Kaksipiippuisia juttuja – jatkuvasti kahden vaiheilla

Arki on täynnä tilanteita, joissa yhtä oikeaa vastausta ei vain ole. On kysymyksiä, joihin liittyy monia näkökulmia, tunteita, arvoja sekä seurauksia, joita ei voi täysin ennustaa. Usein näistä puhutaan kaksipiippuisina juttuina. Ne ovat asioita, joita ei voi ratkaista mustavalkoisesti, vaikka ainakin itse toivoisin niin. Kaksipiippuinen juttu tarkoittaa siis tilannetta, jossa asialla on hyviä ja huonoja puolia. Päätös niiden välillä vaatii punnitsemista. Joskus se vaatii myös päätöksenteon rohkeutta ja sen hyväksyä, ettei täydellistä ratkaisua ole olemassa.

Minna työpaikalla
Tässä olen onnellinen ja iloinen melko hektisestä ja haastavasta työpäivästä.
Minna liikkeessxä
Tässä taas kiireinen samana päivänä.

Tyypillisiä kaksipiippuisia juttuja omassa arjessani:

Sosiaalinen media. Some tarjoaa virkistäviä sisältöjä, kauniita kuvia, tekemistä, yhteyksiä ja yhteisöllisyyttä mutta myös kuormitusta, kilpailua ja vertailua. Päänsärkyä. Niskajumeja. Silmäoireita. Rannekanavaoireita.

Etätyö. Etätyö on ihana asia. Se mahdollistaa kaipaamaani joustoa ja vaihtelua työelämään, mutta samalla se eristää, hämärtää työn tekemisen rajoja ja lisää multitaskausta. Etätapaamiset mahdollistavat kohtaamiset mistä tahansa, mutta keskustelujen vuorovaikutus kärsii ja keskittyminen herpaantuu helpommin.

Lasten harrastukset. Harrastukset ovat oikein jees ja ihan välttämätönkin osa arkea, elämää ja hyvinvointikontekstia. Ne tukevat lapsen kasvua ja iloa, mutta. Samalla saattaa tuntua, että ne vievät kalenterin vapaahetket ja viikonloput.

Säästöjen kasvattaminen. Minulle tietynlainen (edes jonkinlainen) säästäminen tuo turvallisuuden tunnetta, mutta se edellyttää sitä, että on valmis luopumaan niin sanotuista hetkellisistä iloista, tinkimään siitä, mitä joskus tietyssä hetkessä oikein haluaisi.

Ruoanlaitto. Kotiruoka on terveellistä ja edullista, mutta vaatii aikaa ja energiaa silloinkin, kun ei yhtään huvittaisi tai jaksaisi. Einekset silloin tällöin on oikein, jees, mutta miten käy suolansaannin tai ruoan monipuolisuuden?

Ajan ottaminen itselle. Se se vasta on ihanaa ja ihmeellisen vapauttavaa, myös palautumisen ja jaksamisen kannalta välttämätöntä. Mutta usein samalla omatunto soimaa ja syyllisyys kolkuttelee. Kun lepää laakereillaan ja huomaa nauttivansa yksin olosta, tuntuu että jotakin järkevää pitäisi tehdä. Mieluusti lapsen tai jonkun muun kanssa tai jonkun muun eteen. Kummallinen juttu.

Pikasiivous vieraita varten. Ihanaa, koti näyttää siistiltä, mutta kaikki tavarat on tungettu yhteen salalaatikkoon, jota ei saa avata enää ikinä. Tämä ei niinkään ole oma tapani, vaan kohdistuu enemmänkin puolisooni…

Kuten huomata saattaa, hankalaa on. Kaksipiippuiset jutut pakottavat hyväksymään arjen monimutkaisuuden, ja niihin liittyy epävarmuutta. Itse ajattelen usein, että jään paitsi jostain, jos vain ”kylmästi päätän” jotain. Jos taas jää paikoilleen ja välttelee päätöksiä, sekin on aivan kestämätöntä – kaksipiippuista siis tämäkin!

Kaikki taitaa perustua sellaiseen totuuteen, että me ihmiset rakastamme selkeyttä. On helpompaa seistä vahvasti yhden mielipiteen takana kuin elää yhtään harmaalla alueella. Loppuun kirjaan erään filosofiani (heh): kaksipiippuisissa jutuissa henkinen kasvu tapahtuu juuri harmaalla alueella, välikössä, epämukavuuden ja oivallusten risteyksessä.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Työ Ajattelin tänään

Top 10 lempiasiaani kotona

Olisi mielettömän kiva kirjoittaa, että olen aina ollut tyyppi, joka viihtyy kotona. En kuitenkaan kirjoita niin, sillä se olisi vale. Olen ollut aina eläväinen ja liikkuvainen ja kaivannut arkeen uusia ympäristöjä ja ihmisiä sekä mielekästä tekemistä. Koti on ollut minulle paikka huokaista ja käydä kääntymässä: syömässä, nukkumassa, hiukan siistimässä paikkoja ja pesemässä astioita tai pyykkejä. Jonkinlainen etappi.

Jokin kuitenkin muuttui, kun ikää ja perhettä karttui. Kodista tuli yksi lempipaikoistani ja turvasatamistani, ja yhtäkkiä kotitekeminen kelpasi tekemiseksi ja aloin viihtyä kotosalla. Jopa kaivata kotiin. Missä ikinä meninkin. Yhtäkkiä täysekstrovertistä kehkeytyi ensin ambivertti ja sittemmin jonkinlainen sosiaalinen introvertti. Jos joku olisi 18-vuotiaalle Minnalle kertonut, että tässä on elämäsi muutosjatkumo, olisin nauranut – niin varmaan! Mutta tähän on tultu. Ja siksi päätinkin kertoa teille viisi lempiasiaani kotona.

Maisemaikkuna ja kukka pöydällä
Maisemaikkunan maisema

Top 10 lempiasiaani kotona

1 Aamuhetki keittiössä. Se hetki, kun herätyskello on soinut, olen noussut sängystä, valetanut keittiöön, ladannut kahvinkeittimen ja verrytellyt niska-hartiaseutuni. Kahvi alkaa tuoksua, voileivät ovat paahtimessa ja koko päivä vielä edessä. Kukaan muu ei ole vielä noussut sängystä. Tämä on päivän paras hetki. Se on myös yksi lempihetkistäni kotona. Sen kruunaa joidenkin (kesä)aamujen aurinko, joka siivilöityy sälekaihtimien välistä keittiöön ja kahvikuppiin, jossa on höyryävän kuumaa juomaa.

2 Maisemaikkuna. Sanoisin, että kotimme ehdoton vetonaula on olohuoneen iso maisemaikkuna, johon en taida kyllästyä ikinä. Se on kuin taulu, joka muuttaa muotoaan vuodenaikojen mukaan.

3 Sohvannurkka. Nautin usein vapaapäivinä kahvikupposen sohvannurkassa. Jokin pieni herkku kahvin kanssa, hyvä kirja tai aikakausilehti mukaan, ja saan aikani kulumaan kivasti sohvalla. Samalla näen maisemaikkunasta ulos. Olen tässä omassa ylhäisessä seurassani, joskus saan perheen mukaan kahvihetkeen.

Sohvannurkka
Minna lojuu sohvalla
Taulu

4 Ruokailutilan taulu. Pidän kauniista asioista, ja tämä Sanna Suomelan meille tekemä taulu on juuri sellainen. Se sopii paikalleen täydellisesti, on väreiltään yhtaikaa seesteinen, neutraali ja raikas. Jos pöydän Urna-maljakossa (sekin on tällä listalla muuten!) on kukkia, rakastan taulumaisemasta vielä enemmän.

5 Näkymätön Ninni -muumimuki. Olen varmasti jonkin sortin materialisti nostaessani listalle yhden lempimukeistani, mutta kun se on yksi lempiasioistani. Näkymätön Ninni on muumimukeista minulle rakkain ja tärkein. Pidän myös Tove Janssonin Näkymättömän Ninnin tarinasta. Mukissa on kaikki kohdillaan, värit, kuvitus, tarina, ja siitä juon melkein aina sunnuntaiaamukahvini.

6 Urna-maljakko. Jatkan materiaalilla. Marimekon Urna-maljakko oli pitkään unelmalistallani. Nyt minulla on se, ja olen onnellinen siitä. Kun täytän sen kukilla, olen vielä onnellisempi.

Kukkia Urna-maljakossa

7 Puhtaat lakanat. Ja siisti koti noin yleisestikin. Mutta puhtaissa lakanoissa juuri siivotun kodin tunnelma korostuu. Nautin!

8 Iltapala. Pidän kotona olosta siinä määrin, että pidän myös kotiruoasta. Kotiruoan kirkkainta kärkeä edustaa iltapala (aamupala heti kakkosena tai jaetulla ykkössijalla). Iltapala on runsas, ja syön sen mahdollisimman myöhään, jotta jaksan nukkua yön. Kaksi oikeasti isoa ja paahdettua (eli puolikas ruisreikäleivästä, molemmat puolet) ruisleipää kaikilla täytteillä. Teetä iso mukillinen kylkeen. Parasta.

9 Itse keitetty kahvi. Olen oikea kahviloissa kouluaja ja nautin siitä, että saan juoda kahvini a) kuumana, b) tuoreena ja c) ei-yhtään-liian-tummana. Pieni maitotilkka mukaan ja avot. Sitten tulee se mutta. Minusta kahvilakahvit yltävät vain harvoin sille tasolle, johon olen kotona tottunut. Itse keitetty kahvi on minusta parasta. Pannujauhatusta suodatinkahviksi, Kulta Katriina merkiksi ja Mocca Master keittimenä. Siinä on hyvän kahvin salaisuus.

10 Piilossa oleva kodinhoitohuone. Siinä kaikki. Pyykkistressiä on huomattavasti vähemmän, kun kodinhoitohuone ei ole yläkerrassa ja/tai näkyvissä. Siellä saavat puhtaat pyykit lojua rauhassa viikkaajaansa odottamassa.

    Tähän on tultu.

    Minna

    Puheenaiheet Sisustus Oma elämä Ajattelin tänään