persona trainer -ohjatut salit kasvattavat voimaa ja lihaksia. Huomaan myös perusarjessa, miten paljon hyötyä voimatreenistä onkaan: jaksan paremmin, nukun paremmin, kykenen tekemään voimaa vaativia kotitöitä, ruoka maistuu, elämä tuntuu paikoin kepeältä. Hymyilyttää. Sunnuntain cross trainingissa otin joka pisteelle enemmän painoa kuin aiemmissa treeneissä. Kehitys on kiva asia!

Perjantain pitsa- ja peli-ilta. Keskimmäisemme avopuolisoineen kotiutui Thaimaan-reissulta loppuviikolla, ja kutsuin heidän kylään perjantai-illalla. Tehtiin ihan itse pitsaa ja pelattiin uutta lautapeliä.

Neljätoistavuotiaan viestihopea. Siinä kaikki. Säännöllinen harjoittelu tuottaa tulosta, ja sunnuntain viesteissä tyttären joukkue ylsi hopealle. Lapsen onnistumisen iloa on liikuttava katsella.

Itse tehty pitsa

Sitten miinuksia…

Reumalääkityksen aloittaminen pelottaa. Ja siitä kirjoitin pitkät pätkät perjantain blogiin. Odotan, että saan keskustella asiantuntevan lääkärin kanssa vielä asiasta, ennen kuin pistän lääkkeen ensimmäistä kertaa itseeni.

Tammipakkaset vaihtuivat tammiplussakeleihin. Ja niistä keleistä minä en välitä yhtään. Kunnon kuuma kesä ja kunnon kylmä ja luminen talvi ovat parasta ikinä. Odottelen jo seuraavaa pakkaskautta, toivottavasti se on tulossa.

Lukeminen ja äänikirjat eivät huvita juuri nyt. Ja se ei ole ok. Koska olen tottunut kuuntelemaan kirjoja tai lukemaan niitä. Nyt on jokin vaihe, jossa kirjaan tai äänikirjaan tarttuminen eivät ole tekemislistan kärjessä. Valitettavasti. Tällä viikolla olen liki päivittäin yrittänyt, mutta ei siitä ole tullut mitään. Odottelen parempia aikoja ja uusia vaiheita. Usein nämä kaudet ja vaiheet menevät viikossa, parissa ohi. Sillä aikaa urheilen, teen palapeliä, siivoilen kaappeja (uskomatonta mutta totta), teen Pop-ristikoita neljätoistavuotiaan kanssa ja värittelen vapaa-aikanani.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään