Sano se ääneen: Kaikki hyvä syntyy kiireettömyydestä

Näin kesälomalla olen pysähtynyt ihmeellisen seesteisen olotilan äärellä useasti. En oikein osaa selittää olotilaa, mutta sitä kuvaavat tekemisen meininki, levollisuus, hyvä mieli, kutkuttava odotus, ilo ja sisäinen rauha, rauhallisuus. Vaikka olen kärsimätön ja nopeatempoinen ihminen, olen huomannut pitäväni tästä olotilasta.

Se ei missään nimessä ole vastakohta kärsimättömyydelle tai nopeatempoisuudelle, mutta siinä on aivan omanlaistaan taikaa, zeniä. Kun olen pysähtynyt olotilan äärelle, olen tajunnut, että kyse on kiireettömyydestä. Ja olen tullut siihen tulokseen, että kaikki hyvä syntyy kiireettömyydestä. Usein täysi kiireettömyys vaatii liki tyhjän kalenterin. Loman. Viikonlopun. Vapaa-ajan hetken. Jotain sen suuntaista.

Kiireettömyys ei itselleni tarkoita sitä, ettei olisi mitään tekemistä tai pitäisi levätä laakereillaan. Se on sitä, että tekee itselleen mielekkäitä asioita omassa tahdissaan, ilman ehtimisen pakkoa ja edessä siintävää seuraavaa pakollista etappia. Kun ei ole kiire, ehtii tehdä, ajatella ja kuunnella. Kun ei ole kiire, voi puuhastella extempore-asioita, tavata yhtäkkiä ystäviään, lähteä hetken mielijohteesta salille ja paneutua lukemaansa tai kuuntelemaansa kirjaan ilman aikarajaa. Kun ei ole kiire, ehtii istuskella ja ihmetellä. Ja usein juuri näissä hetkissä syntyy jotain merkityksellistä.

Kuvakollaasi Minnan kuvista

Olenkin alkanut keräillä kiireettömiä, ihania hetkiä kesäloma-arjesta kuin pieniä aarteita:

Kun kukaan ei syö seisaaltaan tai juokse ovesta ulos paahtoleipä suussaan. Kun arjessa ehtii kysyä viime yön unista ja tulevan päivän suunnitelmista.

Kun saa suunnitella päivän ohjelman oman mielensä mukaan: lenkki, treeni, kaupassa käynti, fillarointi rannalle ja niin edelleen.

Kun saa istua aurinkoisella terassilla lenkin ja treenin päätteeksi ja juoda itse keittämäänsä kahvia hellelämmössä jalat toisella tuolilla,

Kun saa kuunnella tai lukea lempikirjaansa taukoamatta niin pitkään kuin huvittaa. Kun kukaan ei keskeytä. Kun mikään ei keskeytä.

Kun sähköposti ei kilkuta. Se ei vaadi mitään, eikä sitä tarvitse seurata.

Kun voi tehdä päätöksiä ja perua niitä. Kun voi päättää siivoavansa kaappeja ja pyörtää päätöksensä, koska kesäkeli houkuttelee enemmän.

Kun lautapelin äärelle ehtii istua ilman kellottamista. Kun ei vain ”ehditä nopeasti pelaamaan yhtä kierrosta”, vaan voidaan rauhassa pelata loppuun tai aloittaa tuhannesti alusta.  

Kun voi paneutua palapeliin antaumuksella eikä tarvitse miettiä samalla mitään muuta.

Kun suunnitelmat peruuntuvat, eikä tarvitse keksiä heti uutta menoa.

Minna istuu laiturilla

Kun kolmetoistavuotiaan nukkumaanmeno venyy ja hän jää ovenpieleen juttelemaan. Kun kenelläkään ei ole kiire, eikä aamulla soiva herätyskello vaadi pistämään päätä tyynyyn sillä sekunnilla.

Kun teini tulee sohvalle viereen istumaan ihan omasta tahdostaan, pyytämättä. Hän ei välttämättä puhu mitään, hän vain on siinä. Välillä silmäilemme toisiamme. Hymyilemme. Vaihdamme sanan tai pari.

Kun lapsi nukkuu ja kodissa on hiljaista. Kun ehtii hengähtää, istua hiljaisuudessa ja kuunnella omia ajatuksiaan. Tai puolisoaan.

Kun voi katsella suoratoistopalveluista mieleisiään sarjoja tai elokuvia niin pitkään, että silmät menevät kiinni. Kun ei tarvitse sammuttaa televisiota ja sulkea silmiä tiettynä kellonlyömällä.

Kun herätyskello ei soi aamulla.

Nämä ovat ihania hetkiä. Niitä kaikkia siivittää omanlaisensa kiireettömyys. Ja kiireettömyydessä syntyy jotain tärkeää – palautumista, iloa, oivalluksia, luottamusta ja aivan uudenlaista energiaa.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Hyvä olo Ajattelin tänään

Ajatuksia ja oivalluksia toiseksi viimeiseltä lomaviikolta

On taas viikon parhaat -postauksen aika. Olen koonnut näitä usein kuvakoonteina, mutta nyt päätin kirjata ylös ajatuksiani ja oivalluksiani toiseksi viimeiseltä lomaviikolta. Vielä yksi viikko kesälomaa jäljellä, sitten on aika palata kliseisesti sorvin ääreen.

Kulunut viikko on ollut ihan mukiinmenevä ja vielä täynnä lomajuttuja, vaikka muutamana päivänä onkin tuntunut siltä, että kesälle saa sanoa aivan kohta heipat – lämpö ja tunnelma alkavat olla alkusyksyn sävyttämiä. Ja nimenomaan kirjaimellisesti sävyttämiä, sillä minusta esimerkiksi aamujen ja iltojen valo on jo ihan erilainen kuin kesä- tai heinäkuussa.

Sateenkaari maisemaikkunassa

Ajatuksia ja oivalluksia toiseksi viimeiseltä lomaviikolta

Aloitan ajatus- ja oivalluskoontini ehkä kaikkein tärkeimmällä: On ollut ihan mielettömän ihanaa olla vielä lomalla. Haahuilla, lenkkeillä, treenata, siivoilla omaan tahtiin, tavata ystäviä, istua terassilla kirjan tai äänikirjan parissa, kirjoittaa kirjoittamisenimussa blogijuttuja tai toimittajajuttuja, nauttia auringosta ja kuumasta kahvikupillisesta Marianne-karkin kera. On myös ihanaa, kun kolmetoistavuotias – nyt jo kasiluokkalainen – tykkää olla koulussa, hän osaa, pärjää, selviää, oppii, kasvaa ja harjaantuu elämään. Se on kertakaikkisen ihanaa. Isolla iillä.

Heti perään mainitsen, että on ihanaa, kun on yksivuotias kummityttö, jonka kasvua saan ja saamme seurata. Sain kunnian hoitaa häntä keskiviikkona ja nautin joka hetkestä. Miten aurinkoinen ja tyytyväinen lapsi hän onkaan!

Kirjoitin yksivuotiskirjeeseen (päätimme, että kirjoitamme joka vuosi syntymäpäiväksi kummilapsellemme kirjeen), että ”…on ihanaa, että olet elämässämme. Olet tuonut mukanasi iloa, innostusta ja rakkautta, ja on ollut kunnia saada seurata kasvuasi ja kehitystäsi ensimmäisen vuotesi ajan. Raskaimmatkin työpäivät ovat tuntuneet kepeiltä, kun olemme tienneet, että illalla saamme nähdä sinut. Kun touhuat, hymyilet, naurat ja ojennat kätesi päästäksesi syliin, kaikki aikuisen maalliset murheet unohtuvat. Sellainen sinä olet. Ihan ihmeellinen pieni ihminen.” Totta joka sana, ajattelin, kun hänet taas keskiviikkona tapasin.

Sunnuntainakin me tapasimme kummityttöä, tällä kertaa kolmetoistavuotias oli mukanani. Kummisetä-puolisoni ei päässyt mukaan, sillä hän joutui lähtemään työmatkalle. Onneksi me kuitenkin saimme nauttia tyttösen seurasta, samalla saimme valtavasti virtaa seuraavaan viikkoon.

Heräsin joka aamu aikaisin lomasta huolimatta, sillä lapsen kasiluokka alkaa tässä jaksossa (kyllä, tuossa yläkoulussa on jaksot, mikä on hyvä asia) kahdeksalta. Herätykset ovat tuntuneen ”omilta”, ei raskailta, ja kun herää ajoissa, voi esimerkiksi nähdä upean sateenkaaren olohuoneen maisemaikkunasta.

Minna terassilla jalat pöydällä
Aurajokirannan telakkamaisema

Treenit kulkevat kivasti, niin kivasti, että torstaina tein kaikissa saliliikkeissä oman ennätykseni. Rauta nousee, ja hymy on korvissa. Se on se oivallus, se, että liikkuminen on itselleni tärkeää monessa mielessä. Ilman en selviäisi. Liikunta tuo energiaa, iloa, jaksamista, tyytyväisyyttä, hyvät unet ja niin edelleen.

Heti, jos ulkoilu, lenkki tai ns. aikataulutettu treeni jää pois ohjelmasta, olen eksyksissä ja jollakin tavalla levoton.

On ollut kasvattavaa (varmasti molemminpuolisesti) saada keskustella kolmetoistavuotiaan kanssa ihan kaikesta. Oikeastaan on harvoja hetkiä, jolloin tunnen ylpeyttä itsestäni nimenomaan vanhempana, äitinä. Yksi tällainen on kuitenkin se, kun saan kuulla asioita ja minuun luotetaan. Minä olen se, kehen turvataan ”hädän hetkellä”, minulle halutaan kertoa, mitä kaikkea mielessä liikkuu. Ja silloin (ja siitä) olen ylpeä. Otettu. Kuluneella viikolla keskustelimme opettajuudesta, erilaisista opettajista, oppimisesta, unelmista, ammatinvalinnasta, pienistä harmituksista…

Viikonloppuna lähdimme tosi extempore yöksi hotelliin Tampereelle, sillä tyttären yleisurheilun SM-kisat pidettiin Lempäälässä. Pituushyppy alkoi sen verran varhain, että lähtö Turusta tuntui etenkin miehestä liian aikaiselta. Lähdimme reissuun kaikki kolme, minä, puolisoni ja kolmetoistavuotias. Pituushyppy ei lauantain kisoissa mennyt ihan toivotusti, mutta siitäkin pettymyksestä selvittiin.

Irtokarkit pelastavat tilanteita.

Ja siivottu koti.

Ja sen hoksaaminen, että lauantai ei olekaan vielä sunnuntai.

Ja Luihu-Pete. Netflixissä.

Tähän on tultu.

Minna

P.S. Luihu-Pete kuulostaa luihulta ja todella kummalliselta, mutta on oikein jees sarja…

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään