Vartti riittää – onko vartin treenillä merkitystä?

Kuten jo tiedätte, liikun paljon ja treenaan aktiivisesti My BnB -livetreenejä kotona. Suosikkiohjaajani on Anna Saivosalmi, jonka ryhmätreeneissä olen käynyt ihan oikeasti paikan päälläkin ennen koronarajoituksia. Anna on tervehenkinen, raikas, iloinen ja osaava treenittäjä ja psykologian opettaja. Monessa mukana. Hän on kirjoittanut myös ”Vartti riittää” -treenikirjan, joka sisältää monenlaisia, vaihtelevia ja innostavia omatoimiharjoitteluja – vartissa kuntoon!

Kysyin taannoin Annalta, riittääkö vartti ihan oikeasti. Niin kuin ihan oikeasti oikeasti. Aikuisten oikeasti. Sain nopeasti asiallisen vastauksen: riittää. Jäin odottamaan jonkinlaista muttaa, jota ei kuitenkaan koskaan tullut. Sen sijaan sain vahvat perustelut vartin treenien tehoille.

”Vartti riittää, jos treenaa systemaattisesti”

Niinpä. Vartin treenaaminen perustuu siihen, että tekee vartteja säännöllisesti. Panostaa siis omaan hyvinvointiinsa viisitoista minuuttia ainakin muutamia kertoja viikossa. Systemaattisuus on itselleni myös sitä, että tekee vaihtelevia treenejä ja ”täysillä” koko lyhyen ajan. Olen huomannut, että ennen vartin treeniä kannattaa myös lämmitellä kymmenisen minuuttia, jolloin keho on valmis nopeatempoiseen harjoitteluun.

Anna Saivosalmi mainitsee, että ajatus siitä, että vartin treenillä saa itsensä kuntoon ja voi pitää itsensä kunnossa, on kiehtova. ”Kun vartin treeneistä tulee säännöllisiä ja niihin jää koukkuun voi huomata, että vähemmän voi todellakin olla tarpeeksi. Kun pieniä treenejä ujuttaa sinne tänne, jopa pitkin päivää, voi huomata, että liikuntaa kertyy pitkällä tähtäimellä valtavasti.”

”Vartti riittää, koska liike ruokkii liikettä”

Lyhyeksi ajaksi kynnys saada itsensä liikkeelle on pienempi kuin tilanteessa, jossa ajatuksissa pyörii, että pitäisi liikkua tunti. ”Lupaan itselleni kävellä 10-15 minuuttia”, on ajatuksena aika armollinen, kuten Anna asian tiivisti.

Liikunnan tuoma piristyminen ja kehon virkistyminen saavat kuitenkin aikaan sen, että liikuttua tulee usein jopa vähän pidempään kuin oli aluksi suunnitellut – lyhyt liikuntahetki saa aikaan dominoefektin ja lisäämään liikuntaa arkeen. Aktiivisuus kertaantuu. Arjen aktiivisuus on kokonaisuuden kannalta usein tärkeämpää kuin varsinaiset viikoittaiset liikuntasuoritukset.

”Jotain muutakin pitäisi kyllä olla….”

Totta. Vartin lihaskuntotreenin lisäksi kannattaa liikuskella muutenkin. Juoksu, kävely, pyöräily ja luistelu ovat erinomaisia aerobisia (myös palauttavia) treenejä vartin settien lisäksi.

Sydän pitää pitkäkestoisista ja kestävyyttä lisäävistä harjoitteista, lihakset taas vaihtelevasta harjoittelusta.

Vartin treeneihin voi ottaa mukaan myös välineitä ja lisätä liikkeisiin vastusta niiden myötä. Näin lihakset eivät totu, vaan kehittyvät. Tässäkin on hyvä muistaa, että kaikki – pienin, kevyin, lyhytkestoisin ja epäsäännöllisinkin – liike on kotiinpäin!

Saivosalmen Vartti riittää -kirja on varsin kiva teos: se on selkeä, kuvitettu ja monipuolinen. Ohjeet ovat helposti ymmärrettäviä ja niihin saa vaihtelua käsipainoin, kahvakuulalla ja kuminauhoilla. Villasukatkin ovat oiva apuväline!

Itse teen vartin treenejä vaihtelevasti, lähinnä täytetreeneinä ja koronatekemisenä. Kävelen hyvällä sykkeellä liki päivittäin ja vartin treenejä enemmän teen puolen tunnin My BnB -livetreenejä kolme-neljä kertaa viikossa. Talvisin tykkään luistella. Vartin treenit sopivat erinomaisesti kävelylenkin päälle tai viikonlopun ”muuten vain harjoitteiksi” näin korona-aikaan, kun muutakaan tekemistä ei juuri ole.

Saivosalmen mukaan uskomus siitä, että liikuntasuorituksen tulisi kestää tunnin tai puoli tuntia saattaa olla este liikunnan aloittamiselle ja liikkeelle lähtemiselle. Kun sisäistää, että varttikin riittää – se piristää, virkistää, nostaa mielialaa ja hurauttaa aineenvaihdunnan käyntiin – tulee liikuttua. Vartissa ehtii tulla tosi hyvälle mielelle.

Kuten Anna muistuttaa, vartti riittää, koska vähempikin on ihan tarpeeksi!

Tähän on tultu.

Minna

Kuva: Tammi

Kommentit (1)
  1. Puoli vuotta täyttäneen blogin luetuimmat – Tähän on tultu | Lily
    5.3.2021, 18:29

    […] 2. Vartti riittää – onko vartin treenillä merkitystä? […]

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *