Jos antaisit arkineuvoja itsellesi ennen kuin lapset tulivat teini-ikään, mitä sanoisit?

Tämä kysymys esitettiin minulle somessa, kun kysyin, mistä seuraajat toivoisivat juttuja teinielämää-aiheeseen. Kaikki muut ehdotukset ja kysymykset kokosin samaan postaukseen, mutta tähän päätin tarttua täysin omana aiheenaan.

Jos antaisit arkineuvoja itsellesi äitinä ennen kuin lapset tulivat teini-ikään, mitä sanoisit?

1 Aivan ensimmäiseksi toppuuttelisin, että ei kannata stressata turhasta. En ole koskaan ollut stressaajaa, en työ- enkä kotielämässä, en menetä yöuniani pienistä murheista enkä oikeastaan suuremmistakaan. Murehdin päivällä sen, minkä murehdin. Eli sanoisin, että teini-ikäisenkään kanssa ei kannata turhista stressata.

2 Toiseksi muistuttaisin itseäni, että se, mikä tietyssä hetkessä tuntuu isolta ja jatkuvasti (ainakin omassa mielessä) paisuvalta ongelmalta, lievittyy ja unohtuu myöhemmin. Välillä on kurjaa ja kaoottista, toisinaan tasaista ja mukavaa. Ja mikä tärkeintä, aika kultaa muistot.

3 Kolmantena muistuttaisin pysähtymään kuuntelemaan ja kannustamaan keskusteluun. Kun lapset vielä selittävät ja höpöttävät ihan kaikesta, ole kuulolla ja kuuntele tarkasti – se rakentaa sillan myös teinivuosiin. Tässä olen mielestäni onnistunut, ja siitä osoituksena on se, että kaikki lapsemme, myös aikuiset poikamme, juttelevat minulle avoimesti melkein kaikesta. Olen ollut aina valmis kuuntelemaan ja kuulemaan. Vaikka teinit ovat sulkeneet ovensa, minun ja meidän ovemme ovat olleet auki.

4 Neljäntenä sanoisin, että älä koskaan ikinä milloinkaan unohda huumoria ja naurua. Joskus oikein hyvät naurut pelastavat koko päivän – tai ihan kaiken. Meitä kaikkia viittä tässä perheessä on aina yhdistänyt se, että osaamme nauraa paitsi itsellemme myös toisillemme ja toistemme kanssa. Se on kantanut – ja kantaa – pitkälle.

5 Viides olisi, että kannattaa valmistautua siihen, että irtiotto kuuluu asiaan – lapsen on joskus lähdettävä pesästään.  Aivan kaikenlaista riuhtomista pitää vain jaksaa muutama vuosi ennen lopullista irtiottoa. Teini ei huuda vihaa vaan vapaudenkaipuuta. Tähän liittyy se, että kaikkea ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.

6 Kuudentena sanoisin, että hyväksy, että et voi suojella kaikelta. Mutta voit aina olla se, johon turvaudutaan, kun myrsky nousee tai ollaan jo myrskynsilmässä. Ja se, joka valitsee taistelunsa.

Ja lopuksi muistuttaisin, että kannattaa nauttia arjen pienistä jutuista, ne ovat niitä, joita kaipaa myöhemmin. Ja ihan viimeiseksi lopuksi ja jonkinlaiseksi pisteeksi heittäisin, että pitää muista, että kahvi auttaa ainakin useimmiten. Ja aika auttaa aina.

Tähän on tultu.

Minna

P.S. Muita teinijuttuja voit lukea täältä ja täältä.

Kuvat: Pexels

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Lapset

Viikon parhaat: Kuultua, koettua ja nähtyä kuluneelta viikolta

Huhtikuu on pian puolessavälissä. Odotan toukokuuta ja ehdottomasti myös kesäkuuta, jolloin aloitan kesälomani. Tai no, odotan kesää ylipäätään. Sellaista kuumaa ja aurinkoista – kunnollista.  Nyt valoa on liikaa, pölyä on liikaa, keskeneräisyyttä on liikaa ja niin edelleen. Olen toitottanut näistä niin paljon, että ehkä en enää viidettä kertaa viikon parhaissa toista samaa mantraa.

Kulunut viikko on mennyt nopeasti. Huomaan, että työviikot, joihin sisältyy opetusta, ovat paitsi niitä parhaita työviikkoja myös niitä kaikkein nopeimmin meneviä viikkoja. Ja jokaisen opetusviikon tai opetuspäivän jälkeen totean saman: tätä minä rakastan. Kokosin viikon parhaat tällä kertaa kuultua, koettua ja nähtyä kuluneelta viikolta -tapaan.

Kuultua, koettua ja nähtyä kuluneelta viikolta

”Äiti, mä sain kutsun haastatteluun!” riemunkiljahdus kilahti WhatsAppiin torstaina kesken työpäivän opetussession. En pystynyt heti vastaamaan, mutta sisälläni läikähti mukavasti – voi pientä. Kolmetoistavuotias haki tutustu työelämään ja tienaa -kesätyötä ja pääsi hakemuksellaan ja cv:llään haastatteluun Kupittaan Citymarketiin. Voi sitä onnen ja ilon määrää.

”Viihde tuhoaa ihmisen.” Tämäkin päivä minun piti kokea. Tällainenkin typeryys kuulla.  Lauantain lenkillä kävelin Vihreiden vaalikojun ohi ja yksi ehdokkaista puhui pysäyttäneelleen ohikulkijalle siitä, miten viihde tuhoaa ihmisen. Politiikka ei suoranaisesti ole minua varten, eikä Vihreät puolueena ole minua varten, mutta silti uskallan ihmetellä, miten Vihreiden ydinarvoihin (tai edes sivuarvioihin) tai periajatuksiin sopii ajatus siitä, että viihde tuhoaisi ihmisen.

Käsittääkseni Vihreiden suhtautuminen kulttuuriin ja viihteeseen rakentuu aika vahvasti tiettyjen perusperiaatteiden varaan: sivistys, yhdenvertaisuus, saavutettavuus ja monimuotoisuus. Puolue korostaa, että kulttuuri on perusoikeus ja olennainen osa hyvinvointia. Ja eikö juuri kulttuuri ole osa viihdettä ja viihde osa esimerkiksi luovia aloja?

”Tätä voi kyllä suositella omille opiskelukavereille. Tai muillekin. Olen oikeasti oppinut, ja tässä kerrassakin oli paljon sellaista, joka todella opetti uutta. Kiitos ihan hirmuisesti.” Voi valtava ja kaikenlaiset muutkin ihmettelysanat. Tämä kirjoitus tuli Terveysviestintä-opintojaksopalautteessa. ”Vedimme” kollegani kanssa tämän ensimmäistä kertaa tänä keväänä, ja saamamme palaute on ollut oikeastaan pelkästään positiivista. Toki mukaan mahtuu aina jotakin kehitettävää, mutta ne ovat olleet todella pieni juttuja. Siksi tällainen palaute ilahduttaa ja saa hyvälle mielelle.

Perjantain opetuskerran jälkeen olin itsekin ihan voimaantunut – on suorastaan ihanaa päästä pitämään opintojakso toistamiseen syksyllä. Kuten alussa mainitsin, opetus on työssäni se osio, jota rakastan. Toki pidän myös sen suunnittelusta ja tehtäväarvioinneista.

”Sunnuntaina on se virpomispäivä…”, totesi kolmetoistavuotias perjantai-illalla. Yllätyin, en ollut muistanut moista. Yllätyin myös, että lapsi edelleen haluaa virpomaan (mitä sitä ei tekisi makeissaaliin eteen?). Niinpä me molemmat varauduimme tulevaan sunnuntaihin, minä hankin virpomispalkkioita varoiksi kotiin, kolmetoistavuotias kävi lähimetsässä poimimassa pajunvitsoja ja koristeli ne.

Valo lisääntyy. Se paljastaa kaiken. Mutta ilta-aurinko olohuoneen ruokailutilan seinällä on lumoava. En sitä saa kuviin koskaan taltioitua sellaisena kuin se livenä on, mutta yritin kuitenkin. Kun kukan ja lampun varjot piirtyvät seinään, voin jäädä katsomaan näkyä pitkäksi aikaa. Ihana kokemus.

Viimeisenä mainitsen lausahduksen, josta saan roskan silmääni ja palan kurkkuuni: ”Ai että, ne olivat hyviä ja kivoja aikoja…”Esikoinen tyttöystävineen piipahti kylässä. En muista, mistä juttumme siirtyi lasten päivähoitoon ja siihen, että vanhempi hoitaa lasta kotona ennen päiväkotia. Mutta sen muistan, miten esikoinen muisteli, että minä olin pääasiaassa kotona liki kolme vuotta, kun pikkusisko syntyi (kolmetoistavuotias siis) ja miten ne olivat hyviä ja kivoja aikoja. Kun minä olin kotona, kun isotveljet saapuivat koulusta. Tulipa hyvä ja tunteikas mieli ja tunne siitä, että on tehnyt tuolloin mallikkaan arkiratkaisun.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään