Elokuun vinkki: 5 helppoa sadonkorjuureseptiä arkeen

Elokuu on runsauden kuukausi: toripöydät notkuvat marjoja, vihanneksia ja juureksia ja omakin puutarha saattaa palkita kastelijansa ja rikkaruohonkitkijänsä värikkäällä sadolla. Kun raaka-aineet ovat parhaimmillaan, arkisen ruoanlaiton ei tarvitse olla monimutkaista tai aikaa vievää. Pienellä vaivalla lautaselle saa ihania sesongin makuja ja vitamiineja edullisesti.

Kokosin elokuun vinkiksi helppoja, edullisia ja arkisia reseptejä, joissa hyödynnetään satokauden antimia ilman pitkää valmistusaikaa ja turhaa hifistelyä.

Sadonkorjuuvihanneksia

5 helppoa sadonkorjuureseptiä arkeen (nämä riittävät neljälle herkuttelijalle)

Mustikkainen kaurapaistos 10 minuutissa: Paista pannulla tilkassa voita 4 dl tuoreita mustikoita. Lisää niiden päälle 2 dl kaurahiutaleita ja 1–2 rkl hunajaa. Tarjoa luonnonjogurtin, vaniljakastikkeen tai jäätelön kanssa – tämä on marjan- ja kauranystävän täydellinen jälkiruoka tai iltapala. Mustikan tilalla voi käyttää myös 4 dl pilkottua omenaa.

Peltiperunat ja sadonkorjuukasvikset: Pilko 600 g uusia perunoita, 4 porkkanaa, 2 sipulia, 1 paprika ja 1 kesäkurpitsa. Jos haluat, voit pilkkoa myös sieniä mukaan. Pyörittele kasvikset ja juurekset öljyssä, suolassa ja valitsemissasi yrteissä ja muissa mausteissa. Paahda leivinpaperilla peitetyllä pellillä 225 °C uunissa noin 25–30 minuuttia. Jos aikaa on, sekoita fetaa, kermaviiliä tai turkkilaista jugurttia, hunajaa ja mustapippuria dipiksi. Tämä on helppo lisuke monille aterioille!

Ruokakuvakoonti

Myskikurpitsasosekeitto: Kuullota margariinissa, öljyssä tai voissa 2 sipulia ja halutessasi muutama valkosipulin kynsi, lisää 1 kuutioitu myskikurpitsa (tai 2 isoa kesäkurpitsaa tai 1 myskikurpitsa ja 1 kesäkurpitsa yhdessä). Mausta 1 tl suolalla, ½t mustapippurilla ja ripauksella chilirouhetta. Kaada päälle 5–6 dl kasvislientä, keitä pehmeäksi ja soseuta lopuksi. Viimeistele tilkalla kermaa ja paahdetuilla siemenillä.

Kesäkurpitsalasagne: Leikkaa 3 isoa kesäkurpitsaa pitkiksi, ohuiksi (3–4 mm) viipaleiksi. Käytä niitä lasagnelevyjen sijaan lasagnekerroksissa. Valmista omaan tapaasi perinteinen juustokastike ja jauhelihakastike, 400 g- 600 g jauhelihasta, (kasvisversioon tomaattikastike), ja kerrosta kesäkurpitsaviipaleet ja kastikkeet lasagnen tapaan. Päälle voit ripotella juustoraastetta. Paista 180 °C uunissa noin 40 min.

Omena-marjasmoothie: aamu- , ilta- tai välipala muutamassa minuutissa: Lisää blenderiin kuoritut ja pilkotut omenat (2 kpl), 2 dl mustikkaa/vadelmaa/mansikkaa, 2 banaania, 4 dl maustamatonta jugurttia tai vastaavaa ja 2 rkl hunajaa. Sekoita tasaiseksi ja nauti.

Näillä resepteillä saat sadonkorjuun parhaat maut suoraan lautaselle helposti ja nopeasti.

Tähän on tultu.

Minna

Vihanneskuva: Pexels

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Oma elämä Ystävät ja perhe

Miksi elokuu on yksi lempikuukausistani?

Elokuu on noussut kuukausilistauksessani – kyllä, listaan paljon asioita ja pidän siitä – ihan kärjen tuntumaan. Listaykkösenä on tietenkin heinäkuu, sillä rakastan aurinkoista, kuumaa kesää. Kakkoseksi kirii elokuu ja pronssia saa kesäkuu. Listan neljäntenä roikkuu syyskuu ja viidentenä tammikuu. Pidän kesän lisäksi valtavasti kunnon talvesta. Alkusyksykin menettelee, mutta kevät ei sitten menettele millään. En pidä keväästä, kuten olen aiemmin kirjoittanut. Huhtikuu onkin listaukseni vihoviimeinen kuukausi. Hyi.

Elokuu maisemaikkunasta

Mutta miksi elokuu on yksi lempikuukausistani?

Siksi, että elokuu on usein lämmin, maltillinen ja pehmeä. Elokuun aamuissa on kosteutta ja omaa taikaansa, ja nautin siitä hetkestä, kun usvaisuus hiljalleen haihtuu ja aurinko alkaa paistaa.

Elokuu on valoisa, rehevä, runsas, vihreä ja täynnä luonnon kauneutta. Kaikki kukoistaa vielä keskikesän ja heinäkuun jäljiltä, kesäkukatkin, jos oikein kivasti menee.

Elokuu on täynnä uusia alkuja, uutta voimaa ja jaksamista. Elokuu on energinen, ja kesämuistot kannattelevat mukavasti.

Aurajoen varsi

Elokuu on itselleni usein vielä ainakin pienin siivuin lomakuukausi, ehdin olla, mennä ja nauttia. Onneksi elokuu on osin myös työkuukausi, sillä silloin palaan työpöytäni ääreen. Uudella innolla. Katse kohti tulevaa.

Elokuussa ihmiset ovat iloisia, kesälomat ovat tehneet tehtävänsä.

Tykkään hengailla Turun kauppatorilla kesäisin, etenkin elokuussa. Juon päiväkahvia ja seuraan ihmisiä. Torilla on menoa, meininkiä ja väriä, kun koko satokausi on esillä kojuissa ja myyntitiskeillä.

Elokuussa voi istua kahvilan ulkoterassilla ilman, että on kylmä. Saman voi tehdä omalla kotiterassilla.

Kukka elokuun illan valossa

Elokuussa voi käyttää vielä kesämekkoja ja tarvittaessa tuunata niitä ihanilla neuletakeilla ja farkkutakeilla.

Ruoanlaitossa on mahdollisuus käyttää kotimaista perunaa, sipulia, porkkanaa, retiisiä, salaattia ja mitä tahansa muuta herkkua. Uudet perunatkin maistuvat minusta parhailta (en ole perunaihmisiä) elokuussa. Silloin ne eivät ole enää vetisiä.

Sää sen sijaan voi olla, ja ukkosta voi esiintyä. Sekään ei haittaa. Elokuussa sitä voi seurailla ikkunan takaa. Ja usein myrskyn jälkeen on poutasää.

Elokuussa täytyn uusista ideoista ja olen aivan varmasti luovimmillani. Huomaan sen muun muassa blogiaihelistauksesta, toimittajan työni juttuaihelistauksesta, idismuistilapuista keittiön pöydällä… tämä saattaisi olla ideaalia aikaa hankehakemuksille. Loma nollaa ja virkistää, siinä taikasanat luovuudelle.

Vaikka nautin valosta, pidän myös valtavasti pimenevistä illoista – elokuun pimenevistä illoista.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään